I beg to differ. 12V växelström är en enkel och bra lösning och som du kan hantera själv.
Jag har 12+1 armaturer som belyser min uppfart. Alla med LED-belysning. Den sista armaturen
är en stolpe med E27-gänga och även där en 12V lampa.
En upplyst trädgårdslampa står i grön fuktig gräsmatta, sannolikt efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser mina armaturer ut. Lyser bra neråt utan bländrisk. Jag har lackerat insidan på hatten med
silverspray för att öka belysningen neråt.
Tänd lykta i skogsmiljö vid skymning, naturskönt, trädstammar, grönska, fridfullt, väg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser den sista/första lampan ut. En stolpe och även den med 12V AC matning.
Energianvändningsdisplay visar ström (mA), effekt (W), spänning (V) och förbrukning (kWh).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela systemet med 13 lampor drar 37 W. Det blir ca 3W per lampa.
(Bilden kommer från tiduret som styr belysningen)

Det finns egentligen bara en nackdel med detta systemet. Vissa LED-lampor
tappar orken när det blir riktigt kallt. Men så fort temperaturen stiger så hämtar dom sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Först vilken trevlig ide och vilket trevligt inlägg!
Sen en liten undring och ide, du tänker göra en stig av grus, den kommer ju synas rätt bra i svagt ljussken med ljusa grusets kontrast mot det övriga gröna, då tänker jag på ledljusslingorna min sambo hängt upp på vår altan, billiga slingor från Clas Ohlsson och rusta typ, de laddas av solen och lyser svagt ganska långt in på natten, såna slingor upphängda ganska nära grusstigen kommer ju kunna visa var man ska sätta fötterna men ändå så svagt att de inte bländar, då slipper man kostnader med kablar å elinstallationer å etc, det enda är att man kanske får köpa nya slingor vartannat år p g a kvalitetsproblem, men det kanske det kan va värt, tänker jag fel här?
 
Redigerat:
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
pegee pegee skrev:
I beg to differ. 12V växelström är en enkel och bra lösning och som du kan hantera själv.
Jag har 12+1 armaturer som belyser min uppfart. Alla med LED-belysning. Den sista armaturen
är en stolpe med E27-gänga och även där en 12V lampa.
[bild]
Så här ser mina armaturer ut. Lyser bra neråt utan bländrisk. Jag har lackerat insidan på hatten med
silverspray för att öka belysningen neråt.
[bild]
Så här ser den sista/första lampan ut. En stolpe och även den med 12V AC matning.
[bild]
Hela systemet med 13 lampor drar 37 W. Det blir ca 3W per lampa.
(Bilden kommer från tiduret som styr belysningen)

Det finns egentligen bara en nackdel med detta systemet. Vissa LED-lampor
tappar orken när det blir riktigt kallt. Men så fort temperaturen stiger så hämtar dom sig.
Vad är det för amatörmässig app som anger ström i enheten W? Och storheten som mäts i Volt heter spänning, inte Volt. Och det som anges som KWh ska egentligen betecknas kWh, med gement k i början. Vilka klåpare säljer detta?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Relevant frågeställning.

Bakgrunden är att jag en längre tid tänkt bygga en (ganska väl tilltagen) gäststuga vid mitt ärvda skogstorp. Denna plan hade två problem:
1. Det är svårt för mig att driva ett så pass stort byggprojekt eftersom jag bor långt bort. Stället ligger mig mycket varmt om hjärtat (har varit där alla somrar i min barndom, och det har funnits i släkten mer än 100 år) och jag är noga med detaljer, så att lägga ut byggprojektet på entreprenad går inte. Jag kommer bara bli irriterad på alla "fel" jag uppfattar att byggarna gör, och allt de "ställer till". (Notera citationstecknen och därmed viss självdistans i detta, men problemet är ändock reellt för mig.)
2. Det är dyrt att bygga.

Av en händelse råkade grannfastigheten bli till salu. Jag insåg att jag kostnadsmässigt lika gärna kunde köpa den, som att bygga en gäststuga. Så det har jag gjort.

Jag vill nu "knyta ihop" de båda husen trots att de ligger 200 meter från varandra, rent konkret så att gästerna kan gå hem i mörkret efter en trevlig middag i mitt hus. Och i framtiden, när mina barn ärvt de båda husen, att deras familjer ska känna att husen ligger nära varandra.

Idag finns ingen gångväg alls mellan husen (bilvägen dem emellan är åtminstone 3 gånger så lång som fågelvägen); det är rätt så vildvuxen, självsådd ungskog där. Så en liten grävmaskin och ett antal lass grus behövs, hursomhelst. Så extrainsatsen därutöver för att även fixa belysning känns i sammanhanget överkomlig. (Dessutom är det bara det ena huset som har fiber, så genom att gräva mellan husen löser jag den detaljen också.)

Visst skulle man kunna gå med ficklampor genom skogen, bara jag fixar en ordentlig stig. Men jag vill känslomässigt knyta husen närmare varandra. Jag tror belysningen, och den tänkta anlagda gångvägen, är ett sätt att göra det.

Låter intressant, men jag hittar inget vid googling. Kan du hjälpa mig hitta? Dock ser jag ett problem att ha den lösningen genom skogen, då man därmed måste underhålla även linan, och riskerar att den går sönder när det ramlar träd i storm.
Ett par golfbilar med lyse så är du hemma!
🙂
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
hsd
Om man bara ser till det praktiska, så kolla vilka led-armaturer med solceller och inbyggda batterier som finns tex. hos Ali express
Den absoluta fördelen med dessa är ingen kabeldragning och relativt lättmonterad
Jag har själv funderat på en variant med rörelsedetektor som har ett svagt ledljus och när rörelser detekteras går de upp i full styrka, och fjärrkontroll till inställningar
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Solladdade lampor funkar dock dubbelt dåligt på vintern, dels kort dag och lång natt, dels orkar batterierna inte så mycket i kylan.
 
  • Gilla
WaldenWoods och 2 till
  • Laddar…
hsd
De som jag sett på har rejäla batterier, men visst blir laddtider korta vintertid och kyla påverkar negativt
 
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Stort tack för jättebra inspel!

När du har så pass många, håller ljuskällorna rimligt även vid kall vinter? Eller måste du byta hälften på vårkanten? Jag har haft svårt att hitta E27 till min garagebelysning som i praktiken klarar vintern, även om de enligt spec ska klara 20 minusgrader.
Det är sällan antalet minusgrader eller livslängden på lampan det är fel på. De allra flesta LED lampor är inte IP-klassade för utomhusbruk. Samtidigt är armaturen oftast "bara" klassad IP44 och därför bildas fukt/kondens inne i armaturen och detta kan göra att elektroniken i en LED lampa lägger av. Detta problem fanns inte med glödtråd/halogen då de inte innehöll elektronik.

Problemet kan lösas med helt vattentäta armaturer eller lampor (IP65). Men förmodligen billigare att byta lampa ibland.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Om man bara ser till det praktiska, så kolla vilka led-armaturer med solceller och inbyggda batterier som finns tex. hos Ali express
Den absoluta fördelen med dessa är ingen kabeldragning och relativt lättmonterad
Jag har själv funderat på en variant med rörelsedetektor som har ett svagt ledljus och när rörelser detekteras går de upp i full styrka, och fjärrkontroll till inställningar
Kommer aldrig att fungerar vintertid i skogen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Jag avser att anlägga en belyst gångstig mellan två hus i skogen, som ligger knappt 200 meter från varandra. Jag har aldrig gjort något liknande, och antagligen behöver jag ta hjälp av proffs för att projektera detta. Men undrar ändå om någon här har kloka inspel eller goda råd kring saker jag behöver tänka på.

Husen är i äldre stil (byggda sent 1700-tal, röda småländska bondtorp med vita knutar) så det bör inte ge ett alltför modernt intryck.

Tänker mig ungefär meterhöga pollare (om det inte finns väsentlig anledning att välja något annat). Har tittat runt lite på sådana, och uppfattar att de flesta har E27-sockel, men det finns även en del med inbyggd LED-ljuskälla. Jag gissar att det kommer behövas 20-25 st pollare, kanske fler, längs min sträcka för att det ska kännas rimligt belyst. Jag har ingen lust att springa och byta trasiga ljuskällor hela tiden, men heller inte behöva ta in elektriker alltför ofta (gissar att elektriker behövs för att byta inbyggd ljuskälla?). Vilken lösning ger mest problemfri drift, tror ni?

Är detta projekt tillräckligt stort för att någon produkttillverkare kanske kan vara intresserad av att hjälpa till att projektera? Jag gissar att så inte är fallet, men rätta mig gärna om jag har fel.

Vad ska jag tänka på när jag går vidare i detta? Tacksam för alla inspel.
Vilket roligt projekt! Jag förstår absolut att man vill ha detta. Alla är inte bekväma med att gå i mörkret tex 😰

Jag skulle absolut satsa på utbytbara ljuskällor, tex E27.
Är det ett alternativ att man vill göra mycket av jobbet själv för att hålla nere kostnaden (?) skulle jag nog tom satsa på att bygga en svagströmsanläggning där jag kör med E27 och tex 48V. Visst så behöver man gå upp i dimension på kablaget (går ju köra med flera matningar också i samma kabel för att fördela lasten, och köra matningen i från båda husen för att bara behöva 100m) för att klara spänningsfallet men det skulle kanske vara värt det för att kunna göra nästan allt själv? Ska man också gräva ner kabeln blir det inte lika känsligt heller med djupet vid svagström.
 
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Jag avser att anlägga en belyst gångstig mellan två hus i skogen, som ligger knappt 200 meter från varandra. Jag har aldrig gjort något liknande, och antagligen behöver jag ta hjälp av proffs för att projektera detta. Men undrar ändå om någon här har kloka inspel eller goda råd kring saker jag behöver tänka på.

Husen är i äldre stil (byggda sent 1700-tal, röda småländska bondtorp med vita knutar) så det bör inte ge ett alltför modernt intryck.

Tänker mig ungefär meterhöga pollare (om det inte finns väsentlig anledning att välja något annat). Har tittat runt lite på sådana, och uppfattar att de flesta har E27-sockel, men det finns även en del med inbyggd LED-ljuskälla. Jag gissar att det kommer behövas 20-25 st pollare, kanske fler, längs min sträcka för att det ska kännas rimligt belyst. Jag har ingen lust att springa och byta trasiga ljuskällor hela tiden, men heller inte behöva ta in elektriker alltför ofta (gissar att elektriker behövs för att byta inbyggd ljuskälla?). Vilken lösning ger mest problemfri drift, tror ni?

Är detta projekt tillräckligt stort för att någon produkttillverkare kanske kan vara intresserad av att hjälpa till att projektera? Jag gissar att så inte är fallet, men rätta mig gärna om jag har fel.

Vad ska jag tänka på när jag går vidare i detta? Tacksam för alla inspel.
Kontrollera att du inte stör naturen, t ex rödlistade arter. Det kan vara miljöbrott beroende av hur du gör detta.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Allt ljus stör naturen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för amatörmässig app som anger ström i enheten W? Och storheten som mäts i Volt heter spänning, inte Volt. Och det som anges som KWh ska egentligen betecknas kWh, med gement k i början. Vilka klåpare säljer detta?
Och jag antar att din utomhustermometer är graderad i Kelvin och att
hastighetsmätaren i bilen är omkalibrerad till m/s för att vara vetenskapligt
korrekt?
 
D Daniel 109 skrev:
Allt ljus stör naturen.
Vi borde släcka allt ljus väl? Vägar och bensinmackar och städer? Eller vad är din puckade poäng?
 
  • Gilla
  • Haha
WaldenWoods och 3 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Jag avser att anlägga en belyst gångstig mellan två hus i skogen, som ligger knappt 200 meter från varandra. Jag har aldrig gjort något liknande, och antagligen behöver jag ta hjälp av proffs för att projektera detta. Men undrar ändå om någon här har kloka inspel eller goda råd kring saker jag behöver tänka på.

Husen är i äldre stil (byggda sent 1700-tal, röda småländska bondtorp med vita knutar) så det bör inte ge ett alltför modernt intryck.

Tänker mig ungefär meterhöga pollare (om det inte finns väsentlig anledning att välja något annat). Har tittat runt lite på sådana, och uppfattar att de flesta har E27-sockel, men det finns även en del med inbyggd LED-ljuskälla. Jag gissar att det kommer behövas 20-25 st pollare, kanske fler, längs min sträcka för att det ska kännas rimligt belyst. Jag har ingen lust att springa och byta trasiga ljuskällor hela tiden, men heller inte behöva ta in elektriker alltför ofta (gissar att elektriker behövs för att byta inbyggd ljuskälla?). Vilken lösning ger mest problemfri drift, tror ni?

Är detta projekt tillräckligt stort för att någon produkttillverkare kanske kan vara intresserad av att hjälpa till att projektera? Jag gissar att så inte är fallet, men rätta mig gärna om jag har fel.

Vad ska jag tänka på när jag går vidare i detta? Tacksam för alla inspel.
Gjorde belysning till en promille stig mellan 2 fastigheter för några årsen ca 100 m 5 eller 6 stolpar med e27 ljuskälla och brytare på första o sista stolpe med tid relä , blir lite mörkt imellan men man har nått att ha som riktpunkt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.