ullberg
Idag fortsatte jag med andra sidan av infarten, dagens verktyg och maskiner var skyffel, spade, kratta, skruvdragare m hålsåg, laser, hjullastare & grävmaskin. Utgångspunkten var detta:
Skogsbryn, grusväg, del av gul grävmaskin, träd och grönska, dagtid, molnigt, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul hjullastare med skopa nära grusväg och grönska. Utomhus, dagtid, potentiellt arbetsområde eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innanför vår infart är det grusväg med decennier av grässvål och jag har den senaste tiden försökt lära mig grävmaskinen genom att dika ut från slutet av vår tomt. Behöver mer träning men nu var det dags för delen närmast infarten där ett gammal dräneringsrör (som på andra sidan infarten är ett betongrör, tror efter att kört högrycken genom det en ganska dålig skarv) sticker upp i en grop som brukar ställa till det när man ska knixa in längre släp på infartens stickväg, dvs. Bakom hjullastarens skopa på andra bilden.

Började med att ta bort svålen och göra ett mindre dike, bomberingen är åt andra hållet så sannolikt inte så mycket vatten på vår sida. Sen var det dags att väga in rensbrunnen och kapa ur för ingående och utgående dränrör, bästa platsen jag kunde hitta för att sätta upp lasern som knappast är gjord för utomhusbruk men funkade bra ändå

Byggplats med grävskopa, släpvagn, verktyg och material utspridda på grusväg vid träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen la jag i ett nytt ingående dränrör i en markdudskokong med singel och återanvände lite av alla de stenar som kommit up i dikningen för att få lite bärighet och göra en stenkista i hålet / runt rensbrunnen

Dräneringsrör och grus vid grävd gräsmarksgrav, omgiven av stenar, skottkärra och trädgårdsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite återfyllning var det så här dagen slutade, lite återställning återstår

Vägarbete; ny gruslagd yta kring brunnslock bredvid grusväg och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lockar lite att plocka bort resten av grässvlålen och lägga grus över hela ytan men då betäckningen bara är klassad för 1,5 ton är jag lite orolig att någon lastbil ska köra över den och blir dessutom lite onödigt stor grusplan vid infarten så jag tror det får bli matjord och sedemera gräs runt denna…

/U
 
  • Gilla
TriNitro och 14 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Idag fortsatte jag med andra sidan av infarten, dagens verktyg och maskiner var skyffel, spade, kratta, skruvdragare m hålsåg, laser, hjullastare & grävmaskin. Utgångspunkten var detta:
[bild]

[bild]

Innanför vår infart är det grusväg med decennier av grässvål och jag har den senaste tiden försökt lära mig grävmaskinen genom att dika ut från slutet av vår tomt. Behöver mer träning men nu var det dags för delen närmast infarten där ett gammal dräneringsrör (som på andra sidan infarten är ett betongrör, tror efter att kört högrycken genom det en ganska dålig skarv) sticker upp i en grop som brukar ställa till det när man ska knixa in längre släp på infartens stickväg, dvs. Bakom hjullastarens skopa på andra bilden.

Började med att ta bort svålen och göra ett mindre dike, bomberingen är åt andra hållet så sannolikt inte så mycket vatten på vår sida. Sen var det dags att väga in rensbrunnen och kapa ur för ingående och utgående dränrör, bästa platsen jag kunde hitta för att sätta upp lasern som knappast är gjord för utomhusbruk men funkade bra ändå

[bild]

Sen la jag i ett nytt ingående dränrör i en markdudskokong med singel och återanvände lite av alla de stenar som kommit up i dikningen för att få lite bärighet och göra en stenkista i hålet / runt rensbrunnen

[bild]

Efter lite återfyllning var det så här dagen slutade, lite återställning återstår

[bild]

Det lockar lite att plocka bort resten av grässvlålen och lägga grus över hela ytan men då betäckningen bara är klassad för 1,5 ton är jag lite orolig att någon lastbil ska köra över den och blir dessutom lite onödigt stor grusplan vid infarten så jag tror det får bli matjord och sedemera gräs runt denna…

/U
Inga kompisar (grisar) på tomten idag ??
 
ullberg
Nej, denna gång var det bara katterna som kom förbi på kvalitetsinspektion från tid till annan så slapp bli skrämd :)
 
ullberg
Kort rapportering att så här blev det, med lite gräs så tror jag det blir bra!
En sommardag, grusväg, gröna träd, röda stugor, nummerskylt på trädet, skuggor, solbelyst, lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grusväg, träd, skuggor, soligt väder, en orangefärgad skogsmaskin i bakgrunden, sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: inte heller idag blev jag skrämd av några vilda grisar, men skulle inte förvåna mig om de inatt eller imorgon plötsligt hittat en härlig jordplätt att vända upp och ner på… 😲

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Använt excenterslipen och slipat rent det sista benet på köksbordet i ek som den förre ägaren hade betsat, oförståeligt tycker jag. Får ta skivan i framtiden, de lämnade inte en endaste tum obetsad...
 
S
Renoverat två skärbrädor.
Den i i ek gjorde jag nog 2006 och den andra i björk ungefär samtidigt. Jag har nog underhållsoljat i alla fall 2-3 gånger men det var länge sen nu.
De var i fulla av skärmärken så de åkte genom bredbandsputsen på jobbet och sen lite finputs med excenterslip. Det försvann 2 mm på björkbrädan så den är bara 15 mm tjock nu.

La på linolja av bättre kvalitet.

Träyta med en mörkare, rund fläck och en mindre dropp, liknar en spilld vätska som absorberats delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljus träyta med en spilld vätska, mönster och ådring synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rektangulärt träbord sett ovanifrån, med synliga träådringar och en brun nyans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat träskiva med tydlig ådring ligger på ett bord i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep och 15 till
  • Laddar…
Cirkelsåg på arbetsbänk, plankor, verktyg, utomhus träbearbetning, kablar, stenig mark, murad vägg, skyddstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Justerat bredden på brädor till vindskivorna.
Fick flytta in under tak då vädret verkar slå om. Parkside sågen sågar rakt, men väsnas rejält och dammar mer än Metabo gersågen med samma dammsugare.
 
  • Gilla
  • Älska
McNulty och 2 till
  • Laddar…
Format hals (av flammig lönn) till gitarr jag bygger (Telecastertyp). Rasp, fil, slippapper och sickel har använts mest.
Snickeriverkstad, trästycken, verktyg, mäta, såga, arbetsbänk, skapa, hemmafix, hantverk, konstruktion, DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ivp och 13 till
  • Laddar…
Med svärfars hjälp slipade vi och härdade vi min lilla friluftsyxa som ska sitta på ryggsäcken senare.
Improviserad uteplats med eld, bord av metall, hårblås som blåsbälg, delvis synlig person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svärfar är nöjd med sin ässja.
Yxa med trähandtag fast i gren mot grusig mark. Verktyg, trädgårdsarbete, vedhuggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdig yxa in action. Funkar bra! Dock ser skaftet grövre ut än den är i verkligheten.
En yxa med träskaft och skarpt blad vilar mot en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utgick från en snedslipat yxhuvud som jag hittade på min gård som även hade använts som slägga så jag kapade ner den åt alla håll ca 1 cm. Nu väger den kanske 400-500 g plus skaft.
Visst, jag har inte lagt ner all energi på att få den fin. Ville mest öva på form och lära mig härda.
 
  • Gilla
ptlf och 15 till
  • Laddar…
Kämpat med att få gamla fönsterbrädan på plats under det nya fönstret.
Renoveringsarbete pågår, ojämn vägg, tomma elektrikerhylsor, verktyg och material spridda, stege i förgrunden, öppet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Naturligtvis så skulle den sitta mitt i bruket mellan lättbetongblocken så det var duktigt hårt.

Har kört stora vinkelslipen och stora borrhammaren via en vridtrafo för att få ner dammandet lite, vid ~30% var vinkelslipen stark nog och dammsugaren fångade avsevärt mer damm. Ganska smutsigt ändå...
 
  • Gilla
F_man och 5 till
  • Laddar…
Trädäck med träbord, blomma på golv, röd stuga i bakgrunden, kvällsbelysning, utomhusmiljö, lantligt och mysigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så smått börjat renovera ett utebord vars gamla bordsskiva var ett hafsverk inför en kräftskiva.
Blir spännande att försöka få gammalt o nytt trä att färgmatcha…
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
...eller så låter man det vara olika.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
...eller så låter man det vara olika.
Fotografen Fotografen skrev:
...eller så låter man det vara olika.
Sant - men jag måste ju behandla bordsskivan o nya delarna på underredet på något sätt oavsett. Har helt glömt bort vad jag använt innan o hittar inte minsta färgburk i garaget som hjälper mig 😄
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Idag hade femåringen prao med att byta kamrem och vattenpump. Åtminstone att montera kamremskåpan.
 
  • Barn arbetar på bilens motor med borr, hjälp av vuxen, verktygshandskar, motordetaljer synliga, inlärning, praktisk färdighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
bengan-84 och 19 till
  • Laddar…
Påbörjat ett ”utekök”.

Eftersom majoriteten av min maskinpark står oåtkomligt så har eken sågats fram ur 80mm grova ekplank mha. sänksåg. Ett rätt drygt arbete då den bara tar ca 50mm djupt.

Sen har allt hyvlats på min A3-41:a, dock utan spånsug vilket gör det hela väldigt omständigt.

Återstår ribbor till hyllplanet (väntar på rostfria 18ga dyckert) samt inkoppling av vatten och avlopp. En blandare skall också dit!

En träplanteringskruka på en trätrall nära en grillskyddad av presenning och trädgårdstrappa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhuskök på trädäck med diskho, granitbänk och grillskydd intill trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhuskök, diskho i rostfritt stål, mörkt bänkskiva, träben, grilltillbehör, trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 33 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.