I
Riktigt fina kreationer, vi övervägde länge att skaffa hus till vår men skippade tillslut, nu efter 6 år är roboten fortfarande i kanske inte nyskick men långt över förväntan. Roboten jobbar ca varannan dag runt 10-12 timmar och stationen står lite skyddat iallafall mot blåst. Självklart rengörs den och plockas in under kalla månader.

Såg att det fanns frågor om hur heltäckande det måste vara och svaret är, inte särkilt. Står robot mycket i stationen och den är placerad på en utsatt plats så kan det vara vettigt att ha ett tak iallafall.
 
Redigerat:
Fixade ett hus till Klippan här hemma för 2år sen. Är direkt inspirerat efter garaget på tomten.
 
  • Liten leksaksstuga med belysning och en miniatyrbil inne; ser ut som ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Keiller och 13 till
  • Laddar…
Nissens
I Ironside skrev:
Riktigt fina kreationer, vi övervägde länge att skaffa hus till vår men skippade tillslut, nu efter 6 år är roboten fortfarande i kanske inte nyskick men långt över förväntan. Roboten jobbar ca varannan dag runt 10-12 timmar och stationen står lite skyddat iallafall mot blåst. Självklart rengörs den och plockas in under kalla månader.

Såg att det fanns frågor om hur heltäckande det måste vara och svaret är, inte särkilt. Står robot mycket i stationen och den är placerad på en utsatt plats så kan det vara vettigt att ha ett tak iallafall.
Det är nog solen som sliter värst på dem.
 
L Lord Vader skrev:
Dottern och mitt lilla sommarprojekt till "Ferdinand", en Husqvarna Automower 430X NERA.

Mycket målning och många passbitar senare...
I huset får, förutom Ferdinands krukväxter, överspänningsskyddet till laddstationen plats.
Taket blev lite väl tungt dock, med råspont under takpappen...

Tack för alla inspirerande bilder i forumet!
Älskar detaljen men blomkrukor i fönstret 😅
 
G glasssat skrev:
Tack!

Jag provar.
Hej Jlyck, jag beundrar din eleganta lösning att placera laddaren till Gardena inne i uthuset. Min fundering är hur du dragit begränsningskabeln?
Tacksam för svar: Roffs
 
S str2der skrev:
Tack för mycket bra inspiration! Såhär blev mitt garage till Robolina, en Landroid WG790E.1.

Pallkragar från Plantagen. Sedan en Z-wave-brytare som drar ett relä och bestämmer om ena eller andra delen av gräsmattan ska klippas.

[bild]
Hur gick du tillväga för att göra denna uppfinning? 🤩 hur gjorde du överdelen? Vad planterade du örterna i? 😊
 
Jag tänkte lägga upp lite bilder på hur jag gjorde tak till min Luba 2 AWD 1000.
Den har fått dålig mottagning på robotklipparen så jag vill inte säga att det här sättet fungerar till 100%. Om den inte har bra mottagning kommer den inte köra ut från stationen. Så gör detta på egen risk.

Har försökt lära mig svetsa så jag såg en bra möjlighet till att öva lite. Har en billig "pinnsvets" från Jula (tror jag...)

Köpte sådana här L-formade metallstavar på Biltema (2,5mm tjocklek).
L-formade metallstavar med markerade 90-graders vinklar på stenlagt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mkt viktigt att ha en sån här 90-gradersgrej. Annars blir det inte rakt. Det blir ändå inte helt rakt (för mig) men det blir rakare. Svetsa INGENTING utan att använda den.

Metallram med lutning och detaljer för takbygge, inklusive svetsat arbete, plywood och 90-gradersverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev ramen. Försökte få till en lätt lutning för regnvattnet.
Svetsad metallram för tak på robotklippare, placerad på stenläggning med lutning för regnvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svetsade dit några små hållare till plywood som jag tänkte ha som skiva i taket. Borrade hål så man kan skruva.

Närbild på ett hörn av handgjort tak med svart takpapp, träram och tjära, ojämnt och hemmasnickrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takpapp hade jag över

Hemmagjord ram med lutande plywoodtak för robotklippare, ej helt rakt med svetsade metallelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord ram av metallstavar med takpapp för ett robotgräsklipparhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


The grinder and paint make me the welder I ain't!
Svetsad L-formad metallstång vid hörn av ram till robotklipparens tak, med plywood och svetsutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick använda en träram och tvingar för att få dit takpappen i kanterna. Plywooden är 3 (?) mm högre än ramen. Fäste allt med tjära eller vad det heter. Helvete att jobba med. Och sen värmde med gasol också.

En träram monterad på ett arbetsbord med kraftiga tvingar, plywood och ett borrmaskin i bakgrunden.

Har heller aldrig arbetat med LED-lister men ville lära mig så jag satte en sån i den också (kopplat till en Shelly RGBW2 för styrning). Oklart om jag kommer behålla det eller inte men just nu gillar jag det 😬

Robotgräsklippare under ett hemmagjort svart tak, lutande för regnavrinning, med synliga kablar och LED-list längst fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måtten på taket är 105x60 cm. Som sagt, egen risk. Jag är beredd på att arbetet är ogjort alternativt att jag manuellt får köra ut roboten när den ska klippa. Just nu har den bra mottagning men igår hade den inte det.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 28 till
  • Laddar…
Uppdatering: den klipper som den ska. Kör in och ut under taket fint. Vet inte varför den klagade först.
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Är det där en gräsklippare?? Ser ju ut som en Formel 1-bil 😁
 
  • Gilla
  • Haha
The_Lexx och 11 till
  • Laddar…
Mitt bidrag till den här tråden.
En robotgräsklippare i en träförvaring bredvid en trall och stenlagda plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robotgräsklippare i sin laddningsstation under en träskyddsram med ett lock, bredvid en burk med Pripps-blå öl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 17 till
  • Laddar…
F
pools pools skrev:
Så här ser vår lösning ut. Bry er inte om att det ser omålat ut, det kommer att åtgärdas senare. [bild] [bild] [bild]
Jag har tänkt göra liknande. Sätter den under trädäcket. 😅 Svårt att se, hur har du satt fast remsorna?
 
F
P P-son83 skrev:
Korrekt

Väldigt få uttag som har samma ip-klass med ansluten kontakt och utan.
Intressant.

Elektriker här satte liknande uttag under vårt däck. Inte varit några problem än så länge.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
The grinder and paint make me the welder I ain't!
Underbart uttryck!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
lassab999 och 3 till
  • Laddar…
Snyggt att skippa de främre stolparna och bygga en konsol👍
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Underbart uttryck!
Det sades en del i de videos jag kollade på inför det här jobbet 😅
 
  • Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.