1 466 988 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fast det var inga celler utan kompletta moduler. Dessa kan troligtvis ersättas med begagnade moduler från skroten eller bytas in mot rekonditionerad enheter (lagade med nya celler/kretserkort) om 8-10år när batterigarantin gått ut på ID-bilarna och det börjar uppstå en marknad för batterifel eller så finns de att köpa som pirat-delar, dvs icke OEM för en billigare kostnad, ungefär som pirat-moduler som börjar bli populärt till gamla Toyota Prius mfl gamla bilar med högspänningsbatterier.G Guzzen1 skrev:Vi har olika syn på saken. En kille bytte två celler på sin bil under garanti visserligen men krävde ut fakturan. 62 tkr kallar inte jag billigt.
Och självklart måste du ha en cell av den typ batteriet är uppbyggt med. Och oavsett måste cellbyten mm göras av utbildad personal.
De bilar som självantänt talar väl sitt tydliga språk. Det är inte att leka med.
Är det något som är dyrt är det alla EGR fel som börjar uppkomma på dieselbilar, är väl mer eller mindre standard att varje moden dieselbil någon gång under sin tekniska livslängd måste byta komponenter som kostar tiotusentals kronor i arbete och delar. Min far fick reparerar sin MB GLC från 2018 för nästan 36tkr i år, ingen garanti att samma fel kommer igen om några år. EGR ventiler som kan poppa när som helst för 30k++ känns mer osäkert ägande än batterier som har garantier på 8år...
Vet inte vad du menar men det stämmer inte, en större andel än någonsin av jordens befolkning bor redan i städer och takten fortsätter öka, vi kanske menade olika saker?Nötegårdsgubben skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Låter som en helt vanlig reperation inom bilindustrin, speciellt på en modern bil, prislappen på en garantidel har ju noll verklighetsförankring.G Guzzen1 skrev:Vi har olika syn på saken. En kille bytte två celler på sin bil under garanti visserligen men krävde ut fakturan. 62 tkr kallar inte jag billigt.
Och självklart måste du ha en cell av den typ batteriet är uppbyggt med. Och oavsett måste cellbyten mm göras av utbildad personal.
De bilar som självantänt talar väl sitt tydliga språk. Det är inte att leka med.
Farsan fick kostnadsförslag på 77k för nått år när han hade motorbekymmer (byta kamkedja med allt som hör till)
En polare fick problem med ABSsystemet i sin bil, verkstaden tar 45k och ingen annan vågar jobba med det.
Givetvis byter man mot passande delar... Har någon sagt något annat?
Det är väl en fördel med utbildad personal ja, kan meddela att sådan utbildning pågår.
Gällande självantändning kan vi hålla den skrämselpropagandan i en annan tråd, men jag föredrar att min bil brinner i garaget och inte medans jag kör den på motorvägen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Det vi diskuterade var som jag ser det transportbehov.D djac skrev:
Att vi bor i städer minskar inte transporterna, tvärtom. Ju rikare vi blir desto fler kan göra annat än idka självhushållning på landet och desto mer transporter blir det.
Bara de senaste 30 åren har mängden fartygstransporter mer än fördubblats globalt. Tittar vi på Kina verkar deras transporter tiodubblats under motsvarande period.
Urbanisering driver transporter, eller samvarierar i alla fall med deras ökning, snarast drivs väl båda sakerna av tillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade tyvärr inga bättre grafer vid en snabb googling, men antar att poängen blir tydlig oavsett.
Ja men de kan båda existera samtidigt, vi pratade elbil och hur många som kommer ha bil, det faktum att folk flyttar närmare sina arbetsplatser minskar deras resor och många kommer inte ha bil alls, många anledningar men att bo i en allt mer tätbefolkad stad kommer såklart vara en sådan.Nötegårdsgubben skrev:Det vi diskuterade var som jag ser det transportbehov.
Att vi bor i städer minskar inte transporterna, tvärtom. Ju rikare vi blir desto fler kan göra annat än idka självhushållning på landet och desto mer transporter blir det.
Bara de senaste 30 åren har mängden fartygstransporter mer än fördubblats globalt. Tittar vi på Kina verkar deras transporter tiodubblats under motsvarande period.
Urbanisering driver transporter, eller samvarierar i alla fall med deras ökning, snarast drivs väl båda sakerna av tillväxt.
[bild]
[bild]
Hittade tyvärr inga bättre grafer vid en snabb googling, men antar att poängen blir tydlig oavsett.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Det är möjligt att du har rätt. Jag säger bara att det inte finns några faktiska trender som tyder på att det är så. Men vi pratar om framtiden, så säker kan jag förstås inte vara att du har fel.D djac skrev:
Vi tillbringade några dagar i Stockholms innerstad och jag blev förvånad över att det var var lättare att hitta ledig gatuparkering med än utan laddning.
Blev också positivt överraskad över att det fanns lediga laddare på alla ställen vi stannade längs vägen från Norrland.
/Krille
Blev också positivt överraskad över att det fanns lediga laddare på alla ställen vi stannade längs vägen från Norrland.
/Krille
Så är det utan tvekan. Är ett toppenknep att ha elbil för att hitta p-plats i Stockholm.K Krille4 skrev:
Jo men bägge trenderna verkar vara just faktiska, sjötransporterna ökar och fler bor i städer, det jag menade var att det sista påverkar folks transporter. Jag ser också ökade sjötransporter som ett problem, en del av alla transporter, och får bara utgå ifrån att det kommer adresseras vad det lider.Nötegårdsgubben skrev:
Först nu ser jag vilken tokig autokorrekt det blev.Mikael_L skrev:
Skulle nog stått halvstora eller halvhyfsat batteri el ngt likn.
Kola med watercircles som skall vara billiga med Tesla.S SirKnasen skrev:Helförsäkring?
Jag fick 1345:- för en Model Y LR hos Trygg Hansa upp till 4000mil med 6000Kr självrisk. Inkl 10% kampanj rabatt.
Uppenbart är jag en högrisk för försäkringsbolaget.
Jag är 42 och bor i Norrköping. Gangster helt klart 😝
Min nuvarande Seat Leon -2014 skulle kosta 348Kr/mån upp till 4000mil (320Kr upp till 2000 mil som jag normalt kör) hos TryggHansa
Ska helt klart överväga att byta till TryggHansa när det är dags att förnya.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Provkörde Tesla Model Y och 3 igår. Dom måste ha gjort stora uppgraderingar för var är stötigheten och den höga ljudnivån?
Tystare än mon Lexus iallafall och mindre stötiga än en Volvo S60. Vad ska man nu gnälla på, priset?
Tystare än mon Lexus iallafall och mindre stötiga än en Volvo S60. Vad ska man nu gnälla på, priset?
Fikabordet, det är där alla sanningar om Tesla skapas..Johannes Carlsson skrev:
Åkte ca 40 mil i baksätet på en sprillans ny Tesla 3 häromveckan och vägljudet från bakhjulen var ej obetydligt om man säger så.Johannes Carlsson skrev:
Så pass att det ibland var svårt att föra en konversation med dom där fram utan att behöva luta sig framåt in mot mitten.
Fjädringskomforten upplevde jag dock som bra, ganska fast men inte stötig.