Z Zekesson skrev:
Vägsalt typ effektsalt lite då och då så är problemet borta.
Billigt och effektivt. Regnet sköter jobbet.
Har en granne som lägger ut det på grusgången utanför sin fastighet.
Tycker mest det ligger där i någon månad och ser fult ut. Visst växten dör men det kommer likväl nya lika fort runtomkring och saltet stör för mig intrycket mer.
 
M MsTake skrev:
Har en granne som lägger ut det på grusgången utanför sin fastighet.
Tycker mest det ligger där i någon månad och ser fult ut. Visst växten dör men det kommer likväl nya lika fort runtomkring och saltet stör för mig intrycket mer.
Det går att kratta ned i gruset.
 
A Albertini skrev:
vad är era bästa lösningar?
Jag blev tipsad av en granne när jag la min uppfart med grus. Ta en spridarramp för vattenkanna, tänkt till näring. Borra upp hålen. Blanda en lös blandning cement-vatten och sprid ut över sand/grus-bädden under topplagret med grus. Sedan direkt på med toppgruset. Om du orkar även kantplåt. Jag kör corten. Cementen bildar en platta som effektivt har hållit borta ogräs.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag blev tipsad av en granne när jag la min uppfart med grus. Ta en spridarramp för vattenkanna, tänkt till näring. Borra upp hålen. Blanda en lös blandning cement-vatten och sprid ut över sand/grus-bädden under topplagret med grus. Sedan direkt på med toppgruset. Om du orkar även kantplåt. Jag kör corten. Cementen bildar en platta som effektivt har hållit borta ogräs.
Den där har jag inte hört förut.
Det borde jag kanske kunna göra direkt på topplagret så fort jag fått bort allt nuvarande ogräs?
 
A Albertini skrev:
Den där har jag inte hört förut.
Det borde jag kanske kunna göra direkt på topplagret så fort jag fått bort allt nuvarande ogräs?
Jag skulle nog ändå rekommendera att kratta åtsidan fem cm topplager, som du sedan för tillbaka. Där det inte fungerar helt perfekt för mig (men bra) är där underlaget hade jord inblandat, och inte bara sten/sand. Fullt förståeligt.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag skulle nog ändå rekommendera att kratta åtsidan fem cm topplager, som du sedan för tillbaka. Där det inte fungerar helt perfekt för mig (men bra) är där underlaget hade jord inblandat, och inte bara sten/sand. Fullt förståeligt.
Det är så det ser ut på de värsta ställena hos mig. Jord blandat med grus. Just i de områdena kanske jag kan dränka med kemikalier och salt (som tipsats om i forumet), och sedan lägga ett lager med cementblandning.

Ska blandning läggas som ett lager över, eller krattas ner?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag är ingen expert, men jag tvivlar på att han lade en tillräckligt bra markduk. Du skall väl ha N2 eller bättre för att slippa gräs och ogräs . Kratta bort så mycket grus som möjligt. Ta bort allt ogräs. Lägg ny duk och sedan på med nytt grus.
Du kan ju gräva ett provhål och se om du hittar någon markduk. Min gissning är att det inte ligger någon.
Markduk hjälper inte. Ogräsfrönen kommer med vinden och lägger sig uppå och rotar sig
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Om du inte har något emot manuellt arbete så prova att dra upp ogräset när marken har varit fuktig ett tag och mjuknat, så gör jag.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
För sådär trettio år sedan kunde man köpa en liten flaska vars innehåll man blandade med ca 15 liter vatten i en kanna. Vattnade sedan den stora garageinfarten som blev fri från ogräs i ett par år.

Har ofta undrat vad det var jag använde...
 
P perror skrev:
För sådär trettio år sedan kunde man köpa en liten flaska vars innehåll man blandade med ca 15 liter vatten i en kanna. Vattnade sedan den stora garageinfarten som blev fri från ogräs i ett par år.

Har ofta undrat vad det var jag använde...
Roundup gissar jag på, Jag har från grannbonden och den har blandningsförhållande 3dl till 10L vatten
 
A Albertini skrev:
Det är så det ser ut på de värsta ställena hos mig. Jord blandat med grus. Just i de områdena kanske jag kan dränka med kemikalier och salt (som tipsats om i forumet), och sedan lägga ett lager med cementblandning.

Ska blandning läggas som ett lager över, eller krattas ner?
Bättre är att gräva upp det översta lagret och sålla, lägga tillbaka gruset och sedan underhålla genom att kratta.

Hade i förra huset en stor yta av uppfarten som helt växt igen som jag gjorde så med. Blev kanon. Gäller bara att inte gräva upp för djupt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Tack för alla svar ni hittills bidragit med.
För att kommentera några av er, så kan jag nämna att markduk finns, men vet inte vilken typ och kvalitet.

I övrigt har jag väldigt mycket grus, och bilden var bara ett exempel. Hela området runt garaget är grusat och samma problem där. Jag har även grusgångar mellan hus, garage och vedbod, vilket är väldigt fint så länge ogräset inte härjar.


Det låter som att kratta bakom åkgräsklipparen, salt eller kaustiksoda, är bra alternativ för min situation. Dock är väl detta endast i förebyggande syfte?
Hjälper det verkligen mot ogräset som finns där idag?
Eller kan krattan verkligen riva upp all skit?

Mvh
Rickard
ogräsättika funkar ganska bra men bäst blir det om du köper er "kratta" som du kan dra bakom åkklipparen. hade stora områden som såg ut som gräsmatta körde dagligen under ca i vecka med den sedn såg det fint it sedan körde jag runt med den ca 1 gång i månaden fungerade utmärk sålt det huset nu.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Det är så det ser ut på de värsta ställena hos mig. Jord blandat med grus. Just i de områdena kanske jag kan dränka med kemikalier och salt (som tipsats om i forumet), och sedan lägga ett lager med cementblandning.

Ska blandning läggas som ett lager över, eller krattas ner?
Bara vattnas ut och sedan på med toppmaterialet. Vattna ut lite mer där det är jord så kanske det funkar ändå. Du kan ju köra ett test på några kvm? För mig blev det ett bra ogräsovänligt lager. Står såklart inte mot allt, men inget har blåst dit och tagit sig.
 
när jag ser min uppfart växer igen varje år så drömmer man om en uppfart av betong som många jänkare har eller i natur sten som man ser i södra europa
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Massa vägsalt.
Lägg på minst 50 kg på 100 kvadratmeter grus.
Då kommer inget gräs:)
 
  • Ledsen
tensiden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.