D Bubblebubb skrev:
Det finns ju regler som säger att bygget ska vara färdigställt 5år efter beviljat bygglov. Hur ska du då kunna bygga fram till 2030?
Han får väl förlänga bygglovet med ytterligare 5år om han inte är färdig innan.
Och hoppas att det inte gjorts några väsentliga förändringar i PBL.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Jag går och funderar en hel del på vad jag ska bygga huset i. Det som gör mig mest sugen just nu är en KL-stomme.

Jag tar gärna emot tips på andra hållbara möjligheter i trä. Vårt befintliga X-House är ju byggt i limträ, men jag är inte jätteimponerad av leveransen i den stommen. Kommer ihåg någon som byggde med limträblock likt lego i Husdrömmar, utan att komma ihåg vad tekniken eller företaget hette.
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Jag går och funderar en hel del på vad jag ska bygga huset i. Det som gör mig mest sugen just nu är en KL-stomme.

Jag tar gärna emot tips på andra hållbara möjligheter i trä. Vårt befintliga X-House är ju byggt i limträ, men jag är inte jätteimponerad av leveransen i den stommen. Kommer ihåg någon som byggde med limträblock likt lego i Husdrömmar, utan att komma ihåg vad tekniken eller företaget hette.
Om du tänker på huset som restes med helikopter så var det Isotimber de använde.
 
R Roger Ravnestam skrev:
Om du tänker på huset som restes med helikopter så var det Isotimber de använde.
Nej, den hade jag missat men kan vara intressant det med.
 
Vad blir det för grund?
Om du vill ha trä där också så kan du kolla in
https://www.klarabyggsystem.se/
Var på en hållbarhetsmässa och lyssnade på dem.
 
S s97danl skrev:
Vad blir det för grund?
Om du vill ha trä där också så kan du kolla in
[länk]
Var på en hållbarhetsmässa och lyssnade på dem.
Tack! Väldigt intressant! Har visserligen tänkt en plintgrund, men det där tål att tittas på
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Kommer ihåg någon som byggde med limträblock likt lego i Husdrömmar, utan att komma ihåg vad tekniken eller företaget hette.
Kan det vara detta system?
https://www.bosumhus.se/
 
  • Älska
PG Lindgren
  • Laddar…
V varians skrev:
Kan det vara detta system?
[länk]
JAA!! Tack! Det var det jag sökte efter
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Nu drar jag igång mitt nästa projekt som är ett drömprojekt och kommer få leva tills drömmen är uppfylld.

Vi befinner oss i Gästrikland, Ockelbo kommun. 2 mil från Ockelbo och två mil från Kungsberget ute i skogen vid en sjö. En plats jag älskar mer än det mesta.

Grunddata:

  • Byggyta: 105m2
  • Boyta: 76m2
  • Antal rum: 4-5. Mina 3 barn blev galna när de såg att det endast va tre sovrum "bättre med två i så fall"
  • El: Enskilt, solceller, vindkraft, batteri möjligen ett elverk vid behov
  • Avlopp: Enskilt, biologiskt eller minireningsverk
  • Vatten: Enskild borrad brunn.
  • Uppvärmning: Pelletspanna med golvvärme
  • Tidsplan: färdigt gärna innan 2030
  • Budget: 35000kr/m2




[video]
Med tanke på att du funderar i termer på off-grid vad gäller elen, ta ett varv till kring vattentilförseln, med en borrade brunn kan det vara knepigt att få till en vanlig hand-pump. Med en sådan är du garanterad vatten i alla lägen, och med din tidplan så finns det gott om utrymme för en grävd brunn 😄
 
Åsa Lund
Om det är viktigt för dig med hur mycket energi huset drar under användning kan jag tipsa om hur min mamma byggde sitt hus för två år sedan.
142 m2 utanför Falköping.
Hon har bergvärme, vattenburen golvvärme, modern Contura-kamin i vardagsrummet och FTX. Golvvärmen är inställd på 18° och FTX på 20°, elpatronen i FTX är bortkopplad. Det innebär att huset primärt skickar in 20-gradig tilluft, värmen tas ur frånluft som värmts av kaminen. Om tilluften inte är varm nog så värms huset till 18° av golvvärmen. Det händer bara när mamma inte är hemma och kan elda, huset är tomt. När hon eldar värms således hela huset av kaminen.
Som exempel kan nämnas att mammas totala elförbrukning under april var under 400 kWh.
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om det är viktigt för dig med hur mycket energi huset drar under användning kan jag tipsa om hur min mamma byggde sitt hus för två år sedan.
142 m2 utanför Falköping.
Hon har bergvärme, vattenburen golvvärme, modern Contura-kamin i vardagsrummet och FTX. Golvvärmen är inställd på 18° och FTX på 20°, elpatronen i FTX är bortkopplad. Det innebär att huset primärt skickar in 20-gradig tilluft, värmen tas ur frånluft som värmts av kaminen. Om tilluften inte är varm nog så värms huset till 18° av golvvärmen. Det händer bara när mamma inte är hemma och kan elda, huset är tomt. När hon eldar värms således hela huset av kaminen.
Som exempel kan nämnas att mammas totala elförbrukning under april var under 400 kWh.
... och 400kWh är i stora drag hushållselen. Låter som en smart lösning som jag gärna tar med mig. Tack!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om det är viktigt för dig med hur mycket energi huset drar under användning kan jag tipsa om hur min mamma byggde sitt hus för två år sedan.
142 m2 utanför Falköping.
Hon har bergvärme, vattenburen golvvärme, modern Contura-kamin i vardagsrummet och FTX. Golvvärmen är inställd på 18° och FTX på 20°, elpatronen i FTX är bortkopplad. Det innebär att huset primärt skickar in 20-gradig tilluft, värmen tas ur frånluft som värmts av kaminen. Om tilluften inte är varm nog så värms huset till 18° av golvvärmen. Det händer bara när mamma inte är hemma och kan elda, huset är tomt. När hon eldar värms således hela huset av kaminen.
Som exempel kan nämnas att mammas totala elförbrukning under april var under 400 kWh.
Inte för detta är ett dåligt upplägg för permanentboende, men bergvärme känns som lite overkill på ett fritidshus, även om borrkostnad kan hållas ned om man borrar för både brunn och värme samtidigt, om etableringskostnaden är drivande.

Detta upplägg känns mer rimligt för fritidshus, snappat från en solfångartråd
https://www.byggahus.se/forum/threa...golvvaerme-ftx-funkar-bra.211998/post-2069139
 
Jag tänker att även för ett permanent boende lär det ta mkt lång tid om än alls innan investering i allt detta för uppvärmning betalar igen sig.
 
Åsa Lund
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
... och 400kWh är i stora drag hushållselen. Låter som en smart lösning som jag gärna tar med mig. Tack!
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Inte för detta är ett dåligt upplägg för permanentboende, men bergvärme känns som lite overkill på ett fritidshus, även om borrkostnad kan hållas ned om man borrar för både brunn och värme samtidigt, om etableringskostnaden är drivande.

Detta upplägg känns mer rimligt för fritidshus, snappat från en solfångartråd
[länk]
Instämmer att bergvärme är dyrt, men mamma ville absolut ha det.
FTX jämfört med FLVP som ingick i hustillverkarens förslag var inte så stor skillnad.
Hade jag byggt själv idag hade jag nog haft nån slags vattenburen värmepump och vattenmantlad kamin plus FTX. Komforten med uppvärmd luft och slippa kall tilluft genom yttervägg är trevlig också.
 
  • Gilla
fam-lundborg
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jag ser också en snedstreckat område som representerar fönster där, både på plan och på fasad.
Enligt bygglov gör det ingen större skillnad. Lättare att ta bort än lägga till saker på ett bygglov.
Nu har jag sett vad du syftar på. Anledningen att jag hade en altandörr där som jag sedan tagit bort på planritning men inte på fasadritning. Tack för uppmärksamheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.