Det finns en annan lösning som nog fungerar också, på en del av tomten har jag stenläggning som är helt gräsfri i skarvarna. Där lade jag en dryg decimeter makadam 20-28, packade den och duk ovanpå. Visserligen har jag sand i skarvarna, men det som gror dör väldigt snabbt då det inte finns någon fukt efter en varm dag. Rötterna hinner inte ned till markfukten!

Denna lösning bör gå att göra på en grusgång/parkering också. Finns ingen fukt under så bör det vara enkelt att hålla efter ogräset ovanpå duken.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Häll på dieselolja🤣
 
  • Arg
Roger Fundin
  • Laddar…
Roundup. Se bara upp med hur du går ett par dagar efteråt, annars får du bruna fotspår i gräsmattan.
 
  • Gilla
  • Arg
Anders Andersson1 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilken nytta tillför jod?
Men du vill väl inte att ogräset ska få struma???
 
  • Gilla
  • Haha
Luddhe och 1 till
  • Laddar…
Jag har gett upp på ogräsbrännare, tyckte det tog lång tid och dödade inte ogräset. Bättre med en klassisk gångskyffel och sen kratta, går mycket snabbare men är mer fysiskt ansträngande.
Har man större ytor, googla på "hjulhacka".

Att hålla efter grus är väl ungefär jämförbart med att sköta en gräsmatta. Man rensar inte lika ofta som man klipper, men när man väl gör det någon gång i månaden så är det tyngre.

Har en sträcka grusgång utan kantstål mot gräsmattan. Gräsytan är några centimeter högre än gruset så att stenarna ligger på plats. Håller växtligheten borta genom att först köra gångskyffeln längs kanten, sen krafsa bort gruset någon decimeter från kanten för att skapa ett litet dike, ett snabbt pass med grästrimmern på högkant (diket gör att det inte skvätter grus), sen kratta tillbaka med kratta. Blir crispt och snyggt, växer inte igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
hsd
D Bubblebubb skrev:
Du måste ha typ 20cm med grus och sen kratta regelbundet.
Jojo, var för ett par år sedan till ett hus där dom hade 20 cm sjösten från gatan till entretrappan , helt jäkla hopplöst att gå på det var ett rejält träningspass
 
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M
hsd hsd skrev:
Jojo, var för ett par år sedan till ett hus där dom hade 20 cm sjösten från gatan till entretrappan , helt jäkla hopplöst att gå på det var ett rejält träningspass
Ska man in med bil på den uppfarten så får man nog ha typ en Land Rover med diffspärrar för att inte köra fast😆
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Roundup
 
F
D Dilato skrev:
Jag lät det växa, sen klipper man med gräsklipparen.
Det är inte värt jobbet att försöka hålla det grusrent.
Instämmer helt, det finns andra värden i livet att lägga tid på än en "perfekt" grusgång.
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Tack för alla svar ni hittills bidragit med.
För att kommentera några av er, så kan jag nämna att markduk finns, men vet inte vilken typ och kvalitet.

I övrigt har jag väldigt mycket grus, och bilden var bara ett exempel. Hela området runt garaget är grusat och samma problem där. Jag har även grusgångar mellan hus, garage och vedbod, vilket är väldigt fint så länge ogräset inte härjar.


Det låter som att kratta bakom åkgräsklipparen, salt eller kaustiksoda, är bra alternativ för min situation. Dock är väl detta endast i förebyggande syfte?
Hjälper det verkligen mot ogräset som finns där idag?
Eller kan krattan verkligen riva upp all skit?

Mvh
Rickard
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vägsalt fungerar bra. Man måste fylla på några gånger per år bara.
Det har jag också använt. Väldigt bra.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Etikett på en behållare, "Dr. Stähler DICOTEX", ogräsmedel för gräsytor, fara-symboler, information på tyska, 1 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Abslout mest överlägset effektiva medel mot ogräs. Alla bladväxter dör efter någon dag eller 2. OBS: biter ej på gräs och mossa!
Har inget ogräs i gräsmatta. Klöver, maskros, grodblad etc - alla bladväxter ryker.
Blandas 0,5dl/5.0 lit.
Kan ej köpas i Sverige. Ebay.pl eller Ebay.de.
Vänligen använd ej nära dammar, diken med vatten eller avrinningsytor nör det regnar. Slår även ihjäl vattenlevande småkryp.
Använd endast på gräsmatta vid vackert väder - vilket begränsar användning i Sverige 😁
 
  • Arg
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Jag brukar använda gatusalt, fungerar hyfsat bra.
 
Hjulhacka någon? Har själv inte testat då jag tycker de är för dyra. Men ser ju ganska effektiva ut.

 
  • Gilla
Tore Aronsson och 1 till
  • Laddar…
AD-blue och spridarbom på vattenkannan, det går åt en del men det dödar och håller bort ogräset bra, jag blöter på fram till gräsmattekanten, det blir en skarp kant så det sprider sig inte. Jag lägger på det på våren och det håller hela sommaren, du kan ju prova i år på en mindre yta så får du se. Det kan lukta kopiss några dar när solen ligger på men det går över. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.