Det vanligaste skälet till brist och kö – att något är gratis.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
S
R RogerHql skrev:
Det vore underbart med 11 kW.
Men min första erfarenhet av Visby visar att deras typ2 laddare alltför ofta leverar 1.5 i stället för 3.3 kW som är max för min gamla Kangoo ZE...
3.3 får man vid ICA Maxi( 4 typ 2)utanför murarna och det är dessutom gratis, dvs alltid upptaget...
Tack för insider information om läget på Gotland och ICA-laddaren. 🙂Vi Bilägares artikel råkade handla om Gotland.

Hittade en artikel om just långkörning i USA och Kanada (råkade hitta faktiskt)
https://www.svd.se/a/GM2WP6/biltillverkare-storsatsar-pa-laddstolpar
 
R RogerHql skrev:
21 kWh, 75% SOH = 16.5 kWh
(Den har legat på 75 hela tiden under all 1300 milen med lite dippar under vintern ner till 73%)
Jag har funnit att sträckan är extremt beroende av körstil, max ligger på 100 km tror jag även om man inte testat det.
längsta är nog 85 km Roslagen-Solna där man undviker vissa sträckor av motorvägen...
Hade jag varit i en lite annorlunda situation hemma, då hade jag köpt en sådan där som vardagsbil. Den räcker för alla mina ärenden och jobbresor, men den fungerar inte som familjebil.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
S styren skrev:
Tack för insider information om läget på Gotland och ICA-laddaren. 🙂Vi Bilägares artikel råkade handla om Gotland.

Hittade en artikel om just långkörning i USA och Kanada (råkade hitta faktiskt)
[länk]
Det blev lite cirkus när jag kom tillbaka från Fårö där det ju inte var några problem eftersom jag laddade privat,
men resan till Visby blev lite knepig pga min KangooZE 16kWh. tog norra vägen via kappelshamn där jag inte hittade laddstolpen, Fanns ändå reserv så jag tog mig till Visby 91 km, rekordnotering för Kangoon!
cirkusen i Visby bestod i att hitta en 3.3 kWh-stolpe som var ledig och det lyckades efter femte försöket.då hade jag dumpat 2 1.5 kW stolpar(stolt annonserade med banner: "GotlandsEl ! ) , rundat ICA Maxi(4 upptagna gratis-stolpar varav en ockuperades av en Taxi, sedan drabbad av trasig stolpe ggr 2 innan man äntligen hittade en betalstolpe i ett nybyggt område en Km från köpcentrat, St. Törnekvior 106
Tryckte in 6 kW under promenad och frukost på ICA och sen ner till färjan.
Underlaget för stolpSpanandet fick jag från ChargeFinder.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det vanligaste skälet till brist och kö – att något är gratis.
Jag blir alltid glad när inför betalparkering ditt jag åker, finns alltid plats
 
G
Ang jämförelsen mellan häst och vagn till T-ford, hur mycket pengar fick staten in på häst och vagn?
ICE bilar i Sverige är en fin källa till skatteintäkter som till stor del används till annat än transportsektorn/vägar osv.
 
S
R RogerHql skrev:
Det blev lite cirkus när jag kom tillbaka från Fårö där det ju inte var några problem eftersom jag laddade privat,
men resan till Visby blev lite knepig pga min KangooZE 16kWh. tog norra vägen via kappelshamn där jag inte hittade laddstolpen, Fanns ändå reserv så jag tog mig till Visby 91 km, rekordnotering för Kangoon!
cirkusen i Visby bestod i att hitta en 3.3 kWh-stolpe som var ledig och det lyckades efter femte försöket.då hade jag dumpat 2 1.5 kW stolpar(stolt annonserade med banner: "GotlandsEl ! ) , rundat ICA Maxi(4 upptagna gratis-stolpar varav en ockuperades av en Taxi, sedan drabbad av trasig stolpe ggr 2 innan man äntligen hittade en betalstolpe i ett nybyggt område en Km från köpcentrat, St. Törnekvior 106
Tryckte in 6 kW under promenad och frukost på ICA och sen ner till färjan.
Underlaget för stolpSpanandet fick jag från ChargeFinder.
Perfekt genomförd span!🙂
Chargefinder verkar bra. Har testat lite i datorn..
Finns ju också faktiskt länkar till käk, mat, handel etc. inlagt samt dessutom exakt avstånd i meter.
(Antar att vissa bilfabrikat har detta inlagt i bilens mjukvara istället för att fippla med appar i mobiler och datorer separat.)
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
S
Körde vår nya bil 70 mil i förrgår med 2 vuxna, tre barn och full packning. Startade i Örnsköldsvik.
Så himla skön bil att åka i. Första stoppet blev efter drygt tre timmar (30 mil) för lunch. Blev lite stödladdning vid en 50 kW-laddare så vi kom till en snabbladdare. Tanken var att långsamladda 50 kW undertiden vi åt men en Nissan Leaf (slöladdning) tog upp en laddaren och en elektriker gjorde service på den andra innan det blev ledigt. Så laddade 14-35% i slutet av lunchstoppet.

Sen en timme på motorvägen till en snabbladdare. Jag hann precis äta upp glassen men inte gå på toa under tiden bilen laddade. Djävla skitbil. 😉
Laddade 16-81% på 19 minuter. 52 kWh. Blir snitt på 162 kW ävrn fast det bara toppade 180 kW. Bilen ska maxa på 230 kW men det var nog begränsad effekt när många laddade på stationen.

Det blev ett laddstopp till när vi åt middag på Ikea men då laddade jag medan familjen köade och beställde maten. 30-70% på 11 minuter. 165kW i snitt.
Sen kom vi fram med 30 %. Tillräckligt för att min fru skulle komma till jobbet dagen efter utan att ladda på natten.

Lägger upp en laddselfie.
En laddstationsskärm visar batteristatus och laddningsinformation, reflektion av en person som fotograferar skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Avresa kl 9 och framme kl 19.
En två år gammal Hyundai Ioniq 5.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Blev lite stödladdning vid en 50 kW-laddare så vi kom till en snabbladdare.
Bara så du vet räknas 50 kW som snabbladdare. 😁

Så det blir lite inflation i språket: ultrasnabbladdare, superchargers, high power chargers och allt vad det kan tänkas kallas. Men jag håller med, att kalla all likströmsladdning snabb känns lite passé.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bara så du vet räknas 50 kW som snabbladdare. 😁

Så det blir lite inflation i språket: ultrasnabbladdare, superchargers, high power chargers och allt vad det kan tänkas kallas. Men jag håller med, att kalla all likströmsladdning snabb känns lite passé.
50 kW är snabbare än 11 kW men inte snabbt på en resa. 🤓
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Körde vår nya bil 70 mil i förrgår med 2 vuxna, tre barn och full packning. Startade i Örnsköldsvik.
Så himla skön bil att åka i. Första stoppet blev efter drygt tre timmar (30 mil) för lunch. Blev lite stödladdning vid en 50 kW-laddare så vi kom till en snabbladdare. Tanken var att långsamladda 50 kW undertiden vi åt men en Nissan Leaf (slöladdning) tog upp en laddaren och en elektriker gjorde service på den andra innan det blev ledigt. Så laddade 14-35% i slutet av lunchstoppet.

Sen en timme på motorvägen till en snabbladdare. Jag hann precis äta upp glassen men inte gå på toa under tiden bilen laddade. Djävla skitbil. 😉
Laddade 16-81% på 19 minuter. 52 kWh. Blir snitt på 162 kW ävrn fast det bara toppade 180 kW. Bilen ska maxa på 230 kW men det var nog begränsad effekt när många laddade på stationen.

Det blev ett laddstopp till när vi åt middag på Ikea men då laddade jag medan familjen köade och beställde maten. 30-70% på 11 minuter. 165kW i snitt.
Sen kom vi fram med 30 %. Tillräckligt för att min fru skulle komma till jobbet dagen efter utan att ladda på natten.

Lägger upp en laddselfie.
[bild]

Edit:
Avresa kl 9 och framme kl 19.
En två år gammal Hyundai Ioniq 5.
Låter ju bra. Vad hade du för förbrukning på resan?
 
S
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter ju bra. Vad hade du för förbrukning på resan?
Vet inte riktigt, typ 1,8 kWh/mil. Men bilen drar ca 2,0 kWh/ mil vid 110 km/h.
 
S sinuslinus skrev:
50 kW är snabbare än 11 kW men inte snabbt på en resa. 🤓
Nä, 50 kW är liksom varken eller. Brukar filtrera på 150 kW i Chargefinder eftersom min bil tyvärr inte kommee upp i högre hastighet än 125 kW max. Men oftast runt 80-90 kW kontinuerligt mellan SOC 30-85%.
Här har som sagt 800V-bilarna en stor fördel som jag ser det.
 
S
J jocke31 skrev:
Nä, 50 kW är liksom varken eller. Brukar filtrera på 150 kW i Chargefinder eftersom min bil tyvärr inte kommee upp i högre hastighet än 125 kW max. Men oftast runt 80-90 kW kontinuerligt mellan SOC 30-85%.
Här har som sagt 800V-bilarna en stor fördel som jag ser det.
Ja, en hög jämn nivå betyder mer än en kort topp med hög effekt.

Testa Eviny. 5,79kr utan abonnemang och man får en fin grad efteråt.
Elfordons laddningsförlopp med effekt (kW) och batteriprocent över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ja, en hög jämn nivå betyder mer än en kort topp med hög effekt.

Testa Eviny. 5,79kr utan abonnemang och man får en fin grad efteråt.
[bild]
Sant. Men tyvärr är det bilen som begränsar laddhastigheten. Min bil kan helt enkelt inte ladda med högre hastighet än 125 kW.

Man skulle förstås ha haft en Lucid Air. 😎

https://www.vibilagare.se/nyheter/lista-har-ar-elbilarna-som-laddar-snabbast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.