Nu drar jag igång mitt nästa projekt som är ett drömprojekt och kommer få leva tills drömmen är uppfylld.

Vi befinner oss i Gästrikland, Ockelbo kommun. 2 mil från Ockelbo och två mil från Kungsberget ute i skogen vid en sjö. En plats jag älskar mer än det mesta.

Grunddata:

  • Byggyta: 96m2
  • Boyta: 78m2
  • Antal rum: 4-5. Mina 3 barn blev galna när de såg att det endast va tre sovrum "bättre med två i så fall"
  • El: Enskilt, solceller, vindkraft, batteri samt elverk vid behov.
    Eller nyanslutning till elnät.
  • Avlopp: Enskilt, biologiskt eller minireningsverk
  • Vatten: Enskild borrad brunn.
  • Uppvärmning: Pelletspanna med golvvärme
  • Tidsplan: färdigt gärna innan 2030
  • Budget: 35000kr/m2

Projektet är tänkt att präglas av ambition, drömmar och viljor. Därav den långt utdragna tidsplanen.

Status idag:

Jag började rita själv på den ritning som är bifogad för ca 10 år sedan. Planlösningen är tänkt utifrån min vision om att låta den sociala delen kunna vara både inne och ute samtidigt med skjutdörr på var sin sida
.
Jag har i början av sommaren tagit kontakt med och anlitat Kärnvirke Arkitektur för att hjälpa mig med bygglov och att få till en arkitektonisk prägel på huset där vi lokaliserat två förändringar gentemot den ritning ni ser bifogad.

Vi tänker flytta köket till en mer social central plats som köksö mitt i huset och badrummet till kökets plats med badkar och utsikt över sjön. Det ger även en möjlighet till ett bra garderobsutrymme på toalettens plats.

Ansökan om förhandsbesked skickades in i början på denna vecka. Jag är i färd med skogsröjning där jag behöver hjälp med ett 20-tal större tallar med ålder på ca 100-150år.

Tidsplan:

  • 2023
    • Förhandsbesked
  • 2023-2024
    • Skogsarbete
    • Bygglov
  • 2025-2026
    • Markarbete
    • Grundläggning
    • Brunnsborrning
  • 2027-2028
    • Installation av lopp
    • Väderskyddad stomresning
  • 2028-2030
    • Installation El
    • Inredning
    • Trall
Hoppas ni vill följa med! Ska bli kul att få dela min resa med er.


 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
jogu007 och 67 till
  • Laddar…
Kul projekt 👍🏼
Här en forslag för den sovrum med 2 enkel säng. På det sättet, varje barn får en lite mer privat utrymme 😉
 
  • Överlagrad våningssäng med arbetsutrymme under, modernt minimalistiskt barnrum, träinredning och leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Kul inlägg med video, härligt fågelkvitter 😊
Ser ut att vara en fantastisk plats och jag önskar dig lycka till med projektet.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
sysmali
Vilken härlig miljö! Detta ska följas.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Gissar att arkitekten har synpunkter på vissa fönsters placering och utformning ?
 
Kul projekt, ska bli intressant att följa. Är det ett fönster från golv till tak bakom sängen eller ser jag bara fel på ritningen?
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
D
Det finns ju regler som säger att bygget ska vara färdigställt 5år efter beviljat bygglov. Hur ska du då kunna bygga fram till 2030?
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
K Karine S skrev:
Kul projekt 👍🏼
Här en forslag för den sovrum med 2 enkel säng. På det sättet, varje barn får en lite mer privat utrymme 😉
Det där va ju skitsnyggt, den ska jag ta med. Tack!
 
  • Gilla
Karine S
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gissar att arkitekten har synpunkter på vissa fönsters placering och utformning ?
Utveckla gärna. Vad har du för synpunkter med dem?
 
Vid ryggåstak brukar man rekommendera att fönster följer takets vinkel, i ert fall kanske två mindre triangulära fönster ovanför de stora.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
P peterj66 skrev:
Kul projekt, ska bli intressant att följa. Är det ett fönster från golv till tak bakom sängen eller ser jag bara fel på ritningen?
Nä, så är det inte tänkt. Vet inte just nu vilket du syftar på, men det är inte tänkt att vara fönster bakom sängen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vid ryggåstak brukar man rekommendera att fönster följer takets vinkel, i ert fall kanske två mindre triangulära fönster ovanför de stora.
ahh, då är jag med. tack för input
 
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
ahh, då är jag med. tack för input
Varsågoda! Det kommer bli ljusår snyggare , speciellt utifrån.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Det finns ju regler som säger att bygget ska vara färdigställt 5år efter beviljat bygglov. Hur ska du då kunna bygga fram till 2030?
Vi får sätta in soffan och bygga trallen under 2030 då.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vad kul projekt att följa! Jag är själv uppvuxen i Ockelbo och vi har en stuga i närheten i Mojsjön! :)

//Patrik
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.