optimum
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Köp en bil med LFP batteri så slipper du kobolt. (Och kan ignorera denna löjliga artikel)
Ja det är bra om batterierna kan använda mer konventionella mineraler. Jag har läst om dem tidigare där Tesla gått över till ca hälften av sina bilar med sådana. Men negativa är att det krävs större och tyngre batterier eller så får man minskad energi och kan köra kortare på varje laddning.
Men fortfarande litium vilket vore bra om det går ersätta med mindre miljöpåverkan.

Men jag tror säkert det kommer mindre och med mer energi per volym och vikt.
 
K
H HenrikHuslöse skrev:
Jag tror att jag har skrivit det tidigare i tråden: Det finns inga elbilar i den prisklassen. Men, vad får man för modern bensinbil för 30000 kr? "Hyfsat modern" borde betyda högst tio år, modellår 2013/2014. Jag hittar noll sådana på Blocket, inte ens småbilar. För en fungerande Volvo eller Volkswagen är man nere på bilar från 2008-2009, alltså nästan 15 år gamla bilar.
Jo, priserna har verkligen exploderat på gamla bilar. Med hyfsat modern menar jag en bil från denna sida om -00 talet. Jag kan inte se att det hänt något de senaste 20 åren som motiverar att köpa nyare bil.

Nu har jag inte köpt bil på många år, men tittar ju lite då och visst verkar det fortfarande gå att hitta vettiga bilar för under 30 000 kr.
 
Nissens Nissens skrev:
Du tror på fullt allvar att det ser ut så om 15 år?

Du får nog lägga på ytterligare 15 år på det.
Ja, och pratar vi Stockholms innerstad så tror jag det händer innan 2030.

https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/miljozoner/miljozon-klass-3/

Stockholms stad har fått i uppdrag att utreda och stegvis införa miljözon klass 3 i Gamla stan och ett område i City, med start 2024 och fullt införd 2026. Utredningen undersöker vilket geografiskt område som ska omfattas av regleringen och konsekvenser av införandet.



Utredningen kommer föreslå en plan för genomförande till trafiknämnden i slutet av 2023. Miljözon klass 3 är den klassning som ställer högst krav på vilka fordon som får färdas i zonen. De fordon som får färdas i miljözon klass 3 är
• lätta och tunga elfordon
• lätta och tunga bränslecellsfordon
• lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
• tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6.
Jag misstänker att miljözon 2 kraven kommer att skärpas till motsvarande i ungefär samma veva
https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/miljozoner/miljozon-hornsgatan/
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Notera, att jag skrev inte att 80% bor i zoner där bara elbilar är tillåtna, utan att zonerna kommer att vara så vanligt förekommande att det för 80% av befolkningen är så pass opraktiskt att ha fordon som inte får köra där att bensin/diesel inte längre är ett alternativ för dem.

Ditt når man i princip redan skulle jag tro om centrum i Stockholm, Göteborg och Malmö skulle bli "miljözon 3" eller liknande, och det tror jag inte tar 15 år ens. Vet inte när det hände, men ser t.ex aldrig någon buss i städerna här nere längre som inte går på el.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Sjuttontusen inlägg in i denna tråden så har inget ännu kommit upp från de som vägrar elbil, som ändrar det jag förmodade.

Av allt jag har läst så handlar det om att man är bekväm, okunnig och förändringsobenägen, det framhålls lite "behov" som nästan i varje fall är detsamma som "vana" och man ska minsann inte ändra sina vanor oavsett vad konsekvenserna blir. Här kan jag såklart slänga in en asterisk och säga att några undantag såklart alltid finns, generalisserar för att kunna skriva kort.

Då menar jag självklart i första hand nybilsförsäljning, inte olika meningslösa exempel på billiga gamla bilar jämför med dyra nya. Ett annat aber är såklart laddning för de som inte kan ladda hemma eller på sin arbetsplats, då kan det vara lite bökigt.

Det som då återstår är ekonomisk styrning och jag tror att vi kommer få se detta användas mer inom en snar framtid.
 
  • Gilla
findus42 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A ajn82 skrev:
Ja, och pratar vi Stockholms innerstad så tror jag det händer innan 2030.

[länk]


Jag misstänker att miljözon 2 kraven kommer att skärpas till motsvarande i ungefär samma veva
[länk]
Stockholm är en så liten del av Sverige, men den stan är värdelös att köra bil i ändå.

Tror inte att de flesta städer är beredda att döda turismen, och pengarna styr som bekant.
 
M
K Kallebo skrev:
Nu har jag inte köpt bil på många år, men tittar ju lite då och visst verkar det fortfarande gå att hitta vettiga bilar för under 30 000 kr.
Allt är relativt men jag upplever att för 15-20 år sedan fick man betydligt mer bil för typ 50k. Idag är det på gränsen till löjligt, 50k ger inte mycket till bil idag.

Visst, pengars värde, inflation osv. osv. Men idag är det hopplöst att hitta något för rimliga pengar.
 
  • Gilla
Erikdenlille
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Stockholm är en så liten del av Sverige, men den stan är värdelös att köra bil i ändå.

Tror inte att de flesta städer är beredda att döda turismen, och pengarna styr som bekant.
Fast liknande förslag finns i Göteborg (som för övrigt också är en värdelös stad att köra bil i).
Det är nog inte otroligt att det kommer på fler ställen. Vi ser det i andra länder också, men i Sverige kanske det stannar vid Stockholm, men jag är skeptisk.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Fast liknande förslag finns i Göteborg (som för övrigt också är en värdelös stad att köra bil i).
Det är nog inte otroligt att det kommer på fler ställen. Vi ser det i andra länder också, men i Sverige kanske det stannar vid Stockholm, men jag är skeptisk.
Ja, båda städerna är bökiga att köra i, men av olika skäl. I Sthlm är problemet trafiken och brist på P-platser, och de som finns är snordyra.

I Gbg är det mer trafikplaneringen som är hopplös, det är enkelriktat nästan överallt. Ovanpå det ställer ju bygget av västlänken till det.

Vi får väl hoppas att det stannar vid Sthlm. Jag tror att tex näringsidkarna kommer att protestera en del i Gbg.

Iofs så blir det nice för de som har en bil som klarar kraven, ev gör den bilen jag har redan nu det, men har dålig koll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, båda städerna är bökiga att köra i, men av olika skäl. I Sthlm är problemet trafiken och brist på P-platser, och de som finns är snordyra.

I Gbg är det mer trafikplaneringen som är hopplös, det är enkelriktat nästan överallt. Ovanpå det ställer ju bygget av västlänken till det.

Vi får väl hoppas att det stannar vid Sthlm. Jag tror att tex näringsidkarna kommer att protestera en del i Gbg.

Iofs så blir det nice för de som har en bil som klarar kraven, ev gör den bilen jag har redan nu det, men har dålig koll.
Det kan gå undan om S och MP får fäste i storstäderna...
 
  • Ledsen
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan gå undan om S och MP får fäste i storstäderna...
Ja, speciellt om MP är med, klarar S sig själva är nog risken mindre…
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Stockholm är en så liten del av Sverige
En fjärdedel av befolkningen. Om vi räknar länet.
Nissens Nissens skrev:
den stan är värdelös att köra bil i ändå.
Mycket lättkörd stad. Men det är klart, är man en ovan bilförare är det svårt med tät stadstrafik.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En fjärdedel av befolkningen. Om vi räknar länet.

Mycket lättkörd stad. Men det är klart, är man en ovan bilförare är det svårt med tät stadstrafik.
Är från Skåne men trots storleken på Stockholm så är Göteborg värre att köra i enligt mig.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Att stenhårt begränsa införandet av nya fossilfordon är helt okomplicerat och det skulle leda till en enkel övergång, de befintliga fossilbilarna skulle finna under lång tid, för de flesta som har svårt med el så skulle de kunna köra resten av livet med fossilt om de vill. Samtidigt ser vi en global tendens att fossilsubventionerna börjar bli allt mer impopulära, detta kommer leda till att fossila bränslen går upp i pris kraftigt och det kommer nog övertyga de flesta som tidigare inte trodde att det gick att släppa fossilsargen.

I de fåtal applikationer där fossilt är ett måste så kommer det fortsätta användas, eller så kommer det andra billigare och mer effektiva sätt att bedriva den verksamheten.

Allt blir bra, precis som tidigare så kommer världen fortsätta bli bättre, trots en del motstånd mot detta.
Låt mig se de tekniska lösningarna i praktiken innan vi rusar iväg och bestämmer oss för något.

Tekniken först, sedan besluten.

J jocke31 skrev:
Precis så. Och om man tittar på målgrupperna lite närmare så är ofta de som har sämre ekonomi (ensamstående mammor, studenter osv) egentligen inte i behov av en bil som går att köra vintertid 60 mil utan stopp med hästsläp.
Har de råd att lägga en kvarts miljon eller mer på en bil?


T tompaah7503 skrev:
Håller inte med dig, alls.

Är något tillräckligt skadligt, vilket vi idag vet att fossilbränsleförbränning är, så ska man inte vänta på "vettiga" alternativ utan de behöver fasas ut med fast hand och det snabbt.

Vi behöver främst titta på ett brett spektrum av åtgärder, inte bara "byta ut avgasbilar mot elbilar".

Det handlar om att ordna boende, samhällsservice och kommers så att man inte är tvungen att ha bil för att kunna leva i samhället. I stort sett alla handelsområden idag byggs helt med utgångspunkt i egenägd bil, ett enormt slöseri av all sorts resurser.

Det handlar om att möjliggöra alternativa transportsätt för de transporter som ändå behövs, om du bara anar hur många jag pratar med som vill börja cykla men det är för otryggt att göra det där de bor, så de är tvungna att äga bil för sina transportbehov. Högre turtäthet och finmaskigare linjenät för kollektivtrafiken hellre än att införa nolltaxa för densamme, det är bättre tillgänglighet som får människor att använda det mer, billigt är det redan. I tätorterna behöver privatbilarna fasas ut i det närmaste helt för att just bereda plats för kollektivtrafikens, gångtrafikens och cykeltrafikens framkomlighet. Som bonus med cykelinfrastruktur av tillräckligt god kvalitet är att ex.vis räddningstjänst kan nyttja den och eliminerar helt risken av att fastna i biltrafikköer.

Gör man mycket av detta löser det dagens problem med elbilar också. Elbilarna kommer räcka till de som verkligen inte klarar sig utan bil och laddstationerna får ett betydligt lägre tryck på sig.
De ändringar du föreslår är sådant som tar flera generationer. Feck, titta på hur många städer som fortfarande har en stadskärna som i grund och botten är designad för häst och vagn...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Fast liknande förslag finns i Göteborg (som för övrigt också är en värdelös stad att köra bil i).
Det är nog inte otroligt att det kommer på fler ställen. Vi ser det i andra länder också, men i Sverige kanske det stannar vid Stockholm, men jag är skeptisk.
Jag kan bara addera Malmö till listan, mycket förändringar i vägnätet för att uppmuntra cykling och kollektivtrafik har gjort det mycket sämre för bilar, allt är såklart medvetet och siktar väl på någon framtid. Att det sedan sammanfallit med interhethandel, pandemin och uppkomsten av stora köpcentrum utanför stadskärnan gör ju att centrum i stort tappat rejält, sen växer det fram lite nya områden där ungdomar, som i huvudsak väljer bort bilägande, samlas och shoppar och går på restauranger.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.