K
J JLov skrev:
Skoda? Jag fick plocka isär båda mina motorer och laga kablarna. Vissa motorer ska tydligen vara enkla att ta isär. Mina verkade vara svetsade.
Ja Octavia 2017. Okej, gjorde det enkelt för mig och köpte ny motor på nätet, så ej originaldel. Var lite tjockare men funkade. Bilfirman skulle ha över 6000 för en ny motor, 1100 för jobbet och 900 för ”kalibrering” (dvs. hålla inne stängknappen i 5 sekunder så elmotorerna ”återställs” efter bytet)..
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Överraskade sambon med en piedestal igår efter hon ville köpa en på plantagen dagen innan. Det är det här klassiska man säger, ”Äh, jag kan bygga en åt dig stället.” vilket oftast resulterar i att man (läs jag) glömmer bort det. Den här gången gick jag ut till verkstaden och gick inte därifrån innan den var klar. Haha

Träpall med robust skiva, tre ben, bär vit kruka, intill grå vägg och vävda tapeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Har sett något liknande i någon av trådarna om incabandsågar här på forumet men det där såg nästan ännu enklare ut. Ser ut som en vanlig spilltratt till avlopp?
Korrekt, jag rotade lite i lådorna och hittade den där som av en slump passade damsugarslangen och den var platt på ovansidan så det trivialt att skruva fast en liten bit plywood i den.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Demonterat lite odlingslådor. Lite oklart vad det är för virke. Oorganiserat förrådsutrymme med spadar och demonterade radiatorer mot en rostig vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett trästycke med urgröpning och vit substans, hand håller mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Lite körning med gröna faran i veckan.
Flyttade tillbaka ställningen.
Vy från grävmaskinhytt, hus under renovering, person, grönska och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Körde in lite mer ved I garaget, får plats med 6st säckar nu med utbyggt vedförråd.
Lastbil med last av säckar, parkerad bil, grönskande träd. Fotot taget genom smutsig genomskinlig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland hade jag velat haft lite längre räckvidd, men den är ändå helt okej.
Taket på altanen är 11,5m och den räcker hela vägen utan problem även fast den står några meter ifrån.
En boningsbyggnad under reparation, stor mobilkran framför, solig dag, grönska, svensk landsbygdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var och lyfte upp kompisens fäste för solvärmarna också men glömde ta en bild.
Nästa steg blir att lyfta upp 16m2 solfångare med svänglagring senare i höst, ska försöka komma ihåg kameran då...
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Fortsatte med panelen igår.
Trädäck under konstruktion, röda träplankor, verktyg på gräsmatta, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning och uträkning gav 18mm mellanrum jämnt fördelat över väggens längd, vilket stämde rätt bra när sista biten skulle skjutas på plats.
Eller ja sista biten är kvar då jag räknat fel på virkesåtgången.. 🤦
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 15 till
  • Laddar…
Skärpt en slö och hackig stämkniv med resekitet. Ca 15 min; 240 till 800 och sedan stropp räcker för att kunna raka armhår. Knivslipningset i träask med blad, slipstenar och betning. Morakniv. Slipmaterial numrerat efter grovlek. Verktygsunderhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mejsel på omonterade träplankor, snickeriarbete utomhus med bokeh-effekt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen fick jag hjälp av en 3-årig hipster också, väldigt engagerad i ca 20 min.
Barn i röd mössa arbetar med träplank på soldränkt däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pfb och 6 till
  • Laddar…
K
nanowire nanowire skrev:
Skärpt en slö och hackig stämkniv med resekitet. Ca 15 min; 240 till 800 och sedan stropp räcker för att kunna raka armhår.[bild][bild]


Sen fick jag hjälp av en 3-årig hipster också, väldigt engagerad i ca 20 min.
[bild]
Vacker trall, Cumaro?
 
K kniv skrev:
Vacker trall, Cumaro?
Japp, det stämmer
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Ingen spånplatta i köksskåp från 1951.
 
  • Träskräp och spill, grönt landskap, blå himmel, dagtid, utomhus, renovering eller byggprojekt avfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Robotdammsugare demonterad på bord, synliga inre delar, batteri, hjul och roller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plastdel på mönstrad vit bakgrund, möjligen elektronikkomponent eller tangentbordstangent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Robotdammsugare på mönstrad matta i vardagsrum, vit soffa i bakgrunden, laddningsstation och sladd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liten hjärntransplantation.



Men nu funkar den :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Handsåg med orange svart handtag ligger på grön gräsmatta, sågtandad kant, utomhus, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick kapitulera och hämta
Motorsåg på gräsmatta, släpvagn i bakgrunden, soligt, fälld trädstub nära släpvagnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här slutade för sockertoppen som började bli brun och torr både här och där...
En bild av en trädgård med borttaget träd, uppgrävd jord och intilliggande grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagn fylld med borttagna barrväxter, förmodligen efter trädgårdsarbete, parkerad bredvid grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
FreQa och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Fick kapitulera och hämta
[bild]

Så här slutade för sockertoppen som började bli brun och torr både här och där...
[bild][bild]
”Av JORD är du kommen.

JORD skall du åter varda.”

Amen
 
  • Gilla
  • Älska
Immobil och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Jag har förlängt röret under infarten dryga metern då många sneddar i kurvan och nästan kör ner i diket. Trots att grävmaskinen står och väntar gjorde jag detta för hand då jag inte riktigt litar på mina förmågor, speciellt när det gäller grävning i närhet av 50 år gamla betongrör, så grävredskapen var spade och skyffel, men för att få på 200mm plaströret på betongröret var jag tvungen att fräsa bort lite av godset på plaströrets muff, hittade detta tillbehör till fräsen som jag inte riktigt vet hur det ska användas (antar någon form av kantfräs), men för mig funkade det för att tunna ut väggarna på rörets muff.
En överhandsfräs vilar på grå trätrall; elverktyg med sladd och justerbart fräsdjup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dåligt (inga) bilder på arbetet som nu är i princip återställt, saknas bara lite matjord på toppen. Skyller på att jag blev något distraherad under arbetet:

man kan ana mitt huvud i övre vänstra hörnet men det var knappast ”huvudattraktionen” utan grisarna, ffa de prickiga! De fortsatte ner mot mig och var nog bara någon meter eller två bort när jag, väldigt sent pga mina airpods med active noice cancelling, upptäckte besökarna och ropade till samt hoppade upp ur min grop

verkar inte som att jag skrämde dem allt för mycket och senare lunkade de vidare upp i skogen - jag klarade mig också från ett ofrivilligt byte av underkläder men det var på håret kan jag säga…


/U
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
saiter och 8 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Skärpt en slö och hackig stämkniv med resekitet. Ca 15 min; 240 till 800 och sedan stropp räcker för att kunna raka armhår.[bild][bild]


Sen fick jag hjälp av en 3-årig hipster också, väldigt engagerad i ca 20 min.
[bild]
Ser ut som ett paulk bord på keter bordet? Skulle man kunna få en lite närmare titt den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.