Mikael_L Mikael_L skrev:
För alla bilar drar ner rejält på laddningshastigheten mot slutet för att batterierna blir annars för varma.
Brukar vara ca 80% som är lämpligt att stoppa vid, men det beror på bilen också, de har olika batteritekniker och olika bra kylning av batteripacket.
Min börjar sänka laddhastigheten märkbart redan vid 50% laddat, så jag brukar vara sugen på att avbryta snabbladdningen tidigare än 80%. Men min bil har superkass kylning av batteripacket, för det är första generationen då tillverkaren antagligen inte lärt sig tillräckligt.
Det här är lite intressant för oss som gärna snöar in på verkningsgrad vid olika förutsättningar, och hur den påverkar förbrukning per mil. Det är ju inte bara kWh/km från batteriet som är meningsfullt att titta på, även om det bara är det bilen presenterar på skärmen.

Du brukar ju vara nyfiken och påläst, så jag undrar om du har sett siffror på laddningsverkningsgraden för hemmaladdning, snabbladdning i optimala intervallet, och snabbladdning när det börjar bli fullt?

För fossilbränslen pratar man om well-to-wheel-förluster, som oftast delas in i well-to-tank och tank-to-wheel, och den första delen kan jag som konsument inte påverka alls. Elbilens motsvarighet borde vara wall-to-wheel som delas in i wall-to-battery och battery-to-tank, men här har man större möjligheter att påverka hela kedjan. (Bortser från well-to-wall eller vad man nu vill kalla det, eftersom det främst handlar om annat än verkningsgrad)
 
M
@ @ndreas skrev:
Vad är bättre för miljön? Elbil eller inte?

[media]
Så att framställa "drivmedlet" till elbilar har ingen miljöpåverkan öht., intressant!
 
Mikael_L
@ @ndreas skrev:
Vad är bättre för miljön? Elbil eller inte?

[media]
Jaja, nu har jag slösat bort drygt tio minuter till av mitt liv.
Men å andra sidan kändes det dock lite bättre nu att köra koldriven elbil, de har nog rätt i att det blir färre energikrävande och nedsmutsande och CO2-drivande steg innan det kommer till drivhjulen på bilen nu, än när jag körde på bensin.

Och idag laddade jag helt säkert fossilfritt, med ett elpris på 5 öre, så kan det inte finnas någon kol eller gas i produktionen, och det blir väl antagligen allt oftare sådana dagar under kommande åren.
 
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Så att framställa "drivmedlet" till elbilar har ingen miljöpåverkan öht., intressant!
Så sas det aldrig, det sas bara att det var färre steg som påverkar miljö och klimat inblandade.
När jag kör bilen på kol jämfört med bensin så slipper mitt bränsle stegen med båt och lastbilsfrakter och raffinaderi. Sen är det väl kanske osäkert om det går mer el till oljepumparna vid oljekällorna än att driva en Bagger 293, för samma mängd upptagen energi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bagger_293
 
Mikael_L
K kabelkaparen skrev:
Du brukar ju vara nyfiken och påläst, så jag undrar om du har sett siffror på laddningsverkningsgraden för hemmaladdning, snabbladdning i optimala intervallet, och snabbladdning när det börjar bli fullt?
Nej, jag är väl lite nyfiken, men inte varit tillräckligt för att försöka få grepp om det.
Men lite kan man fundera rent fysikaliskt, verkningsgraden vid laddning är ju att de % som inte kommer in i batteriet blir värme (i laddaren och batteripacket), och när jag laddar i garaget så känner jag inte av den minste extra uppvärmning från denna process, så det är inte märkbart många watt. Men visst är det så, att t.ex. 100W skulle jag nog inte märka, och det skulle ju vara flera procent förlust i verkningsgrad.

Och de räkneövningarna som försöker räkna ut livscykelkostnader för allt möjligt är alldeles för komplexa för mig, eller någon annan ensam person, att fixa.
Det får göras inom forskning eller organisationer, och så får vi studera vad de kommer fram till.
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så sas det aldrig, det sas bara att det var färre steg som påverkar miljö och klimat inblandade.
När jag kör bilen på kol jämfört med bensin så slipper mitt bränsle stegen med båt och lastbilsfrakter och raffinaderi. Sen är det väl kanske osäkert om det går mer el till oljepumparna vid oljekällorna än att driva en Bagger 293, för samma mängd upptagen energi.
[länk]
Alla dessa vinklade påståenden tycker jag glömmer en mängd faktorer. Ta bara en sån sak som snöret mellan vindsnurran hem till kund. Aluminiumet i kabeln, alla vet kanske inte att framställa aluminium är en av dom mest energikrävande processerna. Cementen till vindsnurrans fundament, turbinbladen, som idag inte går att återvinna. Alla ställverk på vägen som innehåller mängder med komponenter som kräver stora mängder energi att framställa.

Alltså för att jämförelsen ska bli korrekt så måste ju HELA kedjan tas med i beräkningen. Ska man ta med lastbilstransporter och tanktransporter med båt för oljan så borde rimligtvis påverkan av snöret från vindsnurran hem till ladduttaget också tas med. Att gräva ned några 100 mil sladd har också sin påverkan, eller bygga luftlinjer med stolpar och fundament. ALLT har ju en avskrivningsfaktor kontra miljöpåverkan/livslängd.

Många fallerar totalt i tänket med resonemanget att "men elen har vi ju redan hemma i huset" och tror därmed att elbilen vunnit på förhand. Jag föraktar inte eldrivna fordon, men jag anser att jämförelsen i den visade filmen fallerar totalt med dess vinkling.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och rätt ofta vill man istället veta hur mycket och länge man ska ladda för att komma fram (till destinationen där man långsamladdar till typ nästa dag, eller till nästa snabbladdare).och då kan du använda tumregeln att en personbils EV drar ca 1,5 - 2kWh / mil, stora tunga i övre spannet, små lätta i nedre på samma sätt som bensinbilar. Och i motorvägsfart eller regn eller snöslask ökar det 10-20%.
Man lär känna sin egen bil efterhand, men ungefär såhär är det.

Så, är det 20 mil man har att köra på den laddning man skickar in, så behövs det 30kWh - 50kWh.
Ungefär, dvs 30 med en mindre bil i 90knyck en sommardag, eller 50kWh med en större bil i 110knyck en snöig dag.

Sen är det bara att räkna vidare precis som Avemo skrev.


Man snabbladdar ofta bara till ca 80%, om man klarar sig med det till nästa laddstopp/slutdestination.
För alla bilar drar ner rejält på laddningshastigheten mot slutet för att batterierna blir annars för varma.
Brukar vara ca 80% som är lämpligt att stoppa vid, men det beror på bilen också, de har olika batteritekniker och olika bra kylning av batteripacket.
Min börjar sänka laddhastigheten märkbart redan vid 50% laddat, så jag brukar vara sugen på att avbryta snabbladdningen tidigare än 80%. Men min bil har superkass kylning av batteripacket, för det är första generationen då tillverkaren antagligen inte lärt sig tillräckligt.
Och jag gör ju inte heller några långkörningar, men ibland är det en relativt lokal resa som ändå kräver lite extra laddning bara för att jag ska komma hem igen, då laddar jag så sent som möjligt och så lite som möjligt, och laddar billigt och långsamt hemma sen.
Hittade denna filmen- förklarar lite om laddning på ett enkelt sätt (tyckte jag)

Tillsammans med din text ganska belysande. Börjar fatta nu... Nästa grej att undersöka för mig är laddning av elbil via solceller och egen laddare hemma. När man pratar om bästa elbil och bästa mjukvara så handlar det nog om att billen skall fatta själv hur nära laddstationen den är och förbereda laddningan.

(har inte läst alla 17.175 inläggen 🙂 fuskade och började vi 17.000)
 
M Markarbetaren skrev:
Alla dessa vinklade påståenden tycker jag glömmer en mängd faktorer. Ta bara en sån sak som snöret mellan vindsnurran hem till kund. Aluminiumet i kabeln, alla vet kanske inte att framställa aluminium är en av dom mest energikrävande processerna. Cementen till vindsnurrans fundament, turbinbladen, som idag inte går att återvinna. Alla ställverk på vägen som innehåller mängder med komponenter som kräver stora mängder energi att framställa.

Alltså för att jämförelsen ska bli korrekt så måste ju HELA kedjan tas med i beräkningen. Ska man ta med lastbilstransporter och tanktransporter med båt för oljan så borde rimligtvis påverkan av snöret från vindsnurran hem till ladduttaget också tas med. Att gräva ned några 100 mil sladd har också sin påverkan, eller bygga luftlinjer med stolpar och fundament. ALLT har ju en avskrivningsfaktor kontra miljöpåverkan/livslängd.

Många fallerar totalt i tänket med resonemanget att "men elen har vi ju redan hemma i huset" och tror därmed att elbilen vunnit på förhand. Jag föraktar inte eldrivna fordon, men jag anser att jämförelsen i den visade filmen fallerar totalt med dess vinkling.
Ja, den är grovt missvisande. Ingen skulle orka se en video på flera timmar. Tex togs det inte med den energin och materiell det krävdes att bygga alla oljeplattformar, tankers, lastbilar , bensinstationer, raffedenerier osv…
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, den är grovt missvisande. Ingen skulle orka se en video på flera timmar. Tex togs det inte med den energin och materiell det krävdes att bygga alla oljeplattformar, tankers, lastbilar , bensinstationer, raffedenerier osv…
Äsch, nu blev min bil lite sämre igen, hur mycket har det inte kostat klimatet och miljön att bygga en Bagger 293?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Äsch, nu blev min bil lite sämre igen, hur mycket har det inte kostat klimatet och miljön att bygga en Bagger 293?
Laddar du ofta med tysk el?
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Laddar du ofta med tysk el?
Jag laddar med el från det hoplänkade europeiska elsystemet.

Det jag inte laddar går till tyskland (bl.a) och hindrar en kolbit eller två att brännas.
(Det var en av dem som Fridolin fick, och tog med sig i TV-studion 😂 )
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Alla dessa vinklade påståenden tycker jag glömmer en mängd faktorer. Ta bara en sån sak som snöret mellan vindsnurran hem till kund. Aluminiumet i kabeln, alla vet kanske inte att framställa aluminium är en av dom mest energikrävande processerna. Cementen till vindsnurrans fundament, turbinbladen, som idag inte går att återvinna. Alla ställverk på vägen som innehåller mängder med komponenter som kräver stora mängder energi att framställa.

Alltså för att jämförelsen ska bli korrekt så måste ju HELA kedjan tas med i beräkningen. Ska man ta med lastbilstransporter och tanktransporter med båt för oljan så borde rimligtvis påverkan av snöret från vindsnurran hem till ladduttaget också tas med. Att gräva ned några 100 mil sladd har också sin påverkan, eller bygga luftlinjer med stolpar och fundament. ALLT har ju en avskrivningsfaktor kontra miljöpåverkan/livslängd.

Många fallerar totalt i tänket med resonemanget att "men elen har vi ju redan hemma i huset" och tror därmed att elbilen vunnit på förhand. Jag föraktar inte eldrivna fordon, men jag anser att jämförelsen i den visade filmen fallerar totalt med dess vinkling.
Angående aluminium https://metallkompetens.se/handbok/...uminium/framstallning-av-aluminium-ur-bauxit/
Kolla vad som kan göras med elektrolys
 
optimum
El bil så behövs kobolt till batterier.

Då bör man veta om det här
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQbeQ7/blodsbatterier-en-granskning-av-kobolt-industrin-i-kongo

"Det som pågår i södra Kongo-Kinshasa liknar en amerikansk guldrusch. Folk letar efter kobolt överallt.

För två år sedan skulle en man gräva ner en toalettank i kvarteret Kasulo mitt i Kolwezi när han stötte på malmen. Därefter blev inget sig likt. Folk började gräva längs de gropiga vägarna. På bakgårdarna, i sina trädgårdar. Ja, till och med inne i kyrkan, där pastorn bröt upp ett stort hål i golvet.

På nätterna smög sig avundsjuka människor från andra kvarter in och tjuvgrävde. Vakter kallades in, folk blev som besatta, tills marken såg ut som en schweizerost och husen hotade att rasa och de boende kunde konstatera att ingen ändå hade blivit rik.

Staden Kolwezi ligger mitt i en av de största mineralfyndigheterna i världen. Ovanpå den mest ofantliga skatt och mitt i en förtvivlad fattigdom.

Jean-Paul Mulanga drömmer inte om att äga en Iphone. Den önskan han har är betydligt enklare än så, att hans fyra barn ska få bli vuxna.

Hans liv kunde inte vara mer olikt ditt och mitt. Ändå går det ett band från honom till oss.

Eller snarare – en kedja av kobolt."

Två personer i en rödfärgad grop. En klättrar upp, en hjälper. Huvudbonad med lampa. Möjlig grottforskning eller arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
El bil så behövs kobolt till batterier.

Då bör man veta om det här
[länk]

"Det som pågår i södra Kongo-Kinshasa liknar en amerikansk guldrusch. Folk letar efter kobolt överallt.

För två år sedan skulle en man gräva ner en toalettank i kvarteret Kasulo mitt i Kolwezi när han stötte på malmen. Därefter blev inget sig likt. Folk började gräva längs de gropiga vägarna. På bakgårdarna, i sina trädgårdar. Ja, till och med inne i kyrkan, där pastorn bröt upp ett stort hål i golvet.

På nätterna smög sig avundsjuka människor från andra kvarter in och tjuvgrävde. Vakter kallades in, folk blev som besatta, tills marken såg ut som en schweizerost och husen hotade att rasa och de boende kunde konstatera att ingen ändå hade blivit rik.

Staden Kolwezi ligger mitt i en av de största mineralfyndigheterna i världen. Ovanpå den mest ofantliga skatt och mitt i en förtvivlad fattigdom.

Jean-Paul Mulanga drömmer inte om att äga en Iphone. Den önskan han har är betydligt enklare än så, att hans fyra barn ska få bli vuxna.

Hans liv kunde inte vara mer olikt ditt och mitt. Ändå går det ett band från honom till oss.

Eller snarare – en kedja av kobolt."

[bild]
Har du någon bättre källa än Aftonbladet? Det är väl den sämsta källan man kan hitta…
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
@optimum, var det okänt för dig att det finns fattiga människor i världen och att dessa försöker försörja sig med alla tänkbara medel?

Idag är fortfarande den största användningen av kobolt mobiltelefonbatterier, även om elbilsbatterierna är på väg om med stormsteg. Och det i särklass vanligaste sättet att utvinna kobolt är som biprodukt vid kopparbrytning.

Handgrävande i Kongo är alltså en skenbild av hur det går till, satt för att väcka känslor, inte sprida kunskap.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.