O
R Räknenisse skrev:
Klipper du gräset någorlunda så har du ju gott om luft upp till bilens underrede.
Skulle vara en rejält kass bil om den rostade av att stå parkerad på gräsmattan, då tålde den knappast att du körde på saltade vägar eller när det regnar heller.
Det är dock riktigt att parkerar man på en gräsmatta en längre tid så blir det problem med rost på tex bromsar och bromsrör. Detta främst pga markfukt som kommer upp, ”ångar upp” och sedan kondenserar mot bilen.

Kör du med bilen så får den absolut vatten på sig, men den torkar även. Ställer du en bil med tex en presenningen på så torkar den inte utan fukten kommer ”nerifrån”.
 
  • Gilla
hundbiten och 3 till
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Testa att hålla ogräset borta med ättika. Det funkar dock så länge marken är torr. Och du behöver ta det minst en gång i veckan, annars är det inte lönt.
Enklaste är att låta skitet växa, som de andra säger.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Roundup Speed C det ända som gäller om du inte vill rensa för hand
Det tar ca 14 dagar innan det börjar vissna. Grön flaska med blå kort innan var korken gul
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Hur enkelt som helst
Du kör med släpräfsa regelbundet antingen för hand eller efter åkgräsklippare eller motsvarande
Varför krångla till de med ogräsbekämpning när de är uppkomsten av ogräs du skall förhindra
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Hur enkelt som helst
Du kör med släpräfsa regelbundet antingen för hand eller efter åkgräsklippare eller motsvarande
Varför krångla till de med ogräsbekämpning när de är uppkomsten av ogräs du skall förhindra
Blir lite sugen på en släpräfsa eftersom jag har samma problem som TS. Något att tänka på när det gäller tyngd/konstruktion på räfsan?
 
En järnbit/bal/rör med bultar/gängstång som sticker ut med några cm mellanrum. Tyngd och bredd får man laborera fram
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Och brännaren ska ju inte rulla upp saker. Utan bara värma upp så bladen blir mjuka, sen för plantan av dig själv.

Med det sagt kör det nog ändå ta för lång tid med brännare..
Rulla upp saker?
 
  • Gilla
lenaa
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag är ingen expert, men jag tvivlar på att han lade en tillräckligt bra markduk. Du skall väl ha N2 eller bättre för att slippa gräs och ogräs . Kratta bort så mycket grus som möjligt. Ta bort allt ogräs. Lägg ny duk och sedan på med nytt grus.
Du kan ju gräva ett provhål och se om du hittar någon markduk. Min gissning är att det inte ligger någon.
Det mesta ogräs kommer uppifrån då det spelar ingen roll hur mycket markduk man lägger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Albertini skrev:
Hej på er,

Bilden nedan visar en del av min grus-uppfart.
Som ni ser har jag stora problem med att ogräs och skit växer och tar över. Föregående ägare till huset lade uppfarten, och jag kan se att han lagt ett lager av marktäckning innan gruset lades på.

Hursomhelst är det inte tillräckligt, och jag kan inte få bukt på allt ogräs. Det blir värre för varje år. Nu behöver jag tips på hur skiten ska hanteras. Jag inhandlade en ”värmeblås” för att bränna men det tar ju flera minuter för varje liten kvadratcentimeter.

Vad är era bästa lösningar på problemet?

Tacksam för alla svar!
[bild]
Salt med jod. Se till att det bara hamnar på grusvägen.
 
Ohchips Ohchips skrev:
Salt med jod. Se till att det bara hamnar på grusvägen.
Vilken nytta tillför jod?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ligger de markduk under så är det nog självsått ogräs från frö Som virvlat runt och slagit rot.
Grannen håller sin uppfart ogräsfri med en kratta avsedd för ändamålet bakom trädgårdstraktorn,nån gång i månaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Det mesta ogräs kommer uppifrån då det spelar ingen roll hur mycket markduk man
Bockamålen Bockamålen skrev:
Det mesta ogräs kommer uppifrån då det spelar ingen roll hur mycket markduk man lägger
Jag håller inte med. Om du lögger grus på en din så kommer inte något kunna växa i gruset. Om du lögger jord på en duk så kommer det växa ..
 
  • Gilla
  • Haha
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag håller inte med. Om du lögger grus på en din så kommer inte något kunna växa i gruset. Om du lögger jord på en duk så kommer det växa ..
Det går fort att få en massa organiskt material i gruset via löv,pollen etc.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag håller inte med. Om du lögger grus på en din så kommer inte något kunna växa i gruset. Om du lögger jord på en duk så kommer det växa ..
Som Dilato skriver, löv och annat organiskt material bryts ned till jord över tid och då är man inne i det organiska ekorrhjulet där det går fortare och fortare för ogräs och annat att föröka sig.

Jag gjorde iordning en del av min tomt för några år sedan, kanske 7-8 år sen. Inte iordning i den bemärkelsen, snarare en gammal avskild gräsmatta på 20m2 som jag hårdgjorde istället för att slippa klippa. Klass3 duk på lera och ett lager på 10cm med 0-18 och singel på detta. Över denna ytan hänger grannens lönnar. Har genom åren försökt hålla undan höstlöven men det är hopplöst ändå. Nu kan ytan liknas vid en äng med halv meter högt ogräs. Det är alltså löv som förmultnat som ogräset slagit rot i. Går relativt lätt att rycka upp då det inte klarar växa genom duken. Men det går fort när det väl börjat växa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Rulla upp saker?
Glasklart inlägg av mig... :)
Elda upp..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.