Oldboy Oldboy skrev:
Om gaveltriangeln (hammarband & takåsar) är ordentligt sammanfogad, dvs som vilken vanlig takstol som helst, så är bärigheten inga problem. Regeln mitt under balken är oväsentlig. Den ska i princip inte ta upp några krafter alls. (Under förutsättning att de yttre takåsarna är väl förbundna med nockbalken så att de kan ta upp nockbalkens last och föra över den ner till hammarbandet.)
Nyckeln till bärigheten är att hammarbandet är väl sammansatt med takåsarna så att tryckkrafterna i takåsarna tas upp och binds ihop av hammarbandet.

Med ett ryggåstak (nockbalk) blir det inga sidolaster alls på långväggarna. Det är just därför som det ofta används i växthus. Man får öppet upp till nock utan skuggande underramar, och i alla mindre växthus så slipper man huvudvärk av att dunka skallen i dem eftersom de då oftast skulle sitta i huvudhöjd.

Vad jag saknar i detta växthus konstruktion är snedstöttor i hörnen så att inte väggarna kan vika sig av vindkrafter. Om det står i en liten glänta mitt i storskogen så kanske det räcker med 4 mm härdat glas för att ta upp de vindlaster som blir? Det är dock ngt som inte jag skulle lita på.
Tack för den informationen, det är berg med skog på båda sidorna av huset så jag tror inte det är så mycket vind från sidorna. Vinden kommer istället mest troligen direkt mot gavlarna.

Hur mycket hjälper det om jag sätter några hanbalkar på tre ställen? Det kanske hjälper till att hålla ihop högbenen med varandra och minskar belastningen på skruvarna i hammarbandet?
 
B Broderlax skrev:
Hur mycket hjälper det om jag sätter några hanbalkar på tre ställen? Det kanske hjälper till att hålla ihop högbenen med varandra och minskar belastningen på skruvarna i hammarbandet?
Om du med hanbjälke menar underram så kommer den adderade underramen att omvandla takåsarna till en takstol som hjälper till att ta tyngden av nockbjälken och föra ned den till långväggarna. (Psss gavelpartiet)

Så, ja, det skulle avlasta gavelpartiet. Bara det är tillräcklig ståhöjd under.
 
  • Gilla
Broderlax
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om du med hanbjälke menar underram så kommer den adderade underramen att omvandla takåsarna till en takstol som hjälper till att ta tyngden av nockbjälken och föra ned den till långväggarna. (Psss gavelpartiet)

Så, ja, det skulle avlasta gavelpartiet. Bara det är tillräcklig ståhöjd under.
Toppen, då blir det att sätta dit några
 
Nu är sommaren här och nästa steg i orangeriet ska genomföras.
Målet är bygga dubbeldörrar så vi slipper alla flugor och andra insekter som verkar tagit över orangeriet..

Växthus med möbler, trädgårdsredskap, skog i bakgrunden, molnig himmel, rustik atmosfär, betongfundament, transparent tak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joakimbrodd och 12 till
  • Laddar…
B Broderlax skrev:
Nu är sommaren här och nästa steg i orangeriet ska genomföras.
Målet är bygga dubbeldörrar så vi slipper alla flugor och andra insekter som verkar tagit över orangeriet..

[bild]
Jäklar vad fint det är/blev! Skulle vilja ha nått liknande själv.
 
  • Gilla
Broderlax
  • Laddar…
Bygger med Kärnfuru som jag vändlimmar.
Konstruktion pågår, träbitar och verktyg, plastskydd på marken, stege i bakgrunden, utomhusbyggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag inte har alla maskiner som man skulle vilja ha.. så blir det lite egna lösningar för att uppnå det man behöver.

Temporär snickarverkstad
Verktyg och byggmaterial vid träbyggnad i skogen, pågående arbete eller renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsplats utomhus, verktyg, sågbockar, trämaterial, kapsåg, oorganiserad, byggprojekt, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bitarna med färdiga tappar
Träpallar på spånskiva, verktyg, skuggor, utomhus, konstruktion, byggplats, dagtid, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ha limmat och kapat så är detta det grova utseendet när allt bara är ihoptryckt.

Det blir glas i de större hålen och en träspegel i den nedre hålet
Träarbetsprojekt, snickeri, verktyg, trädörr eller sängbygge, rörig arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man hur dörrbladen kommer se ut när jag fräst ut spår och rundningen
Handritad skiss på rutigt papper, mått och kommentarer, teckningar av byggdetaljer, ofullständig projektinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trähustak sedd genom smutsigt fönster med oskarp bakgrund av utomhusscen med diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att få till träspegeln limmade jag ihop tre bitar
Arbetsområde med trä, verktyg och lim; pågående hantverk eller snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mera bilder kommer när bygger kommer vidare, just nu är det tyvärr helt stopp pga ryggskott😢
 
  • Gilla
  • Ledsen
joakimbrodd och 10 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför kallar man den typen av bygnader för orangeri? Det går inte att använda som orangeri, det blir svinkallt på vintern.
”Orangeri”
Det är bara för att det låter finare 😉
kanske lite för att det är en murad vägg också 😎
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
B Broderlax skrev:
”Orangeri”
Det är bara för att det låter finare 😉
kanske lite för att det är en murad vägg också 😎
Har du en murad vägg, så kan du ju sätta en kamin där, så blir det ett Orangeri på vintern!
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Har du en murad vägg, så kan du ju sätta en kamin där, så blir det ett Orangeri på vintern!
Ja, det är nog planen också, men detta orangeri kommer aldrig att användas på vintern. Bor i Stockholm och orangeriet är i Jämtland.
Hela grejen med bygget är att kunna sitta och mysa på sommaren och slippa myggen😎
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför kallar man den typen av bygnader för orangeri? Det går inte att använda som orangeri, det blir svinkallt på vintern.
Den frågan tog du upp redan för ett år sedan i den här tråden. Har du glömt det?
https://www.byggahus.se/forum/threads/orangeri-vaexthus.461563/#post-4827294
Det här en projekttråd och därmed en social tråd. Ladda på med superlativer, om du kan!🙂
Annars startar du en egen tråd och debatterar exakta vetenskapliga definitioner på växthus och orangerier.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 2 till
  • Laddar…
B Broderlax skrev:
Ja, det är nog planen också, men detta orangeri kommer aldrig att användas på vintern. Bor i Stockholm och orangeriet är i Jämtland.
Hela grejen med bygget är att kunna sitta och mysa på sommaren och slippa myggen😎
Lite larvigt att lägga upp en sådan här bild men jag tycker den visar varför jag byggde detta.
Målet var att få vyn mot dalen och kunna vara inne men ändå ute.

Något jag är nöjd med är det finns inga metalbeslag eller synliga skruvar.
Eller nja, det finns metalbeslag i de öppningsbara fönstren, men de syns inte när de är stängda.
Trästruktur, glasväggar, lantlig vy, person vilar, rustik bord, utomhusrum, avkoppling, klar himmel, glas och tallrikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
joakimbrodd och 30 till
  • Laddar…
A
B Broderlax skrev:
Lite larvigt att lägga upp en sådan här bild men jag tycker den visar varför jag byggde detta.
Målet var att få vyn mot dalen och kunna vara inne men ändå ute.

Något jag är nöjd med är det finns inga metalbeslag eller synliga skruvar.
Eller nja, det finns metalbeslag i de öppningsbara fönstren, men de syns inte när de är stängda.
[bild]
Vinst härligt rum! Hoppas du får många fina dagar och kvällar där. :)
 
  • Gilla
Broderlax
  • Laddar…
Detta är ett av de bästa byggprojekt jag har sett här på siten!
Och vilken underbar vy ut i naturen.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Detta är ett av de bästa byggprojekt jag har sett här på siten!
Och vilken underbar vy ut i naturen.
Tack, det var vänliga ord.
Ja det är trevligt att ligga där och se bergen och skogen.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Nu är ”nästan” ryggskottet över, måste fortsätta ändå.

Fortsätter att fräsa för glaset och träspegeln.
Elektrisk överhandsfräs används på två trästycken, skapar spår, BOSCH verktyg, uteslutet arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut när jag testar grunden till spegeln.
Träarbete utomhus, skruvstäd, metallräls, trästycken, verktyg, mätdon, oordning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte gör något i mitten av spegeln och jag hittade en planka som jag hyvlade ned.
Rackarns vad bra det är med en planhyvel, mycket spån blir det..
Träspån på marken, sågverk, gröna gummistövlar, utomhus, skogsbakgrund, konstruktion, obehandlat timmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsplats utomhus med träplankor, verktyg och sågspån. Snickeri eller snickeriprojekt verkar pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte såklart göra den mindre och fräsa någon snygg kant innan jag limmar på den.
Här ligger den bara rå på spegeln.
Snickeriarbetsplats, klyvsåg, hörselskydd, obehandlat trä, bygge av möbler, verktyg, arbetsskor, oordning, kreativ process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsätter i morgon men bygget.

Faan vad jag saknar en bordsfräs.
Det är svårt att fräsa perfekt med en överhandsfräs.
Gratulerar alla som äger en bordsfräs👌
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.