B brfbo skrev:
Det Här är troligtvis intressant att veta för dig som bor i Brf och som betalar försäkring för att vara skyddad vid vattenskada.
Ang vattenskada i min brf.
Jag har en vattenskada i mitt nygjorda badrum.
Vattenskadan beror på bristande underhåll av den boende ovan mig och den beror också på att Brf inte underhållit sina rör i väggarna.
Läckage från golvbrunn och pvc matta från 1970 som fuktspärr under kakel.
Hål i avloppsrör(gråvatten) i väggen.
Jag har i flera år varnat Brf och denna ovan för att detta riskerade att ske.

ENLIGT HSB BRF OCH MITT FÖRSÄKRINGSBOLAG FOLKSAMS UPPGÖRELSE SÅ HAR BRF UTREDNINGS OCH RIVNINGSANSVARET Torka mm fram till att jag kan sätta fuktspärr !?
och jag ska genom mitt försäkringsbolag sen se till att återställa badrummet.

Här betalar jag en premie till mitt försäkringsbolag Folksam för att i god tro vara skyddad vid ex vattenskada.
Här ska HSB Brf SOM HAR SKULD I VATTENSKADAN utreda om det är vattenskada och vad som behöver åtgärdas.
KAN DET VERKLIGEN VARA JURIDISKT RIKTIGT ATT FOLKSAM TAR PENGAR FRÅN MIG FÖR ATT JAG SKA VARA SKYDDAD OCH SAMTIDIGT LÅTER DEN SOM HAR SKULD I SKADAN Hsb Brf UTREDA? Det är frågan jag ställer här.
och det är Brf utredning som ska gälla för om mitt badrum blir återställt, eller om jag får lov att fortsätta bo i vattenskador.

Till saken hör också att jag under 26 år har kämpat mot min Brf pga fukt och mögelproblem upp i min bostadsplatta och väggar pga fukt från krypgrund,med bla mål i miljödomstol x flera,Hsb Brf anlitat många fulfiskar, son opererad i andningsvägar mm,
har fått ventilerat golv i lägenheten, Brf har blivit dömda att sanera vissa innerväggar, Brf Har genom domar tidigare fått göra fram tom fuktspärr i badrum pga fukt underifrån.
Jag har fortfarande mögel i vissa innerväggar plus att förutom vattenskadan uppifrån grannen ovan och brf rör så har fuktproblemen underifrån krypgrunden troligtvis börjat om(Enligt min egna GVK besiktning nu 1 1/2 år efter upptäckt av vattenskadan ovanifrån, var det för höga fuktvärden över hela golvplattan plus på vägg plus flera bomplattor på vägg och golv(min plattsättare som satt plattorna i mitt badrum har vunnit sm guld i plattsättning).

Jag hade inte råd att bo i hus därav valde jag Bostadsrätt,
med facit i hand är det det sämsta val jag gjort i livet.
I det här dåliga läget kan alltså vi alla hamna i som bor i Hsb Brf,
och frågan jag ställde är nog inte lätt att besvara,
Jag har bla ställt frågan till Folksam och de kan inte svara mig,
Jag har ställt frågan till HSB medlemsjurister och de kan inte svara mig.
Jag har ställt frågan till Experterna här i forumet Advokaten och han har inte svarat mig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har alltid utgått från att det handlar om underhåll av det befintliga köket i de situationerna. Vi kan ju ta ett ännu mer reducerat exempel. Den ursprungliga kylen som lägenheten uppläts med går sönder och lägenhetsinnehavaren köper en ny. Min förståelse är att den nya kylen är ett byggnadstillbehör som ägs av bostadrättsföreningen. Men man kan ju argumentera för att den nya kylen skulle vara lös egendom som tillhör bostadrättsinnehavaren som installerar den. Låter krystat.
Men visst blir det intressant just om föreningen går i konkurs och bostadsrätterna upphör? Kan bostadsrättsinnehavarna ”rädda” så mycket som möjligt av sina pengar genom att riva ut köksutrustning och inredning och sälja av, när de inser att de snart kommer bli av med bostadsrätterna? Det tidigare fullutrustade köket är nu ett pentry?
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det här upplägget måste upphöra för oss som bor i BRF.
Det här upplägget medför att det godtyckligt avgörs om vattenskador synliggörs och åtgärdas,
har du otur så bor du i en Brf som mörkar allt som kostar pengar,
och det får negativa konsekvenser, som att vi får sämre bostäder med fuktproblem,
och bla att de barn som växer upp i fukt och mögelskadade bostäder löper enligt Astma och allergiförbundet ca 50% av dessa barn att drabbas av astma och allergier vilket i sig försvårar deras liv såklart.
Folksam kommer nog att träffa på en del av dessa barns föräldrar som söker ersättning för sina barn, så kanske inte lika stor vinst för Folksam i längden.

Frågan jag ställde i inlägg 105 kommer jag om jag hinner(håller på med dödsbo också) ställa till
Finansinspektionen som är tillsynsmyndighet över försäkringsbolagen.
om jag får svar så kommer jag att skriva det här på Byggahus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
ENLIGT HSB BRF OCH MITT FÖRSÄKRINGSBOLAG FOLKSAMS UPPGÖRELSE SÅ HAR BRF UTREDNINGS OCH RIVNINGSANSVARET Torka mm fram till att jag kan sätta fuktspärr !?
och jag ska genom mitt försäkringsbolag sen se till att återställa badrummet.

Här betalar jag en premie till mitt försäkringsbolag Folksam för att i god tro vara skyddad vid ex vattenskada.
Här ska HSB Brf SOM HAR SKULD I VATTENSKADAN utreda om det är vattenskada och vad som behöver åtgärdas.
KAN DET VERKLIGEN VARA JURIDISKT RIKTIGT ATT FOLKSAM TAR PENGAR FRÅN MIG FÖR ATT JAG SKA VARA SKYDDAD OCH SAMTIDIGT LÅTER DEN SOM HAR SKULD I SKADAN Hsb Brf UTREDA? Det är frågan jag ställer här.
och det är Brf utredning som ska gälla för om mitt badrum blir återställt, eller om jag får lov att fortsätta bo i vattenskador.
Det följer av bostadsrättslagen och stadgarna att föreningen är ansvariga för husets stomme, dvs. när det gäller ett badrum allt under tätskiktet. Det gäller alltså alltid och handlar inte om någon unik uppgörelse. Däremot kommer ju föreningen låta sitt försäkringsbolag eller andra att stå för mätningar och själva jobbet med uttorkning.

Det är väl inte HSB:s skuld att en bostadsrättsinnehavare inte har renoverat sitt badrum. Det är ju den innehavaren som är ansvarig för det.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det följer av bostadsrättslagen och stadgarna att föreningen är ansvariga för husets stomme, dvs. när det gäller ett badrum allt under tätskiktet. Det gäller alltså alltid och handlar inte om någon unik uppgörelse. Däremot kommer ju föreningen låta sitt försäkringsbolag eller andra att stå för mätningar och själva jobbet med uttorkning.

Det är väl inte HSB:s skuld att en bostadsrättsinnehavare inte har renoverat sitt badrum. Det är ju den innehavaren som är ansvarig för det.
Ja precis Föreningen är ansvarig för husets stomme osv och också avloppsrören som finns i vägg.
Så i mitt fall med vattenskada har min Hsb bostadsrättsförening också skuld i vattenskadan då det var hål i avloppsrör(sk äggskalsrör) som finns i väggen.

Jag förtydligar för dig: Hsb Brf har skuld i vattenskadan, och Hsb Brf har samtidigt utredningsansvaret (och rivnings) gentemot alla inblandades försäkringsbolag trots att Hsb Brf själva har skuld i vattenskadan.

Känns såklart inte tryggt som försäkringstagare att det är den som har orsakat skadan som ska utreda huvida det är en skada som behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Känns såklart inte tryggt som försäkringstagare att det är den som har orsakat skadan som ska utreda huvida det är en skada som behöver åtgärdas.
Samtidigt är det du och dina grannar som är föreningen. Det är ni som har intresse av att det blir en bra lösning, både en som löser problemet och en som inte kostar onödigt mycket pengar.

Bor man i bostadsrätt så är föreningen inte en hyresvärd som man kan kämpa emot för att vinna pengar och ersättning av. En kostnad för föreningen är en kostnad för dig.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Utredning, utrensning, uttorkning låg på våran brf.
Föreningensförsäkringabolag åtgärdade nytt innertak, ny isolering och gips på väggarna när ett rör för fjärrvärmen gick sönder i taket.

För tapet, målning och nytt golv, platsbyggd garderob som rivdes fick medlemmens försäkringsbolag stå för kostnaden.

Föreningen betalade förhöjd självrisk 1,5 basbelopp och medlemmen 1500kr.

Hade man haft samma försäkringsbolag brukar självrisk utgå för medlemmen.

Hade skadan varit en vattenledningsskada hade föreningens bolag stått för allt samt att föreningen fått bekosta åldersavdraget.

Även nämnvärt är att ett avloppsrör brast för många år i en lägenhets golv, badrummet fick rivas samt att 2 underliggande lägenheter Även drabbades.

Även här fick var och en stå för sina kostnader föreningen pga ålder av rör förhöjd självrisk( gjutjärn)
Sen olyckligtvis fick några av lägenheterna reducerad ersättning pga eftersatt underhåll ( åldersavdrag).
Tror min granne undkom med avdrag på 25%.
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
A adron skrev:
Samtidigt är det du och dina grannar som är föreningen. Det är ni som har intresse av att det blir en bra lösning, både en som löser problemet och en som inte kostar onödigt mycket pengar.

Bor man i bostadsrätt så är föreningen inte en hyresvärd som man kan kämpa emot för att vinna pengar och ersättning av. En kostnad för föreningen är en kostnad för dig.
Jag håller med dig om att det borde vara så som det du skrivit i första stycket,
men tyvärr så fungerar det inte så i alla BRF:er

Jag har bott i bostadsrätt i 30 år och vet vad det innebär(och min mormor köpte bostadsrätt 1935).
Jag har varit en skötsam boende under alla år men har fått kämpa och kämpar fortfarande mot att bo i en boendemiljö med fukt och mögelskador som inte är bra för hälsan, tar tid från relationer mm eller för värdet på den bostadsrätt jag bor i, och det är Hsb Brfs ansvar att åtgärda dessa brister i mitt boende, vilket bla Hsb förvaltare, Hsb Brf, Försäkringsbolag mfl tar till alla olagliga och lagliga medel för att undvika att åtgärda.
Efter att jag har försökt i 26 år på alla lagliga sätt få detta åtgärdat,
Det är riktigt illa att ändå behöva bädda ner mitt 2 månaders barnbarn och mitt 2 1/2 åriga barnbarn med förkylningsastma med svår andnöd med inhalationsbehov i ett sovrum där jag vet att det finns mögel i en av väggarna, väggen mellan båda mina sovrum, det är provtaget 2015 och analyserat av Eurofins Pegasus labb, ett av våra största labb, och de skriver tom bla att detta mögel ska saneras, vilket inte är gjort, och troligtvis finns det mögel i flera av innerväggarna, vilka man missade att åtgärda då Brf lät lägga ett ventilerat golv 2001 i lägenheten(Det lades efter att jag kopplat in hälsoskyddet i kommunen) mm.
Jag är själv sjuksköterska och har bla arbetat många år på Infektion på Karolinska, samt att jag under åren har pratat med de främsta forskarna i ämnet och följt forskningen.
Jag har ju nu också denna vattenskada i mitt nygjorda badrum.
Fuktproblemen i krypgrunden är inte åtgärdade, ex har nog dräneringen gjort sitt sen 1970, och ingen singel och plast över mark i krypgrunden.
Dessutom är jag själv bla hjärtsjuk.
Så nej här handlar det inte om att vinna pengar och ersättning, det handlar i första hand om att bo i en sund boendemiljö som inte gör oss sjuka, vilket vem som helst i en Brf borde kunna begära.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Men samtidigt är ju Bostadsrättsföreningen jag och mina grannar som bor i vår brf,
så alla brf boende äger väl indirekt sin andel av tomt och byggnader?
Nej, dom äger en andel i föreningen därmed vad den äger, men inte den specifika lägenheten.

brf är nog f.ö den boendeform ja skulle välja sist, både nackdelarna med en hyreslägenhet OCH med eget boende.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
@brfbo, vill du ha en diskussion om dina specifika problem är det bättre att du startar en egen tråd.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Fuktproblemen i krypgrunden är inte åtgärdade, ex har nog dräneringen gjort sitt sen 1970, och ingen singel och plast över mark i krypgrunden.
Dessutom är jag själv bla hjärtsjuk.
Så nej här handlar det inte om att vinna pengar och ersättning, det handlar i första hand om att bo i en sund boendemiljö som inte gör oss sjuka, vilket vem som helst i en Brf borde kunna begära.
Om föreningen har fuktproblem i krypgrunden så skulle det kunna vara i föreningens intresse att åtgärda. Eller så vill ni som bor där hellre hålla nere kostnaderna och slippa att lägga tid på det. Många äldre villaägare bor i hus med fuktproblem, för att det kostar för mycket att åtgärda.

Vill du verkligen ändra på saker i en brf så måste du själv kampanja in dig i styrelsen och driva igenom det - höja avgifterna osv. Och naturligtvis övertyga de andra som bor där om att det är en bra idé.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@brfbo, vill du ha en diskussion om dina specifika problem är det bättre att du startar en egen tråd.
Nej jag vill inte starta en egen tråd, har ej just nu tid med det(har fullt upp med ett dödsbo).
Jag har berättat en liten del av det jag varit med om ang vattenskador,
och nog gjort fler uppmärksamma på vilket godtyckligt och bristande försäkringsskydd vissa egentligen har, , när väl vattenskadan är ett faktum,
och det såg jag här i tråden vara relevant att ta upp utifrån TS jobbiga situation nu.

men tack för tipset att starta en ny tråd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
Så i mitt fall med vattenskada har min Hsb bostadsrättsförening också skuld i vattenskadan då det var hål i avloppsrör(sk äggskalsrör) som finns i väggen.
Nu är ju stambyte väldigt dyrt som ger problem för alla som bor i huset i någon månad eller två pga. avsaknad av badrum så därför brukar man inte stambyta innan det har uppstått ett antal vattenskador. Föreningen har alltså agerat normalt.

B brfbo skrev:
Jag förtydligar för dig: Hsb Brf har skuld i vattenskadan, och Hsb Brf har samtidigt utredningsansvaret (och rivnings) gentemot alla inblandades försäkringsbolag trots att Hsb Brf själva har skuld i vattenskadan.
Förutom att jag inte håller med dig i skuldfrågan så finns det ju ingen annan än föreningen som är ansvarig för väggar och stammar vilket leder till att det inte finns någon annan som kan vara ansvarig för att utreda och åtgärda skadorna på föreningens rör, väggar och bjälklag. Samma sak som om en boende får ett läckande kylskåp så att köksgolvet blir skadat så blir det den boende som är ansvarig för att utreda och åtgärda vattenskadan, och det gäller även om det är den boende som har slarvat med plastskyddet under kylskåpet. Det finns ingen annan som har lov att utreda och åtgärda.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Om föreningen har fuktproblem i krypgrunden så skulle det kunna vara i föreningens intresse att åtgärda. Eller så vill ni som bor där hellre hålla nere kostnaderna och slippa att lägga tid på det. Många äldre villaägare bor i hus med fuktproblem, för att det kostar för mycket att åtgärda.

Vill du verkligen ändra på saker i en brf så måste du själv kampanja in dig i styrelsen och driva igenom det - höja avgifterna osv. Och naturligtvis övertyga de andra som bor där om att det är en bra idé.
Håller med om det mesta, men ang fukt och mögelproblem så är det inte ok att någon i en brf ska behöva att bo och leva med det, oavsett vad majoriteten vill,
mot det finns det även lagar som styr.

Personligen så har jag sett det som i stort sett omöjligt att gå med i styrelsen under de här 26 åren då bla mål i domstol pågått under stor del av de åren, vilket också tagit väldigt mycket av min familjs tid.
Vi är ca 200 lägenheter och alla bostadsrättsinnehavare här kan ju så klart inte sitta i styrelsen, men de har ändå sin rätt att bli hörda.
Jag har bidragit med många andra trivsamma positiva saker för boende i vår Brf , som flertalet här inte har gjort.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Foliering/lack mattas och ger sen upp. Spånplattan torkar sönder och sväller av fuktpåslag fram daglig användning. Gångjärnen slits och skruvar orkar inte sitta kvar i spånplattan. Mjukgöraren i plasten torkar bort och sen spricker den.
Och det har man som bostadsrättsinnehavare INGET krav gentemot bostadsrättsföreningen att byta ut! Det är endast gentemot nästa ägare av bostaden! Då får man helt enkelt skylla sig själv eftersom man inte får lika mycket betalt vid försäljningen.

Däremot skador eller bristande underhåll som kan ge vattenskador på de delar som BRF har ansvar för eller på andras lägenheter.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.