Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
[ det är lite kul att många här förnekar att det ens är ett problem. ]
Vad är det jag skådar?

Har du ändrat ditt uttjatade mantra från:
"förnekar att det finns köer" till
"förnekar att det är ett problem med köer"? 😂 😂😂

Det är ju onekligen ett litet steg i rätt riktning, även om det är en bra bit kvar till vad som verkligen har skrivit här.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Jag personligen struntar i vilket, men det är lite kul att många här förnekar att det ens är ett problem. De som sitter i köerna tänker sannolikt något annat. 😊
Om de hade tänkt annorlunda hade de väl laddat någon annanstans?
Det har ju beskrivit i tråden om hur det är kö på Ionitys laddare samtidigt som Tesla har en anläggning nära (där andra bilar får ladda) med 20 platser varav 18 är lediga. Envisas man då att köa vid Ionity så ser man det nog inte som ett stort problem.

Jag gör ett försök att förklara med bensin, så kanske det blir lättare att förstå.
Köper man en ny BMW så får man lite rabatt på en bensinkedja, kedja A, under ett år, vissa fall är bensinen till och med gratis under det året, därefter får man betala fullpris hos kedja A, som i normalpris är dyrare än kedja B.
Köper man en bil från VW etc så gäller ungefär samma sak, återigen hos kedja A.

Nu ska folk ut på semester och ska fylla på med bensin och åker in på kedja A och ställer sig där och köar en timme eller två. Samtidigt ligger kedja B bredvid vid lediga pumpar, så den som inte vill köa kan åka dit och fylla tanken för några 100-lappar (obs vi talar inte 1000-lappar).

Dvs, det finns köer, hos kedja A, men det går också att undvika köer genom att tanka hos kedja B utan att man för den skull måste åka mitt i natten. Problemet är helt enkelt att folk antingen är för snåla (sparsamma?) och väljer att köa, inte att de måste köa.

Blir det klarare?

Observera, jag skriver att det är köer hos A och inte hos B, så tolka det nu inte som att jag påstått att det aldrig någonsin finns några köer någonstans.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om de hade tänkt annorlunda hade de väl laddat någon annanstans?
Det har ju beskrivit i tråden om hur det är kö på Ionitys laddare samtidigt som Tesla har en anläggning nära (där andra bilar får ladda) med 20 platser varav 18 är lediga. Envisas man då att köa vid Ionity så ser man det nog inte som ett stort problem.

Jag gör ett försök att förklara med bensin, så kanske det blir lättare att förstå.
Köper man en ny BMW så får man lite rabatt på en bensinkedja, kedja A, under ett år, vissa fall är bensinen till och med gratis under det året, därefter får man betala fullpris hos kedja A, som i normalpris är dyrare än kedja B.
Köper man en bil från VW etc så gäller ungefär samma sak, återigen hos kedja A.

Nu ska folk ut på semester och ska fylla på med bensin och åker in på kedja A och ställer sig där och köar en timme eller två. Samtidigt ligger kedja B bredvid vid lediga pumpar, så den som inte vill köa kan åka dit och fylla tanken för några 100-lappar (obs vi talar inte 1000-lappar).

Dvs, det finns köer, hos kedja A, men det går också att undvika köer genom att tanka hos kedja B utan att man för den skull måste åka mitt i natten. Problemet är helt enkelt att folk antingen är för snåla (sparsamma?) och väljer att köa, inte att de måste köa.

Blir det klarare?

Observera, jag skriver att det är köer hos A och inte hos B, så tolka det nu inte som att jag påstått att det aldrig någonsin finns några köer någonstans.
Du vet att det inte kommer att fastna, ge det kanske 2 veckor så kommer samma argument igen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
T Troberg skrev:
Har du något exempel på ett större teknikskifte som skett utan att den nya tekniken matchade den gamla rakt av?
DDT, glyfosat, asbest, båtfärger med TBT, mängder av farligheter förbjuds utan att man inväntar suveräna ersättare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Nu tänker du fel. De flesta med dieselbil kör flera 100-tals mil utan att stanna (om man ska tro flertalet inlägg här). Själv funderar jag över om deras kroppsfuktioner ser annorlunda ut mot för de som köpt en elbil. Kanske behöver de som kör på diesel inte äta, vila eller gå på toaletten lika ofta som de som kör elbil(?). Kanske räcker.nån gång per vecka för dem.... ☺️
Hur tror du de gör i små flygplan när de flyger längre?

Lite fantasi har väl folk ändå. Dricker du en cola så har du ju redan flaskan, det ser du väl längs alla större vägar där polacker och öststatare drar förbi, för cola med gul färg finns inte ;)

(ironi)

Blå plastflaska på sidan, borttappat vitt lock fäst med lila band. Transparent, tom, lätt, bärbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Om de hade tänkt annorlunda hade de väl laddat någon annanstans?
Det har ju beskrivit i tråden om hur det är kö på Ionitys laddare samtidigt som Tesla har en anläggning nära (där andra bilar får ladda) med 20 platser varav 18 är lediga. Envisas man då att köa vid Ionity så ser man det nog inte som ett stort problem.

Jag gör ett försök att förklara med bensin, så kanske det blir lättare att förstå.
Köper man en ny BMW så får man lite rabatt på en bensinkedja, kedja A, under ett år, vissa fall är bensinen till och med gratis under det året, därefter får man betala fullpris hos kedja A, som i normalpris är dyrare än kedja B.
Köper man en bil från VW etc så gäller ungefär samma sak, återigen hos kedja A.

Nu ska folk ut på semester och ska fylla på med bensin och åker in på kedja A och ställer sig där och köar en timme eller två. Samtidigt ligger kedja B bredvid vid lediga pumpar, så den som inte vill köa kan åka dit och fylla tanken för några 100-lappar (obs vi talar inte 1000-lappar).

Dvs, det finns köer, hos kedja A, men det går också att undvika köer genom att tanka hos kedja B utan att man för den skull måste åka mitt i natten. Problemet är helt enkelt att folk antingen är för snåla (sparsamma?) och väljer att köa, inte att de måste köa.

Blir det klarare?

Observera, jag skriver att det är köer hos A och inte hos B, så tolka det nu inte som att jag påstått att det aldrig någonsin finns några köer någonstans.
Jo, man får i praktiken betala extra för att slippa köer. Det lär skilja en hel del på priserna, annars hade de inte köat så länge.

Det hade jag aldrig varit nöjd med oavsett typ av bränsle. 😊
 
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad är det jag skådar?

Har du ändrat ditt uttjatade mantra från:
"förnekar att det finns köer" till
"förnekar att det är ett problem med köer"? 😂 😂😂

Det är ju onekligen ett litet steg i rätt riktning, även om det är en bra bit kvar till vad som verkligen har skrivit här.
Och skillnaden är?
 
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Och skillnaden är?
Förstår du inte innebörden av vad du själv skriver råder jag dig att söka professionell hjälp.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Förstår du inte innebörden av vad du själv skriver råder jag dig att söka professionell hjälp.
Jo, men du verkar inte begripa vad det står.
 
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Jo, men du verkar inte begripa vad det står.
Det är du som frågar vad skillnaden är.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
@
R Rkarlsson skrev:
Hur tror du de gör i små flygplan när de flyger längre?

Lite fantasi har väl folk ändå. Dricker du en cola så har du ju redan flaskan, det ser du väl längs alla större vägar där polacker och öststatare drar förbi, för cola med gul färg finns inte ;)

(ironi)

[bild]
Lägg inte upp något angående lösning för nr. 2 😉
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är du som frågar vad skillnaden är.
Ja, uppenbarligen ser du en skillnad som aldrig var avsedd.
Skillnaden på att ”det finns köer” och att ”man har problem med köer” är obegriplig, så du får gärna förklara vad skillnaden är.
Du påstår ju att det inte betyder samma sak.
 
useless useless skrev:
Har du några exempel på bussolyckor i Sverige eller närliggande länder med 50 döda?
Frankrike är väl hyffsat nära.

Citat från Socialstyrelsens rapport om stora bussolyckor.

"På motorvägen vid Beaune i Frankrike omkom år 1982 totalt 53 människor"
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, man får i praktiken betala extra för att slippa köer. Det lär skilja en hel del på priserna, annars hade de inte köat så länge.

Det hade jag aldrig varit nöjd med oavsett typ av bränsle. 😊
Se det tvärtom istället, att Ionity rear ut elen. Det är förstås ok om du aldrig gjort dig något omak för att köpa något billigare, vare sig det är bränsle eller något annat (jag gissar att du är gammal nog att minnas något av 1900-talets bensinpriskrig, men du kanske som sagt aldrig offrade din tid mot billig soppa).

Men en sån som @pacman42 (om jag inte missminner mig om vem det var) och kanske även din kompis söker sig alltså till den billigaste laddningen och får betala för det med sin tid.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Se det tvärtom istället, att Ionity rear ut elen. Det är förstås ok om du aldrig gjort dig något omak för att köpa något billigare, vare sig det är bränsle eller något annat (jag gissar att du är gammal nog att minnas något av 1900-talets bensinpriskrig, men du kanske som sagt aldrig offrade din tid mot billig soppa).

Men en sån som @pacman42 (om jag inte missminner mig om vem det var) och kanske även din kompis söker sig alltså till den billigaste laddningen och får betala för det med sin tid.
Det är väl klart man måste göra en insats för att sända en signal att 10kr/kwh inte är ok.

Om vi skall få volym i elbilarna så måste dom 50-200k dom kostar i premie gå att tjäna in på 6-8år.

Jag laddade hos tesla ner till syd europa för ca4:50 kr/kWh och satt i laddkö på en av laddningarna i 2-3min.

Nu har jag hittat ännu billigare laddning (när jag skulle ladda på plats) genom 320kWh prepaid för 1150kr där man bl.a. kan ladda hos ionity i hela EU (totalt 90k laddpunkter), så det kommer bli dom på hemvägen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.