F
Nissens Nissens skrev:
Du får googla fram lite trovärdiga referenser, för du verkar inte ha koll på någonting.

Citat:
”Tillverkare garanterar i regel att solpaneler har cirka 80 % av sin effekt kvar efter 25 år.”

Källa:
[länk]
Skulle du acceptera att du inte har koll på något öht om jag plockade fram datablad som visar att för 4-5 år sen så var det tillgängligt paneler med 18,3% verkningsgrad (som har degradation garanti på 25 år och över 80%) och om jag visar färska datablad som har upp till 85-85% degradation garanti?

Eller kommer du bara att vrida och vända på det tills ingen orkat lyssna?

Här har du en Jinko som fanns tillgänglig i Mars-April för drygt 4 år sen och en Leapton med 87%@30år. Duger det?
 
  • Tekniska specifikationer för solpaneler, inkluderar effekt, spänning, ström, och temperaturtoleranser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Broschyr för solpaneler med tekniska specifikationer, företagsinfo, och garantidiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag befinner mig i Italien just nu, i princip inte en solpanel då långt ögat kan nå. Jag har sett ett par elbilar. Pratade med en i lokalbefolkningen som sade att de branta backarna de har gör att elbilar fungerar dåligt. De regenererar för dåligt nedför och de drar för mycket uppför. Billigare med bensinbil konstaterade han. Och han räknade inte in skillnaden i pris på bilen.

Tillbaka till solpanelerna, eftersom AC drar lite och matlagning i princip är den enda andra användning av el de har så ser de ingen poäng med solpaneler. Jag glömde att fråga om villkoren för solpaneler på taken dock.
Supersvårt med anekdoter, är där också och tom hotellet vi bor på har både solceller och solfångare, när vi körde genom bergen såg vi både på hus och rena solfarmer men man kan säkert missa eller köra så att man inte ser. Antar att det finns siffror om man verkligen vill veta.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det ser nog annorlunda ut i norra Italien
Det kan ju vara så, rent generellt är de rikare i norra delen, samma som i Sverige mao..
 
Hej,

I går 3 juli, 2023 fanns på Second Opinion en artikel med rubriken ” Incidenter nära få Danmarks elsystem på fall” I ingressen där kan vi läsa ” Två gånger på kort tid har oväntade händelser relaterade till vind- och solelsproduktionen varit nära att få det danska elsystemet på fall. Med alla uppregleringsbud aktiverade den 10 maj landade balanseringspriset på osannolika 55 000 kr/MWh. I en skarp varning förklarar den danska systemoperatören Energinet att alla aktörer i elsystemet måste skärpa sig – annars tvingas man gå in och styra med extrema åtgärder.
https://second-opinion.se/incidenter-nara-fa-danmarks-elsystem-pa-fall/

Den svenska elmarknaden avreglerades 1996. Samtidigt så separerades elnäten och elhandeln i två olika system. Handeln med el skulle ske via marknadsplatsen Nordpool. Principen var enkel, en brist på eleffekt innebär att elpriset blir högre och vid överskott så går elpriset ned mot noll och utbudet (tillgången på eleffekt) minskar.

Det artikeln i Second Opinion tar upp är att idag så fungerar inte elmarknaden som det ursprungligen var tänkt.

”Vi är mycket snabbt på väg mot att vindmöllor och sollceller producerar det mesta av vår el, och det rubbar på några av de grundpelare som under årtionden har garanterat vår dagliga elförsörjning. Om inte alla på elmarknaden följer med på den här resan och reagerar på den nya och mycket mer variabla verkligheten, kommer det att uppstå extrema priser och ohanterbara obalanser – potentiellt så stora att vi på Energinet måste börja använda oss av extrema verktyg.”

I artikeln, som ni bör läsa nämns bland annat solcellsproduktion; ”– Solkraften ska också medverka. Många nya solcellsparker anläggs med ett avtal om att leverera en fast mängd energi till kunderna. Anläggningarna byggs inte nödvändigtvis för att reagera på de faktiska elpriserna eller för att kunna ge bud på upp- och nedregleringsmarknaderna. De producerar utan att ta hänsyn till det reella behovet eller till det övriga elsystemet. Det här är inte acceptabelt.”

Det är inte så att enstaka solcellsanläggningar på några villatak är ett bekymmer. Bekymret är ”mängdläran. När flera (många, alla) agerar på samma sätt och utanför de principer som ursprungligen sattes upp för den avreglerade elmarknaden, att tillgången och efterfrågan styr elpriset.

Det är inget fel att enstaka gånger och i begränsad omfattning (storlek, tid) stödja förändringar i energisystemet, men det får inte bli stadigvarande och i för stor omfattning.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ja, sol- och vindkraft behöver anpassa sig efter den nya verkligheten där deras kraft inte alltid behövs. Inget konstigt med det. Vi behöver också få inte mer snabb lagring i elnäten.
 
Man tjänar mer pengar på att bygga en sådan här:
- https://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm

Sjukt bra effektivitet på solenergin.

Jag har tittat på detta förut, men en liten panel på 1m2 kan man ju bygga bara för att testa hur bra det blir. Om man dessutom skulle koppla den till varmvattnet så blir ju varmvattnet nästan gratis under stora delar av året.
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Jag är för funktionaliteten före utseendet men här går nog min gräns för vad jag sätter på taket 😂

Men idéen är ju god och hade man kunnat använda på torpet i skogen 😀 såg ingenstans hur varm luft man fick ut under en vinterdag
 
T t3o skrev:
Jag är för funktionaliteten före utseendet men här går nog min gräns för vad jag sätter på taket 😂

Men idéen är ju god och hade man kunnat använda på torpet i skogen 😀 såg ingenstans hur varm luft man fick ut under en vinterdag
55 grader ger 2 kW i mitten av februari med en 2,55 m2 panel.

Så ful var den väl inte? Lika snygg som de kommersiella alternativen om du frågar mig.

Om jag skulle bygga en så skulle det bli 0,8m x 1,2m, en sådan polykarbonatskiva kostar 400kr på Biltema. Totalt kostar panelen runt en tusenlapp och sedan tillkommer fläkt, rör och styrning.

Denna skulle jag kunna få plats med på huset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
55 grader ger 2 kW i mitten av februari med en 2,55 m2 panel.

Så ful var den väl inte? Lika snygg som de kommersiella alternativen om du frågar mig.

Om jag skulle bygga en så skulle det bli 0,8m x 1,2m, en sådan polykarbonatskiva kostar 400kr på Biltema. Totalt kostar panelen runt en tusenlapp och sedan tillkommer fläkt, rör och styrning.

Denna skulle jag kunna få plats med på huset.
Okej, jag dömde den lite för snabbt. Kollade inte slutresultatet. Har gaveln på huset i söderläge, undrar om man hade kunnat bygga något snyggt som ersatte den, och där man kunde nyttja den till något som detta. Många kvm där
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
Det har ju varit en diskussion här, som jag nog hjälpt till att nära, om att vi ska hjälpa nätägarna, som sägs ha det så svårt, jag tillhör de som har väldigt svårt att känna att de är särskilt utsatta i vårt samhälle.

Nedanstående anekdotiska artikel belyser rätt bra varför så få sympatiserar eller öht bryr sig om någon som verkligen inte bryr sig om oss.

”Så kan bara en arrogant monopolist agera.”
https://www.sydsvenskan.se/2023-08-04/sa-kan-bara-en-arrogant-monopolist-agera
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Det har ju varit en diskussion här, som jag nog hjälpt till att nära, om att vi ska hjälpa nätägarna, som sägs ha det så svårt, jag tillhör de som har väldigt svårt att känna att de är särskilt utsatta i vårt samhälle.

Nedanstående anekdotiska artikel belyser rätt bra varför så få sympatiserar eller öht bryr sig om någon som verkligen inte bryr sig om oss.

”Så kan bara en arrogant monopolist agera.”
[länk]
Hur tänker du när du i ett forum länkar till något som ligger bakom en betalvägg? Eller har du aktier i Sydsvenskan kanske?
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Nissens
B buffyin skrev:
[bild]
Men bara 9,5% på 4 år. Beror på hur man kollar på statistiken. Var stort hopp mellan 2016-2018 sen avtagit.
Och?
Man kan ju dela mer det på veckor eller dagar också, men det ändrar ju inte att det jag påstod var sant…
Självklart tar utvecklig ”trappsteg” det är sällan en linjär kurva.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Och?
Man kan ju dela mer det på veckor eller dagar också, men det ändrar ju inte att det jag påstod var sant…
Självklart tar utvecklig ”trappsteg” det är sällan en linjär kurva.
Utvecklingen tar trappsteg vid tekniksprång. Vid utveckling av befintlig teknik är den avstannande. Det har jag ju förklarat för dig tidigare, är det närminnet som spökar?

Här är ett exempel. En solpanel idag är troligtvis nånstans på sista rutan till höger. S-kurva som visar hushållens andel över tid inom innovation, tillväxt, mognad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Hur tänker du när du i ett forum länkar till något som ligger bakom en betalvägg? Eller har du aktier i Sydsvenskan kanske?
Jag betalar och då är det inte enkelt att se vad som ligger bakom eller framför, håller med om att man ska undvika det.

För att svara på din andra fråga så är jag inte ett av Karl Otto Bonniers barn, så några aktier i Sydsvenskan har jag inte kommit över.

Citat Pernilla Ström, Sydsvenskan.

"En kväll när jag kom hem till gården efter ett Stockholmsjobb för nu ganska många år sedan hade jag ingen ström. Det är i och för sig ingen ovanlig situation för oss som bor på landet i Skåne. Men eftersom det lyste på gårdarna omkring förstod jag att det inte handlade om något vanligt strömavbrott. Jag testade jordfelsbrytarna men hittade inga fel. Det tog ett tag innan jag insåg att strömtillförseln medvetet brutits av mitt elbolag. Med 30 hästar på gården var det inte någon liten sak.

Elabonnemanget stod på mitt företag. Det visade sig, när jag nästa dag fick kontakt med bolaget, att jag hade missat oktoberräkningen. Däremot hade jag betalat novemberräkningen två gånger. Om beloppet på den var högre eller lägre minns jag inte idag. Men jag ifrågasatte varför bolaget hade stängt av strömmen när det var uppenbart att jag hade blandat ihop räkningarna: varför hade man inte tillgodoräknat mig dubbelbetalningen? Svaret var att ”det gjorde man inte”. Sedan kom det: ”Du kan ju alltid byta bolag”. Och efter en kort paus: ”Men det kan du ändå inte för det är vi som äger näten.”

Vän av Ordning påpekar möjligen nu att man ska ha reda på sina räkningar och betala fakturor i tid. Och det har hen naturligtvis alldeles rätt i. Men Vän av Ordning har förmodligen sina produktiva år bakom sig – om hen alls har haft några – och har möjligen glömt hur stressig och rörig en småföretagsvardag ibland kan vara.

Anna Bråkenhielm är företagare och entreprenör och äger ett hus på Österlen. I veckan berättade hon på sin Facebooksida om hur hon efter en utlandssemester kom tillbaka till sitt hus och upptäckte att fastigheten saknade el. Efter mycket ringande förstod hon att Eon hade stängt av strömmen. Anledningen var att hon hade råkat betala 790 kronor för mycket. Ekonomihandläggaren påstod sig därmed inte ha kunnat bokföra fakturan. Eftersom beloppet inte stämde hade Eon stängt av elen. När Anna Bråkenhielm undrade över hanteringen fick hon luren i örat. Så kan bara en arrogant monopolist agera.

När elpriserna skenade som värst började allt fler få upp ögonen för de hittills ganska anonyma nätbolagen, som äger ledningarna och har monopol på dem. Deras avgifter brukar utgöra ungefär en fjärdedel av elräkningen. I fjol höjde vissa bolag sina avgifter med så mycket som 20-30 procent. Bland de värsta var just Eon, som dominerar i södra Sverige och Skåne. Vinstmarginalerna hos nätbolagen har legat så högt som 40 procent. Av dem har tre av fyra kronor skickats vidare till ägarna. Som konsument kan man inte byta leverantör, man har bara att rätta och packa sig.

Detta är en tydlig baksida, ett systemfel med avregleringarna. För att någorlunda kontrollera prissättningen inrättades visserligen Energimarknadsinspektionen. Det har gått sisådär. Under 2012-2019 plockade nätbolagen ut 346 miljarder kronor av konsumenterna, vilket var 24 miljarder kronor mer än Energimarknadsinspektionen ansåg skäligt. Men myndigheten kan protestera bäst den vill; den har inte en chans mot bolagens slipade jurister, förlorar process på process.

Det är därför vinstdrivande företag inte ska ha monopol. Vinstdrivande företag är nämligen just det – och inte filantroper. Energimarknaden behöver ett omtag. Eons lika huvudlösa som maktfullkomliga agerande visar varför."
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 10 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag betalar och då är det inte enkelt att se vad som ligger bakom eller framför, håller med om att man ska undvika det.

För att svara på din andra fråga så är jag inte ett av Karl Otto Bonniers barn, så några aktier i Sydsvenskan har jag inte kommit över.

Citat Pernilla Ström, Sydsvenskan.

"En kväll när jag kom hem till gården efter ett Stockholmsjobb för nu ganska många år sedan hade jag ingen ström. Det är i och för sig ingen ovanlig situation för oss som bor på landet i Skåne. Men eftersom det lyste på gårdarna omkring förstod jag att det inte handlade om något vanligt strömavbrott. Jag testade jordfelsbrytarna men hittade inga fel. Det tog ett tag innan jag insåg att strömtillförseln medvetet brutits av mitt elbolag. Med 30 hästar på gården var det inte någon liten sak.

Elabonnemanget stod på mitt företag. Det visade sig, när jag nästa dag fick kontakt med bolaget, att jag hade missat oktoberräkningen. Däremot hade jag betalat novemberräkningen två gånger. Om beloppet på den var högre eller lägre minns jag inte idag. Men jag ifrågasatte varför bolaget hade stängt av strömmen när det var uppenbart att jag hade blandat ihop räkningarna: varför hade man inte tillgodoräknat mig dubbelbetalningen? Svaret var att ”det gjorde man inte”. Sedan kom det: ”Du kan ju alltid byta bolag”. Och efter en kort paus: ”Men det kan du ändå inte för det är vi som äger näten.”

Vän av Ordning påpekar möjligen nu att man ska ha reda på sina räkningar och betala fakturor i tid. Och det har hen naturligtvis alldeles rätt i. Men Vän av Ordning har förmodligen sina produktiva år bakom sig – om hen alls har haft några – och har möjligen glömt hur stressig och rörig en småföretagsvardag ibland kan vara.

Anna Bråkenhielm är företagare och entreprenör och äger ett hus på Österlen. I veckan berättade hon på sin Facebooksida om hur hon efter en utlandssemester kom tillbaka till sitt hus och upptäckte att fastigheten saknade el. Efter mycket ringande förstod hon att Eon hade stängt av strömmen. Anledningen var att hon hade råkat betala 790 kronor för mycket. Ekonomihandläggaren påstod sig därmed inte ha kunnat bokföra fakturan. Eftersom beloppet inte stämde hade Eon stängt av elen. När Anna Bråkenhielm undrade över hanteringen fick hon luren i örat. Så kan bara en arrogant monopolist agera.

När elpriserna skenade som värst började allt fler få upp ögonen för de hittills ganska anonyma nätbolagen, som äger ledningarna och har monopol på dem. Deras avgifter brukar utgöra ungefär en fjärdedel av elräkningen. I fjol höjde vissa bolag sina avgifter med så mycket som 20-30 procent. Bland de värsta var just Eon, som dominerar i södra Sverige och Skåne. Vinstmarginalerna hos nätbolagen har legat så högt som 40 procent. Av dem har tre av fyra kronor skickats vidare till ägarna. Som konsument kan man inte byta leverantör, man har bara att rätta och packa sig.

Detta är en tydlig baksida, ett systemfel med avregleringarna. För att någorlunda kontrollera prissättningen inrättades visserligen Energimarknadsinspektionen. Det har gått sisådär. Under 2012-2019 plockade nätbolagen ut 346 miljarder kronor av konsumenterna, vilket var 24 miljarder kronor mer än Energimarknadsinspektionen ansåg skäligt. Men myndigheten kan protestera bäst den vill; den har inte en chans mot bolagens slipade jurister, förlorar process på process.

Det är därför vinstdrivande företag inte ska ha monopol. Vinstdrivande företag är nämligen just det – och inte filantroper. Energimarknaden behöver ett omtag. Eons lika huvudlösa som maktfullkomliga agerande visar varför."
Så här skriver konsumentverket:
"För att elbolaget ska ha rätt att stänga av elen krävs ett väsentligt avtalsbrott från din sida. Ett avtalsbrott kan handla om att du inte har betalat räkningen i tid, men det krävs i regel att du missat flera betalningar för att avtalsbrottet ska ses som väsentligt.

Enligt tidigare prövning hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) krävs det att du ska ha missat flera betalningar under kort tid för att elbolaget ska få stänga av elen."
Så vi kan nog utgå från att du är en notoriskt slarver, eller bara fabulerar.

Skulle det vara så att elbolaget inte följt reglerna så har du rätt till skadestånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.