Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bryr mig inte att ens kolla, jag upplever inte att du ger sådana här precisa uppgifter utan att ha på fötterna.
Tack. 🙂

För att ge en fullödigare bild rör det sig nog oftast om några tiondels öre per kWh om man slår ut skatten så, men det vet jag inte hur säkert det är framräknat. Det lär väl också variera med vinden.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst var det Ringhals fastighet som har Sveriges högsta taxeringsvärde, eller nåt sånt?
Det har jag också hört. Det känns som en sån sak som skulle kunna vara sann, så jag har heller aldrig grävt i det.
 
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
”Vindkrafts subventioner” (förutom historiska) kanske handlar om ökade systemkostnader och ökande priser för "när-det-inte-blåser-kraft" som blir dyrare när volymen sjunker, men vindkraftsproducenterna slipper ta kostnaderna som de skapar.
Det där har ju diskuterats förut. Ska ett kärnkraftverk ta alla systemkostnader när något fallerar och det stoppar mitt i kallaste vintern?
Vi sätter väl inget sånt krav på kärnkraften heller, osv.
Jag förstår vad du menar, inte tu tal om det. Men om vi vill ha mer kraft producerat i landet så är det kanske kontraproduktivt att ålägga alla kraftproducenter något stort vitt och godtyckligt samhällsansvar.
Men jag har ju även själv sagt att vindkraften lite typ tar en springnota, det är inte säkert att den kraften "ställer upp" när det gäller.

blackarrow blackarrow skrev:
(Alltså blir det väl subvention med djac-språkbruk).
😂

blackarrow blackarrow skrev:
Nja, efter lite turer med privata nät och sydkraft försökt bygga ”privat” norrut så fick Vattenfall monopol (regeringsbeslut, en slags förstatligande).
Läs rafflande historien på
blackarrow blackarrow skrev:
Sen har jag fått intrycket av att Vattenfall som statlig ansvarstagande eller som statligt monopol inte gillat konkurrens från sydkraft om kraftöverföring och varit illa omtyckt av Sydkraft för att inte tillåta privat konkurrens, och byggt onödigt dyrt och bra kraftnät utan att spara på slantarna.
Ja det skaver nog fortfarande med "Krångede-incidenten".

blackarrow blackarrow skrev:
Bygga stamnät till havs med HVDC blir jättedyrt och hur skall det planeras för investeringarna skall framtidssäkras för fortsatt utbyggnad?
Med det perspektivet kan jag tycka inte det är självklart att havsbaserade vindkraftens anslutning till befintligt stamnät skall ”subventioneras” via elnätsfakturan. Samtidigt bör väl stamnätet till havs inte vara privat om det blir stort och många vk-parker?
Jag har ingen klar åsikt om allt detta, egentligen.
Så jag är väl lite öppen för vad som helst. Men än så länge har vi i alla fall inte börjat subventionera elmatningarna till vindkraftverken. Men det ligger i korten att det kan ändras i framtiden.
En blandmodell kanske är smartast.
Kanske att Svenska kraftnät bygger och betalar, och sen får ägarna till vindkraftparkerna betala för den kapacitet de använder, så de lite typ hyr, eller betalar av, eller hur vi nu ska se på det.
Fördelen är att vindkraftsbyggarna får en säkerhet i sina kalkyler, och för Sverige att vi får mer elkraft, särskilt i emområden som behöver mest.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att ge en fullödigare bild rör det sig nog oftast om några tiondels öre per kWh om man slår ut skatten så, men det vet jag inte hur säkert det är framräknat. Det lär väl också variera med vinden.
Med vindkraften är det väl lite speciellt också.
Dels så måste "tomten" vara så ohyggligt mycket större, så en lika hård skatt per km2 skulle drabba elpriset orimligt hårt - kanske ... typ ...

Sen äger ju kärnkraftverkets ägare även marken, det är inte alls säkert när det gäller en vindkraftspark.

Men man skulle ju kunna rota i detta lite om man vill. Tills nu har jag inte ens tänkt eller reflekterat över fastighetsskatten för olika kraftslag. Vad gäller vattenkraft tro?
 
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sedär.
Jag bryr mig inte att ens kolla, jag upplever inte att du ger sådana här precisa uppgifter utan att ha på fötterna.

Visst var det Ringhals fastighet som har Sveriges högsta taxeringsvärde, eller nåt sånt?
Japp, det skrev jag tidigare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med vindkraften är det väl lite speciellt också.
Dels så måste "tomten" vara så ohyggligt mycket större
Nja, det tror jag inte, utan det är ju värdet av kraftverket utöver markvärdet som blir det beskattningsbara. Har man en ensam vindsnurra på toppen av en kulle drar den förvisso nytta av omlandet i sin energiproduktion, men det måste inte ägas. Och smäller andra därför upp nya snurror runt den första så faller dess taxeringsvärde eftersom att den har mindre vind att nyttja.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Såg ni att vi hade minus 69 öre /kWh i Nordpool day ahead spotpris idag?
[länk]
Japp, brände 20kWh på två timmar då jag maxade allt! Ena timmen var några öre dyrare.
 
  • Haha
  • Gilla
t3o och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns subventioner kvar, liksom nudgningssystem för att folk ska välja exempelvis vindkraft.

En sådan subvention är fastighetsskatten. Där beskattas vindkraftverk bara med 0,2 %, mot andra kraftslags 0,5. En 60 %-ig skatterabatt alltså.

Exempel på nudgning är ursprungsmärkningssystemet, som gör att ”god” el gynnas då det handlas med ursprungsmärkning. Förvisso skulle någon kunna välja att köpa rysk gas baserat på ursprunget, men i verkligheten används systemet för att signalera att man köper förnyelsebart.
Haha, att få betala mindre skatt är ju ingen subvention, har du lärt mig..?!
 
D djac skrev:
Haha, att få betala mindre skatt är ju ingen subvention, har du lärt mig..?!
G OMathson skrev:
Du köper väl lika mycket el som alla andra nov-feb (ungefär)?
Tja om alla andra köper 2- 400 kwh per månad då så visst. Men min erfarenhet säger mig att de flesta köper betydligt mer den perioden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är sant att det fortfarande inte är formaliserat hur nedmonteringskravet ska preciseras, bekostas, ev fonderas osv.
Utan det verkar bli lite olika lösningar för varje projekt.

Det vore bra ifall man åtminstone la in ett krav på en viss nivå på fonderade medel, som åtminstone ger en grundplåt som inte kan försvinna. Sen skulle man kanske kunna lägga till lite mer vid tillståndsgivningen, kanske beroende på hur besvärlig just den anläggningen kan bedömas bli att demontera.

Jag har inga svar, det behöver jag inte heller ha. Men lagstiftaren borde nog ta tag i detta, jag anser att även vindkraften borde ha krav på sig att fondera medel för framtida avveckling. Kanske typ som kk (som är baserat på produktionen) eller kanske fast belopp per månad och installerad effekt, eller vingdiameter, eller vad man nu anser bäst motsvara framtida kostnad.
Det vore sannerligen en start. Vad har till exempel kinesiska bolag som driver vindkraftsparker i Sverige för incitament till att betala en massa för att montera ner och ta hand om sina vindkraftverk när de helt enkelt kan konka sina dotterbolag här och starta upp ett nytt som bygger på en annan plats, eller kanske på samma plats när kommunen betalat en massa för att städa upp?
 
G
G Guzzen1 skrev:
Tja om alla andra köper 2- 400 kwh per månad då så visst. Men min erfarenhet säger mig att de flesta köper betydligt mer den perioden.
Så du gör av med 200kWh per månad under de kallaste mörkaste månaderna, uppvärmning och hushållsel. Om då är fallet är det bara att gratulera!
Själva gör vi av med ca fyra till fem ggr mer el dessa månader än sommar månaderna plus lite ved.
 
D djac skrev:
att få betala mindre skatt är ju ingen subvention, har du lärt mig
Jag har uppenbarligen inte lyckats lära dig något alls.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Så du gör av med 200kWh per månad under de kallaste mörkaste månaderna, uppvärmning och hushållsel. Om då är fallet är det bara att gratulera!
Själva gör vi av med ca fyra till fem ggr mer el dessa månader än sommar månaderna plus lite ved.
Min dyraste månad hittils i år är 395 kwh.
Jag värmer med pellets men tyvärr brakade priset iväg på den förra året och är i princip dubbelt så dyr. Jag håller på och skissar på en lösning med solfångaren jag har till poolen och använda den till att göra varmvatten i en separat varmvattenberedare när poolen är uppvärmd till önskad temp. Då kan pannan stängas av helt under kanske 5 månader.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En sådan subvention är fastighetsskatten. Där beskattas vindkraftverk bara med 0,2 %, mot andra kraftslags 0,5. En 60 %-ig skatterabatt alltså.
det där är väl ändå bara en del av sanningen?

själva vindkraftverket beskattas med 0.2 % av sitt taxeringsvärde, men dessutom tas en fastighetsskatt ut för marken som används för vindkraft på 0.5 % av dess taxeringsvärde

(skogsmark, åkermark och betesmark har normalt ingen fastighetsskatt)

vindkraftsindustrin brukar säga att de betalar mer fastighetsskatt per producerad kWh än vad andra kraftslag gör

från Skatteverkets hemsida:

För elproduktionsenheter betalar du statlig fastighetsskatt.

Vattenkraftverk

För vattenkraft är fastighetsskatten 0,5 procent av taxeringsvärdet för inkomståret 2020 och senare.

Värmekraftverk

För värmekraftverk som kraftvärmeverk, kondenskraftverk och kärnkraftverk är fastighetsskatten 0,5 procent av taxeringsvärdet.

Vindkraftverk

  • För vindkraftverk är fastighetsskatten 0,2 procent av taxeringsvärdet.
  • För vindkraftverk där statsstödsreglerna uppfylls (3 § f, sista stycket, Lag (1984:1052) om statlig fastighetsskatt) är fastighetsskatten 0,5 procent av taxeringsvärdet.
  • För tomtmark till vindkraftverk (typkod 718) är fastighetsskatten 0,5 procent av taxeringsvärdet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.