H Harald Blåtumme skrev:
En sak jag inte riktigt förstår är varför vanliga kommersiella elproducenter fortsätter producera el vid noll eller negativa priser. Ok, vissa anläggningar kan inte enkelt stängas av (tex kärnkraftverk) men hur funkar det med resten av producenter och kraftslag, hur får man ekonomi i detta?
Därför att det bara är timpris-abonnenter som betalar spotpris. Många fler har fastpris och betalar som vanligt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Därför att det bara är timpris-abonnenter som betalar spotpris. Många fler har fastpris och betalar som vanligt.
Nej, inte riktigt. Man har samma problem med rörligt pris, det är det viktade medelvärdet av den el som förbrukats (plus påslag). Även en del el som har ett fast pris mot abonnent upphandlas på spotmarknaden.
 
A ahammas skrev:
Set bör räcka med att stänga av solcellerna. Vi har en brytare till kablarna som går till cellerna. Misstänker det sitter på alla installationer. Vet dock inte om det har någon betydelse för växelriktaren om spänningen faller från x antal hundra volt till noll på en mikrosekund. Någon som vet?
Om elbolaget ska göra något i skåpet så krävde de det skulle sitta en brytare där så de kunde slå av elen från solcellerna så jag tror inte det ska vara problem för vr. Dock mår inte elektronik bra av att det spikas upp och ner, och detta händer väl inte så ofta.

Jag kan via appen till min vr stänga av den vilket jag tror är bättre då det blir en mjuk avstängning. Dock så går den inte igång lika snabbt som den stängdes ner men kanske är någon säkerhet mjukvarumässigt. Du har inget sådant i din app för din vr?
 
Walle85
A Arnodt skrev:
Är det någon med solcellsanläggning och som säljer sin solström till timspotpris, som på sin elräkning från elhandelsbolaget fått negativ post, dvs har fått betala för att få sälja sin solström?
Men det kanske inte framgår på elräkningen, när månadens alla 720 olika timspotpriser och sålda kWh alla sammanräknas i en enda post på elräkningen.
Jag har, när jag glömde stänga av export, via Tibber sett över en hel dag fått ett resultat på -4,4 kr för exporterad el. Räkningen för hela månaden var fortfarande över 1000 kr in på elkontot som sedan kan användas på vinterhalvåret. Så svaret är ja sett till en dag, men nej sett till en hel månad.

Kombinerad stapel- och linjediagram, ekonomiska data över tid, förluster angivna, månadsvariation, i kronor och öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T t3o skrev:
Om elbolaget ska göra något i skåpet så krävde de det skulle sitta en brytare där så de kunde slå av elen från solcellerna så jag tror inte det ska vara problem för vr. Dock mår inte elektronik bra av att det spikas upp och ner, och detta händer väl inte så ofta.

Jag kan via appen till min vr stänga av den vilket jag tror är bättre då det blir en mjuk avstängning. Dock så går den inte igång lika snabbt som den stängdes ner men kanske är någon säkerhet mjukvarumässigt. Du har inget sådant i din app för din vr?
En timme i dag var priset så lågt att jag gick 8 öre/kWh back på att exportera. Under den tiden skickade jag ut 8 kWh. = -64 öre. Vem orkar bry sig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T t3o skrev:
Om elbolaget ska göra något i skåpet så krävde de det skulle sitta en brytare där så de kunde slå av elen från solcellerna så jag tror inte det ska vara problem för vr. Dock mår inte elektronik bra av att det spikas upp och ner, och detta händer väl inte så ofta.

Jag kan via appen till min vr stänga av den vilket jag tror är bättre då det blir en mjuk avstängning. Dock så går den inte igång lika snabbt som den stängdes ner men kanske är någon säkerhet mjukvarumässigt. Du har inget sådant i din app för din vr?
Det jag menar är att stänga av själva panelerna och låta VR vara på. Får man ju fortsatt all förbrukningsstatistik registrerad men ingen el produceras eftersom strängen är bruten. Lite som att simulera natt.
 
S
T t3o skrev:
Om elbolaget ska göra något i skåpet så krävde de det skulle sitta en brytare där så de kunde slå av elen från solcellerna så jag tror inte det ska vara problem för vr. Dock mår inte elektronik bra av att det spikas upp och ner, och detta händer väl inte så ofta.

Jag kan via appen till min vr stänga av den vilket jag tror är bättre då det blir en mjuk avstängning. Dock så går den inte igång lika snabbt som den stängdes ner men kanske är någon säkerhet mjukvarumässigt. Du har inget sådant i din app för din vr?
Bra att vr går att stänga av via app.
Vilket fabrikat av växelriktare har du?
 
Idag var lite som ett test hos mig iaf för att ha koll på hur man stänger ner anläggningen och få igång den igen och nu vet jag hur det fungerar så nu kan jag automatisera det så behöver jag inte bry mig mer om det. Sedan så behövde jag lite mer 60 öringar då det blev bra att bränna. Många bäckar små ger lite mer tillbaka.
 
S styren skrev:
Bra att vr går att stänga av via app.
Vilket fabrikat av växelriktare har du?
Sungrow
 
A Alexn72 skrev:
Ännu mer fantastiskt att folk inte förstår att det gynnar alla att använda elen när den finns....
Det förstår nog dom flesta. Men drivkraften för många svenskar är besparingen på några få kronor. Till graden att man styr sitt liv efter elpriset.
 
A Arnodt skrev:
mortimer,
Ofta tänker elektrikern inte på att det kan komma via huvudsäkringarna 20A och dessutom ytterligare från solcellerna ditt fall 18 A, blir 38 A som du kan förbruka från din elcentral(där alla husets säkringar sitter), innan huvudsäkringarna 20A smälter av.
Så på sommaren då solcellerna ger sin maxefekt, kan du slå på apparater och dra 38A ut från din elcentral, och det är säkert inte den kabeln från fasad-elmätaskåpet och till din elcentral dimensionerad för. Den kabeln är nog dimensionerad för att tåla ditt fasad-elskåps högsta tillåtna huvudsäkringar 25A.
@Arnodt: Hur sätter elektriker en avsäkring där? Det är väldigt dåligt med plats i fasadmätarskåpet.
En separat minikapsling för fyra moduler med en 25A 3-polig automatsäkring(eller 3st 1-poliga) får kanske plats.
 
Det får väl solcellsinstallatören se på plats i ditt fasadskåp om det går att klämma in en 3 polig 25A automatsäkring. Det kan hända att befintlig kabel fasad-elskåp till elcentral(förbrukare) då blir för kort och inte räcker och får skarvas och förlängas. Alternativt är att byta kabeln, men kostar och är krångligare än att skarva. Skarvning tror jag man kan göra med oisolerad skarvhylsa(t.ex. Elpress KS 6mm2) och krimpning(Krimptång Knipex 975230) + krympslang, inga Biltema grejer. Men elektrikare här på forumet kan ju uttala sig om skarvning.

Det kanske går att klämma in ytterligare en 3-fas-25A-automatsäkring om du förskjuter bef. smartmeter(är det en smartmeter?) och bef. 3-fas-automatsäkring(växelriktare) åt höger, och byter till större kapsling?
 
  • Elcentral med öppen kapsling, mätare och säkringar, anteckning om modulenhetstillägg, väggmonterad, teknisk anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag mätte bredden på utrymmet där kapslingen (idag 8-moduler) sitter någon dag innan elektrikern kom och kom då fram till att en Hager gamma 10-moduls kapsling skulle få plats precis, typ 5mm i marginal. Smartmätaren tar 4 moduler och sedan räknade jag från början med att elkopplaren behövde 2 moduler men den satte elektrikern snyggt utanför. Elektrikern hade troligen inte förutsättningarna klara för sig så han hade bara en 8 moduls kapsling med sig. Jag har redan sedan tidigare begärt att kapslingen ska bytas då elektrikern satt den upp och ner och den är utskuren i underkant.
 
Eriksgatan
A ahammas skrev:
Det jag menar är att stänga av själva panelerna och låta VR vara på. Får man ju fortsatt all förbrukningsstatistik registrerad men ingen el produceras eftersom strängen är bruten. Lite som att simulera natt.
Solpanelerna genererar ingen ström när du slagit av DC-brytaren på växelriktaren. Idag slog jag av den ena växelriktaren så under 4 h för att balansera export mot egenförbrukning och den andra under 2 h då vi körde på med extra hög förbrukning. Brytningen sker kontrollerat under några sekunder och skadar ingenting. Då kunde vi fortfarande ladda batteriet som är kopplat till växelriktarna från elnätet. Statistik registreras och allt fungerar alltså som vanligt förutom att det inte kommer ström från panelerna till växelriktarna vidare till batteri och ut på nätet.
Sedan vrider man på DC-brytaren och efter 3-4 minuter levererar panelerna ström som vanligt igen. Mycket bättre för växelriktarna att göra så än att bryta med separat nödknivbrytare.
 
F
M mortimer skrev:
En annan aspekt när man stänger av VR några timmar är att man låter VR kylas ner naturligt och även gör en "omstart" av den samtidigt. Elektronik ska man normalt sett inte stänga av och sätta på var och varannan minut men jag ser inget problem att göra det vid dessa tillfällen med negativa elpriser, snarare tvärtom. Förlänger ev. VR livslängd något också kan man misstänka.
Det är generellt hög effekt, värme och stora temperaturswing som sänker livslängden. du ha alltså i princip en sån cykel om dagen… minst, kanske två om det kommer en skur. Den här omstarten gör varken från eller till åt nåt håll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.