Hej,

Tänkte höra mig för innan jag isolerar/inte isolerar min friggebod

Är strax klar med det yttre och tänkte påbörja det inre.
Först tänkte jag inte isolera men har fått andra tankar

Skall användas som förråd och tänkte då ha det ouppvärmt

Min fråga är då, är det bara att isolera om jag nu väljer det?
Behöva ventilation?
Läst lite om att ouppvärmda, isolerade friggebodar kan mögla, Stämmer detta?

Tacksam för svar

Tomture61
Finns rätt mycket info om hur man isolerar korrekt .
Ja , det behövs luftspalter i både väggar och tak .
Isolerar du bör du hålla minst 16 gr , på den kalla delen av året .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns rätt mycket info om hur man isolerar korrekt .
Ja , det behövs luftspalter i både väggar och tak .
Isolerar du bör du hålla minst 16 gr , på den kalla delen av året .
Redan förberett för luftspalt i både väggar och tal.

Måste en ventilation skapas?

Och gällande 16 grader, tänkte inte ha det uppvärmt, vad händer om tempen sjunker under?

Deki90 Deki90 skrev:
Redan förberett för luftspalt i både väggar och tal.

Måste en ventilation skapas?

Och gällande 16 grader, tänkte inte ha det uppvärmt, vad händer om tempen sjunker under?
Den exploderar!

Skämt åsido, det finns isolerade sommarstugor som är kalla hela vintern, det man får tänka på är att inte sätta in fuktspärrar.

• Gilla
Deki90
  • Laddar…
Varför vill du isolera om det ska vara ett ouppvärmt förråd?
Jag bygger ett nu och kommer inte ens att sätta skivor invändigt. Däremot noggrann att vara tätt mot möss och annat otyg som t.ex. getingar.

Om man skall förvara saker så kan det vara skönt att inte snabba temperaturomslag ger kraftig kondens i förrådet. Då är lite isolering bra som fuktbroms. Ett alternativ är att ha bra ventilation som faktiskt flyttar luft.

A AndersS skrev:
Varför vill du isolera om det ska vara ett ouppvärmt förråd?
Jag bygger ett nu och kommer inte ens att sätta skivor invändigt. Däremot noggrann att vara tätt mot möss och annat otyg som t.ex. getingar.
Vill isolera för att kunna ha batterier från diverse prylar

Hade två elsparkcyklar tidigare som jag ogillade att ha i huset. Samt att alla nya verktyg numera körs via batteri

Deki90 Deki90 skrev:

Hade två elsparkcyklar tidigare som jag ogillade att ha i huset. Samt att alla nya verktyg numera körs via batteri
Då bör du ju ha uppvärmning också, exempelvis en avfuktare som går några timmar per dygn.

Deki90 Deki90 skrev:

Påverkas inget av isolering.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Då bör du ju ha uppvärmning också, exempelvis en avfuktare som går några timmar per dygn.
En avfuktare tillför tyvärr ingen värme .

Tomture61
Deki90 Deki90 skrev:

Isolerar du så mår byggnaden bäst av att vara uppvärmd . Isoleringen gör ej att det blir varmare på insidan . Går naturligtvis att kallställa men du får då brottas med hög luftfuktighet.

En avfuktare tillför tyvärr ingen värme .
Jodå, den håller mitt garage varmt hela vintern. Jag kör den 6h per natt och behöver inget ytterligare element, vilket jag hade tidigare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frigörs mycket energi blir vatten gott från ånga till flytande fas, den energin blir värme (tillsammans med förlusterna i avfuktaren som också blir värme)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, den håller mitt garage varmt hela vintern. Jag kör den 6h per natt och behöver inget ytterligare element, vilket jag hade tidigare.
En avfuktare tillverkar kyla för att kunna fånga upp fukt . Kondensvattnet från luftavfuktaren håller en låg temp . Att få en högre temp i utrymmet man vill avfukta kanske funkar med en ineffektiv avfuktare . En avfuktare som kräver mycket energi för att tillverka kyla .

En avfuktare tillverkar kyla för att kunna fånga upp fukt . Kondensvattnet från luftavfuktaren håller en låg temp . Att få en högre temp i utrymmet man vill avfukta kanske funkar med en ineffektiv avfuktare . En avfuktare som kräver mycket energi för att tillverka kyla .
Min avfuktare tillverkar ingen kyla, bara värme.
https://www.polarpumpen.se/ventilat...vfuktare/echodry-combi-ii-avfuktare/p-1414833

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.