K kabelkaparen skrev:
Det är så vansinnigt. Jag bor i ett 1,5-planshus med inredd ovanvåning, men den är väldigt sliten och behöver renoveras i sådan omfattning att det i princip blir som att inreda den från början. Idag använder jag inte ovanvåningen till annat än förvaring, och jag har funderat på att ta bort trappan och sätta igen öppningen för att kallställa ovanvåningen och spara energi på det sättet. I så fall har jag återställt huset till oinredd vind utan uppvärmning, och den ytan borde inte räknas in i Atemp.

På grund av osäkerheten om hur energikraven kommer implementeras för äldre hus, och hur det kommer påverka om några få år så är det omöjligt att veta vad som är bästa alternativet för mig. Måste räkna på båda alternativen, men jag är övertygad om att det energisnålare alternativet kommer vara minst en energiklassning sämre.
Stor Atemp är bättre så håller du vinden på min 10 grader så...
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Ja så fattar jag det.
EDIT:

Energikrav enligt Boverkets byggregler 2021​

  • Nybyggda småhus > 130 m2 / 90 kWh
  • Nybyggda småhus > 90 – 130 m2 / 95 kWh
  • Nybyggda småhus > 50 – 90 m2 / 100 kWh
  • Flerbostadshus 75 kWh
  • Lokaler 70 kWh
Pöbeln ska bo i små kyffen är det klara meddelandet från EU, annars får ni frysa.
 
  • Gilla
C.Ö och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Stor Atemp är bättre så håller du vinden på min 10 grader så...
Ja, det är det som är så vansinnigt. Förmodligen är det rationellt att inte bygga om till det energisnåla alternativet, eller elda för kråkorna när den egentligen kallställda vinden värms upp några grader med ett direktverkande elelement.
 
K kabelkaparen skrev:
Ja, det är det som är så vansinnigt. Förmodligen är det rationellt att inte bygga om till det energisnåla alternativet, eller elda för kråkorna när den egentligen kallställda vinden värms upp några grader med ett direktverkande elelement.
Du behöver inte ens värma, det finns ingen som kollar. Det räcker med att det finns uppvärmning.
 
N
K kabelkaparen skrev:
Någon som vet om pumpar och liknande till minireningsverk (där pumparna sitter i eller vid reningsverket) ska belasta energiprestandan, eller om den ska räknas bort på samma sätt som t ex gårdsbelysning?

Enligt gränsdragningslistan ska "Apparater som är placerade utanför byggnaden men avser att försörja
byggnaden, t.ex. pumpar och fläktar till frikyla" räknas in, men det är listat under "Värme och kyla" så apparater för avlopp borde väl inte räknas in?
När jag installerade mitt minireningsverk fick jag uppgiften att de 475 kWh det drar per år (enligt den tekniska specifikationen) inte skall belasta energideklarationen negativt vilket rimligen innebär att den förbrukningen skall dras av vid beräkningen.
 
  • Gilla
kabelkaparen
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Pöbeln ska bo i små kyffen är det klara meddelandet från EU, annars får ni frysa.
Nej, det är bättre med stora hus då det är lättare att nå låga värden i dem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är bättre med stora hus då det är lättare att nå låga värden i dem.
Men det är väl lättare att uppnå en lägre energiförbrukning i ett hus med mindre yta vilket borde innebära att det inte svårare att nå lägre värden i ett mindre hus?
 
N Nalleman64 skrev:
Men det är väl lättare att uppnå en lägre energiförbrukning i ett hus med mindre yta vilket borde innebära att det inte svårare att nå lägre värden i ett mindre hus?
Nej...
 
N
pacman42 pacman42 skrev:
Nej...
Det kan åtminstone inte jag förstå. I synnerhet som det mindre huset får använda 100 istället för 90 som "normvärde".
 
Slår litet snett åt fallet "större hus" också, vi har ca 250 m2 uppvärmd boendeyta (inkl 100 m2 uppvärmd källare som egentligen räknas som biyta annars). Kåken från -72 och med 13 MWh/år värme och VV, blir förmodligen rätt ok klassning på det särskilt som vi numera har solceller som sköter i stor sett all AC-drift på sommaren och en hel del av uppvärmning vår/höst.

13MWh/år FJV är ett estimat baserat på föregående år där vi medvetet stängde av LLVP för uppvärmning höst/vinter.Sannolikt blir det betydligt mindre FJV-förbrukning framöver för att maximera utbytet av "60-öringen" plus lägre elpriser överlag => mer värmedrift på LLVP = ännu bättre energikalkyl - om jag tänker rätt vlll säga.
 
P Peter787 skrev:
Pöbeln ska bo i små kyffen är det klara meddelandet från EU, annars får ni frysa.
Ja
H Harald Blåtumme skrev:
Slår litet snett åt fallet "större hus" också, vi har ca 250 m2 uppvärmd boendeyta (inkl 100 m2 uppvärmd källare som egentligen räknas som biyta annars). Kåken från -72 och med 13 MWh/år värme och VV, blir förmodligen rätt ok klassning på det särskilt som vi numera har solceller som sköter i stor sett all AC-drift på sommaren och en hel del av uppvärmning vår/höst.

13MWh/år FJV är ett estimat baserat på föregående år där vi medvetet stängde av LLVP för uppvärmning höst/vinter.Sannolikt blir det betydligt mindre FJV-förbrukning framöver för att maximera utbytet av "60-öringen" plus lägre elpriser överlag => mer värmedrift på LLVP = ännu bättre energikalkyl - om jag tänker rätt vlll säga.
FJV har en viktning på 0,7 och el har ju 1,8 så länge du har cop på över tre (1,8/0,7 = 2,57) så kan det fungera med LLVP från energideklarationen. I verkligheten med solceller o 60 öringen så funkar ju LLVP bäst :)
Dock hjälper inte solceller dig mycket. Och specilt inget på Varmvattnet (måste använda el till uppvärmning med egen förbrukning).
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Nej...
Det beror på uppvärmd volym i huset jämfört med väggyta, takyta och grundyta och deras isolationsförmåga, det är ren fysik.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
Det man kan konstatera är väl att eftersom regeringen gett Boverket i uppdrag att se över klassificeringen och göra den "mindre hård" (i och med anpassningen till övriga EU-länder) borde det väl vara gynnsamt att avvakta med att låta göra en energideklaration tills innehållet i de nya justerade klasserna är klara?
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
B buffyin skrev:
...I verkligheten med solceller o 60 öringen så funkar ju LLVP bäst :)

Dock hjälper inte solceller dig mycket. Och specilt inget på Varmvattnet (måste använda el till uppvärmning med egen förbrukning).
Exakt så jag tänker med framtida användning av LLVP, maximera egenförbrukning ("gratis") samt att kanske köpa in litet (förhoppningsvis billig) el för att minska FJV-förbrukningen som ligger på ett pris ca 70 öre/kWh. Motköpen av el att avräkna mot producerad el (ca 8 MWh/år) är betydelsefull för att maximera "60-öringen". Vår och höst har man som högst COP bortåt 4-5 så en fin uppväxling där.

Varvattnet går enbart på FJV så inget jag kan göra där-
 
H Harald Blåtumme skrev:
Exakt så jag tänker med framtida användning av LLVP, maximera egenförbrukning ("gratis") samt att kanske köpa in litet (förhoppningsvis billig) el för att minska FJV-förbrukningen som ligger på ett pris ca 70 öre/kWh. Motköpen av el att avräkna mot producerad el (ca 8 MWh/år) är betydelsefull för att maximera "60-öringen". Vår och höst har man som högst COP bortåt 4-5 så en fin uppväxling där.

Varvattnet går enbart på FJV så inget jag kan göra där-
Ett tips är att sätta elmätare på LLVP så du har verklig data när det väll ska göras en deklaration.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.