Walle85 Walle85 skrev:
Behöver man tänka på något kring hur mycket flöde/tryck den har, ska väll klara att dra runt genom elementen som finns samt fram till fördelsrskåpet för golvvärmen?
Jepp vad står det på din pump i baken på skylten tex 25 4 130 eller något liknande.
 
Vad har du för tryck i värmesystemet?
Nyligen bytt nåt element eller så?
 
Walle85
nino nino skrev:
Vad har du för tryck i värmesystemet?
Nyligen bytt nåt element eller så?
Trycket har varit ganska likt senaste tiden, ca 0,75 bar, men element bör inte spela någon roll på sommaren när ventilen alltid är ställd på varmvatten, dvs. värmesystemet cirkukeras inte. Eller tänker jag fel här? Har testat att lufta (indirekt sänka trycket ett tag) samt fylla på med mer vatten (höja trycket), samma fel uppstår oavsett.
 
Walle85
E Emanuel01 skrev:
De ska ju var slätt så då har den gått sönder.
I de nya slangarna har de bytt material.
Nya slangen jag fick från IVT service partner, har samma typ av spiral inuti. Så ser inte ut att ha ändrats. Stod Bosch något på kartongen vill jag minnas.
 
Walle85
E Emanuel01 skrev:
Hade samma vp som dig förut och har jobbat endel med dem. Slangarna är ett klassiskt problem. Sen om du lossar cirkpumpen från pumphuset kan du köra den i service läge. Om du bromsar pumpen lite med handen och pumphjulet inte slirar så kan jag garantera att det är slangarna, främst den nedre som har alldeles för skarp böj.
Att ta loss och då köra på 230V när den är helt frikopplad från VP, tolkar jag det rätt då?
 
Walle85
J jonaserik skrev:
Jepp vad står det på din pump i baken på skylten tex 25 4 130 eller något liknande.
25/6-3 ?
Cirkulationspump från Wilo med tekniska specifikationer, fästelement och säkerhetsmärkning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
E Emanuel01 skrev:
De ska ju var slätt så då har den gått sönder.
I de nya slangarna har de bytt material.
Har jag blivit blåst? Ser spiralen inne i nya slangen, oklart hur tydligt det är på bilden?
Närbild på en hand som håller en mässingsfärgad rördel, troligen en slanganslutning eller koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallflätad slang på en kartong med etikett och siffran "446" skriven i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett: Bosch Termotecnologie GmbH, produktnummer, streckkod, CE-märkning, modellinformation, flerspråkig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Såvitt jag vet var problemet att slangen blev magnetisk och sög åt sig magnetiten som bildas i systemet.
Jag spolade min slang och tänkte att det håller pumpen ut, jag har sedan dess beställaren ny pump då kompressorn håller på att ge upp.

För att kunna kika på ditt fel vore det intressant att veta vad pumpen har för temperaturer precis innan den löser.
Jag tycker spontant att 67grader värmebärare ut är högt, antigen snurrar inte vattnet runt eller så är elpatronen igång.

Jag bytte cirkpump på min ht-c9 i samband med att jag rengjorde slangarna.
Tror det blev en sån här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-cirkpump-yonos-pico-25-6-130/
 
Walle85
13th Marine 13th Marine skrev:
Såvitt jag vet var problemet att slangen blev magnetisk och sög åt sig magnetiten som bildas i systemet.
Jag spolade min slang och tänkte att det håller pumpen ut, jag har sedan dess beställaren ny pump då kompressorn håller på att ge upp.

För att kunna kika på ditt fel vore det intressant att veta vad pumpen har för temperaturer precis innan den löser.
Jag tycker spontant att 67grader värmebärare ut är högt, antigen snurrar inte vattnet runt eller så är elpatronen igång.

Jag bytte cirkpump på min ht-c9 i samband med att jag rengjorde slangarna.
Tror det blev en sån här:
[länk]
Ok, tack för informationen. Lutar åt att jag måste byta cirkulationspumpen. Antar att ca 3000 kr är det man får punga ut för något som passar ändamålet och är "prisvärt". Eller finns det tips på andra cirkulationspumpar som är mer prisvärda?

Ska klara av varmvatten, 3 element på samma nivå som pumpen samt fördelarskåp på övervåningen (har egen pump för slingorna).
 
Walle85
Oklart vad pumpen har för temp, men värmebärare in givaren sitter strax innan pumpen. Dessa temperaturer (delta) är de man ser på bilderna i första inlägget. Nästan 20 grader diff på ut och in...
 
Walle85 Walle85 skrev:
Slangen mellan pumpen och värmeväxlaren hade vad såg ut som en spiral inuti, denna var full med skit, typ 0 flöde igenom den innan jag gjorde rent den. Slangen mellan värmeväxlaren och elpatronen hade ingen spiral samt kändes ren och fin, hade bra flöde.
Tycker att det verkar konstigt att det ska vara olika och varför fortsätter IVT med dessa spiralslangar om de alltid sätts igen. Finns det någon fördel med denna typ av s
Walle85 Walle85 skrev:
Att ta loss och då köra på 230V när den är helt frikopplad från VP, tolkar jag det
Walle85 Walle85 skrev:
Att ta loss och då köra på 230V när den är helt frikopplad från VP, tolkar jag det rätt då?
Japp, oftast ser du om den är ok när man tar isär den men är man osäker kan man köra den isärplockad.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Ok, tack för informationen. Lutar åt att jag måste byta cirkulationspumpen. Antar att ca 3000 kr är det man får punga ut för något som passar ändamålet och är "prisvärt". Eller finns det tips på andra cirkulationspumpar som är mer prisvärda?

Ska klara av varmvatten, 3 element på samma nivå som pumpen samt fördelarskåp på övervåningen (har egen pump för slingorna).
https://www.biltema.se/bygg/vvs/varmvattenberedare/cirkulationspump-pro-tech-25-6-130-2000044303
Kanske kan funka annars?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Oklart vad pumpen har för temp, men värmebärare in givaren sitter strax innan pumpen. Dessa temperaturer (delta) är de man ser på bilderna i första inlägget. Nästan 20 grader diff på ut och in...
Ah, jag som var otydlig, menade alla temperaturer i värmepumpen.
Främst värmebärare in ut samt kompressor och varmvatten.
När är de temperaturer du visar tagna? Medans värmepumpen kör?

Värmebärare ut sitter nämligen efter elpatronen med, så om den är igång så kommer du se ett betydligt högre delta än om bara kompressorn kör.
Ett normalt värmebärardelta ska i min värmepump vara ca 7 grader, antar att din ska ha nått liknande.
 
T
Hur länge är Kompressorn igång innan den larmar ?
Är det bara en kort stund så lutar det åt c-pumpen
Är det en längre stund så är det mer troligt att slangarna börjar bli fulla med skit igen 😶
 
Walle85 Walle85 skrev:
25/6-3 ?
[bild]
Jepp du har en pump som lyfter 6 meter och ska ha en lika, den som 13th Marine länka till är 6 meters och kommer att fungera. Kolla vilken fart den gamla har, 1 , 2 eller 3 och sätt den nya lika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.