HasseTeknik HasseTeknik skrev:
T.ex. Josty Kit, men det fanns flera.
Jag byggde en livsfarlig ljusorgel från Josty kit. Tre kanaler med 220-voltlampor. Inte blev det säkrare av att jag bockade till en aluminiumlåda att ha den i. Har någon ljusorgel idag? (Lampor som blinkar i takt med musiken. Tre kanaler betyder en lampa för basen, en för mellanregister och en för diskant).
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
De existerar iaf...: [länk]
[bild]
Jag fick linda drosslarna själv av medföljande koppartråd och ringkärnor.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag byggde en livsfarlig ljusorgel från Josty kit. Tre kanaler med 220-voltlampor. Inte blev det säkrare av att jag bockade till en aluminiumlåda att ha den i. Har någon ljusorgel idag? (Lampor som blinkar i takt med musiken. Tre kanaler betyder en lampa för basen, en för mellanregister och en för diskant).
Jag byggde styrning av 8 st 230 Volts julgransbelysningar med triac'ar direkt på parallellporten på C-64. Det var viktigt att kolla vad som var fas och nolla i vägguttaget och vända alla stickproppar rätt....
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dan1891 och 3 till
  • Laddar…
hsd
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag byggde en livsfarlig ljusorgel från Josty kit. Tre kanaler med 220-voltlampor. Inte blev det säkrare av att jag bockade till en aluminiumlåda att ha den i. Har någon ljusorgel idag? (Lampor som blinkar i takt med musiken. Tre kanaler betyder en lampa för basen, en för mellanregister och en för diskant).
Jomenvisst
Ligger något sådant i nåt förråd
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
B
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
T.ex. Josty Kit, men det fanns flera.
Jag minns somliga som inte var så förtjusta i Josty Kit, istf för Josty Kit kallade de företaget Gösta Skit.
 
  • Gilla
  • Haha
Dublin och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Skribofont är den jag kommer att tänka på också, men då var det knappast Karlaplan man åkte till utan snarare teknis, eller ”planet” odenplan…
Det fanns nån på Sveavägen, nedanför Odenplan, men jag har för mig den hette nåt annat? Den som nån kvinna med lite porrig klädsel var delägare till och syntes i annonser (tror jag).
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det fanns nån på Sveavägen, nedanför Odenplan, men jag har för mig den hette nåt annat? Den som nån kvinna med lite porrig klädsel var delägare till och syntes i annonser (tror jag).
Var det LapPower tro?
 
  • Gilla
Solar53 och 2 till
  • Laddar…
C
K Kirre2 skrev:
Det fanns nån på Sveavägen, nedanför Odenplan, men jag har för mig den hette nåt annat? Den som nån kvinna med lite porrig klädsel var delägare till och syntes i annonser (tror jag).
Du tänker på Lap Power 😀
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag älskade Josty Kit! Köpte massa grejer och byggsatser där :)
Och det här var bibeln för mig, för i den fanns alla Josty Kits byggsatser med scheman och bygganvisningar:
Josty Kit förlag Malmö 1982 står det i den.

Gissa vilken IC krets IC1 är i schemat? :)
 
  • Bild på en bok "Allmän Elektronik" av Jan Soelberg med kretskort på omslaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kretsschema för en laboratorie-strömförsörjning med komponenter, anslutningar och spänningsspecifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Var det LapPower tro?
Så hette firman! Brorsan köpte en dator där.
 
C
K Kirre2 skrev:
Så hette firman! Brorsan köpte en dator där.
Ha ha, ja Helen Wellton satte verkligen "får man inte göra reklam för sitt företag om man är snygg?"-debatten på kartan. Det var väldigt mycket skriverier och rykten kring detta när det begav sig.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, ja Helen Wellton satte verkligen "får man inte göra reklam för sitt företag om man är snygg?"-debatten på kartan. Det var väldigt mycket skriverier och rykten kring detta när det begav sig.
Ja, och brorsan var nöjd med bemötandet han fick i butiken. Han har varit till nån annan butik gissningsvis i Borlänge och blivit nonchalant behandlad så då åkte han till Stockholm istället.
 
K Kirre2 skrev:
Det fanns nån på Sveavägen, nedanför Odenplan, men jag har för mig den hette nåt annat? Den som nån kvinna med lite porrig klädsel var delägare till och syntes i annonser (tror jag).
tänkte på den firman tidigare i tråden, tack för att du tog upp den ;)
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
IC krets
Integrerad krets krets.. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.