N Norris2 skrev:
Hoppas få hjälp av forumet med följande bakgrund som utgångspunkt:

Installerade tidigare en Shelly1 för att kunna tidstyra uppvärmning av varmvatten i beredaren och det fungerar som det ska både med den fysiska och Shelly brytaren. Det jag skulle vilja fånga upp är laddningspumpens körtid dvs hur länge tempbrytaren är sluten. Utgångspunkten är att alla mina schemaläggningar startar när tempbrytaren är sluten men jag vet inte sen när den öppnar beroende på termostatens inställning och vattnets temperatur vid start-tillfället. I dagsläget så registrerar cloud-appen Shellyns på/av men naturligtvis inte pumpens körtid.

Funderade på om man skulle kunna ”flytta fram” Shellyn till temp brytaren istället eller kan man koppla befintlig Shelly1 på något annat sätt för att uppnå det jag eftersöker men samtidigt bibehålla den fysiska brytarens funktionalitet med på/av?

Kopplingsschema:
16. Fysisk brytare kopplad till Shelly1
17. Tempstyrd brytare för varmvatten som triggar 18
18. Laddningspump varmvatten.

[bild]
Kontroll över brytaren borde ju gå dock gå, ersätta brytaren längst ner med en shelly, dvs. temperaturbehovet styr shelly som en ish vanlig tryckknapp och denna shelly sedan drar kontaktor eller vad det är i andra änden.
Då kan du läsa av reläutgångens status vis mqtt/http rest till valfritt system och göra en drifttidsräkning.
Tror dock inte att du kan få detta direkt i shelly app. Dock
 
N Norris2 skrev:
Ursäkta hakfre men hänger inte med i svängarna 😀 är ditt inlägg ämnat som svar på mitt förra inlägg(#1 902)?
Försöker igen, med risk för ytterligare förvirring 😀: du kan inte direkt använda ingången på en Shelly för att logga om din pump-termostat är till/från. För att logga status på en brytare måste Shellyns ingång vara den enda prylen kopplad till brytaren, och inget annat. Detta innebär att pumpen måste slås av och på på annat sätt, exempelvis via utgången på Shellyn som loggar brytaren.

Detta är en liten nackdel med shelly ingångarna när man vill använda dem som du önskar, dvs enbart för loggning. Man kan inte se om en brytare är till eller från när det sitter en last (pump i ditt fall) ansluten till brytaren.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
N Norris2 skrev:
Ursäkta hakfre men hänger inte med i svängarna 😀 är ditt inlägg ämnat som svar på mitt förra inlägg(#1 902)?
Det han menar är att om man kopplar SW på pucken mot punkter som har belastning tex pump, lampor, värmare osv efter mot N kommer inte skiftet på ingången registreras. Det finns trådar här där leby har det problemet med rörelsevakter kopplat till Shelly. Sök efter dessa om du vill läsa mer annars är det enkelt fixat med ett motstånd ca: 500 kohm kopplat i serie mot SW. Då kan du koppla ingångarna till valfria punkter i din krets och få riktig statusindikering.

Om du ger dig in på det välj motsånd >= 0.5 W och sätt dem med ena änden direkt vid puckens plint så det blir överskådligt att du hackar lite. På samna sätt mycket lämpligt att du drar lite tex krympslang över motståndet också.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Om vi bortser från tidigare resonemang om möjlighet att tidsmäta pumpens körtid utan endast fokuserar på att styra tempbrytaren(utan att komplettera med en till shelly) så har jag funderat på om man helt enkelt kan "flytta fram" befintlig shelly så att den styr tempbrytaren istället, jag vill då inte att pumpen startar när vattentempen sjunker men det borde man väl kunna styra genom att använda standardfunktionaliteten i cloud-appen(I/O actions) och skicka kommando till sig själv att "stänga av pumpen" och förblir då i den statusen fram till nästa schemalagda körning?

Är ingen expert inom området så jag vill kolla med er först om det är görbart innan jag skrider till verket.

Nedan förenklad kretsbeskrivning 😀, från vänster; fysisk(knapp)-brytare kopplad till shelly1 idag, nästa är tempbrytare/termostat vvb, laddningspump vv

- -- Fy Tmp
___/ __/ ___Pump
 
Sagt och gjort, nu styr shelly1:an termostaten till vvb och det funkar finfint, framförallt med den automatiserade avstängningsproceduren som jag saknat vid vv-körningens slut och som även omfattar elpatronerna(delay på 5min efter pumpen stannat så undviks brytning med last) som indirekt värmer vvb. Det finns säkerligen någon fler därute som har liknande förutsättningar som jag=äldre elpanna med integrerad vvb så jag kan varmt rekommendera dessa små fiffiga rackare (y)
 
Lite tidigare i tråden diskuterades trapp-kors-trapp, och nån postade denna bilden. Det framgick dock inte om en sån här koppling skulle låta alla fyra (trapp-kors-trapp-shelly) brytpunkter användas helt oberoende av varann?
Jag behöver inte dimma, så skulle det funka med en "Shelly Plus 1 Mini"?



El-schema för trevägströmställare med dimmer. Märkt för anslutningspunkter och strömkrets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det ska funka.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, det ska funka.
Jag använder idag Shelly-integrationen i Home Assistant, kommer även det funka? Dvs, kommer Home Assistant fatta när jag trycker på en av de fysiska knapparna och uppdatera state?
 
Ja.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Ett sista spammande då..
Säg att jag går vägen med återfjädrande brytare istället, hur funkar en sån Shelly om den exempelvis inte har kontakt med nätverk/internet? Uppenbarligen kan den inte prata med Home Assistant, det begriper jag, men kan den fortfarande tända och släcka lampan om nån trycker på brytarna?
 
Ja.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Finns det någon som använder Shelly plug s? När lyser led lampan i uttaget och går det att stänga av den?

Smart eluttag, Shelly Plug S, med energimätning, rabatterat pris, vit och blå färg, maxlast 2500W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den lyser blått när den har WiFi-uppkoppling och rött när strömmen är på om jag inte minns fel. Båda dessa går att stänga av.


Mörkt användargränssnitt med inställningar för enhetskommunikation och underhåll; LED-ljuskontroller och systemåterställningsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elmuppo och 3 till
  • Laddar…
Det går att stänga av LED lyset i pluggen via "settings". JAg skulle gissa på att den som standard lyser när strömmen är på. Jag stängde av LED på mina när jag installerade dessa för över 1 år sedan.
 
wildeside
Shelly plug s fungerar dåligt ihop med Eurokontakt
Svart strömkabel med Europlugg och IEC-anslutning, isolerad bakgrund, elektricitetstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.