V
Som jag fattar din fråga:

Det är inte helt otroligt att gamla bostadsrätter kommer få mer AC installerat i framtiden, men det är inte troligt att nya lägenhetshus kommer få det. Energikraven på nya byggnader snävas åt mer och mer och att lägga en massa energi och pengar på att kyla är inte fastighetsägare intresserade av om det finns andra alternativ.

Andra alternativ är att förhindra av värmestrålningen kommer in. Absolut effektivas är rörlig utvändig solavskärmning, tex screen- eller vertikalmarkiser med styrning på temperatur. En markis kan stänga ute 80-90 % av solinstrålningen. De har en jättestor effekt, det är inte orimligt att markiser kan hålla temperaturen nere under 26 grader hela sommaren i ert fall.

Om jag var du och och du verkligen vill bo kvar skulle jag driva i föreningen att installera markiser. Man kan kontakta en energinjengör för att göra en uppskattad beräkning för hur mycket det skulle påverka. Markisföretagen kan säker också göra det, men det känns lite som man vet vad svaret kommer att bli.

Om du vill ha ett snabbare alternativ: skaffa Ikeas elektriska, mörkläggande plisségardiner, en smart utvändig temperaturmätare och någon sorts smart hubb som kan hantera båda två och sedan automatisera att gardinerna går ner när det är över 26 grader utomhus och att de går upp när det är under. Kan inte garantera något resultat nu när betongstommen redan är uppvärmd, men det kan ju vara värt att testa, om inte annat bara för att göra nått.
 
  • Gilla
Ro88an och 1 till
  • Laddar…
Invändiga gardiner har mycket luten effekt. Solstrålningen måste stoppas innan den kommer in.

Nattlig vädring fungerar mycket bra i tunga konstruktioner.

Om det finns ett tilluftssystem och bergvärme så ger frikyla en viss effekt lågt pris.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Byt lägenhet till något på norrsidan så är problemet löst.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen i gänget, eftersom du också svarade i tråden samt lagt tid på att läsa alla inläggen.
Eller jag som inte ens svarat? Bara läst. Tänkte samma tanke. Men ändå tycker man det är lite roligt att läsa denna typ av idiottrådar som inte kommer framåt alls. Ser hur det är alla mot en. Alla kämpar för att övertyga men det tas inte emot. Lite som att kravla i gyttja. Man kämpar men kommer knappt framåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man missat det där med öppningsbara fönster i dessa lägenheter? Har man inte AC så är ju det ett krav. Och kan man öppna fönstren så är det lätt att få ned temperaturen i Sverige nattetid. Det är ju så sällan varmt utomhus på natten.
Stämmer ej, jag har vädrat i min lägenhet och tempen sjunker inte.
Det tar väldigt lång tid och jag fattar inte heller varför, men det går inte.
Har 15l/s FL flöde i badrum och kan vara under 15 grader ute, jag känner att luften som kommer in är sval men rumstempen sjunker ej.
Likadant om man tittar på FL temp i bostadshus med uteluft, den sjunker inte, hade en kåk på flera hundra lghter som låg på 32 grader när jag jobbade där.
Kör LLVP i kåken, funkar toppen.
Ihop med solceller är det en klockren lösning!
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
Det jag brukar göra (i mitt trähus) när det är uppåt 30 grader varmt inne på kvällen är att öppna 2 fönster i olika rum och starta en stor portabel fläkt i ena rummet, placerad någon meter innanför fönstret och riktad mot fönstret. Detta flyttar riktigt mycket luft genom huset, och är det "kallt" ute så sjunker temperaturen inne efter några timmar. Efter en riktigt varm dag kan det dock dröja framåt kl 01 innan det är tillräckligt svalt för att sova.

Detta kan varieras, tex öppna i tre rum och köra utåt-blåsande fläktar i två av dem. Lämna helst sovrummet utan fläkt, så att kalluften åker in i sovrummet utifrån.

Om det blåser ute så anpassa riktningen på luftströmmen efter vinden. Blåser det mycket kanske fläkt inte ens behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Stämmer ej, jag har vädrat i min lägenhet och tempen sjunker inte.
Det tar väldigt lång tid och jag fattar inte heller varför, men det går inte.
Har 15l/s FL flöde i badrum och kan vara under 15 grader ute, jag känner att luften som kommer in är sval men rumstempen sjunker ej.
Likadant om man tittar på FL temp i bostadshus med uteluft, den sjunker inte, hade en kåk på flera hundra lghter som låg på 32 grader när jag jobbade där.
Kör LLVP i kåken, funkar toppen.
Ihop med solceller är det en klockren lösning!
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
https://www.polarpumpen.se/ac-och-l...6FTtOSDcrP6kfy99uQ_JZhGZEnxWixcQaAtt_EALw_wcB
 
  • Gilla
patriklarsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
P patriklarsson skrev:
Stämmer ej, jag har vädrat i min lägenhet och tempen sjunker inte.
Det tar väldigt lång tid och jag fattar inte heller varför, men det går inte.
Har 15l/s FL flöde i badrum och kan vara under 15 grader ute, jag känner att luften som kommer in är sval men rumstempen sjunker ej.
Likadant om man tittar på FL temp i bostadshus med uteluft, den sjunker inte, hade en kåk på flera hundra lghter som låg på 32 grader när jag jobbade där.
Kör LLVP i kåken, funkar toppen.
Ihop med solceller är det en klockren lösning!
Svaret är ju väldigt enkelt, du har för lågt luftflöde genom lägenheten när du vädrar i förhållande till hastigheten som byggnadskroppen kan avge ackumulerad värme till den inkommande luften.

Eftersom luft bär så lite värmeenergi behövs mycket stora volymer luft när Deltatemperaturen är liten. Det här därför som så många talar om korsdrag och att öppna hela stora fönster (alltså inte sådana där små dvärgfönster som sätts på norrsidan i moderna byggnader). Fönster på glänt ger för låg luftflödesvolym och natten inte är rejält sval. Min erfarenhet är att fladdrar inte gardinerna lite så är det för lågt luftflöde för att något ska hända med inomhustemperaturen om natten är tropisk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
När det är betydligt kallare ute än inne, är mer ventilation den billigaste lösningen.

Gillar du inte läget ändå, flytta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Du är välkommen hem till mig när som helst att öppna fönster och mäta inomhus liksom utomhus-temperaturer.
Öppna fönster fungerar inte.
Inomhustemperaturen går inte ner för att du öppnar ett fönster.
13C ute är helt underbart, men temperaturen är fortfarande 28C inomhus.
Och inomhustemperaturen aldrig går ner.
Tror du missat något här.
Självklart går tempen ner inomhus om man vädrar in kallare luft, än om man inte gör det. Men det är ju inte säkert att bara öppna ett fönster ger tillräcklig svalka.

Måla fasaderna vita och tilläggsisolera dem, är andra förslag som brf eller fastighetsägaren borde vara intresserad av, nu när uppvärmningen under den kalla årstiden är så dyr.
 
  • Gilla
kentauren och 1 till
  • Laddar…
Bodde så där i två år, en etta mot söder, köpte tjocka ljusa tyger å hängde för fönstret (persienner hade vart bättre men krångligare), satte på insynsskyddsfolie halvvägs (här tänkte jag uppdatera med solskyddsfilm men kom inte så långt). När solen gått förbi öppna jag ett fönster å satte en vanlig bordsfläkt på fönsterbänken som tryckte in fräsch luft, den varma inneluften steg mot taket och trycktes då ut ovanför fläkten, när det var dags att lägga sig stängde jag av fläkten för å slippa ljudet. Så fick man ligga utan täcke å svettas det kunde ju aldrig bli svalare än det var ute. Men problemet var ju störst bara några sommarmånader.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Att ingen härjar på dig betyder inte att det inte stör.
Det hela följer fysikens grundlagar som vi alla fick oss till livs i skolan på sextiotalet (vilket även gäller klimatet, som nu blivit ett olösbart mysterium för de flesta men är så barnsligt enkelt egentligen):

Det finns material med vad som kallas hög värmekapacitet, likaväl som material med låg värmekapacitet. Vatten är det som är allra svårast att värma, men som också behåller värmen bäst. Det är därför vi kan bo på Jorden, planeter som Venus och Mars är obeboliga för de saknar vatten och blir flera hundra grader kalla på skuggsidan och dito varma på solsidan. Det skulle Jorden också bli utan vårt temperaturutjämnande vatten, som täcker 2/3 av jordytan.

Fasta byggnadsmaterial med hög värmekapacitet är oftast tunga och hårda, som sten, betong, tegel, gips och kakel/klinker. Men man kan också bygga av material med låg värmekapacitet som trä och träfiber. De senare går snabbt att värma upp och föredras i till exempel fritidshus som står oeldade eller bara med låg underhållsvärme när man inte är där, men som man vill kunna utnyttja till fullo de timmar man är på plats. Värmer man friridshuset med en vedeldad braskamin är en av plåt definitivt att föredra, eftersom en eldstad av sten inte ger ifrån sig mycket värme förrän den är genomvarm efter ett par dagar när man ska åka hem igen (på söndag kväll) men den ger sedan värme halva veckan fast ingen är där då.

Om man har äkta trägolv så har man en stor yta med låg värmekapacitet, laminat och vinyl är mittemellan och kommer att kännas kallt en längre tid i fritidshuset. Väggarna och innertaket har den största ytan och om de är av betong eller klädda med gipsplattor så tar de lång tid att värma, till stor nackdel i fritidshuset, men förmodligen till fördel i permanentboende: där har det istället ansetts som viktigare att ha material med hög värmekapacitet, eftersom man vill ha konstant stabil komforttemperatur även efter att man har vädrat korsdrag i fem minuter eller om termostatventilerna på elementen inte ger så stabil temperatur (har hög hysteres).

Av allt detta följer att man inte ska värma upp tunga ytor i hemmet under dagar med obekvämt hög utetemperatur; släpp inte in värmen (solstrålning, varm uteluft) så att den kan lagras i väggar, golv och tak och ge fortsatt värme även när solen har gått ner. Men använd gärna den svalare nattluften för att kyla ner samma ytor nattetid för det kommer att hjälpa till att hålla svalare inomhus åtminstone på förmiddagarna.

Skärma av solljuset genom alla fönster åt solsidan, men använd inte svarta rullgardiner, de värms själva av solen och ger högre värme inne än en vit. Det finns idag plisségardiner som är vita på ena sidan och svarta på insidan. Vädra eventuellt varma dagar men bara via fönster på skuggsidan, vilket betyder rakt åt norr, eller genom att följa solens vandring från öster till väster under dygnet. Tänk dock på att husets ytterfasad av sten kan vara het länge och värma luften nära väggen, samma luft man sedan släpper in i bostaden. Fönster åt söder anses i Sverige som en lyx, man får in mycket solljus (men tyvärr också värme på sommaren). I Spanien är det en lyx att ha fönster åt norr...

Använd eventuella regndagar för att kyla ner bostaden maximalt med alla fönster öppna. Om det inte går att vädra korsdrag, skaffa en tyst golvfläkt som kan skapa en stadig luftcirkulation inomhus. Strunta i AC-anläggningar i det längsta, de måste alltid ha en genomföring ut någonstans för den varma luften vilket är svårlöst (nämns aldrig av försäljarna) annars höjer de bara värmen ännu mer.

Jag tror att dina temperaturbekymmer går att dämpa betydligt, men man måste kanske ändå acceptera en viss övervärme några nätter i svenska bostäder eftersom de inte är byggda för värmeböljor.

År 2018 hade vi i vår en- och enhalvplansvilla i mellansverige 35 grader i sovrummet på övervåningen under flera nätter. Ändå hade vi korsdrag med vidöppna fönster hela dygnet. Men det fanns en förklaring: vi hade stora myggfönster monterade på övervåningen (nödvändiga) och de bromsade luftväxlingen till nära noll. Vi hade behövt ett par rejäla golvfläktar, men allt sådant var givetvis utsålt i butikerna. Vi kunde också ha bäddat på nedervåningen, som var fem till tio grader svalare. Varm luft stiger obönhörligen (fysikens grundlagar). I stora rum med "katedraltak" det vill säga "tak till nock" måste man ha en stor takfläkt, det är nästan omöjligt att skapa ett drägligt inomhusklimat annars. Det bildas annars en luftkudde med stillastående varmluft under taket, vilket i grunden ärsamma problem som vi drabbades av i vårt en- och enhalvplanshus när inte luftväxlingen genom fönstren fungerade.

2018 var inte första gången sommaren bjöd på några heta nätter, jag minns tydligt den heta sommaren 1958 för att inte tala om torrsommaren 1969...
 
  • Gilla
kentauren och 3 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
26-30 °C inomhustemp dygnet runt 5 mån per år ok?

Bostadsrätt i mitt fall, hyresrätt för många andra.
Från Maj till September varje år ligger temperaturen på 26-30C inomhus dygnet runt, spelar ingen roll vad utomhus temperaturen är.
Det kan vara 13C ute på natten och det är fortfarande 28C inne.
Inomhustemperaturen går aldrig ner.

Föreningen hänvisar till Portabel AC, vilket jag redan har, men som är vansinnigt högjludd och kyler ner max 1 rum, och kylan/temperaturen försvinner några minuter efter man stängt av den.

Här kommer den egentliga frågan:
Hur länge tror ni det dröjer innan Svenska lägenheter får riktiga luftvärmepumpar installerade på fasaden som AC, precis som i andra länder?
5-10år?
Aldrig?

Jag gissar på "för länge för att jag ska stå ut", så säljer lägenheten till hösten och flyttar till eget hus istället :D

Googlar man lite så några exempel:
"Folkhälsomyndighetens rekommendationer säger att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 24 grader. Det är riktlinjer som gäller båda hyresrätter och bostadsrätter."

Riksbyggen:
"Under sommaren bör temperaturen i lägenheten inte överstiga 26 grader under normala väderförhållanden. Temperaturen kan under en kortare period uppgå till 28 grader under sommaren, vilket kan ske vid exempelvis tillfälliga värmeböljor."
5-6 månader per år kan ju knappast räknas som tillfällig värmebölja, eller kortare period, speciellt dygnet runt.

"Åtgärdas inte värmen kan du i andra hand kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddskontor som kan besluta om eventuella åtgärder för att åtgärda inomhustemperaturen."
Har ingen lust med det, dom kommer inte kunna göra något, och flyttar hellre än att bråka med grannar och styrelse. Gillar alla grannar och styrelsen (fast som i mitt fall inte vill hjälpa till) :D

Aftonbladet:
"Hyran kan sänkas – om lägenheten är för varm. Har du det plågsamt varmt i din lägenhet? Då kan du ha rätt till lägre hyra, om värmen inte kan sänkas. – Vissa har det ju olidligt varmt. Så varmt att det knappt går att tänka"
Inte ute efter lägre hyra heller, vill bara ha en normal jämn temperatur inomhus.

Ja som ni ser har jag gett upp redan, och säljer/flyttar istället för att ta striden.
Men för de som stannar kvar och vill ha riktig luftvärmepump AC, vad har ni för förslag?
Vissa har inte råd att flytta, full förståelse för det.

PS. Vanliga fläktar hjälper inte. Vidöppna fönster hjälper inte. Korsdrag hjälper inte. Mörkläggningsgardiner hjälper inte. Persinner hjälper inte. Markiser hjälper inte.
Lägenheterna är byggda som betongbunkrar från 1960-talet, för att behålla all värme under vintern för att ge en lägre uppvärmningskostnad. Vilket sen i sin tur straffar den alldeles nu för varma vår/sommar/höst temperaturen.

Att vintrarna blir mildare och kortare, och somrarna varmare hjälper ju inte speciellt mycket det heller :D
Några förslag?
Jag har ställt in mitt FTX aggregat så det går på full fart på kvällen fram till läggdags, sänker inomhus temperaturen betydligt relativt snabbt.

Bodde innan i en nyproducerad lägenhet med alldeles för bra isolering och för stora fönsterytor så det va som att bo i en bastu men samma sak där, låta ventilations aggregatet jobba på ordentligt på kvällarna. Går även att koppla in vattenkylda kylbatterier på ventilationen. Ta upp med styrelsen.
 
I min brf blev det betydligt bättre när vi sänkte börvärdet på ventilationen och aktiverade nattkyla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår problemet precis. Huskroppen i betong här från 48 suger åt sig solvärmen som en svamp. Persienner fördragna. Det hjälper lite att ordna korsdrag när det är kallare ute, men bara ett par grader. Tyvärr är det för mycket ljud ute så kan inte sova med öppet fönster. Har gjort om min portabla AC till en tvåslangare så den kyler kondensorn med uteluft vilket eliminerar undertrycket som annars blir inne. Den kan stå och flåsa 14°-luft hela dagen i sovrummet men det blir aldrig kallare än 22°. Efter avstängning ökar temperaturen till vad det var innan på ca 2 timmar. Men jag hinner ju somna och luften är torr så det funkar. Har aldrig elementet på i sovrummet. Inte ens på vintern. Det kommer in minusgradig luft genom fönsterventilen och termometern på fönsterbrädan visar runt 10-15°, men den som står på byrån på motstående sida går aldrig under 23°. Naturligtvis blir det fort snorkallt om jag vädrar på vintern. 😄 Men temperaturen stiger på några timmar igen efter stängning. Övriga element ställer jag så de precis motverkar kallraset, så jag slipper frysa om fötterna. Grannen på andra sidan väggen har inte heller elementet på i det rummet. Och bara lite på resten. Det är kallare i källaren nedanför mig. I november-december nån gång börjar stommen ge upp sin värmestrålning och det är då jag skruvar upp elementen lite lite från avstängt. Utom i sovrummet. Ibland skojar jag och säger att väggarna värmer pga radioaktivitet. Självdragsventilation, så inte skitbra. Fjärrvärmeanläggningen stänger av sekundärvärmen när det är varmt ute, om någon undrar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.