A A-Man_08 skrev:
Vi har exakt samma problem.
Det hjälper inte att öpnna fönstret.
Portabel ac funkar förståss men kyler bara ett rum.
Håll stängt när det är varmare ute än inne, öppna å vädra när det är kallare ute än inne.
Öppna på två ställen för att få tvärdrag, eventuellt använd en bords-/golvfläkt för att påtvinga "tvärdrag".
Börja vädra innan det blir "för varmt", alltså kanske redan i maj.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag har också bott i en sådan lägenhet. Öppna fönster 24/7 året om. Trots det svårt att få ner temp under 23 grader. Hade aldrig elementen på, förutom i badrummet ibland för att det inte skulle bli fuktigt.
De som bodde längst ner och på gavlarna klagade på att det var kallt. Värmen var byggd med något enrörsystem med radiatorer. Men rören låg oisolerade i betonggolven och värmde fint. Även varmvattenrören hjälpte till. Det finns nog ingen enkel lösning.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja i flerfamiljshus har man ju ofta varmvattencirkulation VVC för att det inte ska ta en evighet att få varmvatten i kranen. Men värmeförlusterna med dessa system är ganska stora och värmer upp byggnaden under hela året inkl. sommaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
Jag har en villa där övervåningen blir varm om solen ligger på och jag har dåligt skydd mot instrålning, vilket jag haft nu när markiserna gick sönder (nya uppe, ska bara justeras när det blåser mindre).

Jag har en luftvärmepump, dvs en sådan som TS tror är helt tyst. Den är inte helt tyst... Kanske för att den är gammal, 4 år tror jag. 😉

När kvällen kommer och utomhustemperaturen sjunker öppnar jag på två sidor och får ett korsdrag som sänker temperaturen i hela övervåningen väldigt mycket snabbare än ACn gör. Vissa kvällar är det lite för vindstilla för att man ska få ett bra korsdrag då kan en fläkt eller två hjälpa till.

Det är ju uppenbart att kalluft kyler oavsett om den kommer utifrån eller från en AC. Ett rejält korsdrag får in enormt mycket mer kalluft än ACn kan ge, dessutom kan jag kyla flera rum, medan ACn framförallt kyler rummet den sitter i.

Fysikens lagar gäller säkert även i TS lägenhet, märkligt vore det annars.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har en villa där övervåningen blir varm om solen ligger på och jag har dåligt skydd mot instrålning, vilket jag haft nu när markiserna gick sönder (nya uppe, ska bara justeras när det blåser mindre).

Jag har en luftvärmepump, dvs en sådan som TS tror är helt tyst. Den är inte helt tyst... Kanske för att den är gammal, 4 år tror jag. 😉

När kvällen kommer och utomhustemperaturen sjunker öppnar jag på två sidor och får ett korsdrag som sänker temperaturen i hela övervåningen väldigt mycket snabbare än ACn gör. Vissa kvällar är det lite för vindstilla för att man ska få ett bra korsdrag då kan en fläkt eller två hjälpa till.

Det är ju uppenbart att kalluft kyler oavsett om den kommer utifrån eller från en AC. Ett rejält korsdrag får in enormt mycket mer kalluft än ACn kan ge, dessutom kan jag kyla flera rum, medan ACn framförallt kyler rummet den sitter i.

Fysikens lagar gäller säkert även i TS lägenhet, märkligt vore det annars.
Men din vind är inte speciellt värmebuffrande va?
 
Fairlane
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men din vind är inte speciellt värmebuffrande va?
Den håller en viss mängd, men det är ju inte det som är poängen. Korsdraget ger väldigt mycket mer kalluft än ACn.

Dvs mycket bättre kyleffekt alldeles oavsett hur mycket värme som buffras i material och vindar. Som sagt, fysikens lagar gäller.
 
  • Gilla
Sven M och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är insidan som räknas va…?
Hmm va?
 
Om man kan ha korsdrag och fönster öppna hela natten kanske det ger bättre effekt än AC om det inte är en varm sommarnatt
 
Och bjuda in tjuvarna på enklast möjliga inbrott medans man sover? Finns ligor som åker runt just varma sommarnätter för att spana efter öppna öppna fönster och dörrar.
 
Nog för att man kan värmelagra en del i betong, men inte så att det är 26+ grader varmt under fem av årets tolv månader, det är orimligt.

Antingen så står byggnadens värmesystem igång för fullt mitt i sommaren, eller så visar din termometer fel. Inte en chans att det är så varmt i ett hus byggt på 60-talet om det inte är en enrummare med fönster i söderläge, men eftersom markiser inte hjälper (påstår du) så är det inte problemet heller.

Nej, det här är för otroligt för att vara sant, du har inte 26 grader inomhus i en normalvarm maj pga värmelagring i betongen, och en AC hjälper inte om inte nattligt korsdrag gör det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar TS en grundkurs i naturlagar.

Övriga: Sluta mata trollet. TS vill bara gnälla för att hen inte får sätta in en riktig AC. Konstruktiva lösningar är inte önskvärda.
 
  • Gilla
Sven M och 9 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
- Stoppa kudde och sängkläder i frysen.
- Kalldusch varje vaken timme.
Alla dessa (flåt) korkade, förslag, istället för en fast AC som löser allt på en gång?
Skönt att det är min sista sommar här, men tycker synd om de som blir kvar. :D
Men dom andra kanske har lyckats få ner temperaturen i sina lägenheter genom att avskärma sina fönster.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det hjälper att vädra när det är kallare ute än inne.
Kom gärna hit och håll föredrag.
Det är runt 200 andra som gärna lyssnar också.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag vet inte vem som är mest korkad/lågbegåvad i den här tråden, TS eller de som svarar honom.

Eller är det kanske jag som påpekar idiotin och samtidigt undrar hur en del har möjlighet att kasta bort sin tid genom att svara på den här Sk*ten?
 
  • Gilla
  • Haha
Henkan- och 2 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Men snälla, läs igenom trådstarten igen :D
Ingen BRF godkänner lvp. Ingen hyresgäst får lvp.
Persienner eller markiser öppna dagtid eller nattetid fungerar inte alls.
Har lägenhet med korsdrag, men hjälper inte alls det heller.
Säg till om du vill byta lägenhet en vecka, så du får prova på hur det är :D
Jag har en vän som fick installera luftvärmepump i ett bostadsrättskomplex. Mitt i sthlm city. Fukten från lvp leds tillbaka till badrummet. Funkar kanonbra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.