B
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Med balkong, eller utan balkong, spelar ingen roll, hört med grannen som har precis samma inomhustemperaturer som mig.
Balkongdörr öppen eller stängd, påverkar inte inomhustemperaturen speciellt heller.
Jag har termometrar i varje rum, och provat mig fram genom åren, och absolut inget av de vanliga "men öppna fönstret"-tipsen hjälper, mer en förolämpning, haha :D
Låter ju som ni ska engagera er i föreningen och sen lösa problemet för hela huset
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Wow kul med alla era bra svar! :)

Hälften säger: öppna fönster.
Andra hälften säger: stäng fönster.

Men vem bryr sig om fönster?
Hah :D Inte där felet ligger..

Datorfläktar som flyttar luften från ett rum till ett annat, näe, hjälper inte heller haha :D

Stor träskiva över ett fönster med borrat hål för portabel AC utslang, är det enda som hjälper, men det är ju nu 2023, inte 1960.
63 år senare, borde man inte ha kommit på någon bättre lösning för AC till alla lägenheter?

Portabel AC är alldeles för högljudd, kostar 5-10k, + nån tusing till för fönstermonteringen.
Men varför har inte alla lägenheter fasta LV-pumpar hängandes på fasaden som i alla andra länder?
LV-Pump kostar 5-10k, installation ungefär samma. Nu har du en jämn och framförallt tyst temperatur dygnet runt som inte stör någon.

Inomhustemperaturen gick från 30C till 15C om du så vill.
Fortfarande knäpptyst, och drar mycket mindre el än en portabel ac.

Mest förvånad att det gått så långt utan att någon sagt ifrån, det är ju jättelätt att lösa för alla lägenheter.
Är det politikerna i vanlig ordning? "Inga AC på fasaden får synas eller monteras"? Eller?
TS vill inte lösa problemet, bara berätta att det är olösligt.

Naturligtvis är det inte olösligt. Jag bor också i ett "modernt" hus med "bra" isolering och stora fönster i söder... Blir tokvarmt så fort solen ligger på men att det inte skulle gå att vädra när det är kallt ute??? Nonsens.

Sedan måste man hindra värmen från att komma in. Solskyddsfilm på fönstren hjälper lite. Persienner och andra solskydd på insidan (ljusa) hjälper en del. Markiser på utsidan hjälper väldigt mycket - men är inte tillåtet överallt.

Att det inte går att få kallare inne än ute är inte konstigt men att det inte skulle gå att få svalt inne om det är 13 grader ute är bara trams.

Om TS bara vill gnälla över att vi inte regelmässigt installerar AC i Sverige så är det ju bara att fortsätta gnälla - i värmen. Att man skulle göra det "i alla andra länder" är ju bara dumheter.

Att yra om att det skulle vara jätteenkelt eller att det skulle vara politiker som inte vill att AC skall synas är ett tecken på att TS fårr värmeslag.

Öppna ett fönster och sälj lägenheten.
 
  • Gilla
kentauren och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Först installerar ni markiser, solfilm eller andra saker som blockerar solinstrålningen från utsidan.
Hjälper inte det beställer ni fjärrkyla.
 
Jag har också bott i en "modern" lägenhet, kunskapen att placera rum och fönster i rätt väderstreck verkar inte finnas kvar på arkitektutbildningen, eller snarare det är viktigare att klämma in många hus som ser bra ut i prospekt / visningslägenhet än att det funkar i verkligheten.
 
Självklart inte ok med 30 grader inomhus 5 månader per år. Men att gamla lägenhetshus ska få AC installerade är knappast troligt. Det kommer nya regler om hur mycket energi man får göra av med. Många äldre byggnader kommer snarare att få effektivisera uppvärmning, tilläggsisolera eller sänka inomhustemperaturen vintertid.

Min rekommendation till TS är att gå med i styrelsen eller erbjuda sig att göra en utredning om hur installation av AC skulle genomföras och vad det skulle kosta. Sedan får man avgöra om det är värt att höja månadsavgiften för att bekosta detta. Det är nästan alltid svårt att rekrytera styrelseledamöter, inomhusklimant och energifrågor är bland de mest komplexa uppgifter man har i fastighetsskötseln.

Min lägenhet blir också varm på sommaren men fungerar skapligt om man gör som i sydligare länder, stängt och mörkt så länge det är varmare ute än inne, när utetemperaturen går ner så öppnas allt på vid gavel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D ds8765 skrev:
Att gamla lägenhetshus ska få AC installerade är knappast troligt. Det kommer nya regler om hur mycket energi man får göra av med. Många äldre byggnader kommer snarare att få effektivisera uppvärmning, tilläggsisolera eller sänka inomhustemperaturen vintertid.

Min rekommendation till TS är att gå med i styrelsen eller erbjuda sig att göra en utredning om hur installation av AC skulle genomföras och vad det skulle kosta. Sedan får man avgöra om det är värt att höja månadsavgiften för att bekosta detta. Det är nästan alltid svårt att rekrytera styrelseledamöter, inomhusklimant och energifrågor är bland de mest komplexa uppgifter man har i fastighetsskötseln.

Min lägenhet blir också varm på sommaren men fungerar skapligt om man gör som i sydligare länder, stängt och mörkt så länge det är varmare ute än inne, när utetemperaturen går ner så öppnas allt på vid gavel.
Man kan börja med att försäkra sig att befintliga inställningar är korrekta. I min brf värmde vi upp inkommande luft på natten till 21 grader. Fullständigt vansinne på sommaren. Med nattkylan aktiverad tar vi in utomhusluften direkt utan värmeväxlare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Javisst, är det inte lite galet?
Och japp, redan gett upp och påväg mot hus här :D
Men stackarna som blir kvar då, temperaturerna går ju knappast ner.
Luftvärmepump med ac. Där har du lösningen.
 
J JohanLun skrev:
Jag har också bott i en "modern" lägenhet, kunskapen att placera rum och fönster i rätt väderstreck verkar inte finnas kvar på arkitektutbildningen, eller snarare det är viktigare att klämma in många hus som ser bra ut i prospekt / visningslägenhet än att det funkar i verkligheten.
Problemet är troligen inte arkitekterna utan byggbolagen som kräver att få in så många lättsålda lägenheter som möjligt. Driftskostnad och komfort behöver de inte ta ansvar för, det blir föreningens/värdens ansvar.
 
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Problemet är troligen inte arkitekterna utan byggbolagen som kräver att få in så många lättsålda lägenheter som möjligt. Driftskostnad och komfort behöver de inte ta ansvar för, det blir föreningens/värdens ansvar.
Arkitekterna jobbar ju för byggbolagen. En arkitekt som inte ritar byggnader som faktiskt uppförs är ju knappast en riktig arkitekt tänker jag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Arkitekterna jobbar ju för byggbolagen. En arkitekt som inte ritar byggnader som faktiskt uppförs är ju knappast en riktig arkitekt tänker jag.
Det är nog inte av val som de [edit - byter ord: bygger] ritar tråkigt och dåligt, utan för att det är där det går att få en lön. Det går såklart att protestera, men mat är ganska trevligt att ha råd med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Det är nog inte av val som de bygger tråkigt och dåligt, utan för att det är där det går att få en lön. Det går såklart att protestera, men mat är ganska trevligt att ha råd med.
Kanske är det samma med byggbolagets andra medarbetare också; de kanske också skulle vilja bygga andra byggnader än de som faktiskt byggs om de kunde. Därmed är ingen ansvarig, vad skönt (och vad svenskt).
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
B Bockstensmannen skrev:
Jag tänker att, ta det bara lungt, trappa ner på takten och njut av värmen i stället :). Få förunnat att ha så skön inomhustemperatur. De flesta som har råd styr kosan ner till medelhavet för att få de här 25-30 graderna och bara och sitta och njuta. Tänk istället om du satt och frös, fy, det finns inget värre än att frysa och kyla.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Troll eller inte så finns det bara 2 huvudvägar att gå. Minska uppvärmningen och kyla. Steg 1 bör alltid vara att minska uppkomsten av problemet, dvs undvik att huset värms upp.

1. Minska uppvärmningen
- markiser över fönstar
- persienner/shutters helst externa och reflekterande
- solfilm på fönster
- eventuell värmereflekterande beläggning på husfasaden

2. Kyla
- vädra när det är kallare ute än inne
- vädra inte när det är varmare ute än inne, och lokalt där solen ligger på.
- kyla med ac

Med det sagt så tar det lång tid att få det drägligt om husets stomme redan är uppvärmd. Det blir svalt såklart när man vädrar men är stommen uppvärmd blir det varmt fort så man slutar vädra. Det gäller att systematiskt vädra över tid för att hålla det drägligt. Det gör skillnad men kanske inte tillräckligt.

I en BRF så lär alla ha samma problem och en gemensam åtgärd med automatiska markiser eller solfilm är en god idé.
Hej på er,
Har inte läst alla inlägg med teorier och förslag på åtgärder.
Bor själv i en lägenhet med samma värmeproblem.

Värmen i sig kan man komma över och lära sig att hantera. Problemen med dagens lägenhetshus är att man bygger för att hålla värmen inne eftersom vi bor i ett ”kallt” land. Det ska vara energisnålt så självdrag är inte att tänka på utan komplicerade ventilationssystem som är svåra att styra blir alternativet. Det fungerar nog bra om man har en bra luftomsättning men när man sänkte kraven på luftomsättning för bostadshus så är det klart att byggare, fastighetsägare, hyresvärdar väljer det billigaste alternativet och håller minimikravet.

Konsekvensen blir då att när man kommer hem från en arbetsdag och ingen har vistats i lägenheten på 9 timmar upplever att luften står stilla och det är instängt.

Börjar då temperaturen stiga så blir det både varmt och stillastående luft och det är allt annat än kul att vistas i.

Det är precis som beskrivs i tråden ovan.
Man vädrar ut innan man går och lägger sig när det är svalare ute och får kanske ner temperaturen till 23-24 grader (om man har tur). I mitt fall har vi takfönster så vi stänger de på natten så det inte regnar in.

När man vaknar på morgonen är det 12 grader ute och 27-28 inne. Tilluftsdonet skjuter ut luft som är 24-25 grader.

Vi bad hyresvärden höja luftomsättningen så mycket som gick och då blev det bättre men efter OVK så har det blivit uselt igen då man troligtvis ställde tillbaka till minimiflödena då nu är det dags att börja tjata igen.

Med vettig luftomsättning blir det bättre 👍🏻

Önskar alla en härlig sommar ☀️
 
  • Gilla
Ro88an
  • Laddar…
Med självdrag har ma n väldigt låg luftomstättning på sommaren. En mekanisk ventilation är lätt att styra. Men du dimensionerar den inte för att hålla nere temperaturen. Dessutom vill du ju uppenbarligen ha blås så att det fläktar på dagen. Dels är det ett fullständigt orimligt flöde, dels ventilerar du då in varm luft.

Ska du få ner temperaturen behöver du vädra under natten, inte bara en stund på kvällen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…

Jag har haft lite framgång när jag har gjort som Mathias wandel testade fram som bästa lösning. Så fort utetemperaturen blir mindre än inne så bör detta göra någon skillnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du faktiskt försökt att vädra ut värmen?
Det är inte bara luften som är varm hela stommen är varm och det har tagit kanske 2-3 veckor av värmebölja att värma upp den - då "vädrar" du inte ut den på 2 timmar - även om det är 13 grader ute....

//
 
  • Gilla
Ro88an och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.