Aina12345 skrev:
Ja, verkligen sådana grannar och deras barn är helt "harmlösa", kanske i dina ögon, om du är i deras stil. men inte för vanliga lugna människor.
Välkommen till Sverige. Sverige är ett land där majoriteten inte är religiösa, varken kulturellt eller spirituellt. Det sociala stigma du utgår från ska finnas när någon t.ex. har tatuerat ett pentagram eller upp-och-nedvänt-kors på sina armar existerar inte här, därav att deras tatueringar är helt harmlösa. Istället är det så att genomsnittssvensken är misstänksam mot folk som är religiösa, genom att försöka påpeka att dina grannar är satanister har du gjort dig mer ovänner i den här tråden än dina grannar mer eller mindre, särskilt när du också verkar företräda idéen om att normala och lugna människor inte tatuerar in satanistsymboler på t.ex. armarna... I Sverige är det tvärt om. Om du ser en 35-årig IT-konsult som INTE har tatuerade underarmar, stort skägg och lyssnar på någon typ av metall bör du börja bli orolig. ;)

Vad gäller juridiken är det svårt att avgöra något konkret. Teoretiskt finns en bortre gräns i form av trakasserier, ofredande och skadegörelse vad exempelvis gäller att gå igenom din häck, men det är svårbedömt och inte minst svårbevsiat.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Ljudnivåer från olika källor mätta i decibel, från viskning till jetplan. Illustrativ diagram med exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anna_H och 26 till
  • Laddar…
Så om du skriver till myndigheter att grannarna låter i 200db så förstår jag att dom inte tar det seriöst..
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Aina12345 skrev:
Hur mycket ska en ljudmätare visa i detta fall, enligt dig?
Se inlägg #32.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Aina12345 skrev:
Hur mycket ska en ljudmätare visa i detta fall, enligt dig?
Tja ett av det högsta som mätts på en idrottsgala var 137db, vilket är avsevärt högre än en rockkonsert. Har för mig att en rymdfärja genererar i storleksordningen 200db bär den lyfter. Så ja 200db är aningeb överdrivet🤣. Trodde du skrev 200db som en medveten sarkastisk överdrift. 80-90db ordentligt störande >100db direkt hälsovådligt. Visar din mätare 200db, glr dig sv med den. Hade det stämd hade ni varit döda.

I övrigt förstår jag din frustration fullt. Dokumnetera och kontakta kommunen. Men presntera inte mätvärden från din db mätning😇
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Aina12345 skrev:
Vad menar du?
Vad menar du med dina ord? Varför just en arabfamilj? Och varför skulle dina grannar vara nazister?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Satanister
Nazister
Om de är knarkare också så kanske det rör sig om ukrainare? 😂
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
F Falckman skrev:
Välkommen till Sverige. Sverige är ett land där majoriteten inte är religiösa, varken kulturellt eller spirituellt. Det sociala stigma du utgår från ska finnas när någon t.ex. har tatuerat ett pentagram eller upp-och-nedvänt-kors på sina armar existerar inte här, därav att deras tatueringar är helt harmlösa. Istället är det så att genomsnittssvensken är misstänksam mot folk som är religiösa, genom att försöka påpeka att dina grannar är satanister har du gjort dig mer ovänner i den här tråden än dina grannar mer eller mindre, särskilt när du också verkar företräda idéen om att normala och lugna människor inte tatuerar in satanistsymboler på t.ex. armarna... I Sverige är det tvärt om. Om du ser en 35-årig IT-konsult som INTE har tatuerade underarmar, stort skägg och lyssnar på någon typ av metall bör du börja bli orolig. ;)

Vad gäller juridiken är det svårt att avgöra något konkret. Teoretiskt finns en bortre gräns i form av trakasserier, ofredande och skadegörelse vad exempelvis gäller att gå igenom din häck, men det är svårbedömt och inte minst svårbevsiat.
wow
F fsn skrev:
Och där var du extremt osaklig
 
A
M mojjen skrev:
Tja ett av det högsta som mätts på en idrottsgala var 137db, vilket är avsevärt högre än en rockkonsert. Har för mig att en rymdfärja genererar i storleksordningen 200db bär den lyfter. Så ja 200db är aningeb överdrivet🤣. Trodde du skrev 200db som en medveten sarkastisk överdrift. 80-90db ordentligt störande >100db direkt hälsovådligt. Visar din mätare 200db, glr dig sv med den. Hade det stämd hade ni varit döda.

I övrigt förstår jag din frustration fullt. Dokumnetera och kontakta kommunen. Men presntera inte mätvärden från din db mätning😇
de skriker oavbrutet lika högt som på idrottsgalan och musik på högsta volym skrev jag ju. Ljudmätare på min trädgård visat 100-140, varför argumenterar du emot? Vill du ha mina grannar i stället vid din trädgård kanske?
 
Hus tomte
Troll 🤨
 
  • Gilla
Paco64 och 3 till
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
[bild]
Js, ljudet är som på en diskotek, så disco med galet skrik oavbrutet i timmar varje dag. Dags att mina grannar flyttar dit du bor, så kommer ni överens nog, du ska ju inte lida av det och leva normalt. Som otur är, inte alla älskar disko varje dag, därför normala människor tar hänsyn till grannar. Men inte alla är normala och bryr sig om omgivningen.
 
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
[bild]
Enligt reglerna för normala människor och Folkhälsomyndigheter så ljudet från grannar ska inte överstiga 40 db eller 60 db tillfälligt eller likn. Annars det är stress som är skadligt för hälsa, vilket jag redan fått. Vad är meningen med din kommentar- står du på störande grannarnas sida, då kanske du är själv som dem eller önskar få sådana grannar som jag har. Vad är problemet?
 
Som sagt visar den 130 när någon skriker på lite håll så visar den fel. Nivåer på 200 db skadar inte bara hörseln det är omedelbart dödande. Lite som att en tungviktsboxare klipper till dig 1000 ggr i sekunden.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Så om du skriver till myndigheter att grannarna låter i 200db så förstår jag att dom inte tar det seriöst..
Jag skriver inte till myndigheterna, då jag är rädd att de satanisterna kommer slår ner mig. De har hotat redan, när jag sa att jag ska kontakta polisen.
 
A
H hempularen skrev:
Som sagt visar den 130 när någon skriker på lite håll så visar den fel. Nivåer på 200 db skadar inte bara hörseln det är omedelbart dödande. Lite som att en tungviktsboxare klipper till dig 1000 ggr i sekunden.
Hur mkt låter gräsklippare? Då skrik och musik överröstar den så att den inte ens hörs. Hur många dB kan det vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.