H
Nissens Nissens skrev:
Nej, men jag är inte utsedd att se till att bfeolkningen följer lagar och regler, och skulle aldrig ägna en massa tid åt att se till att de gör det. Gängkriminaliteten är jag inte heller ute och styr upp på något sätt. Det är polisen och andra myndigheter mycket bättre på.

Jag ser till att jag och mina nära och kära lever bra liv, skulle jag ägna mig åt att bevaka och anmäla andra för det ena och det andra istället skulle livet bli bra trist.

Hur kommer det sig att du ser dig som någon slags lokal rättskipare?

Kommunen verkar ju inte tycka att det du anmäler är så viktigt, så all tid du lägger på att bevaka grannen är kanske bortkastad?
Det är ju enkelt att skita i situationen, och skriva att man ska släppa det här, när det drabbar någon annan.
Är man personligt drabbad/inblandad så blir det kanske inte riktigt lika lätt att släppa att någon i flera steg bryter mot regler för att få fördelar som andra mindre fräcka medborgare går miste om.

Att grannen dessutom bemöter TS aggressivt tycker jag tyder på att grannen är fullt medveten om att fel har begåtts, och han försöker skrämma TS till tystnad.

Visst skulle det kanske vara bäst för välmåendet om man var en person som kan rycka på axlarna åt det här. Men samtidigt behövs väl efterlevnad av dom regler vi har, om vi inte ska införa fullständig anarki som framtidens måttstock.
 
  • Gilla
1basun och 4 till
  • Laddar…
H
H HenrikHuslöse skrev:
TS kan ju köpa marken av grannen. Den har ju uppenbarligen ett marknadspris om kommunen nyss sålt den.
Så du tror att grannen är intresserad av att sälja "sin idyll" med standtomt och allt?🙄
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Visst, men TS säger att han bevakar grannen och har anmält honom till kommunen för diverse saker, senaste gången kom han tillbaka med svansen mellan benen efter att ha försökt anmäla ännu en gång, men nu sade kommunen att de bryr sig inte för grannen äger fastigheten.

Och trots råden här säger TS att han skall fortsätta att bevaka grannen så att hen inte gör något med sin egendom som TS uppfattar som regelvidrigt.

För dig kanske detta verkar vara vanligt att göra mot sina grannar och medmänniskor. Vi lever väl väldigt olika typer av liv helt enkelt. 😊

Alla gör väl som dom vill, jag bryr mig inte, och hoppas att andra inte har ont av att jag lever ett positivt liv utan att vare sig bli anmäld eller anmäla andra. 😊
Anmärkningsvärt värt många och långa (och lite lätt kritiska?) inlägg, för att vara obrydd och positiv😉. Men, det är mycket man inte begriper😊.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Så du tror att grannen är intresserad av att sälja "sin idyll" med standtomt och allt?🙄
Der går väl att be grannen om ett pris och sedan ta det grannen drar till som bevis på att kommunen sålt till underpris?

Har TS begärt ut handlingarna i ärendet från kommunen?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Der går väl att be grannen om ett pris och sedan ta det grannen drar till som bevis på att kommunen sålt till underpris?

Har TS begärt ut handlingarna i ärendet från kommunen?
Det är primärt inte en fråga om pris och denna typ av markområde är rätt svår att prissätta eftersom värdet är beroende på köparens möjlighet till nyttjande.
Jag har nyligen fått vetskap om försäljningen och pratat med handläggaren som lovat återkomma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Kaja123 skrev:
Anmärkningsvärt värt många och långa (och lite lätt kritiska?) inlägg, för att vara obrydd och positiv😉. Men, det är mycket man inte begriper😊.
Inte lätt att hänga med i vad du menar, men att lägga sin tid på att bevaka sina medmänniskor känns inte sunt.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Der går väl att be grannen om ett pris och sedan ta det grannen drar till som bevis på att kommunen sålt till underpris?

Har TS begärt ut handlingarna i ärendet från kommunen?
Kommunen har antagligen resonerat att det skulle bli mer konflikt att sälja till någon annan än grannen. Finns bara en köpare kan man inte hävda underpris, dessutom för sent.
P PerGrata skrev:
Det är primärt inte en fråga om pris och denna typ av markområde är rätt svår att prissätta eftersom värdet är beroende på köparens möjlighet till nyttjande.
Jag har nyligen fått vetskap om försäljningen och pratat med handläggaren som lovat återkomma.
Har du kollat om det finns servitut på tomterna som såldes? Med lite tur finns en inskriven rätt för dig att nyttja dem.
 
M MrXman skrev:
Har du kollat om det finns servitut på tomterna som såldes? Med lite tur finns en inskriven rätt för dig att nyttja dem.
Försökt kontrollera detta i Mina Sidor på LM men svårt att hitta där öht.
Tror inte att det finns något heller eftersom, som jag förstått, många gamla servitut har gallrats i och med digitaliseringen.
 
H
Nissens Nissens skrev:
Inte lätt att hänga med i vad du menar, men att lägga sin tid på att bevaka sina medmänniskor känns inte sunt.
Det är väl egalt om man väljer att hänga här i tid och otid, eller om man väljer att lägga tid på att bevaka sina rättigheter? 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
Korruption inom kommunernas anställda som ansvarar för bygglov och markplanering är inte ovanlig. Har personen som köpte marken någon koppling till ansvariga inom kommunen?

Där jag har mitt sommarställe blev plötsligt strandskyddet hävt, detta efter att en fd ordförande i byggnadsnämnden för Hammarö kommun köpt ett stort område på "värdelös" (pga strandskydd) för ett "stöldpris" på en exekutiv auktion. Nämnas bör att man hade fått in betydligt mer pengar om man sålt delbitar till alla oss som ville gå in och köpa delar av marken, men Karlstad kommun nekade oss att köpa, eftersom denna fd kommunpotentiat med stora förankringar i kommunen hade sagt att han ville (= krävde) att köpa all mark ostyckad ...
Strandskyddet hävdes snabbt och lustigt av myndigheten och plötsligt var marken värd tiotals miljoner. Mark som inte kunde bebyggas såldes till kommunen som "naturskyddsmark" för en större sumnma än vad köparen betalat för all mark på konkursförsäljningen.

Det här hade lugnt platsat på Uppdrag Granskning men vi orkade inte tjafsa i ett ärende som var förlorat från början pga kommunal korruption ...

Så det kanske är ett liknande fall här, korruption på kommunal nivå ...
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Korruption inom kommunernas anställda som ansvarar för bygglov och markplanering är inte ovanlig. Har personen som köpte marken någon koppling till ansvariga inom kommunen?

Där jag har mitt sommarställe blev plötsligt strandskyddet hävt, detta efter att en fd ordförande i byggnadsnämnden för Hammarö kommun köpt ett stort område på "värdelös" (pga strandskydd) för ett "stöldpris" på en exekutiv auktion. Nämnas bör att man hade fått in betydligt mer pengar om man sålt delbitar till alla oss som ville gå in och köpa delar av marken, men Karlstad kommun nekade oss att köpa, eftersom denna fd kommunpotentiat med stora förankringar i kommunen hade sagt att han ville (= krävde) att köpa all mark ostyckad ...
Strandskyddet hävdes snabbt och lustigt av myndigheten och plötsligt var marken värd tiotals miljoner. Mark som inte kunde bebyggas såldes till kommunen som "naturskyddsmark" för en större sumnma än vad köparen betalat för all mark på konkursförsäljningen.

Det här hade lugnt platsat på Uppdrag Granskning men vi orkade inte tjafsa i ett ärende som var förlorat från början pga kommunal korruption ...

Så det kanske är ett liknande fall här, korruption på kommunal nivå ...
Håller med, inte omöjligt att det gått lite svarta pengar på sidan om för att tysta ner affären.
Mutor o svågerpolitik är vardag i Sverige.
 
  • Gilla
Anonymiserad 486519
  • Laddar…
Nissens
H Håkan V skrev:
Det är väl egalt om man väljer att hänga här i tid och otid, eller om man väljer att lägga tid på att bevaka sina rättigheter? 😉
Ser du ingen skillnad på att vara på internetforum och att anmäla sina grannar för diverse?

Jag uppfattade det som att det handlar mer om att bevaka andras liv än att bevaka sina rättigheter. 😊
 
Mats-S Mats-S skrev:
Korruption inom kommunernas anställda som ansvarar för bygglov och markplanering är inte ovanlig. Har personen som köpte marken någon koppling till ansvariga inom kommunen?

Där jag har mitt sommarställe blev plötsligt strandskyddet hävt, detta efter att en fd ordförande i byggnadsnämnden för Hammarö kommun köpt ett stort område på "värdelös" (pga strandskydd) för ett "stöldpris" på en exekutiv auktion. Nämnas bör att man hade fått in betydligt mer pengar om man sålt delbitar till alla oss som ville gå in och köpa delar av marken, men Karlstad kommun nekade oss att köpa, eftersom denna fd kommunpotentiat med stora förankringar i kommunen hade sagt att han ville (= krävde) att köpa all mark ostyckad ...
Strandskyddet hävdes snabbt och lustigt av myndigheten och plötsligt var marken värd tiotals miljoner. Mark som inte kunde bebyggas såldes till kommunen som "naturskyddsmark" för en större sumnma än vad köparen betalat för all mark på konkursförsäljningen.

Det här hade lugnt platsat på Uppdrag Granskning men vi orkade inte tjafsa i ett ärende som var förlorat från början pga kommunal korruption ...

Så det kanske är ett liknande fall här, korruption på kommunal nivå ...
Generellt kan jag hålla med att det finns många informella faktorer som påverkar offentliga beslut.
Det konstiga med det verkar vara att det kan fortgå utan att det blir några effekter.
UG är bevis på detta som många gånger plockar fram fakta som polis och åklagare inte är intresserade eller kapabla att göra.
Jag har inga misstankar om oegentligheter i det här fallet utan tror att det bottnar i brist på erfarenhet och skicklighet i jobbet. Man har enbart tittat på grannens engagemang och varit glad att kunna tillmötesgå hans önskan utan att titta bakåt på historik och andra personers intressen.
Oftast är det så att någons fördel innebär nackdel för annan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P PerGrata skrev:
Jag har fått ett ovälkommet besked från kommunen att man sålt mark till min granne som även jag var intresserad av.

Bakgrunden är att kommunen blivit ägare till markområden efter älven som tidigare brukats för flottning av timmer. Vad jag förstår så kom den i flottningsföreningens ägo genom expropriation från den fastighet som jag är ägare till nu.

Efter några år i kommunens ägo valde man att sälja marken till de stamfastigheter de styckats av ifrån men i mitt fall valde man att inte sälja efter att även en intilliggande granne anmält intresse av att köpa strandremsan.
Uppskattar att detta hände på 90-talet. En komponent som påverkade beslutet var att grannen som har 2 fastigheter även hade byggnad på ofri grund på den ena av kommunens strandremsor.

Skiss av området och fastigheter:
[bild]

A1 och A2 är fastigheter från gamla flottningsföreningen
B1 och B2 är fastighet som ägs av grannen. Huvudbyggnaden riven på B1
C,D,E,F och G är närliggande fastigheter och TS är min fastighet
Svarta rektanglar på A1 är gammalt båthus och en återuppförd tvättstuga kopplad till B1

Områdena A1 och A2 har en historik av tillgänglig plats för bad, fiske, båtplats osv även om nyttjandet avtagit på senare tid. Detta främst beroende på att det är landsbygd och färre unga finns kvar men även på grund av området alltmer tagits i anspråk av grannen genom att gamla båthuset gjorts om till boende och tvättstugan blivit bastu/friggebod.
Jag är uppväxt på gården TS och har besökt platsen löpande under åren och vissa gånger även stött på grannen. Eftersom vi saknar gemensamt modersmål har det stannat vid en känsla av intrång och ibland även tillmälen.
Vid mitt senaste besök, cirka 1 månad sedan, var det mer ostädat än normalt och jag bestämde mej för at uppmärksamma kommunen på detta. Svaret jag fick var att man sålt marken 2021 till grannen och att det var fritt för honom att använda den.
Jag blev väldigt förvånad och frustrerad över detta besked eftersom jag trodde kommunen borde insett att även jag var intresserad av marken. Dels beroende på att det styckats av från min fastighet och varit allmänt tillgängligt historiskt men även att det fanns ett tidigare ställningstagande.
Genom försäljningen blir området tomtmark och skärmar av min åtkomst till stranden. Mitt gränsande område är kombinerad skog och betesmark och historiskt har vi stängslat ner i vattenlinjen för att ge betesdjuren tillgång till dricksvatten.
På kommunens hemsida deklareras dessutom att fördelen med strandskyddet för att man ska kunna promenera, bada, fiska och stanna vid stranden med båt samt underlätta för växter och djur kan fortsätta leva i sin miljö.

Eftersom grannen fått lagfart inser jag att det inte går att backa den delen.
Det som är avgörande för mej är inte ägandet utan nyttjandet. Det var anledningen till att jag accepterade kommunens beslut att inte sälja till någon av oss i första läget.
Det som möjligen är framkomligt är att få kommunen att besiktiga byggnaderna och användning kopplat till bygglov och utfärda föreläggande kring detta.

Jag är uppriktigt ledsen över situationen och inser naturligtvis att jag borde ha varit mer aktiv gentemot kommunen. Jag anmälde byggandet, också det för en tid sedan, men det lämnades utan åtgärd vid det tillfället.

Tacksam för funderingar eller liknande erfarenheter.
Jag tycker du skall överklaga kommunens beslut om försäljning att det strider mot fördelningsprincipen gällande avyttring av kommunalmark till intilliggande egendomar.
Alla angränsande tomter skulle blivit hörda och fått tilldelat lika delar av mark o nyttjanderätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Berra Bus skrev:
Jag tycker du skall överklaga kommunens beslut om försäljning att det strider mot fördelningsprincipen gällande avyttring av kommunalmark till intilliggande egendomar.
Alla angränsande tomter skulle blivit hörda och fått tilldelat lika delar av mark o nyttjanderätt.
Problemet är att köpet gjordes utan min vetskap för nästan 2 år sedan och grannen redan fått lagfart. Vad jag förstår är det en omöjlig uppgift att riva upp det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 486519 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.