Needas Needas skrev:
Renoverat en gammal Traryd altandörrr!
[bild][bild]
Snyggt! Skulle också vilja göra så. Svårt?
 
U
Börjat rensa vinden på gammal ”isolering”.
Ska bli öppet upp till nock med 245mm cellulosa i snedtak (350mm i lodlinjen).
Förhoppningsvis blir det lite mer energieffektivt än 5cm lera och lite moss-drev. Materialvalen har utvecklats lite de senaste 120-150 åren. Har ändå ok årsförbrukning på 7500kwh men kan ju alltid bli bättre.
 
  • En släpvagn fylld med grus, sten, och jord. Använd för transport av byggmaterial eller avfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, exponerade takbjälkar, isoleringsmaterial, konstruktionsträ, verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Snyggt! Skulle också vilja göra så. Svårt?
Nädå... mäta och beställa glas, skrapa,spackla & Måla.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
K Krille1984 skrev:
Efter dräneringen hösten 2021 så har jag äntligen hittat tid till att lägga tillbaka de stenar som legat mot grunden förut, mycket mer stilrent än växtlighet närmast huset.

Hann även påbörja lite plattsättning för att minska mängden sandyta.
Ingen professionell sådan med korrekt bärlager, paddning och liknande, men åtminstone en gummiklubba och vattenpass :D
Ahhh, mexitegel 😍
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille1984 och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
useless useless skrev:
Ja. Tyvärr inga projektbilder, men det är ganska simpel konstruktion... En ram av 45*70 reglar, plywood på insidan, faspanel på utsidan och gullfiber däremellan.
Vad har du fäst panelen i? Tänkte att det ser ut som att ramen är synlig utifrån, har du satt en till innanför att spika i eller är det fäst i plywooden genom fibern? :)

Snyggt var det iaf och jag planerar att helt skamlöst sno iden för vår garagedörr som är genomrutten nu.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Storsockret
Bytte idag ut vår veckobrevlåda mot en vanlig, då vi var less på att hyllplanet inte var ”tätt” och brev åkte ner i botten. Blev lite man tager vad man haver så satte ihop ett par reglar till en stolpe och slabbade på lite fasadfärg. Kunde återanvända fundamentet och bara fästa med ny skruv. Hoppas höjden blev OK, men annars är det väl snabbt gjort att sänka en aning.

Grön brevlåda med nummer 18 och skylt "Ingen reklam, tack!", vid trottoar, nära buskage och bakom bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart brevlåda vid tegelhus, gröna buskar, grå trottoar, stege i bakgrunden, dagtid, molnigt, gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Ett enkelt och bra stöldskydd för cyklar. Har tagit bort en utav markstenarna. Har gjutit ner en rostfri båtöggla från Biltema. Tillsammans med ett bra ramcykellås och tillhörande vire så ökar stöldskyddet 👍
Då vi hade en del cykelstölder i området i början på juni (nån jävla liga som drog omkring) har jag gjort ett liknande jobb.
Grävde ner en 55 kilos betongplint liggandes som jag satt fast en markankare i (Amazons ord) som sitter fäst med fyra expanderbult. Sen sitter det en rejäl jävla kätting som jag haft liggandes hemma i många år som vi låser fast våra cyklar i med våra cykellås från ABUS.
Elcykel låst med kätting och hänglås vid betongstolpe, motor och cykelram synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kättingen sitter förövrigt fastlåst med det största jäkla hänglåset jag har sett (väger 1 kilo).
Metallisk hänglås av märket KURTZY med nycklar. Stor, robust, säkerhetsanordning för låsförslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra veckan gjorde polisen ett tillslag mot en industrilokal och hittade då 17 cyklar. De flesta av grannarna har fått tillbaka sina cyklar. Bra jobbat polisen.
 
  • Gilla
vcx och 13 till
  • Laddar…
Fortsatt städa boden och bland gamla skidor, lysrörsarmaturer, mattor, fönster och parasollfundament hittade jag en stringhylla i helt ok skick. Får lägga 147 spänn på 12 hyllbärare bara.
Vitt torkställ på trägolv, bredvid brunt föremål, lutande, oanvänt, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Börjat renovera hallen.
River ned strukturtapeten, dessvärre släpper bara ytterdelen så baksidan får ångas ner.
Renoveringsarbete inomhus, skadad vägg, oavslutade projekt, städutrustning, kartong, plastpåse, enkel inredning, lampor i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en bit från när huset byggdes.
Nästan lite retro idag.
Skadad kartong med en fläkt yta som visar korsade fibrer, ser ut som vävd struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat riva väggen mellan entré och hall.
Ska korta ner väggen på motsatt sida med.
Renoveringsarbete i rum, borttagen dörrkarm, skräp på golvet, slitet golv, tom vägg, radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt, korridor, nakna väggar, byggavfall, sladdar, skräp, inomhusbelysning, oavslutat arbete, oorganiserat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Tänkte jag skulle kakla om köket på landet. En hel bil med verktyg vart troligen anledningen till varför jag dragit på mig att göra det tidigare.
Fiskeutrustning och verktyg utspridda på en trädocka vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men skall nog lyckas få till något bra imorgon. Rivit bort gamla fläkten och gamla kaklet och primat ytan.
 
  • Renovering av kök, bänkskiva med verktyg, oavslutad kakelvägg, rörstillbehör, skruvmejsel, hammare, nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 11 till
  • Laddar…
Ställt tillbaka två järnspisar med hjälp av far och påbörjat arbetet med att mura in dem. Proveldade i dragluckan och i båda spisarna ryker det ur rätt rör i skorstenen, och bara ur det röret och ingen annan stans. Det har varit ett jävla skitjobb att dra de här slangarna, men jag börjar se slutet på det nu.
Gammal vedspis i kök med skadad vägg och kakel. Renoveringsbehov synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av gammalt kök, kakelugn, elverktyg, rörmokararbeten, kakelsprickor, byggdamm, traditionellt, pågående arbete, oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 20 till
  • Laddar…
richardtenggren
Träterrass med metallstång monterad, gräskant synlig, utomhusmöbler i bakgrunden, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgraderade gungställningen med vantskruv för att stabilisera, hade tidigare bara dragit kättingen i trallen med BigDog-skruv, nu går det ju efterspänna 🤓
 
  • Gilla
Robert-san01 och 10 till
  • Laddar…
Fortsatt riva vägg.
Byggarna har inte gjort det lätt för mig.
Istället för en regel att spika väggen med den vita dörren mot har man kortlat med råsponten vars andra ända jag nu vill flytta in en bit i väggen.
Kommer behöva behålla en stump vägg ut för att garderobsfacket inte ska bli för grunt.
 
  • Renovering pågår inomhus, rivna väggar, verktyg, skor, utsikt mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, dörröppning vägg avtäckt, isolering synlig, verktyg och byggsopor på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Enklast var att öppna upp väggen, korta ner kortligen och sätta tillbaka allt!
 
  • Renoveringsarbete, rör, isolering, byggbråte, otät gipsskiva, dörr, träreglar, kablar, byggprocess, inomhus, konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår i ett korridorsutrymme med verktyg, byggavfall och öppen dörr mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har bytt ut den ”sista” biten av äggskalsrören i vårt avloppssystem nu, hade ca 2 m stående avloppsstam kvar.
Så känns skönt att ha det gjort, tog dock ingen bild :p

Men varför limmade man rören förut? Såg ut att vara gjorda för tätningar men ändå har allt varit limmat…
En annan konstig sak var att röret som kom upp ur plattan hade samma diameter hela vägen, trots muff, tycker det borde varit en midja.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.