13th Marine 13th Marine skrev:
Räknas bilel?
[bild]

Stulen på internet
Baksätet på en epatraktor? :)
 
För skarvsladdar som är upprullade på en trumma eller liknande, glöm inte att rulla ut helt innan ni belastar hårt. Kylningen är mycket försämrad med ihoprullad kabel, så den tål då betydligt mindre ström. Vissa har en termosäkring i mitten av upprullningsmekanismen, men jag tycker det är fel att förlita sig på den. Rulla ut kabeln helt i stället.
 
J JohanLun skrev:
Har för mig jag sett en sån europlugg med skruvkåpa på Jula eller Biltema, har till och med nåt vagt minne att jag köpt ett par... Vet dock ej var de tagit vägen...

Men dessa?

[länk]
Jag har dessa, de fungerar kalas för att korta sladdar till "rätt" längd... 🙂
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
För skarvsladdar som är upprullade på en trumma eller liknande, glöm inte att rulla ut helt innan ni belastar hårt. Kylningen är mycket försämrad med ihoprullad kabel, så den tål då betydligt mindre ström. Vissa har en termosäkring i mitten av upprullningsmekanismen, men jag tycker det är fel att förlita sig på den. Rulla ut kabeln helt i stället.
Inte bara försämrad kylning . Det ligger många varv alldeles intill varandra och värmer upp varandra ( !?) när kabeln är delvis upprullad.
En bra förlängningsrulle är märkt med maximal belastning ut- resp upp-rullad?


EN gång har jag råkat ut för(?!) att en grendosa med kort sladd hade en medskickad instruktion som sade att man inte fick ansluta fler grendosor efter denna.
De hade en mycket kort och klen sladd, 3x0,75 mm2 eller 1,0mm2, minns inte riktigt. Reflekterade i alla fall över att det var klen kabel.
Kanske inte lämplig för flera större belastningar. Fast är grendosa CE märk och håller säkringen ska det väl var okay…?
 
U Uffe A skrev:
Vänta bara tills de andra färgerna också är slut, och det enda som finns kvar är gul-grön 😎
Japp, och då blir hela installationen gulgrön. En dag kom en av mina arbetsledare in på mitt kontor och bad mig komma ut och titta på en installerad central - som en av hans "avsynare" hade fått till sig för slutkontroll. Hela centralen var installerad med gulgröna ledare. Jag frågade montören varför han bara använt gulgröna ledare - och han svarade att han tyckte att det var snyggt.
 
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
bruka och 10 till
  • Laddar…
När man bor i hus, som någon annan tidigare bott i, känns det ibland som en enda lång sanering.

Vi försöker måla denna regniga sommar och i samband med det river jag bort och drar om utanpåliggande kablar på garagets utsida till några armaturer och uttag.

Skruvade bort lampan och kände mig direkt bekräftad när förskruvningen saknas, fk går in i kontakten, och gröngul plötsligt blir blå under en svart tejp...

Klippte bort och skulle precis slänga böset, när jag av ren nyfikenhet bestämde mig för att kika under tejpen på den gröngula som blev blå.
RK med maskinpressad ändhylsa som är förlagd intill en EK, och så lite tejp runt....

Det är inte paranoja om man hela jäkla tiden får bekräftelse på att alla andra är idioter... 🤔
Ett eluttag med kopplade eltrådar mot en vägg, avklippta trådar, utanpåliggande dosa, möjligen under installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS, uttaget har PG gänga inte M 😅
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
Klass0n och 9 till
  • Laddar…
Saneringen fortsätter.
Har inga bilder på nästa fynd.

Mark kabeln in till garaget från husets central var ordentligt skalad. Man hade inte bara skurit genom manteln, utan fortsatt med merparten av kardelerna till den koncentriska ledaren, kvar var exakt 3 kardeler, dessa 3 kardeler användes till skyddsjord.
Inte nog med det, man fortsatte med kniven genom isolering både en och två gånger till ända in till kopparn på 2 av 3 ledare.

Det är högst sannolikt att det sett ut på det viset i närmare 40 år.
 
  • Wow
  • Gilla
NightRider och 2 till
  • Laddar…
Varför är jag inte förvånad - man kan hitta precis vad som helst. En god vän hade köpt en fastighet - men han fick inte igång julgransbelysningen. Jag tittade igenom det aktuella problemet och hittade saker som påminde om din installation. Det där med grön/gult i kombination med blått verkar vara populärt Öppen elektrisk anslutningsdosa med kablar och terminaler mot gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nå, det slutade i en komplett elsanering av hela huset - det kanske kan vara en god ide för din del också. Lycka till.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
NightRider och 4 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Varför är jag inte förvånad - man kan hitta precis vad som helst. En god vän hade köpt en fastighet - men han fick inte igång julgransbelysningen. Jag tittade igenom det aktuella problemet och hittade saker som påminde om din installation. Det där med grön/gult i kombination med blått verkar vara populärt[bild]
Nå, det slutade i en komplett elsanering av hela huset - det kanske kan vara en god ide för din del också. Lycka till..
Kanske kan vara värt att påpeka att när strömbrytaren till "utomhusarrangemangen" var frånslagen - förde den tjusiga kombinationen med grön/gult och blått (under kontaktskruven högst upp) fasspänning (via sina anslutna utomhusbelastningar). Det var tydligen vanligt förr i tiden att strömbrytaren bröt nollan till en belastning - inte fasen.
 
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
[media]
Ofarligt, man skall inte röra i grejerna. Han får skylla sig själv om/när han blir skadad. Jag hade dock valt lite bättre isolerad tång...
 
Tommty
det e lugnt, han går runt i foppatofflor, blir jobbigt dock när de smyger sig in metall i tillverkningen av kopiorna....
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Vad gör han, byter till större "säkring"?
 
Mats-S
Gillar speciellt den sista knycken när han spänner till "kopplingen" 😆
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
När man bor i hus, som någon annan tidigare bott i, känns det ibland som en enda lång sanering.

Vi försöker måla denna regniga sommar och i samband med det river jag bort och drar om utanpåliggande kablar på garagets utsida till några armaturer och uttag.

Skruvade bort lampan och kände mig direkt bekräftad när förskruvningen saknas, fk går in i kontakten, och gröngul plötsligt blir blå under en svart tejp...

Klippte bort och skulle precis slänga böset, när jag av ren nyfikenhet bestämde mig för att kika under tejpen på den gröngula som blev blå.
RK med maskinpressad ändhylsa som är förlagd intill en EK, och så lite tejp runt....

Det är inte paranoja om man hela jäkla tiden får bekräftelse på att alla andra är idioter... 🤔
[bild]

PS, uttaget har PG gänga inte M 😅
Mmmm, nostalgikänsla.
Kommer ihåg när jag arbetade på CEWE i Nyköping där vi hade sådana där fina grå uttagsdosor vi pulade med. 🙄😂
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.