Hej,

I det tidigare inlägget (#1 245) berättade jag om Sweco rapport om ”Solar energy resilience”
https://www.sweco.se/wp-content/upl...-energy-resilience_Urban-Insight-by-Sweco.pdf

Lokaltidningen Skillingaryd.nu https://skillingaryd.nu/ har en lista; ”Här är länen med högst beredskap för elresiliens” d.v.s. vilka som kan; ”nyttja solpaneler för att mildra konsekvenser vid strömavbrott”. https://skillingaryd.nu/nyheter/har-ar-lanen-med-hogst-beredskap-elresiliens/

Rimligen ett intressant ämne för läsare av denna tråd.

Gotland, Halland och Kalmar län har enligt Swecos antagande, 25 % eller mer andel av befolkningen med potential för elresiliens från solpaneler. Det låter ju som en bra potential för framtiden.

Tittar vi däremot på de län som har mindre än 10 % potential för elresiliens från solpaneler så hittar vi där Västernorrland (9 %), Stockholm (7 %), Västerbotten (6 %), och Norrbotten (3 %).

Jag har full förståelse att, bl.a. med tanke på snödjupet i Norrland så har de tre nordligaste länen vissa svårigheter att dra nytta av solceller. Men det är ju (förutom Stockholms län) dessa, som rimligen har störst behov att klara ett elavbrott med tanke på bl.a. mörker och kyla vintertid, samt långa avstånd.

Om reservelverk skulle vara ett alternativ till solceller (för t.ex. de tre nordligaste länen) så vill jag hänvisa till den; ”Test av reservelverk från 2015” som energimyndigheten genomförde 2015 och som fortfarande inte fått någon uppföljning.
https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/

I ingressen till testet, kan vi läsa ” Energimyndighetens Testlab har testat åtta reservelverk för villor och lantbruk. Testet visar att det finns brister i den el som flera av reservelverken producerar. Bara två av dem kan producera el som är tillräckligt bra för att använda för hemelektronik, och bara tre av dem klarar långtidstestet på 150 timmar.”

När det gäller att ge råd till privatpersoner gällande att klara strömavbrott så saknar jag en bättre rådgivning.
 
Hej,

Ett tips för den som (snabbt och enkelt, men något dyrt) vill skaffa ett lösning, liknande den lösning jag bygger.

Varumärket EcoFlow har funnits ett tag på marknaden (grundades 2017). De säljer ”portabla och förnybara energilösningar”.

De har, vad de kallar ”portabla kraftverk” (batteri + inverter), solpaneler och generatorer.

Jag konstaterade häromdagen när jag fick se deras ”Smart Generator, bensindrivet inverter elverk med WiFi ” att de i princip levererar det jag sedan några år har studerat, att använda för att klara upp till en veckas strömavbrott.
Värme, matlagning etc. ingår dessutom i mitt koncept.

Batterier som med hjälp av inverter driver ett enfasnät uppbackade med en bensingenerator som kan ladda batterierna och eventuellt några solceller.

Här hittar ni ett antal av EcoFlow Power Stations; https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=3327&t=60574

Här hittar ni EcoFlow Solceller; https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=2305&t=60574

Jag har ca 4 800 Wh energi lagrat i batterier (när jag bara laddar ur blybatterierna till hälften) och kan alltså teoretiskt klara ca 24 timmar med 200 W last innan batterierna behöver laddas från elverket. Eller t.ex. ladda batterierna vid två tillfällen per dygn.

Köper jag en EcoFlow DELTA Pro + 1x extrabatteri då har den 4032Wh i batterikapacitet (nästan det jag har i mitt upplägg idag). Sedan kan jag lägga till solceller och en generator från EcoFlow.

Kostnad för EcoFlow anläggning som ungefär motsvarar mitt nuvarande upplägg;
EcoFlow DELTA Pro 40,292 kr inkl. Moms
Stationär solpanel (2x100 W) 2,177 kr inkl. moms
EcoFlow Extrabatteri till DELTA Pro 27,422 kr inkl. moms
EcoFlow Dual Fuel Smart Generator 16,532 kr inkl. moms

Total kostnad för EcoFlow produkterna 86,423 kr inkl. moms
https://ecoflow.se/collections/paketerbjudande/products/ecoflow-delta-pro-med-stationar-solpanel

Deras lösning erbjuder snabb batteriladdning och färdiga enheter som passar ihop och går att styra och övervaka (EcoFlow app).

Här kan ett antal EcoFlow User Manual laddas ned; https://eu.ecoflow.com/pages/download-center
 
Redigerat:
Nu har jag skaffat mig ett elverk så man kan köra värmen i huset om det blir strömavbrott.
Och några dunkar aspen.
 
  • Elektrisk motor monterad på utrustning med etiketter, kablage och skyddsgaller, står på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi har börjat fundera på detta, inte minst pga krig och oroligheter i våra närområden.

Det vi vill åstadkomma är att få full drift i vår stuga, denna har bla en trefas-vattenpump som man behöver. Självklart behöver man aldrig köra elverket konstant men periodvis för att ladda hydropress, batterier till småförbrukare osv som kan köras med typ bilbatteri och inverter.

Frågan är om en anläggning typ denna kan funka, vet inte vad "AVR" betyder men vad vi vill ha är ju en hyfsat sinusformad spänningskurva.

https://duab.se/garage-verkstad/elv...wer-elverk-mdg7500s-3-3-fas-diesel-tystgaende
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nu har jag skaffat mig ett elverk så man kan köra värmen i huset om det blir strömavbrott.
Och några dunkar aspen.
Hej Andreas

Hur stort är elverket och vad tänker du driva för att klara värmen.

Med aspen bränsle klarar du lagring.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Andreas

Hur stort är elverket och vad tänker du driva för att klara värmen.

Med aspen bränsle klarar du lagring.
Det är på 2000w, med det kan jag driva vedpanna med fläkt och lite pumpar.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har börjat fundera på detta, inte minst pga krig och oroligheter i våra närområden.

Det vi vill åstadkomma är att få full drift i vår stuga, denna har bla en trefas-vattenpump som man behöver. Självklart behöver man aldrig köra elverket konstant men periodvis för att ladda hydropress, batterier till småförbrukare osv som kan köras med typ bilbatteri och inverter.

Frågan är om en anläggning typ denna kan funka, vet inte vad "AVR" betyder men vad vi vill ha är ju en hyfsat sinusformad spänningskurva.

[länk]
Hej Harald Blåtumme



"AVR" betyder Automatic Voltage Regulator

Du kan bl.a. läsa här;
https://panther.ph/basic-facts-about-automatic-voltage-regulators/

Kom ihåg att startströmmen kan vara ett bekymmer vid start av ”tunga laster” med ett elverk.

Om elverket bara klarar av 2- 3 ggr märkström vid kortslutning och en tungstart kan kräva 5-8 ggr märkströmmen så vet man ibland inte förrän man prövat.

Ett trefas elverk klarar inte av stora enfaslaster (max 1/3 av enfaslast på en ensam fas). Dessutom kan spänningsregleringen (AVR) få bekymmer att hålla de tre fasspänningarna inom rimliga värden. Man mäter ibland bara en fasspänning men reglerar alla tre fasspänningarna.

Jag har skrivit om detta tidigare i denna tråd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag total noob på installationerna i vår stuga. Det jag mest tänker på är vattenpumpen nere i ett 80 meter djupt borrhål. Vad kan dessa typiskt ha för spec? Vet att den kör trefas men tyvärr inget mer info om den.
 
Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Ett trefas elverk klarar inte av stora enfaslaster (max 1/3 av enfaslast på en ensam fas).
Om det krisar kan man lösa det genom att även lasta de andra faserna. I värsta fall med en dummylast.

Detta 3-vägs grenuttag där varje fas har ett eget Schucko uttag hjälper.

Förlängningssladd med fyrvägsuttag, blå lock, gul sockel och röd industriell stickkontakt på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonas Persson
H Harald Blåtumme skrev:
Nu är jag total noob på installationerna i vår stuga. Det jag mest tänker på är vattenpumpen nere i ett 80 meter djupt borrhål. Vad kan dessa typiskt ha för spec? Vet att den kör trefas men tyvärr inget mer info om den.
En sådan pump brukar vara på säg 5-800W, långt under vad ditt elverk är specat för. Därmed ska startströmmarna inte vara ett problem för den pumpen. Värre är det med vedklyvar eller trefas truckluftspumpar som oftast är på flera kW.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag gissar på att du har en Grundfos och en från serierna SP1 eller SP2. Höjd i meter och flöde ger en indikation.
Tabell över Grundfos djupbrunnspumpar SP 1A/2A med tekniska specifikationer som effekt, flöde, höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk specifikation för Grundfos djupbrunnspumpar SP3A, SP5A, SP8A med prestandadata som effekt, flöde, höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Stort tack Jonas Persson, det är precis sån här liten info jag behöver! Som jag ser det skulle vi klara oss bra på det där 6 kW dieselverket då. 15 kkr är inte alltför blodigt att lägga på en reserv man förhoppningsvis aldrig behöver använda men såklart guld vär om behovet uppstår.

Det behövs givetvis en elektriker som kan koppla in detta elverk för ö-drift vid behov, inget jag bör pillra med själv.
 
Förtjänar även att sägas: det var inte jag som pushar för att skaffa ett reserv-elverk. Det var frugan och svägerskan som vill säkra upp... men jag tycker verkligen det är vettigt och klokt och går all-in på detta såklart. Varför diesel-elverk, jo jag bara tänker att det går att köra på diverse bränslen om det kniper.
 
En fråga: det anges "AVR" på detta dieselelverk. Vad innebär detta, ger det en ren sinusformad spänning som kan driva datorer etc? Finns även elverk som anger inverter, vad det nu kan betyda i skillnader.

Stugan ifråga är ganska tungt datoriserad, vi använder den som kontor mer eller mindre så massvis med it-prylar som ska drivas.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Stugan ifråga är ganska tungt datoriserad, vi använder den som kontor mer eller mindre så massvis med it-prylar som ska drivas.
Den dagen du har ett omfattande strömavbrott i ditt område kommer du inse att dina datorer m.m. är ditt minsta problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.