har kommunen sålt marken privat till grannen och inte på öppna marknaden låter ju riktigt skumt
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har kommunen sålt marken privat till grannen och inte på öppna marknaden låter ju riktigt skumt
Jag fick vetskap om försäljningen tack vare kontakt med kommunen om nedskräpning men jag tror inte det finns någon konspiration bakom utan tyvärr bara obetänksamhet och lättja.

Samtidigt borde man kunnat förstå att det fanns potential för att få in några kronor extra om det fanns fler intressenter.
Markområdena är på drygt 3000 kvm vardera och priset cirka 60.000:- per styck.
Kopplat till att dessa enskilt antagligen inte får bebyggas så är marknadsvärdet osäkert och kopplat till köpare.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Kan förstå att grannen är sur om du ständigt anmäler honom för ditten och datten.

Uppenbarligen har kommunen en annan uppfattning om honom eftersom han verkar gå fri från kritik från kommunen och även köpt mark från den.

Så, varför inte stryka ett streck över gammalt groll? Bjud in grannen på en fika och kanske en stänkare till och visa din bästa sida. Kanske kan ni framöver umgås på ett trevligt sätt. 😊
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag ser ingen juridisk fråga här, det förefaller mer handla om att du är missnöjd med utfallet av utdragen kedja fastighetsöverlåtelser. Precis som du skriver så går detta inte att backa.

Inte heller strandskyddet kan du styra över, annat än att nyttja din rätt att t ex tillfälligt vistas på området. Det åligger ju kommun och länsstyrelse att utöva tillsynen, det är inget man har möjlighet att göra privat.

Om jag var du så skulle försöka släppa det, det finns inget mer destruktivt än att ägna sin energi åt saker som man inte har kontroll över. Det blir bara nederlag efter nederlag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Tänker jag fel, men kan inte strandskyddet sätta käppar i hjulen även för TS planer även om allt övrigt skulle gå i lås med?
Det är väl inte förenligt med strandskyddet att stängsla in området oavsett? Eller man kanske kommer runt det genom att sätta stättor/färist eller motsvarande?
 
Strandskyddet gäller inte jordbruket. Däremot kan man ifrågasätta sannolikheten att marken tidigare var sllmänt tillgänglig om den samtidigt var inhägnad betesmark.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser ingen juridisk fråga här, det förefaller mer handla om att du är missnöjd med utfallet av utdragen kedja fastighetsöverlåtelser. Precis som du skriver så går detta inte att backa.

Inte heller strandskyddet kan du styra över, annat än att nyttja din rätt att t ex tillfälligt vistas på området. Det åligger ju kommun och länsstyrelse att utöva tillsynen, det är inget man har möjlighet att göra privat.

Om jag var du så skulle försöka släppa det, det finns inget mer destruktivt än att ägna sin energi åt saker som man inte har kontroll över. Det blir bara nederlag efter nederlag.
Du har som alltid en bra bedömning av situationen.
Tyvärr är nederlag i den här typen av kamp smärtsamt att acceptera. Det går inte att förneka mörka tankar om hämnd eller åtminstone något sätt att försura tillvaron för kombattanten.
Eftersom jag tycker att lagar och regler ska följas så kommer jag att bevaka omdaningen av området. Min gissning är att förvandlingen fortsätter och så småningom har båthuset accepterats som sjöbod för boende.

Nyttjande från min sida kommer att gå mot noll och eventuell fortsättning ligger på andra sidan livet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Strandskyddet gäller inte jordbruket. Däremot kan man ifrågasätta sannolikheten att marken tidigare var sllmänt tillgänglig om den samtidigt var inhägnad betesmark.
På den tiden det var stängsel mot vattnet fanns det grind på vägen som går in på udden.
Jag tycker inte man behöver övervärdera delen med bete utan anser att det vore anständigt att min gård som historiskt ägt hela området inte blir helt avklippt från stranden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Nissens
P PerGrata skrev:
Du har som alltid en bra bedömning av situationen.
Tyvärr är nederlag i den här typen av kamp smärtsamt att acceptera. Det går inte att förneka mörka tankar om hämnd eller åtminstone något sätt att försura tillvaron för kombattanten.
Eftersom jag tycker att lagar och regler ska följas så kommer jag att bevaka omdaningen av området. Min gissning är att förvandlingen fortsätter och så småningom har båthuset accepterats som sjöbod för boende.

Nyttjande från min sida kommer att gå mot noll och eventuell fortsättning ligger på andra sidan livet.
Du säger att Claes gör en bra bedömning, samtidigt säger du att du inte kommer att bry dig om hans råd.

Jag håller med Claes helt, det är mycket bättre att släppa detta helt. Strunta i vad grannen gör med sin egendom och ägna dig åt något positivt istället.

Livet är för kort för att man skall ägna sig åt sådana negativa saker.

Gör nåt kul med dina egna grejor istället. 😊
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan förstå att grannen är sur om du ständigt anmäler honom för ditten och datten.

Uppenbarligen har kommunen en annan uppfattning om honom eftersom han verkar gå fri från kritik från kommunen och även köpt mark från den.

Så, varför inte stryka ett streck över gammalt groll? Bjud in grannen på en fika och kanske en stänkare till och visa din bästa sida. Kanske kan ni framöver umgås på ett trevligt sätt. 😊
Vi har uppenbarligen helt olika syn på bemötande mot de som bryter lagar och regler.
Du verkar ha överseende och vill istället bjuda på saft och bulle.
Antar att du är nöjd med gängkriminaliteten också!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du säger att Claes gör en bra bedömning, samtidigt säger du att du inte kommer att bry dig om hans råd.

Jag håller med Claes helt, det är mycket bättre att släppa detta helt. Strunta i vad grannen gör med sin egendom och ägna dig åt något positivt istället.

Livet är för kort för att man skall ägna sig åt sådana negativa saker.

Gör nåt kul med dina egna grejor istället. 😊
Försökte beskriva skillnaden mellan rationell och känslomässig hantering.
Hoppas du förstod min slutsats på sista raden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nissens
P PerGrata skrev:
Vi har uppenbarligen helt olika syn på bemötande mot de som bryter lagar och regler.
Du verkar ha överseende och vill istället bjuda på saft och bulle.
Antar att du är nöjd med gängkriminaliteten också!
Nej, men jag är inte utsedd att se till att befolkningen följer lagar och regler, och skulle aldrig ägna en massa tid åt att se till att de gör det. Gängkriminaliteten är jag inte heller ute och styr upp på något sätt. Det är polisen och andra myndigheter mycket bättre på.

Jag ser till att jag och mina nära och kära lever bra liv, skulle jag ägna mig åt att bevaka och anmäla andra för det ena och det andra istället skulle livet bli bra trist.

Hur kommer det sig att du ser dig som någon slags lokal rättskipare?

Kommunen verkar ju inte tycka att det du anmäler är så viktigt, så all tid du lägger på att bevaka grannen är kanske bortkastad?
 
  • Gilla
  • Arg
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P PerGrata skrev:
Försökte beskriva skillnaden mellan rationell och känslomässig hantering.
Hoppas du förstod min slutsats på sista raden.
Du skrev så här:
”Eftersom jag tycker att lagar och regler ska följas så kommer jag att bevaka omdaningen av området.”

Det tolkar jag som att du kommer att fortsätta som tidigare?
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Om TS har djur som går ned till vattnet så skulle ju allmänhetens möjlighet att nyttja stranden minskas. Dels pga att man inte kan använda stranden om det är djur där, dels pga att det finns stängsel, vilket då skulle kräva färister för att den skall vara tillgänglig.

Vidare så kan jag se att kommunen sålde till grannen då denna redan hade mindre fastigheter nära, medan TS har en större fastighet runtom. Särskilt med tanke på den gamla "tvättstugan", eftersom de inte kände till eventuella problem med ägandet av denna.

Det är upp till TS att vara aktiv i försäljningen av marken och jag ser inte att TS har varit detta.

Slutligen så har definitivt TS en poäng i att tvättstugan inte kan inredas till bostadsstandard. Detta bör definitivt kommunen slå ned på, men som redan skrivits så ser många glesbygds kommuner mellan fingrarna rörande liknande då de inte ser poängen med att beivra dylika saker.
 
  • Wow
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du skrev så här:
”Eftersom jag tycker att lagar och regler ska följas så kommer jag att bevaka omdaningen av området.”

Det tolkar jag som att du kommer att fortsätta som tidigare?
Min uppfattning är att om alla följer lagar och regler så får vi ett bättre och mer konfliktfritt samhälle.
Du tycker det är okej med att personer följer egna tyckanden och premieras för det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.