galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har definitivt lågfriktionslager i min Mondeo -15 som gått 14000 mil på originaldelar, inga problem än.. peppar peppar...

Du har inte provat att reklamera dem?
Hej jag ska prata med verkstaden som bytte dom , det ena SKF hade vi med själva .
Det högra tog verkstaden hem. Meca har väl ett fast pris på 2240 + delar per hjul.
Det stora kruxet med Subaru bakhjulslager är väl den långa bulten , verkstaden satte
in nya bultar , har rengjort och sprayat rostlösning men sitter som h-e än 🤬
Förstod att verkstan hade krånglat med detta , såg ut som på videon nedan så därför
lämnade vi in den 😎


 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Man har väl tre års reklamationsrätt, så det ena borde de ju överväga i alla fall...

Ser inget kul ut det där..
 
galento
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man har väl tre års reklamationsrätt, så det ena borde de ju överväga i alla fall...

Ser inget kul ut det där..
De hade glömt ta bort givaren första gången så den gick åt skogen av allt bankande. Men det fixade sej.
Mekanikern sa att detta hade du inte gjort med torra ögon hemma iallafall, hade kört
med de största tryckluftverktygen som fanns i verkstaden.
Drivaxeln sitter väl med splines i diffen så går väl inte att ta bort den där heller och få ur axeln ur navet.
 
Den där skruven var ju nästan lika idiotisk som VAGs till övre bärarmarna fram.
Bytte lager bak på en Mazda 323 från -99 då den var 5-6 år gammal. Lagret satt helt öppet, fanns inte ens nån sköld.
Nya lager från Biltema höll ett år. Andra gången köpte jag bättre lager, öppnade o fettade in, och gjorde en egen extra tätning. Bilen gick till skroten rostig 21 år gammal, de lager jag tätat extra typ 14 år tidigare var det inget fel på.
Jag öppnar alltid lager och trycker i extra fett, det är inget problem att peta bort locket på kapslade lager.
Bytte även framhjulslager på en Corolla -93 efter 34" mil. 3 dubbel tätning och hög kvalite gjorde att det höll länge.
Värsta lager jag bytt var på en Audi 100. Bara att spindel och fjäderben sitter ihop gör det bökigt. En 20 tons press och värme rubbade inte lagret. Fick rigga upp benet, svarva distanser, slå ut det med storsläggan och värme.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag har en Renault Megane IV där bakre hjullagren är integrerade i skivan. Lättbytt men givetvis lite dyrare skivor.

Bild av bilens bromsskiva och hjulnav i isärplockat tillstånd med numrerade delar och beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fredrik K Fredrik K skrev:
Jag har en Renault Megane IV där bakre hjullagren är integrerade i skivan. Lättbytt men givetvis lite dyrare skivor.

[bild]
De är riktigt bra. Gör inte tabben jag gjort. När jag skruvat av allt och när jag väl ska trycka på skivan så visa det sig att det tydligen fanns flera olika navhål på lagret.
Och jag valde givetvis fel så jag fick göra jobbet 2 ggr :)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Fredrik K Fredrik K skrev:
Jag har en Renault Megane IV där bakre hjullagren är integrerade i skivan. Lättbytt men givetvis lite dyrare skivor.
Den konstruktionen är lite svårare på subarun som har drivning på bakhjulen.
 
Hahaha, tänk att det finns sånahära saker. Robocop 2 om ni inte fattar referensen.

Klistermärke på bilruta varnar om säkerhetslarm med "3000 VOLTS OF LETHAL RESPONSE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Värsta lager jag bytt var på en Audi 100. Bara att spindel och fjäderben sitter ihop gör det bökigt. En 20 tons press och värme rubbade inte lagret. Fick rigga upp benet, svarva distanser, slå ut det med storsläggan och värme.
Hjälpte en kompis byta lager fram på sin Audi 100/A6. 2 Biltemalager gick åt innan han köpte märkeslager på Mekonomen tror jag det var från (Biltemalagrena höll bara veckor). Sen gick det år tills han sålde bilen
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
galento
Har faktiskt Biltema lager fram på V70,n , bytta -18. Får se hur länge de går.
Men dessa är väl de enda hjullagren köpta där. Koniska rullager på bilar ,mc
och kärror händer ju att man tar isär och fettar om.
 
Har frågat runt lite och den gamla NMT antennen som finns på bilen min kan visst återanvändas som en 4G antenn då den funkar på de frekvenserna, det skulle då vara möjligt att t.ex. koppla min telefon till antennen för bättre sändning. Då jag åker till och från jobbet finns det flera döda ställen (mycket skog) och har man telefonen ikopplad och lyssnar via den så märks det.

Ett annat alternativ vore att köpa en 4G modem/router med uttag för extern antenn och koppla det dit, så skulle bilen haft eget internet.

Jag tror jag skulle ha mera nytta av att koppla direkt till telefonen, men dagens telefoner är så dumt designade du behöver öppna och löda dit en egen kontakt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Har frågat runt lite och den gamla NMT antennen som finns på bilen min kan visst återanvändas som en 4G antenn då den funkar på de frekvenserna, det skulle då vara möjligt att t.ex. koppla min telefon till antennen för bättre sändning. Då jag åker till och från jobbet finns det flera döda ställen (mycket skog) och har man telefonen ikopplad och lyssnar via den så märks det.

Ett annat alternativ vore att köpa en 4G modem/router med uttag för extern antenn och koppla det dit, så skulle bilen haft eget internet.

Jag tror jag skulle ha mera nytta av att koppla direkt till telefonen, men dagens telefoner är så dumt designade du behöver öppna och löda dit en egen kontakt.
Kan räcka med att du har sladden från antennen liggande vid telefonen.
Fick det tipset för många år sen när jag hade dålig mottagning hemma på 3G dongeln.
Drog en vanlig Fk från taket genom fönstret och in på skrivbordet där den låg bakom datorn. Blev 5 stapar ist för 1 på mottagningen.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Intressant, ska prova det, kanske man kan bygga nån egen lösning där det är inbyggt i en hållare.
 
galento
Var nere och pratade med verkstan och vi får lyfta upp bilen på lyften och köra den försiktigt och försöka höra med stetoskop vilken sida det är.
 
galento galento skrev:
Var nere och pratade med verkstan och vi får lyfta upp bilen på lyften och köra den försiktigt och försöka höra med stetoskop vilken sida det är.
Hade en bil som lät bak, höger enligt mig vid ratten. Lät en polare åka med i baksätet "helt klart höger" Jag bytte höger......det var vänster ☹️
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.