To reduce the risk of electric shock connect only to properly grounded outlets. Finns det någon som kan förklara hur det hjälper i det här fallet?
 
  • En AC/AC-adapter för Mosquito Magnet med elkontakt och spiralkabel på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
hapazard och 8 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
To reduce the risk of electric shock connect only to properly grounded outlets. Finns det någon som kan förklara hur det hjälper i det här fallet?
Om man jordar båda pinnarna torde det vara svårt att bli stött...
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För verkshöjd på episk nivå kan ni kika på denna, och börja räkna hur många klippta kablar ni hittar.
[bild]

Så här går det när man låter idioter bygga om lokaler, och detta är inte enda stället, dock värsta (som hittills hittats)
När allt var klart så var det massor med saker för värme, ventilation och övrig styr som inte längre funkar.
Det klipptes sånt som gick till givare, tryckknappar, ställdon osv

Fick dom motorsåg som enda verktyg?
Påminner om när en kille drog ny el på biografen där jag jobbade och en ny elkille dök upp ett par år senare och skulle lägga in en till kabel men inte lyckades dra den nya kabeln genom röret och den gamla satt fast., De gamla elkillen hade sågat upp golvet och lagt alla skarvar under golvet innan kan la en ny matta över allt.
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
J J Vos skrev:
To reduce the risk of electric shock connect only to properly grounded outlets. Finns det någon som kan förklara hur det hjälper i det här fallet?
Jag köpte något på Jula eller Biltema med Euro-kontakt där det enligt manualen var viktigt! (ja med utropstecken) att den endast fick anslutas till jordade uttag...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Som nybliven sommarstugeägare skulle jag hänga upp några taklampor, och lade då märke till att de nförra ägaren lämnat kvar själva stickproppen till lampan och helt enkelt bara klippt av sladden ända intill proppen. Likadant på två andra taklampor. Började ana oråd och gav mig på att gå igenom varenda sladd, vägguttag och kopplingsdosa (ex till elelementen).

Det började med att dragavlastningen inte användes i EN ENDA öppningsbar stickpropp (både till lampor och till vanliga elkontakter till ex. sänglampor, "fast installerade" förgreningsdosor, etc).

Efter det blev det bara värre och värre, se bild.

Från vänster uppe:

1. Ingen dragavlastning.
2. Skruv rakt genom förgreningsdosan.
3. Skruv rakt genom förgreningsdosa + totalkvaddat jordbleck i ena uttaget för att passa till en dansk stickpropp.
4. Både spik och skruv genom den jordade förgreningsdosan, vilken var inkopplad till den OJORDADE LAMPAN I BADRUMMET. Den gick givetvis på lampströmbrytaren - lagom kul om någon kopplat in en 2kW hårfön...
5. Trasigt bleck inne i skarvdosan med extrem glappkontakt till följd. Denna förgreningsdosa var "fast installerad" i barnens sovrum, snyggt och prydligt med kabelklammer. En av klamrarna syns på bilden eftersom den sitter kvar i sladden SOM DEN ÄR SPIKAD GENOM...

Halvvägs genom elinventeringen började jag på allvar undra om de haft något slags tävling i hur många fel man kan göra. Alternativt att installationen låg till grund för något slags instruktionsbok om hur man INTE ska göra...
 
  • Gamla och nya grenuttag, öppnat grenuttag, oisolerade kablar, elektrisk säkerhetsrisk, gula bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
cpalm och 15 till
  • Laddar…
N NightRider skrev:
Som nybliven sommarstugeägare skulle jag hänga upp några taklampor, och lade då märke till att de nförra ägaren lämnat kvar själva stickproppen till lampan och helt enkelt bara klippt av sladden ända intill proppen. Likadant på två andra taklampor. Började ana oråd och gav mig på att gå igenom varenda sladd, vägguttag och kopplingsdosa (ex till elelementen).

Det började med att dragavlastningen inte användes i EN ENDA öppningsbar stickpropp (både till lampor och till vanliga elkontakter till ex. sänglampor, "fast installerade" förgreningsdosor, etc).

Efter det blev det bara värre och värre, se bild.

Från vänster uppe:

1. Ingen dragavlastning.
2. Skruv rakt genom förgreningsdosan.
3. Skruv rakt genom förgreningsdosa + totalkvaddat jordbleck i ena uttaget för att passa till en dansk stickpropp.
4. Både spik och skruv genom den jordade förgreningsdosan, vilken var inkopplad till den OJORDADE LAMPAN I BADRUMMET. Den gick givetvis på lampströmbrytaren - lagom kul om någon kopplat in en 2kW hårfön...
5. Trasigt bleck inne i skarvdosan med extrem glappkontakt till följd. Denna förgreningsdosa var "fast installerad" i barnens sovrum, snyggt och prydligt med kabelklammer. En av klamrarna syns på bilden eftersom den sitter kvar i sladden SOM DEN ÄR SPIKAD GENOM...

Halvvägs genom elinventeringen började jag på allvar undra om de haft något slags tävling i hur många fel man kan göra. Alternativt att installationen låg till grund för något slags instruktionsbok om hur man INTE ska göra...
Det där var inget vidare. Är tyvärr inte ett dugg förvånad. Hur såg det ut i den fasta installationen? Har den lämnats i fred?
 
Gillar de där skruvarna i förgreningarna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
E erik5678 skrev:
Det där var inget vidare. Är tyvärr inte ett dugg förvånad. Hur såg det ut i den fasta installationen? Har den lämnats i fred?
Den fast installationen verkar ha lämnats orörd av klåpare, förutom i en av kopplingsdosorna till ett av el-elementen där jordeldarna i princip hade en enda kardel som förband dem, och den trillade ur kopplingslisten bara av att röra lite lätt på jordeledaren...

Lite konstigt att det var så slarvigt kopplat i just den dosan, alla de andra såg ut att vara installerade av en riktig elektriker, ordentligt instuckna i kopplingslisterna och ordentligt åtdragna.
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
A
N NightRider skrev:
Den fast installationen verkar ha lämnats orörd av klåpare, förutom i en av kopplingsdosorna till ett av el-elementen där jordeldarna i princip hade en enda kardel som förband dem, och den trillade ur kopplingslisten bara av att röra lite lätt på jordeledaren...

Lite konstigt att det var så slarvigt kopplat i just den dosan, alla de andra såg ut att vara installerade av en riktig elektriker, ordentligt instuckna i kopplingslisterna och ordentligt åtdragna.
Bra jobbat. Helt rätt att gå igenom allt när det ser ut sådär. Du hittade en hel del fiffel och fusk
 
engs
J JohanLun skrev:
Jag har många gånger velat ha en som har en platt eurokontakt i ena änden och ett uttag med flera platta eurokontakter på andra sidan. Har funderat på att bygga en sån själv. Är det att Eurokontakterna är specade med tunnare kablar som gör att sådana inte finns att köpa i handeln?

[bild]
[bild]
Röd och vit förlängningssladd med flera uttag, upprullad på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådan?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Produal har denna timer
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

När jag sätter upp sådana så är de som regel matade med 24VAC och kontakten styr en ingång på DUC som styr ventilation för det mesta. Matningen kan kanske vara 230V också.
Kontakten tål 230V men stora laster är olämpliga, då är det nog bra att ha en kontaktor eller ett arbetsströmrelä.

Det blir ju lite grov inställning med entimmes steg, upp till 5 timmar.

Senast jag var på ett sånt här uppdrag så var det en nyare knapp, som kunde ställas upp till ännu fler timmar, jag kommer inte ihåg hur mycket, om det var 6, eller 8 timmar, typ.
lap5 har utgått hos produal, lap5E ersätter.
Inga större förändringar vad jag vet dock.
Har för mig att man klarar ändå ca 6-8A på gamla lap5, ändå skapligt på reläutgång på en ganska primitiv pryl.

Vill du har bättre upplösning så kör pjp1 med enkel återföring från duc, och låt duc beräkna tid.
Skall du ner på sekundnivå klarar nog de flesta duc:arna av det iaf.

Edit; såg att du länkade till lap5e! My bad :)
 
  • Gilla
RPM2006
  • Laddar…
engs engs skrev:
[bild]
Sådan?
Ja, dom går att köpa från mindre nogräknade ställen, men är inte tillåtna och kan knappast uppfylla CE-kraven även om någon har stämplat dit ett märke.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jonas Persson
Med tillägget, det beror på vad den har för stickpropp. Är det en europakontakt så är den inte godkänd.

Denna från Classr är ok.
Vit förgreningskontakt med flera uttag och Europakontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.