BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, men så länge uthyrning via airBnb ger mest pengar kommer folk fortsätta hyra ut.
Javisst, men om Airbnb måste betala mer skatt i Frankrike så kommer det ju att slå på nivån på avgiften som går till Airbnb och därmed blir det inte lika lönsamt att hyra ut via dem. De pengar som Airbnb t.ex. drar in i Frankrike beskattas inte där (förutom något mindre belopp) utan i ett land med så låg bolagsskatt som möjligt: https://www.dagensarena.se/innehall/airbnb-annorlunda-att-betala-skatt/
Verkar vara media med politisk inriktning men de fakta som står där är nog sanna ändå.

Eller om något annat sätter käppar i hjulet:
När coronapandemin slog till med full kraft under förra våren ökade plötsligt utbudet av hyresrätter i flera europeiska städer. Rapporter från Madrid, Barcelona, London och Edinburgh visade att bostadssökande hyresgäster i ett enda slag hade många fler lägenheter att välja mellan på den lokala bostadsmarknaden.

Anledningen? Airbnb-turismen kraschade och det var inte längre lika lukrativt med korttidsuthyrning. Därför frigjordes lägenheter som tidigare varit upplåsta i Airbnb.
https://www.hemhyra.se/nyheter/forskaren-sa-skapar-airbnb-en-storre-bostadsbrist/
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Problemet i Sverige är att vi är långsamma på att anpassa och efter nya tider och tänka om, vi kör på i samma hjulspår och hoppas någon annan ska lösa problemet…
Det tror jag inte alls är unikt för Sverige utan rätt allmänmänskligt. Med enstaka undantag som politiker och aktivister för olika saker.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men om Airbnb måste betala mer skatt i Frankrike så kommer det ju att slå på nivån på avgiften som går till Airbnb och därmed blir det inte lika lönsamt att hyra ut via dem. De pengar som Airbnb t.ex. drar in i Frankrike beskattas inte där (förutom något mindre belopp) utan i ett land med så låg bolagsskatt som möjligt: [länk]
Verkar vara media med politisk inriktning men de fakta som står där är nog sanna ändå.

Eller om något annat sätter käppar i hjulet:

[länk]

Det tror jag inte alls är unikt för Sverige utan rätt allmänmänskligt. Med enstaka undantag som aktivister för olika saker.
Vi/våra politiker måste våga göra stora förändringar, men det är väl en dröm att det skulle hända. Speciellt i de tider när det byggs få nya bostäder och lågkonjunkturer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, men om Airbnb måste betala mer skatt i Frankrike så kommer det ju att slå på nivån på avgiften som går till Airbnb och därmed blir det inte lika lönsamt att hyra ut via dem. De pengar som Airbnb t.ex. drar in i Frankrike beskattas inte där (förutom något mindre belopp) utan i ett land med så låg bolagsskatt som möjligt: [länk]
Verkar vara media med politisk inriktning men de fakta som står där är nog sanna ändå.

Eller om något annat sätter käppar i hjulet:

[länk]

Det tror jag inte alls är unikt för Sverige utan rätt allmänmänskligt. Med enstaka undantag som politiker och aktivister för olika saker.
Det som är unikt i Sverige är våra bostadsköer, försök hitta länder som är lika Sverige!?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi/våra politiker måste våga göra stora förändringar, men det är väl en dröm att det skulle hända. Speciellt i de tider när det byggs få nya bostäder och lågkonjunkturer.
Menar du att du förespråkar att allmännyttan bygger nya subventionerade hyreslägenheter?
För privata investerare är ju inte intresserade för närvarande eftersom de inte vet vad folk kommer kunna betala om några år när bygget står klart, lika lite som lika många är intresserade av att bygga sig ett eget nytt hus när de inte vet vad marknadsvärdet och räntorna är den dag som bygget är klart.

Men det är verkligen inte bara i Sverige som politiker inte vågar göra stora förändringar. De är alltid angelägna om att kunna bli omvalda.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det som är unikt i Sverige är våra bostadsköer, försök hitta länder som är lika Sverige!?
Bostadsköerna säger ju rätt lite om den egentliga bostadsbristen. Det kan vara stor bostadsbrist fast man inte har några organiserade köer till bostäder.
Tycker du att det är bättre att de som skriker högst får de bostäder som finns och barnfamiljer blir utan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att du förespråkar att allmännyttan bygger nya subventionerade hyreslägenheter?
För privata investerare är ju inte intresserade för närvarande eftersom de inte vet vad folk kommer kunna betala om några år när bygget står klart, lika lite som lika många är intresserade av att bygga sig ett eget nytt hus när de inte vet vad marknadsvärdet och räntorna är den dag som bygget är klart.

Men det är verkligen inte bara i Sverige som politiker inte vågar göra stora förändringar. De är alltid angelägna om att kunna bli omvalda.

Bostadsköerna säger ju rätt lite om den egentliga bostadsbristen. Det kan vara stor bostadsbrist fast man inte har några organiserade köer till bostäder.
Tycker du att det är bättre att de som skriker högst får de bostäder som finns och barnfamiljer blir utan?
Jag har själv inga heta förslag just nu och tänker inte försöka analysera mer.
 
Alla pratar om bostadsbrist….. vi som har tomma bostäder som inte hittar hyresgäster talas det inte om?
Bara för att det inte ligger centralt, har busshållplats eller liknande där det trafikeras frekvent så är intresse att hyra svagt…….
Vitsen att bygga nytt försvinner ju då…..
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Vitsen att bygga nytt försvinner ju då…..
Läge är alltid läge.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Visst avgör läget en hel del 🤔
Men alla kan knappast bo i centrum av storstäderna?
Men jag klagar inte livskvalitet på landet är nått speciellt och utan hyresgäster finns det inte så många att störa sig på 😝 är ingen mer än jag som kan komma på att klippa gräset kl 08 på midsommar 😜
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Taxture skrev:
Visst avgör läget en hel del 🤔
Men alla kan knappast bo i centrum av storstäderna?
Men jag klagar inte livskvalitet på landet är nått speciellt och utan hyresgäster finns det inte så många att störa sig på 😝 är ingen mer än jag som kan komma på att klippa gräset kl 08 på midsommar 😜
Men de flesta unga, de som är i akut behov av bostad vill naturligtvis bo rimligt centralt. Landet är för äldre som inte har samma sociala behov och de har ju haft ett helt liv att ordna med boende så de är på hyresmarknaden annat än när livet faller samman.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Alla pratar om bostadsbrist….. vi som har tomma bostäder som inte hittar hyresgäster talas det inte om?
Bara för att det inte ligger centralt, har busshållplats eller liknande där det trafikeras frekvent så är intresse att hyra svagt…….
Vitsen att bygga nytt försvinner ju då…..
Vad har du för typ av bostad? Kanske begär du för mycket i hyra eller så har du fel typ av bostad?!
 
Vad har du för typ av bostad? Kanske begär du för mycket i hyra eller så har du fel typ av bostad?!


Liten lägenhet.. (3:a) 4.200:-/mån i kallhyra
Drygt en kilometer till buss som går en gång i timmen eller så…… på dagtid
 
Nått de verkligen borde fixa är att se till att man kan få hyra ut ett hus på tomten eller en lägenhet i villan tills vidare under lagen uthyrning av privatbostad. Som det är idag så kommer en sådan tillsvidare uthyrning till slut klassas som näriningsverksamhet då bostaden upphör att vara "privatbostad".. Gör om gör rätt!!!
 
S surfarn skrev:
Som det är idag så kommer en sådan tillsvidare uthyrning till slut klassas som näriningsverksamhet då bostaden upphör att vara "privatbostad"..
Är det så, jag kanske ska bo i huset sen, eller låta mina barn eller gamla föräldrar bo där så småningom.
Att hyra ut en attefallare behöver väl inte bli näring även om det är långtidsuthyrning med 40 000kr skattefritt i dag.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
– Hur många villor med några extra rum finns det? Jättemånga. Hur många bostadsrätter som står tomma från tid till annan finns det? Också jättemånga. Det här handlar om att på ett hållbart sätt använda det befintliga bostadsbeståndet.

Hur många villaägare, som inte har en inneboende idag, vill faktiskt ha det?
Det är ju knappast regelverket som är orsaken att det inte bor massa löst folk i mitt hus...

Skulle det vara fritt fram att hyra ut hur som helst utan att behöva bry sig om gästernas rättigheter kanske man skulle investera i ett extra hus på spekulation, och hyra ut det.
Eller behålla hyresrätten i stan för uthyrning istället för att släppa den till någon som faktiskt behöver den.

Jag har ju svårt att se hur det skulle bli bättre för de som är längst från bostadsmarknaden som det ibland heter.

Ibland fantiserar jag om att någon extrem politiker omvandlar djurgården till ett betonghyresghetto mot att hyrorna i innerstan släpps fria. Det skulle vara roligt.
Jättemånga villaägare vill ha det titta bara på alla annonser där det hyrs ut attefallare för 11k i månaden eller rum med egen igång.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ibland fantiserar jag om att någon extrem politiker omvandlar djurgården till ett betonghyresghetto mot att hyrorna i innerstan släpps fria. Det skulle vara roligt.
Det är Gärdet som ska bebyggas med tät innerstad.
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.