Ett trick kan vara att trycka ”svara” , sen krysset uppe till höger, och läsa vidare.
Kanske någon svarat samma sak redan. Då passar en like bättre, eller så går man till svara editiorn där meddelandet ligger kvar och skriver.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Absolut att du kan rikta sig till TS specifikt, men att säga att det är en direkt kommunikation er emellan tycker jag är lite miss. Forumet är ju mest att likna vid ett stort konferensrum där en, och endast en, får tala åt gången. Att då säga att man har en kommunikation som inte alla andra i rummet är med i blir lite knas i min bok.
Därav också att det blir lite lätt tjatigt när någon för trettioelfte gången kommer med samma kommentar (och någon annan svarar ”läs hela tråden innan du svarar” för trettiotionde gången).
+att det hör till god forumetikett att göra så.

(Att man har gjort det betyder ju dock inte att saker inte upprepar sig ändå. Har man läst femtioelva sidor med inlägg kommer man knappast ihåg alla, så det kan lätt bli upprepningar ändå.)

Att man taggar någon är ju mer att lika vid att i nämnda konferensrum börja sitt anförande med ”X lyssnar du nu?!”.
Och att citera någon som att säga ”För att bygga vidare på det X sa…” eller ”För att svara på det X skrev…”.
Men inte heller det skulle jag vilja säga är direkt kommunikation er emellan. Resten av forumet är ju liksom också med.

Men som sagt, man får tycka olika.. =P
Citera o tagga är skilda saker, citera någon så svarar man specifikt på det citerade meddelandet (dvs det jag då anser är en "kommunikation mellan A o B" ).

Medan en taggning är mer ett "se hit" det här borde du läsa/se.. (använder det sällan själv.. de gånger jag provat använda det har det varit för att någon frågat efter ett visst inlägg/recept/bild som jag sen hittat.. och då taggar jag dem för att de ska få en notis o se det)

Åhhhh.. nu är det lite som att dansa lite trevligt och någon råkar trampar en på tårna hehe

Forumetikett .. 😳 .. jag har kämpat hårt för användarvänlighet/netikett på forum/sajter sedan 90-talet och när det kom till netikett - så var/är det lika komplicerat som vett och etikett är i vardagen (IRL).

Så nu har jag bara en fråga (eftersom vi nu hamnat lite OT):

Vad baserar du "God Forumetikett" på?
(Vad du själv tycker är det? Vad någon annan sagt till dig är det? Eller finns det numer faktiskt en länk på internet som talar om vad God Forumetikett är?)

Jag har legat av mig lite på just forumfrontens utveckling sista årtiondet, men förr var det mer regler på forumet som styrde hur folk skulle bete sig mot varandra och det kunde vara väldigt olika från forum till forum (beroende på vilka regler som fanns på forumet i fråga).

Men hur man beter sig mot folk (skriver till folk/säger till folk) ska ju vara lika oavsett om man är online eller offline (mobbing online t ex är ju lika illa som mobbing IRL - men är mer "godkänt" på internet pga att folk ofta har svårare att uttrycka sig "rätt på internet", när de inte kan läsa av den de "talar" med ).

Så om det numer finns någon som skapat faktiska regler/guider för just god forumnetikett, så vill jag gärna se dem :)

(Man kan alltid lära sig något nytt - och har "de" fel kan man alltid försöka påverka det åt rätt håll)

Ha en trevlig dag 🤠
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
MultiMan
Byggahus har tydliga och bra regler om god netikett, tycker jag iaf. Tyvärr underlåter de själva ibland att åtgärda uppenbara regelbrott, även vid anmälan. Varför vet jag inte, borde vara i deras eget intresse att följa reglerna, eller ändra dem.

§ 5.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.

5.4.1 Vi välkomnar nya medlemmar och behandlar dem väl.

5.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.

5.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.

5.4.4 Misstänker du att någon är ett sk. troll som driver med oss och skriver bara för att få uppmärksamhet så ska du anmäla det. Skriv det inte i tråden.

5.4.5 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Har man ställt frågan här är det för att vill ha våra medlemmars synpunkter och inte googles sökträffar.

§ 5.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.

§ 5.5.1 Klanka inte ner på bristande språkkunskaper
Alla har vi olika förutsättningar och är bra på olika saker. Tänk på att vissa personer har läs- och skrivsvårigheter. Naturligtvis är man lika välkommen att diskutera hos oss om man har dyslexi som om man inte har det.

§ 5.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
Respektera andra medlemmars integritet och rätt att vara anonym och privat. Påträngande inlägg som på något sätt röjer en medlems identitet och var man bor raderas.

§ 5.7 Specialregel om projekttrådar & kommentarer till redaktionella artiklar om husbyggen
Den som startar en projekttråd (TS) gör det oftast för att visa upp vad man gör och dela med sig av sina erfarenheter, något som vi välkomnar varmt. Visa hänsyn till TS, som bestämmer själv hur man vill utforma sitt byggprojekt och även hur ofta man vill uppdatera tråden. Tänk på att den som bygger ett hus lägger ner sin själ och hjärta i det. Håll det för dig själv om du inte gillar det, utan ge konstruktiv kritik om något. Inlägg där man bara säger att någons hus är fult kan komma att raderas utan att vi informerar om det.

Samma sak gäller redaktionella artiklar om svenska husbyggen. Vi är tacksamma för att vi får se bilder och ta del av husbyggen, vilket vi i det redaktionella får via privatpersoner eller arkitekter. Utgå från att alla som medverkar i det redaktionella är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver, även om man inte har velat gå ut med sitt användarnamn på Byggahus.se i artikeln. Det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom ett husbygge. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv.

§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.

§ 5.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Byggahus har tydliga och bra regler om god netikett, tycker jag iaf. Tyvärr underlåter de själva ibland att åtgärda uppenbara regelbrott, även vid anmälan. Varför vet jag inte, borde vara i deras eget intresse att följa reglerna, eller ändra dem.

§ 5.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.

5.4.1 Vi välkomnar nya medlemmar och behandlar dem väl.

5.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.

5.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem så har man det, även du kanske inte tycker det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.

5.4.4 Misstänker du att någon är ett sk. troll som driver med oss och skriver bara för att få uppmärksamhet så ska du anmäla det. Skriv det inte i tråden.

5.4.5 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Har man ställt frågan här är det för att vill ha våra medlemmars synpunkter och inte googles sökträffar.

§ 5.5 Använd ett vårdat språk
Till exempel innebär det att vi inte använder svordomar.

§ 5.5.1 Klanka inte ner på bristande språkkunskaper
Alla har vi olika förutsättningar och är bra på olika saker. Tänk på att vissa personer har läs- och skrivsvårigheter. Naturligtvis är man lika välkommen att diskutera hos oss om man har dyslexi som om man inte har det.

§ 5.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
Respektera andra medlemmars integritet och rätt att vara anonym och privat. Påträngande inlägg som på något sätt röjer en medlems identitet och var man bor raderas.

§ 5.7 Specialregel om projekttrådar & kommentarer till redaktionella artiklar om husbyggen
Den som startar en projekttråd (TS) gör det oftast för att visa upp vad man gör och dela med sig av sina erfarenheter, något som vi välkomnar varmt. Visa hänsyn till TS, som bestämmer själv hur man vill utforma sitt byggprojekt och även hur ofta man vill uppdatera tråden. Tänk på att den som bygger ett hus lägger ner sin själ och hjärta i det. Håll det för dig själv om du inte gillar det, utan ge konstruktiv kritik om något. Inlägg där man bara säger att någons hus är fult kan komma att raderas utan att vi informerar om det.

Samma sak gäller redaktionella artiklar om svenska husbyggen. Vi är tacksamma för att vi får se bilder och ta del av husbyggen, vilket vi i det redaktionella får via privatpersoner eller arkitekter. Utgå från att alla som medverkar i det redaktionella är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver, även om man inte har velat gå ut med sitt användarnamn på Byggahus.se i artikeln. Det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom ett husbygge. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv.

§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.

§ 5.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.
Bygga hus reglerna är bra 👍

Har blivit viktigt med tydliga regelverk online. Även på FB anmäls nu brott mer (hot, trakasseri osv) och där hålls admin ansvariga för vad som händer i grupperna (dock tror jag inte att forumägare/deras admin är personligt ansvariga för sina medlemmar än så länge.. men det är troligen bara en tidsfråga innan de involveras också). Så det gäller att se om sitt eget hus (ifall att).

Sen är det tråkigt att det ens ska behövas, folk ska kunna bete sig som folk utan regler...(kan man tycka).

Men poängen med regler är att de ska efterföljas också.. och även om kompromisser sker (i vissa "bråk") så krävs det också att moderatorer/admin ser till att gruppens regler strikt efterföljs..

.. annars finns ingen mening med att ha reglerna (bättre då att ta bort några stället - så att de hinner med att se till att de reglerna som finns kvar efterföljs.

Folk kan vara riktigt elaka här mot varandra härinne ibland :( jag kan ta det när det är riktat mot mig, för det gör mig oftast inget (van att medla mellan konflikter IRL också). Men kan bli lite putt när jag ser hur de beter sig mot andra ibland.

Brukar sitta och fundera på om de verkligen beter sig likadant hemma... mot sina barn, sina föräldrar, sina nära och kära .. eller om de inbillar sig att internet är nått slags fritt tillhåll där man kan gömma sig bakom en fejk bild/fejk namn.. enbart för att vara elak mot andra/folk utan att behöva tänka på/se/ta konsekvenserna av vad man nu gör/säger...

Internet är ju frihet under ansvar.. men det har spårat ut med tiden och det är inte konstigt att barn/unga råkar illa ut via internet.. med tanke på hur den äldre generationen beter sig på internet. Vi är inte de bästa förebilderna direkt (barn gör som vi gör, inte som vi säger) :(

Vi kanske måste anmäla lite mer inlägg helt enkelt.
De ligger i allas intresse att reglerna efterföljs och det är god hjälpsam stämning på forumet :)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
(dvs det jag då anser är en "kommunikation mellan A o B" ).
Vi delar inte åsikt i den frågan helt enkelt.
När jag som följer tråden blir "tvingad" att läsa även det inlägget (eftersom jag försöker följa med) är det inte längre mellan er två, vi övriga är med i allra högsta grad.
Snigla Snigla skrev:
Forumetikett .. 😳 .. jag har kämpat hårt för användarvänlighet/netikett på forum/sajter sedan 90-talet och när det kom till netikett - så var/är det lika komplicerat som vett och etikett är i vardagen (IRL).

Så nu har jag bara en fråga (eftersom vi nu hamnat lite OT):

Vad baserar du "God Forumetikett" på?
(Vad du själv tycker är det? Vad någon annan sagt till dig är det? Eller finns det numer faktiskt en länk på internet som talar om vad God Forumetikett är?)

Jag har legat av mig lite på just forumfrontens utveckling sista årtiondet, men förr var det mer regler på forumet som styrde hur folk skulle bete sig mot varandra och det kunde vara väldigt olika från forum till forum (beroende på vilka regler som fanns på forumet i fråga).

Men hur man beter sig mot folk (skriver till folk/säger till folk) ska ju vara lika oavsett om man är online eller offline (mobbing online t ex är ju lika illa som mobbing IRL - men är mer "godkänt" på internet pga att folk ofta har svårare att uttrycka sig "rätt på internet", när de inte kan läsa av den de "talar" med ).

Så om det numer finns någon som skapat faktiska regler/guider för just god forumnetikett, så vill jag gärna se dem :)

(Man kan alltid lära sig något nytt - och har "de" fel kan man alltid försöka påverka det åt rätt håll)

Ha en trevlig dag 🤠
Det är absolut svårt med etikett, oavsett om vi pratar om on- eller offline.
Men varken här eller där brukar det vara så poppis med folk som kliver in mitt i en diskussion och trycker in sin åsikt utan att lyssna in var i diskussionen man är eller vad som har avhandlats.
Är vi verkligen oense om att det är god forumetikett att läsa igenom en tråd innan man skriver i den?
Det finns mig veterligen inte något uttömmande regelverk för etikett, men just denna del har nog alla forum jag använt mig av sedan 90-talet varit rörande överens om.
Så vad god forumetikett på kan jag inte ge ett exakt svar på, i min bok skulle dock detta vara en punkt med väldigt lågt nummer på en sådan lista.

Jag tycker vidare att detta är en del av andemeningen (om inte just med de orden) i punkten 5.9 i reglerna.

Trevlig fredag! 😊

PS. För övrigt, även om man bortser helt från alla andra i tråden, kanske inte så kul för TS heller att få samma tips/råd/svar förtiosjutton gånger heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Undrar fortfarande om det bara är jag som (fortfarande) måste uppdatera sajten på datorn varje gång jag går hit nuförtiden.. för att se om jag har några nya notifikationer?

Förut skedde det tydligen automatiskt om fönstret var öppet och jag inloggad.. så att säga.

Nu måste jag varje gång klicka fysiskt på "uppdateraknappen" i webbläsaren.

Har aldrig behövt det innan uppdateringen och behöver inte göra det på andra sajter heller.

(tänkte att cachen bråkade, så jag har både startat om webbläsaren och hela datorn). Men samma sak.. har dock ingen annan webbläsare installerad just nu.. så jag har inte kunnat prova på nån annan heller (har safari)

Verkar inte påverka Ipaden dock (trots att jag är inloggad via webben där med, i safari..) :thinking:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag har också lite input kring citat och taggning, men jag kanske måste starta en ny tråd då det verkar vara en privat diskussion mellan Snigla och tveksamt i den här tråden?
 
  • Haha
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har också lite input kring citat och taggning, men jag kanske måste starta en ny tråd då det verkar vara en privat diskussion mellan Snigla och tveksamt i den här tråden?
Så länge du inte drar med oss i nått nytt, så är vi nog klara för nu.. (väck inte björnarna som sover) ;)

Jag tyckte jag var smidig när jag övergick - tillbaka till inläggets andemening.. och frågade om nån annan hade samma "uppdateringsproblem" som jag har :)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag tyckte jag var smidig när jag övergick - tillbaka till inläggets andemening.. och frågade om nån annan hade samma "uppdateringsproblem" som jag har :)
Japp, upplever samma, man måste uppdatera sidan manuellt nu för att se nya notiser.
Innan räckte det med att ha sidan uppe i browsern.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Spelar igen roll om reglerna är bra, folk idag läser inte regler... Folk gör det de själva tycker är enklast.

T.ex. ser man ofta i Facebook-grupper att folk skriver en fråga som de lika gärna hade kunnat googla fram svaret på. Typ "Är det nån som vet vilka öppettider centrum har på midsommafton?"
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dock blir förhandsvisningen av citat väldigt rumphuggen om man använder den. Jag vet inte om det går att ha den rutan relativ till textstorleken eller om den är ett fixt antal punkter, men jag gillade när man såg två hela rader som det blir med normalstor text.

I den mån vi är många som kör större text är det kanske värt att kika på om det går att ändra genom att öka grundhöjden eller få till någon sorts responsivitet.
Nu visas citat upp på två rader även för de som använder appen och har valt ”Större textstorlek”.

Så här ser det ut:
 
  • Skärmdump av en smartphone, diskussionsforum, redigeringsverktyg aktiverat, användargränssnitt för en app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Stort tack!
 
Vill bara säga att.. (oavsett skäl :) ) så verkar den automatiska uppdateringen för "nya notiser" ha kommit igång här hos mig .. funkade igår och funkar idag när jag kommer till "byggahusfönstret" (utan att behöva klicka på "uppdatera").

Hoppas det håller i sig!

👍
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Finns det möjlighet att kunna använda smileys när man redigerar inlägg med BB-kod? Smiley-ruten åker upp som vanligt men inget klistras in, det händer kort sagt inget. Byter man till "vanligt" läge så fungerar det igen, i samma session.

Föredrar BB-läget då jag tydligt ser och kan kontrollera olika citeringar.
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Markeringen av olästa notiser uppför sig lustigt, ena stunden har man olästa för att sen inga olästa för att åter ha olästa,



Laddade om/uppdaterade sidan (notiser) efter att ha fått ny notis, markeringen olästa notiser försvann, när jag klickade på senaste notisen så kom det fram att jag hade oläst notis.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.