useless useless skrev:
Nej.
Bra argumentation där. Räckte inte intelligenen längre?
Tala annars om vad som är hammarbandets uppgift, samt en källa på dina påståenden.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Tror att vår vän som vanligt är noga med att tex kp inte är det samma som kP, som är kilopascal. Samtidigt vet han inte att det ska vara mellanslag mellan siffrorna och enheten 😃
Som vanligt raljerar vår vän, du kan ju reda ut begreppen för alla ovetande.
 
Nissens
A AG A skrev:
Jag hänvisar till Wikipedia.
Det är bara så att du har fel. En bärlina är ett mycket vidare begrepp. Hammarband är den/de horisontelt liggande bjälkarna på byggnadens långsidor. Hammarbandets uppgift är att ta upp takstolarnas krafter, och fördela ut dem på väggreglarna. Om en ex liggande 45×145 inte anses hålla, gör man hammarbandet kraftigare. Exempelvis genom att komplettera med en "bärlina" på högkant. Den liggande regeln och "bärlinan" utgör nu tillsammans byggnadens hammarband.
Några krafter i sidled konstrueras normalt sett INTE hammarband för. Takreglar/takstolar tar de krafterna.
Du har alltså inte koll. Kan upplysa dig om att en regel är styvare i ena ledden, och hammarbandet är styvast i sidled eftersom den ligger ned. Takstolarna brukar ha 1200mm cc och hammarbanden styvar upp väggarna i sidled där emellan.
Du visar gång på gång att du inte har någon koll. Du kan helt omöjligen vara någon byggnadsingenjör. Varenda amatör som någonsin uppfört en byggnad kan mer än du om detta.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Stod det något om stolpar där kunskapen inhämtades?
Det närliggande stolpskott kanske?
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tror att vår vän som vanligt är noga med att tex kp inte är det samma som kP, som är kilopascal. Samtidigt vet han inte att det ska vara mellanslag mellan siffrorna och enheten 😃
Nej, kP är inte kilopascal. Kilopascal betecknas kPa. Jag känner inte till någon SI-enhet som betecknas med stora P, och eftersom stora P är ett prefix (som betyder 10^15) vore det osannolikt att någon enhet också skulle betecknas med stora P.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
J
H hhallen skrev:
Nej, kP är inte kilopascal. Kilopascal betecknas kPa. Jag känner inte till någon SI-enhet som betecknas med stora P, och eftersom stora P är ett prefix (som betyder 10^15) vore det osannolikt att någon enhet också skulle betecknas med stora P.
Yes, helt riktigt, jag försökte bara ge mig på en gissning varför Daniel109 svarade som han gjorde. Boyle's lag blir ändå svårt att använda här i det glesa garaget om jag minns min Ekbom rätt.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, 1kP = 9,8kN

Det ger då 60kP x 9,8 = 588kN per cm2

4,5x4,5 = 20,3 cm2

20,3x 588= 11 936 kN

Det låter verkligen som väldigt stora siffror.

Känns inte rimligt.
Både du och Daniel har missat att 1 kp = 9,81 N (alltså inte 9,81 kN)
Nu blir dina siffror rimliga och riktiga!
 
D Daniel 109 skrev:
Det förekommer ju att stommar rasar innan det kommit på något skivmaterial eller fasad.

Jag vet inte om det saknas helt här, men helt klart otillräckligt.
[media]
Dom river det ju medvetet med grävmaskin som trycker från höger.
 
Upps, det felet missade jag. 😳
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
I alla fall imponerad av att TS bygger garage själv utan erfarenhet av snickrande. Häftigt.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Fario Fario skrev:
I alla fall imponerad av att TS bygger garage själv utan erfarenhet av snickrande. Häftigt.
Ja, jag har gjort den resan också. Min erfarenhet är att det tog lika lång tid att reda ut hur allting skulle göras bäst som att genomföra det. Största utmaningen var jobbet invändigt med vinterboningen.
Men det är en bra skola. 😊
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag har gjort den resan också. Min erfarenhet är att det tog lika lång tid att reda ut hur allting skulle göras bäst som att genomföra det. Största utmaningen var jobbet invändigt med vinterboningen.
Men det är en bra skola. 😊
Samma här men med carport 👍
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har alltså inte koll. Kan upplysa dig om att en regel är styvare i ena ledden, och hammarbandet är styvast i sidled eftersom den ligger ned. Takstolarna brukar ha 1200mm cc och hammarbanden styvar upp väggarna i sidled där emellan.
Du visar gång på gång att du inte har någon koll. Du kan helt omöjligen vara någon byggnadsingenjör. Varenda amatör som någonsin uppfört en byggnad kan mer än du om detta.
Vilket cc har man normalt sett mellan väggreglarna. Hammarbandet bärs som bekant upp av väggreglarna. När man dimensionerar så behöver man veta lasten, och dess utbredning. Är det en jämnt fördelad last eller en punktlast.
Sen måste man veta spännvidden, alltså hur långt det är mellan bärande punkter under hammarbandet.
Hur dum du än må vara så trodde jag att du visste vart hammarbandet sitter. Men eftersom du tydligen tror att hammarbandet ligger ovanför takstolarna, är det inte konstigt att du inte tror att hammarbandet bär upp takstolarna.
 
  • Arg
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Vilket cc har man normalt sett mellan väggreglarna. Hammarbandet bärs som bekant upp av väggreglarna. När man dimensionerar så behöver man veta lasten, och dess utbredning. Är det en jämnt fördelad last eller en punktlast.
Sen måste man veta spännvidden, alltså hur långt det är mellan bärande punkter under hammarbandet.
Hur dum du än må vara så trodde jag att du visste vart hammarbandet sitter. Men eftersom du tydligen tror att hammarbandet ligger ovanför takstolarna, är det inte konstigt att du inte tror att hammarbandet bär upp takstolarna.
Sicket struntprat. Ingen tror väl att hammarbandet ligger ovanpå takstolarna. Obegripligt hur du kom fram till det.

Men till och med alla amatörer vet att en regel är styvare i den ledden den är bredast. Hammarbanden är styvast i horisontalled eftersom de ligger ned. Det är därför TS har en infälld bärlina i sin konstruktion. Utan den så hade de liggande hammarbanden bågnat ordentligt. När jag bygger stomme så föredrar jag att sätta de stående väggreglarna under takstolarna, då behöver jag inte fälla in någon bärlina annat än för att växla av ovanför dörrar och fönster.

Hammarbanden är med och styvar upp ytterväggen så att den inte bågnar mellan takstolarna och så håller den väggreglarna på plats förstås.

Vi kommer nog inte längre med den diskussionen, jag har koll på denna konstruktionen, men du verkar ha en helt egen bild.

Ha en go helg! 😊
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N
Har skumläst igenom tråden. Men min första tanke på första inlägget och första bilden från TS är att det saknas STRÄVOR !
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.