Vad gäller att lämna/hämta tidigt/sent på förskolan så är min erfarenhet att de som gör det oftast inte gör det för att de vill förverkliga sig. Snarare för att de är tvungna att ha långa dagar och kanske jobbar på timmar.
Vanligt i vår lilla ort är att man antingen låter mor- och farföräldrar hämta på eftermiddagen eller så jobbar mamman kortare dagar (kvinnofällan) för att hämta vid fyratiden.

Nu är det några år sedan våra barn gick på förskola så jag skall inte utnämna mig till expert men vi tillhörde de som lämnade vid 07 och hämtade ofta bland de sista (våra föräldrar bor ju 35 mil härifrån så det fanns ingen annan som kunde hämta) . Men vi kompenserade genom att vi slutade tidigare var sin dag i veckan för att kunna hämta vid tretiden. Jag brukade dessutom ta bilen till jobbet min dag för att komma hem så snabbt som möjligt.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Full uppsikt över era och ÄVEN andras barn VARJE SEKUND på badstranden.
Nej. Du har inget ansvar för andras barn. Så du menar att om man som vuxen går till badstranden ensam utan barn så ska man inte använda mobil eller läsa en bok eller sola bara för att någon annans barn kan potentiellt drunkna?

Då kan man ju lika gärna totalförbjuda alla distraktioner helt och hållet och säga att man ska ha samma uppsikt till fots som när man kör bil. Förbjud mobiler, förbjud böcker, förbjud gameboys, förbjud tamagotchis, förbjud MP3-spelare, förbjud sömn som inte inträffar mellan 22:00 och 08:00 etc och säga att alla ska ha koll på allt. För någon kan ju ramla på gatan utanför ditt fönster också.

Däremot för egen pool har man alltid ansvar, både för egna och andras barn, men också obehöriga, t.ex. tjuvar som tagit sig in. Därför bör poolskydd inte bara hålla för barn, men även för vuxna, ifall en inbrottstjuv kliver in, och råkar gå ut på poolen i mörkret.
Detta då man VALT att installera en sak som innebär risker, då får man också ta ansvar för riskerna, 24/7.

På stranden eller i badhuset, däremot, Egna barn, ja, men andras barn, inget ansvar alls skulle jag säga (såvida du inte faktiskt har ansvar för dem som t.ex. lärare eller barnvakt). Egna barn kan man ju lämna bort på dagis eller hos barnvakt om man vill kunna gå till stranden/badhuset utan ansvar. Det betyder inte att man ska skita i om man råkar se någons barn drunkna, men ansvar att aktivt hålla koll på andras barn på stranden eller badhuset har man inte.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

När det gäller artikeln, ni skriver att det är krav på lås på skydd. Nej det är det inte, det enda som är kravet är barnspärr (antingen ett handtag som är placerat så högt upp så barn inte når, eller en komplicerad procedur där man måste med tvåhandsfattning lyfta upp en spärr och flytta ett handtag för att öppna grinden/poolskyddet, finns många varianter, t.ex. att man ska vrida en knopp och trycka ner, eller som på fönstren, lyfta upp en fjäderbelastad spärr för att kunna öppna handtaget osv).

Ett lås ersätter barnspärr, men förutsätter att nyckel förvaras oåtkomligt för barn. Hur nyckel till poolskydd förvaras finns inte reglerat, varför lås är en sämre idé.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Finns det alternativ?
Nej egentligen inte, för barn kan springa ut i poolen när man är bortrest och inte hemma. Därför ska poolskydd eller staket användas. Att tömma poolen kan innebära fallskador istället, så bättre att det finns vatten i poolen + poolskydd/staket, beroende på hur djup poolen är.

Är det en sådan där halvmeterdjup grund "spa-pool" däremot kan det vara vettigt att tömma den istället och ha ett enklare överdrag/presenning (som nuddar botten) för slippa skräp i poolen.

Larm däremot är ett bra alternativ när man är hemma och vill kunna springa ut i poolen när som helst och inte behöva ha poolskyddet stängt.

Här är t.ex. ett drunkningslarm med personliga armband, så att barn av olika ålder kan bada på olika sätt som är säkert för dem, poolen kan också "stängas" när man vill, då kan ingen bada:
https://villalivet.se/produkt/lazy-bob-blue-fox-poollarm-basic/

Här är ett generellt, som inte gör skillnad på person och person, där "öppnas" och "stängs" poolen med en knapptryckning:
https://tryggpool.se/


useless useless skrev:
behöver passera signalen för att släppa fram ett utryckningsfordon
Man får ALDRIG bryta anvisningar i trafiken för att släppa fram utryckningsfordon. Du får t.ex. inte köra över spärrlinje, öka farten, köra mot rött, eller bränna en stopplikt för att göra fri väg för utryckningsfordon. Utryckningsfordonet får däremot, så du ska flytta på dig UTAN att bryta trafikregler, och istället låta utryckningsfordonet bryta reglerna istället.
Så det är t.ex. bättre att utryckningsfordonet kör över heldragen linje ut i väggrenen istället för att du gör det.

Det har bevisats i flertalet rättsfall, där man dömt folk för att ha släppt fram utryckningsfordon genom att bryta mot reglerna. Går det inte släppa fram utryckningsfordonet så får utryckningsfordonet vänta. Enligt praxis ska utryckningsfordonet stänga av sirener och blåljus tillfälligt om de ser att det inte är möjligt att släppa fram dem utan att bryta mot trafikregler.

Ett utryckningsfordon kan inte, genom att påkalla fri väg, överlåta rätten att bryta mot trafikregler åt dig.
Däremot ska man som förare ta annan väg om det behövs för att släppa fram utryckningsfordonet, även om det innebär att man hamnar på fel destination och/eller behöver ta en omväg.

Däremot generella trafikregler (ex högerregeln) får, och ska brytas ifall det är nödvändigt, när man släpper fram ett utryckningsfordon.

Det betyder att prioritet i trafiken är:
  1. Polismans tecken
  2. Trafiksignal
  3. Vägmärken/skyltar
    (utryckningsfordon som påkallar fri väg)
  4. Regler
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi har både pool på tomten och en stor å som rinner förbi.
Poolen ligger cirka 5 meter från ån.

Stämmer det att jag inte behöver ha täcke på ån, men väl på poolen som har stege där man har en sportslig chans att kravla sig upp? :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Stämmer det att jag inte behöver ha täcke på ån, men väl på poolen som har stege där man har en sportslig chans att kravla sig upp?
Ja. Ån är inte din, poolen är din.
Ån är dessutom naturlig, det är inte poolen. Om du har ett naturligt vatten på tomten så har du ju inte VALT att sätta dit vattnet där, således behöver du inte ta ansvar för dess risker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Ja. Ån är inte din, poolen är din.
Ån är dessutom naturlig, det är inte poolen. Om du har ett naturligt vatten på tomten så har du ju inte VALT att sätta dit vattnet där, således behöver du inte ta ansvar för dess risker.
Ån är vår, den flyter på vår mark. Men visst, vi har inte byggt den.
 
D DuckDuck skrev:
Jag har byggt hus i Thailand och där har jag en rejäl mur runt min tomt som håller oönskade objekt borta från min egendom, och ja jag har självklart pool utan något staket :)
Är tomten verkligen din egendom? Sist jag kollade kunde inte utlänningar äga mark i Thailand. Bygga hus - ja, men äga tomten - nej.
Så om inte reglerna ändrats har du alltså en rejäl mur för att hålla ”oönskade objekt” borta från någon annans egendom.
 
T
Bara i Sverige är säkerhetsanordningar och regler farligare än dess påstådda målsättningar.
 
T tobiast skrev:
Bara i Sverige är säkerhetsanordningar och regler farligare än dess påstådda målsättningar.
Det kändes säkert skönt för dig att skriva den meningen, men har du något som belägger dina påståenden? Både att det är unikt för det här landet och att regler och åtgärder är farligare än risken eller hotet, vilket jag tror att du menar.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
S sebastiannielsen skrev:
Nej. Du har inget ansvar för andras barn.
Det sa jag inte heller. Läs inlägget igen. Du vill inte att något barn ska dö drukningsdöden efter kanske 4 veckor i ECMO med hypoxiska hjärnskador. Hur gör du med dina egna barn?

Du har däremot fullt ansvar över att varken folk eller fä trillar i din pool.
 
Redigerat:
D DuckDuck skrev:
Samhället går mer och mer åt ren och skär kollektiv bestraffning!

Är någon/några helt enkelt för korkade av någon anledning, i detta fall bristfälliga föräldrar som INTE prioriterar uppfostring av sin avkomma utan hellre vill sitta med näsan i sina mobiler, göra karriär, gå på yoga eller dricka latte med sina väninnor. Ja då skall tyvärr ribban sättas efter den sämsta individens förmåga..

Detta händer gång på gång på gång på gång... Ett lysande exempel på detta är ju detta med staket/polskydd!

Ett annat fantastiskt exempel på detta är när Fri Fart togs bort på de fåtal vägar som hade det, jo för att ett fåtal dumhuvuden INTE kunde behärska sig och köra efter sin förmåga!

Och detta med kollektiva bestraffningar bara ökar och och ökar och listan kan göras oändligt lång, då ribban ALLTID skall sättas efter den "sämsta individens förmåga" Så jävla tragiskt!
Nej, poolskydd är inget lysande exempel på lag som kommit till på grund av "dagens föräldrar". Som du kan läsa i artikeln så kom reglerna i mitten av 70-talet.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det sa jag inte heller
Det skrev du visst:
"Det gäller även på badstranden. INGA MOBILER eller någon annan som helst annan distraktion. Alls."
"Full uppsikt över era och ÄVEN andras barn VARJE SEKUND på badstranden."

Lägger man ihop 1+1 så säger du "Ja, är du på badstranden (oavsett om du har egna barn eller inte) så ska INTE ha mobiler eller annan distraktion alls, och istället hålla uppsikt, så att inte andras barn drunknar."

Ett badhus eller vid eran pool, fine, men inte på stranden som är allmän plats.

För pool så håller jag med dig om att man har ansvar för andra, men det är för att man byggt en farlig kontraption, inte för att man har ansvar för grannens barn per se. Är poolskyddet på, stängt och förreglat, eller om man har bra pool-larm så anser jag att man får använda sin mobil hur mycket som helst, ÄVEN om grannens pool inte har poolskyddet stängt och förreglat.

Om då grannens barn drunknar i grannens pool, så är det inte ditt problem, även om det hade KUNNAT förhindras genom att du inte använder mobilen och kunnat ingripa.
A A.Skåne skrev:
Nej, poolskydd är inget lysande exempel på lag som kommit till på grund av "dagens föräldrar". Som du kan läsa i artikeln så kom reglerna i mitten av 70-talet.
Precis, reglerna är där för att ANDRA än dina egna barn kan ramla i, när du är bortrest, när du kanske ligger på sjukhus efter en operation, eller något annat tillfälle där du inte har någon som helst möjlighet att vaka över ditt hus (och pool).

Därför pool-larm inte kan ersätta pool-skydd, men är ett bra komplement att ha under tiden poolen används och man vill ha poolskyddet öppet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fulkemisten
S sebastiannielsen skrev:
Det skrev du visst:
Nej det gjorde jag inte. Du citerade mig och hävdade att jag skrev att man har fullt ansvar för sina egna och andras barn på badstranden. Det skrev jag inte och det har man inte även om man som vuxen lagmässigt borde ha det enligt mig. Det är en politisk fråga. Däremot anser jag att man ska ha full uppsikt över sina egna och andras barn på badstranden varje sekund. Det finns i nuläget ingen lag eller förordning som dikterar detta. Så där har du rätt om du påpekade det mellan raderna även om du inte skrev det?

Men... barn är det viktigaste vi har. Jag pillar inte på mobilen på badstranden.

Du vill inte att något barn ska dö drukningsdöden efter kanske 4 veckor i ECMO med hypoxiska hjärnskador. Hur gör du själv med dina egna barn?
 
Redigerat:
Så du menar att man som barnlös inte ska få fokusera på en bok på stranden?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Däremot anser jag att man ska ha full uppsikt över sina egna och andras barn på badstranden varje sekund.
Jag anser inte det. En badstrand är allmän plats där man badar på egen risk, och går man dit utan barn för att sola eller liknande så anser jag att man har full rätt att använda mobilen (eller läsa en bok) eller vad som helst utan att någon har rätt att kommentera det som att man på något sätt är oansvarig.
Detsamma gäller en allmän pool, dvs en pool som inte är en del av en simhall utan en allmän plats där alla får bada på egen risk.

Tar man med sig barn man har ansvar över är saken däremot annorlunda, men jag anser inte att man får något utökat uppsikt-ansvar bara för att man råkar befinna sig vid en badstrand. Man är ENBART ansvarig för barn man själv tagit med sig till badstranden.

Däremot inte sagt att man ska skita i om man råkar se någon annans barn hålla på och drunkna eller liknande, givetvis ska man ingripa ifall man upptäcker något, men det ger inte någon skyldighet att hålla extra koll på något sätt, utan man håller koll på de barn man plockat med sig - PUNKT.

Kort sagt, man ska inte blunda, men man är inte skyldig att titta åt andras barns håll och vaka över dem heller.

------------------------------------------------------------------------------

Det är något helt annat vid ens egna pool eller i en simhall.
När man innehar en egen pool, så har man 100% ansvar över poolen.
I en simhall kan det finnas regler om att man ska hålla uppsikt över andra eller liknande, och hjälpas åt, och då får man rätta sig efter de reglerna.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Alfredo Alfredo skrev:
Så du menar att man som barnlös inte ska få fokusera på en bok på stranden?
Ska är ett starkt ord. Jag personligen anser att då man på samma vis som barnlös i trafiken har ansvar för att inte köra på andras barn borde detta gälla för att ha uppsikt på badstranden också. Det gör det inte mig veterligen. Jag tycker att det borde det. Problemet skulle troligen lösas om alla föräldrar eller den vuxen som är ansvarig för ev barn på badstranden skulle hålla koll. Så är det inte, vi skulle kanske kunna ha nära noll drunkningsdöda barn på badstranden i detta fall?

Någon blandar dock fortfarande ihop ansvar och uppsikt och försöker få det till att jag hävdar att man obligat har ett ansvar på badstranden i sina inlägg. Det har jag aldrig rent semantiskt hävdat.

Jag som själv mött föräldrar med egen total skuld till sitt drunkningsdöda barn i sorg fick faktiskt nog av badstranden och skaffade pool. Det kanske är den enklaste lösningen även om det är den näst fegaste. Poolen har jag kontroll över. Man kan inte ta alla fighter.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.