ARJU ARJU skrev:
Ja hönan eller ägget kan man ju älta om man inte har något bättre för sig.

Hänsyn har redan visats av gräsklipparen genom att inte påbörja klippningen vid 07 vilket är en normal arbetstid.

Den sovande har redan visats hänsyn under 1-2 timmar. Inget hindrar naturligtvis denna att vända sig och somna om istället för att bli arg på grannen.

När tycker du själv man får börja arbeta på sin egen fastighet utan att det besvärar dig som granne?
Ismo är rolig. Och han har poäng. Men förstås, förvånande många fattar inte poäng. Eller bryr inte. Jag vet vilken är värre.
 
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Ja hönan eller ägget kan man ju älta om man inte har något bättre för sig.

Hänsyn har redan visats av gräsklipparen genom att inte påbörja klippningen vid 07 vilket är en normal arbetstid.

Den sovande har redan visats hänsyn under 1-2 timmar. Inget hindrar naturligtvis denna att vända sig och somna om istället för att bli arg på grannen.

När tycker du själv man får börja arbeta på sin egen fastighet utan att det besvärar dig som granne?
Att inte själv visa hänsyn men kräva att andra samtidigt gör det har inget att göra med hönan och ägget....

Du får naturligtvis börja jobba kl 7 även på midsommardagen om du vill. Den här diskussionen rör inte om man får göra det eller inte utan vad som anses vara att visa hänsyn just midsommardagen. Även om jag var uppe tidigt även midsommardagen förstår jag att många är lediga och kanske tar tillfället att sova lite längre med öppet fönster i värmen - därför är det ingen stor uppoffring för mig att visa hänsyn genom att vänta till 9 eller t o m 10 med att klippa gräset.

Tyvärr är det många som inte förstår skillnaden mellan vad man får göra och vad som är att visa hänsyn.

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 9 till
  • Laddar…
B Bengt-re skrev:
Jodå en Bosch. Inte speciellt billig, men usel prestanda, dålig batteritid och laddare som gick sönder. Nä - de får bli bättre om de skall vara ett alternativ för verkliga människor.
De (batteriklipparna och batterierna) blir bättre hela tiden.
Så bara under tiden från man köpte till den måste skrotas har det garanterat kommit mycket bättre modeller och batterier. De första som kom på marknaden går inte att jämföra med dagens modeller.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jo alla jag talat med vill att det skall vara tyst. Det är en miljöfråga. Samt en bekvämlighet att kunna klippa när som helst på dygnet när klipparen inte bullrar. Dessutom vill de slippa söla med cancerogent illaluktande bränsle och lukta på ohälsosamma avgaser när de klipper.

Det är tvärt om. Batteriklippare är billigare. Så det finns säkert en och annan ekonomiskt sinnad villaägare som väljer bort bensin av fler skäl än miljöskäl. Om man kollar på prisjakt.nu framgår att batteridrivna gräsklippare är klart billigare än bensindrivna.

Jo det kan man. Men nu gällde det att bli av med det miljöstörande bullret. Då hjälper inte aspen.

Du gjorde tydligen en annan avvägning.

Annan än de som tar större hänsyn till sin egen hälsa, ekonomi, ljudnivån i grannskapet och sina grannar
Nja,,jag skulle gärna slippa lägga ner tid på klippningen, bränslekostnad och buller kommer faktiskt sekundärt.
Tyvärr så går det nog inte att räkna hem en robot i mitt fall.

70 000:- för en robot som orkar med min trädgård, dessutom med okänd livslängd. Detta då flera i grannskapet med stora tomter satsat ca 40-50 000:- för inte så många år sedan på robotar som redan nu uppvisar sviktande förmåga (ork) och även har haft andra problem som känns så där..
Att jämföra med den åkgräsklippare jag har idag som kostade mig 15 000:- för 17 år sedan.
Den har gått i hård drift i mellan 600-700 h och gjort av med ca 1500 liter 95 oktan.
Översatt till dagens bensinpris ger det en kostnad på 46 500:- eller 2 735:- per år.
Och då har maskinen många många timmar kvar innan den är slut.

Motsvarande åkgräsklippare kostar idag ca 25 000:- vilket på 15 år ger ca 58 000:- totalt eller 3866:-/år.
Roboten kommer inte att hålla i 15 år men om den gör det så ger det 4666:-/år.
 
K Krille4 skrev:
Att inte själv visa hänsyn men kräva att andra samtidigt gör det har inget att göra med hönan och ägget....

Du får naturligtvis börja jobba kl 7 även på midsommardagen om du vill. Den här diskussionen rör inte om man får göra det eller inte utan vad som anses vara att visa hänsyn just midsommardagen. Även om jag var uppe tidigt även midsommardagen förstår jag att många är lediga och kanske tar tillfället att sova lite längre med öppet fönster i värmen - därför är det ingen stor uppoffring för mig att visa hänsyn genom att vänta till 9 eller t o m 10 med att klippa gräset.

Tyvärr är det många som inte förstår skillnaden mellan vad man får göra och vad som är att visa hänsyn.

/Krille
Du är bergsäker på att grannarna behöver visas speciell hänsyn under midsommardags morgonen?

Kväver verkligen det sociala kontraktet att man visar extra hänsyn en sådan dag där det föreligger risk att grannen eventuellt är bakfull? Eller varför ska det vara speciellt just denna dag?

Jag hävdar att dagen kan likställas med vilken annan lördag som helst på året, jag skulle inte reagera om min granne gick ut och klippte gräset 08 på en helgdag utan tänka stackars sate som behöver upp i ottan för att hinna med gräsklippningen, sedan somna om, slöa eller koka kaffe. Grannens hänsyn eller avsaknad av sådan skulle inte påverka mig.

Och jag hoppas att den dagen på året då jag själv kanske behöver springa med gräsklipparen i ottan så visar grannen mig samma hänsyn.

Edit:
Läget skulle kunna förändras om grannen däremot hade som vana att varje lördag klippa vid 8, då skulle jag kanske muttra något om hänsyn.
 
  • Gilla
torn
  • Laddar…
Tycker att det är ok att börja kl 08,00 för då brukar alla skötsamma medborgare vara vakna. Fast själv brukar jag klippa senare och aldrig om det är varmt i solen.
Tänkte att jag skulle klippa gräset och klippa häcken men det var för varmt så jag släpade ut högtryckstvätten och passade på att tvätta buskar och lite högre träd men högtryckstvätten som lätt klarade av att skölja bort fågelskit som satt tio meter högt upp i träden och så verkar mina växter gilla att bli duschade av högtryckstvätten. Så fram för fler grannar som tvätter sina träd med högtryckstvättar.
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
...08,00 för då brukar alla skötsamma medborgare vara vakna.
Nej, det är fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
hhallen och 3 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Tycker att det är ok att börja kl 08,00 för då brukar alla skötsamma medborgare vara vakna. Fast själv brukar jag klippa senare och aldrig om det är varmt i solen.
Tänkte att jag skulle klippa gräset och klippa häcken men det var för varmt så jag släpade ut högtryckstvätten och passade på att tvätta buskar och lite högre träd men högtryckstvätten som lätt klarade av att skölja bort fågelskit som satt tio meter högt upp i träden och så verkar mina växter gilla att bli duschade av högtryckstvätten. Så fram för fler grannar som tvätter sina träd med högtryckstvättar.
Kanske klippa lite naken så grannarna inte vågar säga till ;0)
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Läget skulle kunna förändras om grannen däremot hade som vana att varje lördag klippa vid 8, då skulle jag kanske muttra något om hänsyn.
Varför det..??
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Du är bergsäker på att grannarna behöver visas speciell hänsyn under midsommardags morgonen?

Kväver verkligen det sociala kontraktet att man visar extra hänsyn en sådan dag där det föreligger risk att grannen eventuellt är bakfull? Eller varför ska det vara speciellt just denna dag?

Jag hävdar att dagen kan likställas med vilken annan lördag som helst på året, jag skulle inte reagera om min granne gick ut och klippte gräset 08 på en helgdag utan tänka stackars sate som behöver upp i ottan för att hinna med gräsklippningen, sedan somna om, slöa eller koka kaffe. Grannens hänsyn eller avsaknad av sådan skulle inte påverka mig.

Och jag hoppas att den dagen på året då jag själv kanske behöver springa med gräsklipparen i ottan så visar grannen mig samma hänsyn.

Edit:
Läget skulle kunna förändras om grannen däremot hade som vana att varje lördag klippa vid 8, då skulle jag kanske muttra något om hänsyn.
Förstår absolut den svåra situationen när man helt plötsligt i ottan upptäcker att gräset oväntat har växt på midsommardagen. Självklart krävs en akut åtgärd av denna oväntade händelse för att förhindra den nära förestående katastrofen som inträffar om man bara så väntar ett par timmar.

Med tanke på hur du beskriver dig själv tipsar jag dig om att en god gärning kan vara just att inte klippa gräset kl 8 just midsommardagen. De flesta bryr sig nog inte speciellt mycket men sannolikheten är nog stor att i alla fall någon tycker att du är en skitstövel😉

"Jag försöker göra goda gärningar och bjuda på mig själv, inte för att jag blir lovad en plats i himlen eller för att jag fruktar helvetets eldar, jag mår bara bättre när jag inte är en skitstövel."

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M Marie Westberg skrev:
Tyvärr är inte hänsynstagande modern längre. Inte inom något område! Det är jag, mig och mitt som gäller!🥲
JAG JAG JAG mentaliteten breder ut sig i detta land. Det är oerhört tydligt i tråden.

Vill JAG klippa gräset klockan 7, så gör JAG det även om det är helg. Vill JAG använda kapsåg klockan 6 på en lördag, så gör JAG det. Vill JAG spela hög musik klockan 2 på natten mitt i veckan, så gör JAG det. Osv osv...

De som störs av sånt ombedes omedelbart att flytta långt ut på landet där det inte finns några grannar. Allt för att egoisterna ska kunna fortsätta bete sig hänsynslöst.

Hade det inte varit mer logiskt att alla egoister som fullständigt skiter i sina grannar flyttar långt ut på landet istället, då ni ändå inte ser något värde i att ha några grannar?

Då kan vi som tycker om att ha andra människor omkring oss, och därför visar hänsyn till vår omgivning, kunnat bo kvar i villaområden.

Win win!
 
  • Gilla
MetteKson och 11 till
  • Laddar…
peppec2 peppec2 skrev:
Icke, jag är från Motala och här arbetade vi och slog den på käften som startade en gräsklippare på en Söndag ! Enbart för rons skull. Inge jävla lagar.
Ja men nu var det ju ändå standard i hela Sverige att det var vilodag söndag och grunden i sig var religiös. Sen att folk inte var religiösa var en helt annan sak.
Nu är inte så många religiösa längre och vi är fria idag jämfört med när du växte upp.
Så på käften skulle den få som försökte få mig att stanna gräsklipparen en söndag ;)
 
O O skrev:
Jo alla jag talat med vill att det skall vara tyst. Det är en miljöfråga. Samt en bekvämlighet att kunna klippa när som helst på dygnet när klipparen inte bullrar. Dessutom vill de slippa söla med cancerogent illaluktande bränsle och lukta på ohälsosamma avgaser när de klipper.

Det är tvärt om. Batteriklippare är billigare. Så det finns säkert en och annan ekonomiskt sinnad villaägare som väljer bort bensin av fler skäl än miljöskäl. Om man kollar på prisjakt.nu framgår att batteridrivna gräsklippare är klart billigare än bensindrivna.

Jo det kan man. Men nu gällde det att bli av med det miljöstörande bullret. Då hjälper inte aspen.

Du gjorde tydligen en annan avvägning.

Annan än de som tar större hänsyn till sin egen hälsa, ekonomi, ljudnivån i grannskapet och sina grannar
För det första ang "cancertramset" så bor jag 40 meter från en riksväg, faktiskt en av de mest trafikerade som går tvärsöver skåne, så att en kvart från klipparen skulle vara det som ger mig något ser jag mer osannolikt än avgaserna från alla tusentals bilar som åker förbi.

Jag dividerade såklart avgaser som miljö. Men bullret är rätt så smått ändå. Och att byta ut en redan inköpt klippare till en batteri är idiotiskt såklart.

Min avvägning för robot och en stiga bensin var att spara 3 timmar på den delen roboten klarar i veckan och köra de andra plättarna med bensinen. Ljudnivån är brutalt liten med klipparen kontra riksvägen. Och alla kör med bensin i området ändå ;)
 
Vi har en granne i området som klippte gräset samtidigt som dennes närmsta granne hade studentmottagning i trädgården. Rövhål.
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske klippa lite naken så grannarna inte vågar säga till ;0)
Tänk på grannsämjan och visa åtminstone lite respekt och sätt på dig en keps 😁
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.