Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Total avsaknad av vanilj gissar jag
Yepp, minns någon när vannilnglass försvann och det normala blev att vaniljglass innehöll äkta vanilj?
 
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Yepp, minns någon när vannilnglass försvann och det normala blev att vaniljglass innehöll äkta vanilj?
På tal om glass, minns ni förr när den var stenhård? Var det under 90-talet som glassen kom ut mjuk direkt från frysen? Man slapp låta den stå framme en stund innan det gick att få loss bitar med skeden.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det flesta program på en kanal sänds efter varandra. Med modern TV kan de flesta ses "spolas tillbaka" pausas och ses när som helst. Har inget med linejäritet att göra.
Däremot kunde tidigare ANALOGA sändningar bara sparas och ses när som helst genom att man själv spelade in dem.
Det har inget med just analoga sändningar att göra. Slår du på TV2 på din TV idag så är det en digital sändning som tas emot, men du kan inte spola fram och tillbaks bara för det.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
På tal om glass, minns ni förr när den var stenhård? Var det under 90-talet som glassen kom ut mjuk direkt från frysen? Man slapp låta den stå framme en stund innan det gick att få loss bitar med skeden.
Ja jag minns det...senast i går. Det finns gott om sorter som fortfarande är hårda i frysen.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Yepp, minns någon när vannilnglass försvann och det normala blev att vaniljglass innehöll äkta vanilj?
Har väl aldrig funnits så mycket bra glass som nu. Använder knappt min glassmaskin för det finns så bra glass att köpa. Värre var det förr.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Yepp, minns någon när vannilnglass försvann och det normala blev att vaniljglass innehöll äkta vanilj?
Kollar man på innehållsförteckningen för glass där det på förpackningen står "med äkta vanilj" så är det väl oftast 10% äkta vanilj och 90 "vaniljarom" eller liknande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen mins väl linjärtv?
Jodå.
Här är det fortfarande så. Markburna sändningar från närmaste TV-mast och antenn på huset.
Fast numera är det ju digitala sändningar, fast vi bara kör det fria utbudet.

Men linjärTV är det likförb...

Sen finns det netflix i huset (och fanns Disney ett tag), och så kan det någon gång visas en DVD-film eller någon från datorn, MKV och allt vad det kan heta.

Musik blir väl mest spotify, även om jag har en ganska gedigen samling CD, en del vinyl, och massor med MP3.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Säg inte det, "booth-babes" används friskt, minns en vapenmässa jag var på i Austin. Där demonstrerades de flesta handeldvapen av just lättklädda tjejer. I Sverige, kanske inte så mycket längre, är väl inte tidsenligt. TV-spelsmässor var det längesen jag var på, men även där nyttjades lättklädda tjejer friskt för att locka publik till en viss utgivares bås.

/
Ja det är ett otyg med dessa booth babes
Kvinna poserar i en Lara Croft-kostym med en pistol, antagligen på en spelmässa eller liknande evenemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade inte tänk köpa något men…
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
hsd
S steve5432 skrev:
Varför? Värm vattnet med ved eller vad du nu har som värmekälla, häll vattnet i kaffebryggarens filter direkt... långsamt. Blir ju exakt samma effekt som en kaffebryggare som värmer och pumpar varmt vatten.
Nehej det ger inte samma känsla , har under husvagnstiden kört med bryggtratt så jag vet skillnaden
 
F
useless useless skrev:
Det har inget med just analoga sändningar att göra. Slår du på TV2 på din TV idag så är det en digital sändning som tas emot, men du kan inte spola fram och tillbaks bara för det.
Jo det kan jag. Jag har en modern TV och de flesta program som redan börjat går att att starta om och "spola tillbaka" i TVn interna minne och se från början.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jo det kan jag. Jag har en modern TV och de flesta program som redan börjat går att att starta om och "spola tillbaka" i TVn interna minne och se från början.
Hur kan det komma sig att det bara fungerar för "de flesta" programmen, om det är i din TV:s interna minne det lagras?
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det flesta program på en kanal sänds efter varandra. Med modern TV kan de flesta ses "spolas tillbaka" pausas och ses när som helst. Har inget med linejäritet att göra.
Däremot kunde tidigare ANALOGA sändningar bara sparas och ses när som helst genom att man själv spelade in dem.
Har absolut ingenting med analoga sändningar att göra.
Även DVB-T-/DVB-S-DVB-C-utsändningar är linjära utsändningar.

Du blandar ihop det med ondemand.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
F
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hur kan det komma sig att det bara fungerar för "de flesta" programmen, om det är i din TV:s interna minne det lagras?
Det vet jag inte men förmodligen finns någon digital spärr mot lagring på vissa program. De vill väl kanske skydda reklamen?
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jo det kan jag. Jag har en modern TV och de flesta program som redan börjat går att att starta om och "spola tillbaka" i TVn interna minne och se från början.
Ta och stäng av routern i någon timme och starta sedan TVn med någon DVB-T kanal från någon av MUXarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.