Nissens Nissens skrev:
Reglarna i väggen. Ett hammarband tar bara horisontella krafter, inte vertikala…
Ta och tänk ett varv till.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, men ”också” betyder att det finns något mer. Vad är det andra?
Ska se om jag lyckas förklara så du förstår vad jag menar.
Antingen har du infälld bärlina ihop med hammarband och har reglarna som du vill kalla stolpar lite hur du vill beroende på dörrar eller fönster. Eller så har du takstolarna på hammarbandet med en regel under varje takstol.

I bygget som tråden handlar om vilar takstolarna på hammarbandet som OCKSÅ har en infälld bärlina under då försvinner behovet av en regel under varje takstol.

Du verkar hänga upp dig på 45mm, men det är så man bygger, väggreglarna bildar ett regelverk med bärlina och hammarband som bär upp taket.
Man har normalt inte dubbla bärlinor så det blir 90mm.

Man måste se till hur väggen är uppbyggd som helhet.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Ta och tänk ett varv till.
Detsamma.
 
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Ska se om jag lyckas förklara så du förstår vad jag menar.
Antingen har du infälld bärlina ihop med hammarband och har reglarna som du vill kalla stolpar lite hur du vill beroende på dörrar eller fönster. Eller så har du takstolarna på hammarbandet med en regel under varje takstol.

I bygget som tråden handlar om vilar takstolarna på hammarbandet som OCKSÅ har en infälld bärlina under då försvinner behovet av en regel under varje takstol.

Du verkar hänga upp dig på 45mm, men det är så man bygger, väggreglarna bildar ett regelverk med bärlina och hammarband som bär upp taket.
Man har normalt inte dubbla bärlinor så det blir 90mm.

Man måste se till hur väggen är uppbyggd som helhet.
Ok, men jag har aldrig nämnt något om dubbla bärlinor. Men om du jämför med en stående regel så kan den bärande ytan tex vara 95, 120 eller kanske 145mm. I jämförelse med det så är 45mm inte mycket.
Och vanligtvis sätter man stående reglar under takstolarna.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
A abiz skrev:
Ja jag tycker det med. Tycker även att det var konstigt att jag inte har sett något alls om stålband på någon guide på nätet.

För de som undrar hus fasiken jag kunde missat det så beror det antagligen på att jag inte är snickare utan lekman. 👍
Man bör naturligtvis tänka på säkerheten under byggfasen. Även om skivmaterial i fasaden ger tillräcklig styvhet i den färdiga byggnaden, är det ju inte så skoj om hela skiten rasar ihop medan man håller på att bygga.

Beträffande snickare/lekman, så är det väl ändå så att det hör till allmänbildningen att förstå att man måste ha någon form av stag som kan förhindra att en byggnadsstomme faller ihop. Tänk bara på alla hyllor av typ "Billy" och liknande som finns ute hos folk - har du aldrig funderat på varför de har krysstag?
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, men jag har aldrig nämnt något om dubbla bärlinor. Men om du jämför med en stående regel så kan den bärande ytan tex vara 95, 120 eller kanske 145mm. I jämförelse med det så är 45mm inte mycket.
Och vanligtvis sätter man stående reglar under takstolarna.
Nej men du återkommer till att 45mm inte är mycket men jo, 45mm på högkant och i det här fallet 170mm? är mycket. Du får tänka att du har lasten längs eller vinkelrätt emot fiberriktningen i reglar och bärlina.
Bärlinan bär upp hammarbandet ihop med väggreglarna.

Vanligtvis?
Placerar du dörrar och fönster efter takstolarnas placering?
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Nej men du återkommer till att 45mm inte är mycket men jo, 45mm på högkant och i det här fallet 170mm? är mycket. Du får tänka att du har lasten längs eller vinkelrätt emot fiberriktningen i reglar och bärlina.
Bärlinan bär upp hammarbandet ihop med väggreglarna.

Vanligtvis?
Placerar du dörrar och fönster efter takstolarnas placering?
Man växlar förstås av vid dörrar och fönster efter behov. Är det ordet vanligtvis du inte förstår?
Vanligtvis betyder i detta fallet oftast, i undantagsfall som tex vid fönster växlar man förstås av. Men du kanske vanligtvis har fönster och dörrar överallt? 😃

Det finns ingen anledning att sätta stående reglar en bit ifrån takstolarna, men om du tycker att det är bättre så får du tycka det. 🙂

Oavsett vad du säger så behöver man ha koll på vilken belastning man har på 45x45 mm trä. Det borde finnas en belastning där det medför nackdelar.
 
Ni pratar om olika saker hela tiden
Se bilden nedan
Rött kryss är bärlina, den tar kraften nedåt och sprider ut den på dom atående reglarna och vidare ner i betongplattan/plinten eller vad den nu står på.
Takstolar kan alltså placeras vart man vill, gärna över stående regel men behövs inte.

Blått kryss är hammarband. Det håller ihop väggen samt är där för att fästa skivor, spikregel, stoppa isolering från att sticka upp mm.
 
  • Gilla
raspen86 och 4 till
  • Laddar…
Glomde naturligtvis bilden
 
  • Tak och väggkonstruktion med isolering, träreglar och markeringar, troligen under byggnation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
perror och 6 till
  • Laddar…
Takstolarna vilar alltså inte på någon 45x45 utan på hammarbandet som är bredare än så. Hammarbandet i sin tur vilar på bärlinan som vilar på dom stående reglarna som vilar på syllen som vilar på syllisolerinhen som vilar på betongplattan som vilar på vellplast som vilar på bärlager av makadam eller liknade. Stabilt hela vägen ner alltså
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Glomde naturligtvis bilden
Jag är inte säker på att bilden löser nåt..😚

Helt plötsligt kommer 45x45 in i diskussionen...
🤦‍♂️
 
  • Haha
breakman
  • Laddar…
Nissens
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Glomde naturligtvis bilden
Japp, det är så det borde sett ut på TS garage också! Där är en stående regel under takstolen.

Eftersom ingenting vilar på avväxlingen på din bild är det svårt att förstå varför den finns där. Takstolen har perfekt stöd redan.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man växlar förstås av vid dörrar och fönster efter behov. Är det ordet vanligtvis du inte förstår?
Vanligtvis betyder i detta fallet oftast, i undantagsfall som tex vid fönster växlar man förstås av. Men du kanske vanligtvis har fönster och dörrar överallt? 😃

Det finns ingen anledning att sätta stående reglar en bit ifrån takstolarna, men om du tycker att det är bättre så får du tycka det. 🙂

Oavsett vad du säger så behöver man ha koll på vilken belastning man har på 45x45 mm trä. Det borde finnas en belastning där det medför nackdelar.
Vart är det 45x45?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Japp, det är så det borde sett ut på TS garage också!
Jag skärmdumpade bilden som ts la upp i första inlägget…….. kryssen har jag varit kreativ och gjort själv…..
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man växlar förstås av vid dörrar och fönster efter behov. Är det ordet vanligtvis du inte förstår?
Vanligtvis betyder i detta fallet oftast, i undantagsfall som tex vid fönster växlar man förstås av. Men du kanske vanligtvis har fönster och dörrar överallt? 😃

Det finns ingen anledning att sätta stående reglar en bit ifrån takstolarna, men om du tycker att det är bättre så får du tycka det. 🙂

Oavsett vad du säger så behöver man ha koll på vilken belastning man har på 45x45 mm trä. Det borde finnas en belastning där det medför nackdelar.
Borde finnas?

Jag tycker inte det är bättre men det funkar precis lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.