Claes Sörmland
C Cjnilsson2 skrev:
Du har aldrig eldat däck märker jag. Det räcker med ett däck för att det ska bli ordentlig rökutveckling, tänk då vad 150 däck hade resulterat i. Jo däck är hyffsat lättantändliga, det räcker med några ungar som leker med tändare.
Trähus brinner också väldigt bra om man leker med tändare. Men det gör ju inte att trähus ses som en så stor miljöfara att vi inte bygger dem.
 
  • Gilla
LennartMimmi och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trähus brinner också väldigt bra om man leker med tändare. Men det gör ju inte att trähus ses som en så stor miljöfara att vi inte bygger dem.
Trä och gummi består av ganska olika komponenter.....
 
Claes Sörmland
C Cjnilsson2 skrev:
Trä och gummi består av ganska olika komponenter.....
Du tänker inte att ett småhus i trä som brinner upp gör det rent och fint hoppas jag?
 
  • Gilla
LennartMimmi och 1 till
  • Laddar…
Gamla däck är mycket farlig. Dem innehåller ämnen som ger cancer. Ring mkljökontoret detta är inte bra.
 
  • Haha
  • Arg
LennartMimmi och 6 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Jess.P Jess.P skrev:
Vi har en herre längre ner i byn som har någon form av mekanikerverksamhet. Han har för 2 år sedan ca placerat ett lager däck på sin tomt. Ca 100-150st är där nog.
Hans tomt delas av en större asfalterad väg.
Ena sidan är där hus, staket och verkstad.
Andra sidan är bara vildvuxen natur med skog. Det är givetvis där han lagt däcken. Utan skydd. Utomhus i naturen.
Är det bara "man borde inte göra så" eller är det faktiskt olagligt?
Tycker naturen borde ju ta stryk av ett stort gäng gamla däck som slits av väder och vind.
Och om det inte är ok, vart vänder vi oss. Är flera i byn som tycker det är för jävligt. Och nej, det har pratats med han förr, han vägrar göra något åt det. "Min tomt, mina däck".

Förtydligande då folk verkar vara lite snabba att tänka fel här:
Stör mig kanske på hur det ser ut, men det är hans tomt så inte mer med det. Jag tänker miljömässigt här.
Har du något fordon med däck? När ett däck används så slits det och släpper loss partiklar. Ett däck som används är värre miljömässigt än ett som ej används.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Gamla däck är mycket farlig. Dem innehåller ämnen som ger cancer. Ring mkljökontoret detta är inte bra.
Nu förstår jag varför ca 30% av alla samtal till 112 är i onödan….
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
LennartMimmi och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du tänker inte att ett småhus i trä som brinner upp gör det rent och fint hoppas jag?
Har jag sagt det? Du verkar vara en sån person som är för korkad för att föra en normal diskussion om ett ämne, så du blandar in något helt annat. Jag har aldrig nämnt brinnande hus, jag har bara sagt att däck som brinner avger mycket rök och skadliga ämnen. Om du inte har något argument mot det så kan du hålla tyst!
 
  • Arg
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu förstår jag varför ca 30% av alla samtal till 112 är i onödan….
Inte 112, miljökontoret. Du förstår kanske inte skillnaden.
 
Kempa_swe
Talvan Talvan skrev:
Gamla däck är mycket farlig. Dem innehåller ämnen som ger cancer. Ring mkljökontoret detta är inte bra.
Japp, ring dem och förbjud alla fordon som har däck. 😂
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Cjnilsson2 skrev:
Har jag sagt det? Du verkar vara en sån person som är för korkad för att föra en normal diskussion om ett ämne, så du blandar in något helt annat. Jag har aldrig nämnt brinnande hus, jag har bara sagt att däck som brinner avger mycket rök och skadliga ämnen. Om du inte har något argument mot det så kan du hålla tyst!
Jag frågar dig uppriktigt om detta är vad du anför.

Ditt argument är ju att en hög med bildäck är ett miljöproblem eftersom däcken är lättantändliga och förorenar mark och vatten om de brinner. Då är det rimligt i en "normal diskussion" att sätta däckhögens risker i relation till andra saker som finns i grannskapet, t ex småhus och hur lättantändliga dessa är och vilka miljökonsekvensen är om de brinner? Slutsatsen tycks ju bli att den enstaka däckhögens miljörisker inte överstiger de talrika småhusens.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Inte 112, miljökontoret. Du förstår kanske inte skillnaden.
Nu är jag ännu mer övertygad!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
LennartMimmi och 11 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Gamla däck är mycket farlig. Dem innehåller ämnen som ger cancer. Ring mkljökontoret detta är inte bra.
Om man inte hade fått förvara däck utomhus på marken så hade vi aldrig haft några däckkrängare då alla dessa förvarar däck utomhus på marken.

Och miljöarbetet med återvinning med däck visar ju att de vill ha däck i skogen och överallt, de förbjuder ju oss att kasta de på ett korrekt sätt ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om man inte hade fått förvara däck utomhus på marken så hade vi aldrig haft några däckkrängare då alla dessa förvarar däck utomhus på marken.

Och miljöarbetet med återvinning med däck visar ju att de vill ha däck i skogen och överallt, de förbjuder ju oss att kasta de på ett korrekt sätt ;)
Det är skillnad på privat mark och industriområde
 
F Flamman skrev:
När det gäller brandfarliga varor kan ni läsa lite här:
[länk]

Att det mesta sen kan brinna när det antänds är en helt annan sak. Men det räknas inte som brandfarligt.
Inte explosivt heller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.