Som många varit inne på. Det behöver vara snedsträvor åt alla håll i hörnen. Det blir förstås bättre när asfaboard sätts utanpå och OSB+gips innanför, men innan dess så blir det väldigt vingligt utan dessa...
Bild från mitt garagebygge...

Byggarbetsplats, träkonstruktion, husgrund, höst, träd, virke, byggmaterial, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vad säger konstruktionsritningen då? Hur ska väggarna sidostabiliseras? Med skivor? Hur tätt med skruv?
Har ritningen över takstolarna inritade krysstag mellan stolarna eller ska taket stabiliseras endast med råspont?
A abiz skrev:
Tjena, är mitt uppe i att bygga dubbelgarage, när jag skulle upp och lägga råspont så reagerade jag på att hela stommen vinglade. Är detta normalt?
Även nu när all råspont är på så vinglar det en del, kommer detta fixa sig med fasaden eller när det blir lite mer tyngd pga takpannor?

Jag blir lite orolig att jag missat något som jag borde ha satt dit haha, jag bifogar en del bilder så ni kan se hur stommen är uppbyggd.

Förövrigt så tänker jag att råsponten inte nödvändigtvis behöver gå hela vägen upp i nocken, den lilla glipan på ca 5-7cm som jag har nu kan man väl täcka över med papp, sedan sätter jag ju nockbrädshållare, nockbräda och nockisolering över där så känns onödigt att lägga den tiden på att få det perfekt där, vad tror ni?

Edit: antar att syllisoleringen som är ca 1 cm skumgummi kan göra det hela lite vingligare?
 
Att snedsträva med järnband blir sällan bra. De slaknar på sommaren när det är varmt.

Vad som fattas är:
-Vindskyddsskivor på väggarna. Vindduk är ett fanskap som bara duger till att packa in tillverkaren i när man har slagit ihjäl honom och skall skaffa undan liket.
-Snedsträvor på väggarna i synnerhet bakväggen
-Snedsträvor i mellantaket
-Strävor som hindrar takstolarna från att stjälpa.

Där behövs inga konstruktionsritningar. Det handlar om vanligt sunt förnuft.
 
  • Gilla
  • Haha
din granne och 11 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vadå också? Det är enbart den infällda regeln som bär takstolarna. Precis som jag skrev är det endast 45 mm som bär takstolarna i vardera ände.

Hammarbandet gör varken till eller från när det gäller att hålla uppe takstolarna….
Precis, och det funkar.
Du behöver inte ha en regel under varje takstol.

Generalskarven det talas om är i takstolarnas underram.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Precis, och det funkar.
Du behöver inte ha en regel under varje takstol.

Generalskarven det talas om är i takstolarnas underram.
Det jag undrade var vad du menar med ”också”?
Vadå funkar? Känns som att du bara tycker och gissar.

Och jag har inte pratat om att ha en regel under varje takstol, det var stolpar jag pratade om. Självklart är det bättre att ha en stolpe under varje takstol, så gör snickare när de bygger, antagligen av en anledning.

”Generalskarven” i underramen är absolut inget problem, det är endast dragkrafter i den. Och det nämndes ingenting om underramarna i texten om generalskarv, endast ”överliggare”.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fast rent spontant så känns det som en del överdriver en aning. Det kommer inte att "rasa ihop" väldigt få byggnader i det här landet gör det.
Visst blir det bättre med snedsträvor eller hålband men väl färdigbyggt med panel på så lär det nog varken svaja eller rasa ihop.
 
Nissens
S Stefan1972 skrev:
Fast rent spontant så känns det som en del överdriver en aning. Det kommer inte att "rasa ihop" väldigt få byggnader i det här landet gör det.
Visst blir det bättre med snedsträvor eller hålband men väl färdigbyggt med panel på så lär det nog varken svaja eller rasa ihop.
Nja, nu sitter det ingen panel på TS bygge ännu. När den väl sitter där så handlar det väl mest om när höststormarns sätter in, då är det inte så dumt att ha stabiliteten.
 
Jo garage är en byggnadstyp som är lite känslig. Iom. den stora öppningen på infartsidan, där man i princip inte har någon stabiliserande vägg, så blir en garagebyggnad rätt känslig.

Grannen till en släkting gjorde om sitt garage, förlängde det med en förrådsdel, samtidigt som han bytte tak, alla takpannorna flyttade från en sida taket till andra. Han förlängde genom att riva bakre gavelväggen, och bygga ut där. En blåsig natt så vek sig hela byggnaden som ett korthus.

Han hade sedan tidigare en svartbyggd förrådsdel som en tillbyggnad mot bakre gavelväggen. Han fick vitesföreläggande om att riva, gjorde det. Dagen efter inspektionen från bygglovskontoret började han bygga upp förrådsdelen igen, men nu som en ren förlängning av garaget, med dåliga konsekvenser....,

Jag hörde även för en del år sedan om ett dubbelgarage som i princip blåste bort när garagedörrarna var öppna. Det var dessutom byggt av en hantverkare som var känd från TV, "fuskbyggarna". Även där var det i första hand fråga om instabillitet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det jag undrade var vad du menar med ”också”?
Vadå funkar? Känns som att du bara tycker och gissar.

Och jag har inte pratat om att ha en regel under varje takstol, det var stolpar jag pratade om. Självklart är det bättre att ha en stolpe under varje takstol, så gör snickare när de bygger, antagligen av en anledning.

”Generalskarven” i underramen är absolut inget problem, det är endast dragkrafter i den. Och det nämndes ingenting om underramarna i texten om generalskarv, endast ”överliggare”.
Stolpar?
Menar du väggreglar?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Stolpar?
Menar du väggreglar?
Ja, jag menar stårnde reglar.

Tänker du svara på vad du menar med ”också”?
Alltså vad det är utöver avväxkingen som bär takstolarna. Jag ser inget annat än avväxlingen som bär upp dem..

Lägger in en bild som visar hur man vanligtvis gör med placeringen av stående reglar under takstolarna.
 
  • 3D-modell av trästomme till byggnad med spikplank och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fast nu är det ju ett riktigt hammarband i just ts garage. Har man det så tror jag inte det är av nån större vikt om det inte är stolpar precis under varje takstol. Vikten fördelas ju ut ändå.
I bilden ovan är det ju inget sånt alls........
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag tycker också att det verkar läskigt att bjälkarna längst upp är skarvade i mitten men det kanske är ok, jag vet inte.
Det är helt normalt
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag menar stårnde reglar.

Tänker du svara på vad du menar med ”också”?
Alltså vad det är utöver avväxkingen som bär takstolarna. Jag ser inget annat än avväxlingen som bär upp dem..

Lägger in en bild som visar hur man vanligtvis gör med placeringen av stående reglar under takstolarna.
Nja, hammarband är bättre och löser placering av fönster och dörrar. Men det finns säkert andra teorier.
Ts garage har hammarband.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En sak jag reagerar på är att takstolarna endast ligger på 45mm bärande anläggnings yta i vardera ände. Spontant känns det som att det kan bli väldigt stort tryck på liten yta, speciellt vid snölast, men annars också.

På mitt garage har jag en stolpe rakt under varje takstol. Med 120 cc på takstolarna hamnar en takstol på varannan stolpe. Jag vet inte om det är nödvändigt, men det blir robust med en betydligt större bärande anläggningsyta.
Det sitter en infälld bärlina på 170mm på utsidan av hammarbandet. Det var kommen som rekommenderade detta just pga att takstolarna inte hamnade precis på väggreglarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 skrev:
Fast rent spontant så känns det som en del överdriver en aning. Det kommer inte att "rasa ihop" väldigt få byggnader i det här landet gör det.
Visst blir det bättre med snedsträvor eller hålband men väl färdigbyggt med panel på så lär det nog varken svaja eller rasa ihop.
Tja, en idrottshall i mitt län rasade ihop helt plötsligt en vinterdag eftersom byggaren struntat i strävor som hindrade takstolarna att tippa, utan förlitade sig på att taplåten skulle hålla ihop dem. Ren tur att ingen var där vid tillfället, många kunde dött. Stor hall som blev till kaffeved.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.