D Dilato skrev:
[länk]
Trevligt.
Men fakta är att det är myggfritt runt verkstäder här i norra skåne. Brorsonen har ett par 100 däck och där är inte ett odjur i närheten =)
 
Det beror väl på att det inte regnat på många veckor.
 
  • Gilla
Mrmaxim och 1 till
  • Laddar…
G grizzly666 skrev:
Ingen som varit inne på vad som enligt mig är det värsta med en massa däck liggandes ute!
Dvs att dom ger myggor/flugor/andra insekter en väldigt bra plats att lägga ägg.
Räcker med ganska få däck för att myggbeståndet ska ökas markant i närheten.
det löser man med lite diskmedel eller har fälgar på däcken

man får mycket mygg från bara pölar i skogen eller runt huset
 
D
G grizzly666 skrev:
Ingen som varit inne på vad som enligt mig är det värsta med en massa däck liggandes ute!
Dvs att dom ger myggor/flugor/andra insekter en väldigt bra plats att lägga ägg.
Räcker med ganska få däck för att myggbeståndet ska ökas markant i närheten.
Det är positivt, mygg är bra för mångfalden och de som livnär sig på dem.
 
G grizzly666 skrev:
Ingen som varit inne på vad som enligt mig är det värsta med en massa däck liggandes ute!
Dvs att dom ger myggor/flugor/andra insekter en väldigt bra plats att lägga ägg.
Räcker med ganska få däck för att myggbeståndet ska ökas markant i närheten.
Jag tycker fortfarande att det största problemet är om det skulle börja brinna. Gummi bränder är inte så lätta att släcka och det släpper ut en massa skit i luften/marken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
C Cjnilsson2 skrev:
Jag tycker fortfarande att det största problemet är om det skulle börja brinna. Gummi bränder är inte så lätta att släcka och det släpper ut en massa skit i luften/marken.
Det gör väl hus som brinner också…
Bildäck är väl inte speciellt lättantändliga…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jess.P Jess.P skrev:
Vi har en herre längre ner i byn som har någon form av mekanikerverksamhet. Han har för 2 år sedan ca placerat ett lager däck på sin tomt. Ca 100-150st är där nog.
Hans tomt delas av en större asfalterad väg.
Ena sidan är där hus, staket och verkstad.
Andra sidan är bara vildvuxen natur med skog. Det är givetvis där han lagt däcken. Utan skydd. Utomhus i naturen.
Är det bara "man borde inte göra så" eller är det faktiskt olagligt?
Tycker naturen borde ju ta stryk av ett stort gäng gamla däck som slits av väder och vind.
Och om det inte är ok, vart vänder vi oss. Är flera i byn som tycker det är för jävligt. Och nej, det har pratats med han förr, han vägrar göra något åt det. "Min tomt, mina däck".

Förtydligande då folk verkar vara lite snabba att tänka fel här:
Stör mig kanske på hur det ser ut, men det är hans tomt så inte mer med det. Jag tänker miljömässigt här.
Lägg ner bara hans tomt och glöm Micro plast fy fan för att ha dig som granne 🤮
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om högen med däck är någorlunda välstaplad utgör knappast ca 150 däck någon större skapelse. 4x5x8 däck blir en ca 2x2x2 m stor hög.
Störande?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
Man kan nog med rätt stor säkerhet säga att hitills saknas lagstiftning som kan tvinga gubben att inte ha däck där särskillt om det är del av en verksamhet.. Det finns däckhögar utanför varenda däckfirma eller så ligger dom i en container så folk slipper se skiten.. ofta är containern av typen som öppnas hela kortsidan.. så tät nej..
Har hitills inte sett ett enda rättsfall där däckhögar i väntan på återvinning har några krav på hur dom får förvaras..

Som flera var inne på så samlas det ofta ihop till ett helt lastbilslass innan det är lönt att skicka dom till återvinning

Att vi sen har miljömuppar som tror att allt läcker och avges till omgivningen och att dessa teorier ofta saknar ordentlig bevisning men i bästa fall består av nån tveksam "forskningsrapport" skapad av några med samma tro..som tror nåt eller inte kan bevisa motsatsen...


Men här verkar det mest handla om att nån tycker det är fult med däck och försöker då hitta på nån miljöaspekt som ska göra att man får "rätt" och ägaren tvingas dölja sina däckhögar i nån förvaring som ändå avger lika mycket fantasi urlakning men döljs från vissas världsbild 😀
 
  • Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att miljömässigt är detta inget problem. Däck är stabila saker och man använder dem t o k för att bygga artificiella rev, d v s sänker dem i havet som ett revsubstrat.
Har inte de reven blivig en miljökatastrof?
 
På varenda lekplats och förskolegård finns det ett antal gamla däck, i form av gungor. Konstgräsplaner är täckta med granulat i form av små gummibitar, som ibland är gjort av nermalda bildäck. Jag tror inte att man skulle låta barn leka på det om det inte var helt ofarligt.
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
chaser chaser skrev:
Har inte de reven blivig en miljökatastrof?
"Miljökatastrof" i bemärkelsen en massa däck som rör sig och sprids ut på havsbottnen. Det blir inga rev på sådant gungfly, det blir nedskräpning av havsbottnen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
På varenda lekplats och förskolegård finns det ett antal gamla däck, i form av gungor.
Det var ett tag sen du gjorde fältstudier i frågan va? Jag killgissar att ca noll sådana gungor installerats sen 1900-talet på offentliga lekplatser. De är säkert förbjudna att nyinstallera.

Därmed inte sagt att jag tror att de är särskilt farliga. Bara att man inte gör så längre.
 
  • Haha
  • Gilla
scanmar och 2 till
  • Laddar…
Tack, men jag har gjort fler fältstudier än du anar. Har ett antal barn själv. Gungor av gamla däck installeras fortfarande när gamla gungor byts ut.

https://www.uteprodukter.se/lekplats-och-lekmiljo/gungor

Det har också blivit väldigt populärt med så kallat "fallskyddsgummi" som markbeläggning på lekplatser, i stället för sand. Och gissa vad detta består av? Just det, återvunnit gummi, vanligen från bildäck.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det gör väl hus som brinner också…
Bildäck är väl inte speciellt lättantändliga…
Du har aldrig eldat däck märker jag. Det räcker med ett däck för att det ska bli ordentlig rökutveckling, tänk då vad 150 däck hade resulterat i. Jo däck är hyffsat lättantändliga, det räcker med några ungar som leker med tändare.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.