M
J jocke31 skrev:
Gällande att ”passa på att åka lite till” så handlar det väl kanske inte huvudsakligen om att hitta på onödiga resor, utan snarare om att passa på att utnyttja leasingavtalet man betalar för. När kostnaden bara är några kronor per mil så blir ju t ex en semesterresa med elbilen extremt billig jämfört med t ex att åka tåg eller flyg, för att inte tala om jämförelsen med en diesel- eller bensinbil.
Vi har de senaste åren t ex tagit en roadtrip i Sverige på kanske 300 mil för typ en tusenlapp för resan för 2 personer, och det är förstås väldigt prisvärt.
Men om en MG kostar 81kr/mil enbart i leasingkostnad så har du ju redan betalt kostnaden.

Lika märkligt är att jag skulle hävda att min resa till Stockholm t&r på 100 mil var gratis för tanken var full när jag åkte😏

Nej det där var ett märkligt resonemang. Vad en bil kostar per mil vet man den dagen man har bytt bort den, lämnat tillbaka den, eller sålt den. Då kan man summera milkostnaden och där tror jag inte att en privatleasad elbil spelar i samma divison som en fossilbil, ännu.
 
  • Gilla
  • Haha
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Någon värdeminskning behöver man inte bry sig om med en leasingbil.
Det är ju det enda man skulle bekymra sig över.

Man ingår ett dåligt avtal att man förenklat säger till säljaren:

Det är lugnt! Jag har den här bilen en stund, betalar 50-60% av vad den kostar och jag lämnar tillbaka den precis inkörd och i nära nyskick.

Leasing har uppkommit för att folk inte har pengar att köpa bil eller förmågan att spara ihop till en samtidigt som de "måste" ha nytt och vräkigt.

Det är ett perfekt sätt för bilindustrin att binda upp kunder med sprillans nya bilar utan ackumulerat värde när det roliga är över.

Vi kan ju alla vara överens om att leasing skulle inte finnas om inte branschen var vinnarna på det.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Lika märkligt är att jag skulle hävda att min resa till Stockholm t&r på 100 mil var gratis för tanken var full när jag åkte😏

Nej det där var ett märkligt resonemang. Vad en bil kostar per mil vet man den dagen man har bytt bort den, lämnat tillbaka den, eller sålt den. Då kan man summera milkostnaden och där tror jag inte att en privatleasad elbil spelar i samma divison som en fossilbil, ännu.
Nu kostar ju iofs vår MG 41 kr mil under förutsättning att den körs exakt så många mil som är i avtalet. Se kalkylen ovan. Så det vet vi redan. Det är ju just det som är grejen med leasing, att man har en känd kostnad till skillnad från en köpt bil. Det enda som kan variera är elpriset, men vi har bundet elavtal så även den kostnaden har vi koll på.

Därmed inte sagt att det alltid blir billigare med leasing än att köpa bilen. Men man har betydligt bättre koll på totalkostnaden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
J jocke31 skrev:
Därmed inte sagt att det alltid blir billigare med leasing än att köpa bilen. Men man har betydligt bättre koll på totalkostnaden.
Ha ha, okej 😀
Det är bättre att betala ett högt pris för att ha koll? Kommer du binda elpriset på 3-4kr när ditt avtal går ut, bara för att ha koll på "totalkostnaden"?
 
  • Gilla
Pligg85
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är bättre att betala ett högt pris för att ha koll?
Ja, så är det för många. Man försäkrar sig om ett acceptabelt pris även om det under optimala förutsättningar skulle gå att komma undan billigare.
M Markarbetaren skrev:
Kommer du binda elpriset på 3-4kr när ditt avtal går ut, bara för att ha koll på "totalkostnaden"?
Jag tror många av oss skulle bli förvånade av hur många som binder priset även när det är relativt högt då de anser att de inte klarar ännu högre priser. Så även när det är sannolikt att priset kommer sjunka finns de som försäkrar sig mot risk genom fast pris.

Att dessa blir förre ju högre priset är stämmer förstås det med, men är lite en annan sak.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nu kostar ju iofs vår MG 41 kr mil under förutsättning att den körs exakt så många mil som är i avtalet. Se kalkylen ovan. Så det vet vi redan. Det är ju just det som är grejen med leasing, att man har en känd kostnad till skillnad från en köpt bil. Det enda som kan variera är elpriset, men vi har bundet elavtal så även den kostnaden har vi koll på.

Därmed inte sagt att det alltid blir billigare med leasing än att köpa bilen. Men man har betydligt bättre koll på totalkostnaden.
Men det stämmer väl ändå inte riktigt. I inlägg #16174 skriver du ju att båda bilarna har fått högre månadskostnad sedan ni tog dom?
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är bättre att betala ett högt pris för att ha koll? Kommer du binda elpriset på 3-4kr när ditt avtal går ut, bara för att ha koll på "totalkostnaden"?
Nej, det är ju en balans mellan risktagande och säkerhet. Nu är ju det priset vi betalar inte speciellt högt, snarare tvärtom.

Självklart binder man inte elpriset på 3-4 kr eller räntan på 4,5% utan måste välja sina tillfällen. Vi betalar 70 öre/kWh med vårt bundna elpris och har 0,99% i ränta på vårt bolån. När vi band dessa avtal så var det många som hånade oss och tyckte vi var totalt dumma i huvudet. Däremot så tystnade all kritik helt under förra året av någon konstig anledning…

På samma sätt är det med leasingbilar, ibland är det bättre läge, ibland sämre. Det var förstås bättre läge när räntan var låg, man fick full bonus och leveranstiden var 3-4 veckor.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
dof dof skrev:
Men det stämmer väl ändå inte riktigt. I inlägg #16174 skriver du ju att båda bilarna har fått högre månadskostnad sedan ni tog dom?
Ja, MG:n har ökat från 2800 till 3200 kr/mån. Min beräkning utgår från det nya priset, så i snitt blir milpriset t o m lägre.
 
M
J jocke31 skrev:
Ja, MG:n har ökat från 2800 till 3200 kr/mån. Min beräkning utgår från det nya priset, så i snitt blir milpriset t o m lägre.
Avtalen på bilarna löper väl ut snart? Blir det samma igen eller hur resonerar ni när priset nästan dubblats, iaf. på MG'n?
 
M Markarbetaren skrev:
Avtalen på bilarna löper väl ut snart? Blir det samma igen eller hur resonerar ni när priset nästan dubblats, iaf. på MG'n?
Avtalen löper ut nästa sommar. Beror ju helt på vilka dealar man kan få då. Får se om vi byter någon bil eller om vi förlänger något avtal. Om man förlänger befintliga avtal ska man självklart ha rabatt - bilen är ju begagnad. Men oavsett om vi köper eller leasar så beror det ju på t ex hur ränteläget ser ut. Gäller ju f ö både leasing och köp om man inte köper bilarna kontant.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Som någon skrivit förut, jag minns inte exakt, men leasingbilarna hade skattemässiga fördelar map bonus mm.

Sen tror jag det även är så att vissa elbilar leasats ut för mindre än vad som egentligen är motiverat av den anledningen att det är lätt att sänka leasingpriset för att få ut många bilar, men om man istället sänker priset på bilen så är det mycket svårare att höja det igen. Man har altså satt ett orealistiskt högt pris på bilen, leasar ut den rätt billigt, säljer den begagnad till ett lägre pris. Speciellt nya märken man inte känner igen, som har frågetecken på reparations, servicekostnader eller där verkstäderna är få vågar många inte köpa en ny bil. Får man ut massor av leasingbilar så är det en del i marknadsföringen...
 
  • Gilla
onaka och 5 till
  • Laddar…
Tänker ocksä på risken med en ganska osäker marknad för inte minst elbilar, priser som åker jojo upp och ned, leveransproblem osv.
T ex de som köpte t ex en Tesla eller annat märke där priserna plötsligt sänkts rejält. Förra våren så var alla elbilar superheta på begmarknaden och somliga sålde en begagnad elbil för inköpspris eller t o m högre. Nu är marknaden om inte iskall så åtminstone tämligen kylig.
Och värdet på den bil som inköptes våren -22 har plötsligt sjunkit med kanske 100-150 000 kr pga sänkta nypriser och låg efterfrågan.
Ovanstående är ju något man inte behöver oroa sig för med en leasingbil.
 
Om leasingbolagen oroar sig för det behöver väl även konsumenten göra det. Inte på befintliga leasingavtal möjligen, men på nya.

Risken för ett lågt restvärde prisas naturligtvis in i leasingpriset.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
J jocke31 skrev:
Ovanstående är ju något man inte behöver oroa sig för med en leasingbil.
Men detta får leasingtagaren betala nästa gång det är dags för en ny bil/avtal. Och då kanske det omvända gäller. Man tecknar ett dyrt avtal, t.ex. en MG för 6795kr/mån, sedan ökar efterfrågan och priserna stiger, räntan sjunker, elbilar blir heta, och man ångrar bittert sitt dyra privatleasingavtal man sitter fast med när dom som köpte sina bilar kommer väldigt billigt undan, kanske bara en 1000-lapp i månaden i räntekostnad. Men det är klart, man behöver inte oroa sig för vad det kostar, räkningen på 6795:- kommer i internetbanken varje månad😉
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om leasingbolagen oroar sig för det behöver väl även konsumenten göra det. Inte på befintliga leasingavtal möjligen, men på nya.

Risken för ett lågt restvärde prisas naturligtvis in i leasingpriset.
Ja, det var därför vi leasade våra bilar sommaren 2021. Bra priser, full bonus och leveranstid på några veckor. Visst har priset ökat med några hundra för avtalen pga högre räntor, men så är det ju även för de som köpt sin bil med billån eller annat lån.
I dagsläget är leasing inte alls lika fördelaktigt, vilket ju även har visat sig på privatleasingmarknaden som har störtdykt det senaste halvåret.
Men det är rätt risky business även att köpa en ny bil idag, speciellt de märken som inte har gjort rejäla prissänkningar utan envisas med samma priser som för ett år sedan.
Att betala 750 K för en bil som kanske prissänks till 600 K om några månader kan aldrig vara en speciellt vettig affär.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.