MultiMan
Kom hem alkoholfri 22.30 igår. Nu är klockan 08.11 och jag tänker ta en slurk JD och därefter gå ut och klippa gräset. Det bästa av båda världar!
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Vilken tid det är okej att klippa gräset på beror såklart på hur fyllsjuka grannarna är och vad de har för toleransnivå på ljud.

En del tål ju inte att en robotklippare drar igång vid 09.00 eller att katten klampar omkring på altanen medan andra inte bryr sig.

Men är man morgonpigg och behöver klippa gräset kan man ju gå över till grannarna och bulta på dörren eller ringa om man har numret och fråga om man kan dra igång sin Klippo. Svarar de inte är de nog inte hemma och då är det ju bara sätta igång.
 
  • Haha
BengtH
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men varför är det så viktigt att få väsnas? Jag förstår inte. Varför måste man störa?
Dessutom, om det var något livsavgörande, men klippa gräset...?
Klipper gräs gr man inte för att väsnas. Det gör man för att få gräset kortare.

Till skillnad från de som kör musikanläggningar. Där är syftet att låta.
 
  • Gilla
jimtho och 4 till
  • Laddar…
Nissens
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
För att det är för varmt resten av dagen?

Varför tror du att alla gör allting för att jäklas? Trist inställning…
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Om man läser mellan raderna här så framgår det att vissa väsnas enbart för att jäklas eller för att hämnas.
 
  • Gilla
hanna knutsson och 2 till
  • Laddar…
Eller så saknas empati och omtanke för grannar. Vissa typer av personligheter saknar en del ”egenskaper” som många andra besitter…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Oj, här var det fart... 😅

Nu har det spårat ur en del och min tanke var mest att förstå den psykologiska sidan av hur man tänker när man tycker det är OK att medvetet "störa" tidigt på midsommardagen.

Debatten om vad som är tidigt, eller inte är helt ointressant, jag anser att 08 på en helg är för tidigt att starta gräsklipparen, oavsett om det är midsommar eller inte.

I mitt område är det väldigt sällan någon som klipper gräset tidigare än 9,oftast först efter 10 på helger, så jag kan bara utgå från att det var "hämdklipp" igår...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
...kan bara utgå från att det var "hämdklipp" igår...
Det låter som ett solklart fall av hämndklippning. Det var nog inte av omsorg för växtligheten han drog igång vid den tiden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller så saknas empati och omtanke för grannar. Vissa typer av personligheter saknar en del ”egenskaper” som många andra besitter…
Eller så vill man kanske få saker och ting gjorda. Om man ska ta hänsyn både till grannar som behöver lägga sig tidigt, grannar med skiftjobb, grannar som vill ha sovmorgon, grannar med barn som behöver sova middag, och grannar som vill sitta ute och fika/äta i lugn och ro, finge man inte mycket gjort…

För min del är 9-21 oftast en lämplig tid för allt väsen, oavsett veckodag.
 
  • Gilla
jimtho och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Om man läser mellan raderna här så framgår det att vissa väsnas enbart för att jäklas eller för att hämnas.
Behöver det alltid vara fel att hämnas om ingen annan argumentation biter?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Behöver det alltid vara fel att hämnas om ingen annan argumentation biter?
Kanske inte. Men det gäller att budskapet går fram, tror du det?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
En god grannsämja är värd så mycket mer än en klippt gräsmatta.
Som när man står där med ett helt vedlass på garageuppfarten och fibergrävarna kommer dagen därpå och ska gräva just där.
Eller som när grannen står i ösregn med en hel kärra rullgräs och kärran ska lämnas tillbaka i tid.
Eller som när ett träd välter över en grannes garageuppfart och deras motorsåg strejkar.
Goda grannar är guld värda!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Behöver det alltid vara fel att hämnas om ingen annan argumentation biter?
Enligt mig, ja. Andra får välja själva.
 
För att förtydliga lite av vad jag skrev i inlägg #70 så har vi alltså en granne som festspelar utomhus rätt frekvent. Det handlar om så högt att det hörs genom bebyggelse och växtlighet nästan en kilometer bort. Börjar kanske vid kl 17 och i bästa fall fortsätter dom inomus vid midnatt, men det är inte givet.
Flera har sagt till och får svaret:
"Jag gör som jag vill..."
Vore intressant att få förslag på vad som fungerar bättre än hämnd i detta fall.
 
M MagHam skrev:
För att förtydliga lite av vad jag skrev i inlägg #70 så har vi alltså en granne som festspelar utomhus rätt frekvent. Det handlar om så högt att det hörs genom bebyggelse och växtlighet nästan en kilometer bort. Börjar kanske vid kl 17 och i bästa fall fortsätter dom inomus vid midnatt, men det är inte givet.
Flera har sagt till och får svaret:
"Jag gör som jag vill..."
Vore intressant att få förslag på vad som fungerar bättre än hämnd i detta fall.
Precis som Jonatan79 skriver så gäller det att budskapet får fram. Tror inte hämnd biter här alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.