M MagHam skrev:
Behöver det alltid vara fel att hämnas om ingen annan argumentation biter?
Nej, inte om grannen har högljudda fyllfester tre gånger i veckan. Då kan du klippa gräs, köra snöslunga och motorsåg samtidigt klockan fyra på morgonen.

Fast det gäller ju att de andra grannarna är införstådda i dina hämndaktioner annars blir ju de störda.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M MagHam skrev:
För att förtydliga lite av vad jag skrev i inlägg #70 så har vi alltså en granne som festspelar utomhus rätt frekvent. Det handlar om så högt att det hörs genom bebyggelse och växtlighet nästan en kilometer bort. Börjar kanske vid kl 17 och i bästa fall fortsätter dom inomus vid midnatt, men det är inte givet.
Flera har sagt till och får svaret:
"Jag gör som jag vill..."
Vore intressant att få förslag på vad som fungerar bättre än hämnd i detta fall.
Tror du det festas mindre nästa gång om någon hämnas på morgonen ? Risken är stor att volymen ökar istället . Det gäller att göra en komplett konsekvensanalys av grannarna ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tycker gott man kan vänta till 10 på helger innan man för en massa oväsen i trädgården.
Har inga problem med att hinna med det jag ska om jag gör just så.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
@Lill72
Nej, det skrev du redan innan, men jag frågade dig (och andra) vad som hjälper istället när någon antingen inte svarar alls eller säger "Jag gör som jag vill"
 
D
Kl8 är ok, det är vedertaget.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Kl8 är ok, det är vedertaget.
Av vem?
Inte av mig i alla fall!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kl8 är ok, det är vedertaget.
En vardag kan kl. 8 vara okej men på helger kan man gott vänta till framåt 10-tiden med att klippa gräs eller göra andra högljudda sommarsysslor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Före kl. 8 är inte ok men jag kan tycka att efter kl. 8 borde man vara vaken om man inte är ett barn eller jobbar på konstiga tider. Nu bor jag iof utan grannar så jag kan göra som jag vill. Fast jag kan hålla med om att just midsommar och nyår kan man kanske vänta en timme till innan man börjar väsnas utomhus.
 
D
anders07 anders07 skrev:
Av vem?
Inte av mig i alla fall!
Läs miljöbalken till exempel. Det är inte en störning att klippa gräsmattan kl 8.
 
M MagHam skrev:
@Lill72
Nej, det skrev du redan innan, men jag frågade dig (och andra) vad som hjälper istället när någon antingen inte svarar alls eller säger "Jag gör som jag vill"
Förmodligen inget.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hej!
Jag önskar att alla ni som är störda av gräsklippare o dylikt hade en sån granne jag hade innan jag flyttade.

Jag vaknade vid 07-08-tiden av en rejäl smäll, han hade då med en planka slagit med stor kraft i ett plåttak (mitt eget).

När jag gick ut och frågade vad som hände kom förklaringen: ”ville inte väcka dig med ljudet av gräsklipparen”, som han drog igång fem minuter efter smällen i plåttaket.

Vi var mycket bra vänner innan detta hände och även efter, jag skrattade åt hans förklaring och tycker fortfarande nu drygt tjugo år senare att det var riktigt kul.
Jag hade då småbarn och mycket begränsat med nattsömn.

Vi är fortfarande bra vänner jag och min fd granne!
 
  • Haha
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Nissens
anders07 anders07 skrev:
Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Det absolut enklaste och bästa är väl att fråga grannen? 🙂
 
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Vad är skillnaden mellan högljudd musik fram till 04:30 eller gräsklippning klockan 8?
 
Keiller Keiller skrev:
En vardag kan kl. 8 vara okej men på helger kan man gott vänta till framåt 10-tiden med att klippa gräs eller göra andra högljudda sommarsysslor.
Man bör börja med trimmern för att få fina raka kanter, sen när man är färdig med det så kan man börja klippa, då blir de väl ungefär 0825 va?
Isåfall får vi hålla alla kvartersbarnen inne till kl 10? Då har ju halva dagen gått för de :(
 
L lindsmik skrev:
Vad är skillnaden mellan högljudd musik fram till 04:30 eller gräsklippning klockan 8?
Hellre gräsklippare fram till 0430 än odrägliga fester till 0430.

Om man får välja alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.