nanowire nanowire skrev:
Måste hålla med @Anderscurl; motorsåg är inte rätt verktyg när man vet att det tar sekunder innan kedjan är slö av sten och grus. En tigersåg med rivningsblad i bi- eller hårdmetall håller betydligt bättre.
Tips på blad för stubbstågning (trä + sten) mottages tacksamt
 
  • Gilla
Mange_64
  • Laddar…
Idag har jag färdigställt ved/cykel/virkesförrådet, allt tar lite längre tid med en nyfödd i huset och nybörjare till byggare 🤣
Träcykelställ med blå cykel, sätesbarnstol, täckt vedförvaring, stenbelagt golv, klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Skruvar ihop sonens bil och kände att det är lika bra att blästra och lacka bromssadlar, ok och bromssköld, fast sonen tyckte det var onödigt.
Den kommer ju ändå ligga i diket snart...

Projektbilen får riktig lack, här blev det biltema mattsvart.
Industriell målningskabinett med hängande bildelar och sprutpistol i en verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trycklös och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hus tomte Hus tomte skrev:
Trodde ja va den enda gamlingen med den tången.

Min kabelsko tång har nog hängt med i 35 år nu

Klart bättre mot dagens kina tänger😉
Jag har nog en eller två såna där jag också 👍
 
Det måste vara föregångaren till de som görs i Kramfors av Abiko. Trevlig fabrik och bra folk. Skitfina verktyg. Har också en. 👍
 
Klippt lite visset i häcken och testat dagens leverans. Magiskt, en kletig sekatör blev verkligen ren på 15 sekunder.
Syns dock igenom att jag slarvade lite med oljan i höstas, nu har den i alla fall fått lite symaskinsolja.

Tror det kan vara ett utmärkt medel även för grovt smutsiga sågklingor, frässtål och liknande.

Edit:
Fick leta på lite mer verktyg för att kunna ta en före/efter-bild. Dessa var nog dock lite renare innan.
 
  • Sekatör och flaska med rengöringsmedel för trädgårdsverktyg på ett marmormönstrat bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två olika sekatorer på mönstrat underlag. Används för trädgårdsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två olika sekatörer på mönstrad bakgrund. Trädgårdssaxar med röda och svarta handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Idag har jag färdigställt ved/cykel/virkesförrådet, allt tar lite längre tid med en nyfödd i huset och nybörjare till byggare 🤣
[bild]

/Jocce
Snyggt. Du kanske ska ha en hängränna så inte veden stänks ner av regnvatten?
 
D Dublin skrev:
Snyggt. Du kanske ska ha en hängränna så inte veden stänks ner av regnvatten?
Återstår att se om det behövs, men tror det klarar sig helt ok.
Likaså får jag se om det behövs någon plåt i överkant, men tänker att bara det skyddar från direkt nederbörd bör det klara sig. Man torkar ju ved under bara lite topptäckning i princip.


/Jocce
 
P pfb skrev:
Tips på blad för stubbstågning (trä + sten) mottages tacksamt
Sten vet jag inte. Men jag körde med biltemas mer grovtandade blad. Grävde undan runt rötterna så gott jag kunde innan kapning. Ändå slet jag ut tre fyra st.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Klippt lite visset i häcken och testat dagens leverans. Magiskt, en kletig sekatör blev verkligen ren på 15 sekunder.
Syns dock igenom att jag slarvade lite med oljan i höstas, nu har den i alla fall fått lite symaskinsolja.

Tror det kan vara ett utmärkt medel även för grovt smutsiga sågklingor, frässtål och liknande.

Edit:
Fick leta på lite mer verktyg för att kunna ta en före/efter-bild. Dessa var nog dock lite renare innan.
Vad är det för ingredienser? Oftast säljs ju liknande flaskor för dyra pengar när det går att hitta samma produkt med ett annat namn för en spottstyver. Luktar det T-röd?
 
J JonasJN skrev:
Vad är det för ingredienser? Oftast säljs ju liknande flaskor för dyra pengar när det går att hitta samma produkt med ett annat namn för en spottstyver. Luktar det T-röd?
Jag tyckte inte det var uppenbart vad det var för ingredienser, ska försöka läsa mer fokuserat. Luktade inte etanol och varningstexten tydde inte heller på det, varken symboler för brandfarligt eller frätande men man skulle ha både skyddsglasögon och gummihandskar...

Tror det stod att det var någon enzym.
 
Häromdagen svetsade jag ihop lite vinkeljärn till en stege att ha till pumpbrunnen.
En mörk trästege står mot en vit vägg nära ett fönster i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa gång jag gör en, ska jag placera ut stegpinnarna lite mer jämnt och planerat, inte bara där de råkar hamna... 😳
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 13 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Tips på blad för stubbstågning (trä + sten) mottages tacksamt
Bimetall rivningsblad
 
  • Gilla
pfb och 1 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Vad är det för ingredienser? Oftast säljs ju liknande flaskor för dyra pengar när det går att hitta samma produkt med ett annat namn för en spottstyver. Luktar det T-röd?
Ursäkta många inlägg i tråden, gått för lång tid att redigera tidigare. Bifogar innehållsförteckning för de som är intresserade.

Annars håller jag med, ofta går det köpa "vanliga kemikalier" till kraftiga överpriser med häftiga etiketter.
I detta fall var det hyfsad rabatt i kombination med grensågsinköp, listpriset var väl i överkant.
Etikett för trädgårdsverktygsrengöring, säkerhetsinstruktioner, ingredienser, streckkod, bäst-före-datum, webbadress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Så Kanske ungefär samma som ugnsrengöring, till ett listpris på nästan det 10-dubbla.
https://www.carepa.se/produkter/hyg...ns-grillrent-1l-un1814/?variationCode=1247289


Någon som testat det till rengöring av sågklingor?

Kanske fungerade natriymhydroxid (kaustiksoda) lika bra som kaliumhydroxid?

Blir lite förvånad att det inte är någon "frätande-symbol" på förpackningen när jag granskar innehållsförteckningen.
 
Redigerat:
Rickard.
J JFrisk skrev:
Någon som testat det till rengöring av sågklingor?
Jag använder bara kokande vatten och det har aldrig inte blivit rent men det tar kanske lite längre tid och mer ansträngning än special medel :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.