B Bl0mman skrev:
Ja man får vara försiktig. När du lastar på mer mot slutet måste du ha bra stryning nere vid marken och stadga till röret. Jag tror jag slutade på 426 kg så röret har inga problem att klara av lite vikt:)

Har för mig ngn annan här lastade på ännu mer.
Jäklar! Har bara drygt 100kg ungefär. Ska såga till en styrplatta och lasta på lite mer
 
  • Gilla
Eklanda6 och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Jäklar! Har bara drygt 100kg ungefär. Ska såga till en styrplatta och lasta på lite mer
Behövs inte mkt mer den första biten. Men man märker efterhand att det gör under när man lastar på.
 
A anhack skrev:
Nu har jag gjort ett försök till inspirerat av era kommentarer. Spolslangen är diameter 25 som nu bara är en kort stump tejpad mot toppen av avloppsröret (bör inte ge så mycket tryckförlust tycker jag). Gick något bättre men lyckades bara komma ner ett par decimeter till. Är nu nere på 6m men sen tar det emot… tryckte ner 300 liter till i hålet utan någon direkt rörelse (provade knepen med att dra upp/ner osv). Vattenspegeln i avloppsröret är vid 5.1m så behöver ner drygt en meter till. Retligt… Några tips?
Hmm..🤔
Det enda tips jag har kvar är att prova med en pump som har högre flöde.
 
Hög lerhalt i det jag får upp nu, ca 1m ner i grundvatten. Skulle en sån där lerborr ge någon funktion tror ni? Borra i röret så att säga för att luckra upp

Eller så kör jag bara på. Får ner typ 5-10 cm per 30min nu så segt men inte omöjligt

 
O olofh skrev:
Hög lerhalt i det jag får upp nu, ca 1m ner i grundvatten. Skulle en sån där lerborr ge någon funktion tror ni? Borra i röret så att säga för att luckra upp

Eller så kör jag bara på. Får ner typ 5-10 cm per 30min nu så segt men inte omöjligt

[video]
Hur djupt ner är du? Hur många kg? Använder du kiespumpen eller?
 
Ca 3.5 / 3.8m djupt. Ska möta mer exakt ikväll. Japp, har kiespump. Vikten har jag dålig koll på men ca 150kg nu tror jag
 
O olofh skrev:
Ca 3.5 / 3.8m djupt. Ska möta mer exakt ikväll. Japp, har kiespump. Vikten har jag dålig koll på men ca 150kg nu tror jag
Ok! Har du mycket lera i backen, alltså inte endast något litet lager på några dm, kommer du behöva slänga på mer vikt. Kiespumpen fungerar ju också dåligt i leran om du inte först typ luckrar upp det på något sätt. Vad har du för borr?
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Ok! Har du mycket lera i backen, alltså inte endast något litet lager på några dm, kommer du behöva slänga på mer vikt. Kiespumpen fungerar ju också dåligt i leran om du inte först typ luckrar upp det på något sätt. Vad har du för borr?
Japp. Får göra en bättre hållare för vikterna. använder mest ölandsten men ska försöka få tag på släta plattor istället.

Hålet är borrat med erdbohrer 125 och så har en smalare trädgårdsborr som jag kan använda i röret så ska testa lite med den först också
 
O olofh skrev:
Japp. Får göra en bättre hållare för vikterna. använder mest ölandsten men ska försöka få tag på släta plattor istället.

Hålet är borrat med erdbohrer 125 och så har en smalare trädgårdsborr som jag kan använda i röret så ska testa lite med den först också
Ja, min melodi har ofta varit att borra med ett mindre borr i röret, 60 mm, eller lerborr. Men nu i mitt senaste hål har även en rensslang kopplat till högtryckstvätt fungerat bra också.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
O olofh skrev:
hittade denna bild på det tyska forumet. har en lidl-svets hemma men aldrig använt den och skulle väl nästan behöva deras plasmaskärare också för att skära ut formen ur ett rejälare metallstycke. eller jonglera med vinkelslipen [länk]
Den formen är ganska lätt att kapa med vinkelslip.
Det är nog tom lättare än med plasmaskärare då det inte blir allt för vackra snitt med den utan styrning.
 
Hej!
Jaha, en silspets och 4m galvade rör fattigare😂😂
Första försöket slog vi med slägga och röret efter spetsen gick av.
Andra gången spolade jag med kommunalt vatten utan spets. Gick väldigt lätt tills jag bara skulle knacka lite på dem och röret gick av i skarven. Förmodligen redan skadade från första försöket.
Grävde vid båda tillfällena först med jordborr ca 3m.
Skam den som ger sig😂
Har bytt taktik och handlat nya grajjor.
Tanken är nu,
Jordborr till 3m
Ner med ett 3 meters 110mm rör (så det inte rasar)
Spola ner (med tryck) 6 meter 75mm rör (från marknivå)
Skicka ner spets (40r) på pemslang och sedan dra upp 75 röret.
Bor i yngsjö, har bara stött på sand.
När jag spolade försvann vattnet i röret på ca 4,5m, fanns lite vatten tidigare men tänkte att man vill längre ner.
Tar gärna emot tips om detta🙂
 
Började med ett hål för cirka två veckor sen. Startade med att borra ner till fem meter. Då kom den blöta grusen som är på bilden. Har sedan dess kört med en plunger och kommit ner till cirka 5.8m och helt stopp nu. Kan varken borra eller köra med plungern. Har vatten i röret och vattenspegel på typ 5 m.
Några tips? Blir det lättare med mer vikt och hur mycket mer ska man lägga på? Är i Vä för övrigt
Tacksam för svar
 
  • Ett djupt hål i marken omgivet av jord och gräs med ljusa avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar närbild av ojämn, torr, grusig mark med små stenar och partiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå pelare i grävd grop med träplank och blå tunna ovanpå, skugga av person, trädgårdsmiljö under klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplattor på pall, blå pelare i hål, byggarbetsplats, gröna häckar, jord och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsarbete, skugga av person, betongplattor på blåa stöd, gröna häckar, soligt, gräsmatta, byggmaterial, pall, verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket mer vikt skulle jag vilja påstå. Över de dubbla du har.
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Mycket mer vikt skulle jag vilja påstå. Över de dubbla du har.
Tack för svar. Ska prova öka vikten markant så får vi se om det hjälper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.